Negen assen cnc besturingskaart (microswitch probleem)

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
FutureCNC
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 mei 2023 16:28

Negen assen cnc besturingskaart (microswitch probleem)

Bericht door FutureCNC »

Beste lezers, ik heb een besturingskaart voor om negen assen aan te sturen.
Werkt allemaal perfect maar ik wilde graag eind schakelaars aanbrengen maar snap niets van de kaart omdat je er NPN sensors op aan kan sluiten met 100uF capacitors. Er staat vermeld dat de microswitch het kan maar ik zie het maar niet. De handleiding is voor mij niet duidelijk. Misschien is er iemand die mij kan vertellen dat het eenvoudig is.

Ik weet niet of het mag hier maar de handleiding is te vinden op WWW.ENES.IR Alle informatie hiervoor is te vinden onder punt 2.2.4

Hoe sluit ik de microswitch aan op mijn robot, iedere schakelaar moet apart schakelen. :?:

Bij voorbaat heel hartelijk dank
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Negen assen cnc besturingskaart (microswitch probleem)

Bericht door benkr »

Je zult toch wat meer informatie moeten geven, die link werkt denk ik wel, maar de informatie daar is voor mij grotendeels koeterwaals, ook nadat ik voor Engelse tekst heb gekozen. Maar als ik dan kijk wat er te vinden is over CNC controllers zijn dat er maar een paar, en geen daarvan lijkt 9 assen aan te kunnen. Los daar van, als we het hebben over b.v. home-switches dan worden die meestal voor alle assen parallel geschakeld, eigenlijk is dat dus maar 1 ingang, en ik denk dat daar jouw schoen dan ook wringt, heb je wel 9 ingangen voor schakelaars?

Stuur eerst maar eens een werkende link naar het manual van jouw kaartje, en als je dat niet hebt stuur dan een foto van jouw kaartje, ik denk dat wij dan wel gaan uitvinden welk manual daar bij hoort.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Negen assen cnc besturingskaart (microswitch probleem)

Bericht door hfjbuis »

benkr schreef: 09 mei 2023 19:05 Stuur eerst maar eens een werkende link naar het manual van jouw kaartje, en als je dat niet hebt stuur dan een foto van jouw kaartje, ik denk dat wij dan wel gaan uitvinden welk manual daar bij hoort.
Daar ben ik het helemaal mee eens.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Negen assen cnc besturingskaart (microswitch probleem)

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Gokje, bedoel je deze?
http://enes.ir/shop/image/catalog/Produ ... nes.ir.pdf
2023-05-09 19_51_40-cnc-usb-controller-mdk2-4axis.www.enes.ir.pdf.jpg
NPN schakelt naar 0v, dus je microswitch moet tussen 0 en L+ als ik het goed begrijp

Volgens mij heb je dan nog wel een uitdaging met die andere 5 assen.

ik vind hem wel verdacht veel op deze lijken:
https://planet-cnc.com/product/cnc-usb- ... k3-9-axis/
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
MeMoRy
Berichten: 727
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: Negen assen cnc besturingskaart (microswitch probleem)

Bericht door MeMoRy »

Of alleen een micro switch tussen de nul (min) en ingang gevoel is ligt aan of de poort een interne pull up weerstand naar 12V(plus) heeft. Anders moet je die zelf toevoegen. Maar waarschijnlijk (als je een beetje goede kaart hebt) kan je in de software tussen npn en pnp wisselen en de betere controllers hebben ook nog inschakelbare pull up of pull down.

P.s. er staat 100 nF niet 100 uF. Dat is een factor 1000 verschil. Het is ivm ontstoren.
MartijnD
Berichten: 32
Lid geworden op: 05 mar 2023 17:39

Re: Negen assen cnc besturingskaart (microswitch probleem)

Bericht door MartijnD »

hugo stoutjesdijk schreef: 09 mei 2023 19:48 ik vind hem wel verdacht veel op deze lijken:
https://planet-cnc.com/product/cnc-usb- ... k3-9-axis/
de manual verwijst zelfs naar PlanetCNC... en wij maar denken dat de chinezen erg zijn, India is het nieuwe china....
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Negen assen cnc besturingskaart (microswitch probleem)

Bericht door hugo stoutjesdijk »

MartijnD schreef: 09 mei 2023 20:48
hugo stoutjesdijk schreef: 09 mei 2023 19:48 ik vind hem wel verdacht veel op deze lijken:
https://planet-cnc.com/product/cnc-usb- ... k3-9-axis/
de manual verwijst zelfs naar PlanetCNC... en wij maar denken dat de chinezen erg zijn, India is het nieuwe china....
Zo goed had ik hem niet doorgekeken. :lol: Volgens mij zijn er hele stukken zo gekopieerd. (misschien uit een oudere versie)

Alleen heb ik nog nooit Chinese youtube filmpjes gezien van fabriekjes die motoren, accu's, complete aandrijflijnen enz.na een volledig totall loss gewoon weer als 'nieuw' restaureren. :mrgreen:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Negen assen cnc besturingskaart (microswitch probleem)

Bericht door benkr »

Als ik in die manual kijk dan zie je inderdaad dar er max. voor 4 assen limit switches zijn voorzien, van switches voor andere assen heb ik zo snel niets kunnen vinden, net zoals home switches. Stel je vraag heel duidelijk op CNCZone.com, wellicht is er daar iemand die zoiets al ooit gebouwd heeft.
FutureCNC
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 mei 2023 16:28

Re: Negen assen cnc besturingskaart (microswitch probleem)

Bericht door FutureCNC »

Beste reageerders, allen bij voorbaat hartelijk bedankt dat jullie meedenken, ben er erg blij mee, ik ben een handige hobbyist maar soms loop ik tegen zaken aan waar ik dan net even niet genoeg van weet of begrijp. Dat is lastig
Sorry dat ik de link niet gecontroleerd heb.
Hugo stoutjesdijk heeft hem gevonden dat is de juiste handleiding.
De kaart van Planet-CNC-.com is bijna identiek aan de mijne, deze werkt meer stekkers en met extra modules.
Het klopt dat je er maximaal maar 4 switches kan aansluiten, dat vond ik ook erg vreemd mits er sommige assen serieel en parallel geschakeld kunnen worden. Dat is nog even uitzoeken. Jullie begrijpen dat bij onjuiste aansluiting ik mijn kaart wel eens zou kunnen verzieken en dan ben ik niet blij.
Over de software, die is geleverd met de kaart (3 jaar geleden). lijkt bijna exact op de Planet-CNC of de chinezen hebben hem nagemaakt.
Je kunt dezelfde parameters instellen lijkt mij geen toeval. Ik heb ook nog Mach3 software maar die heb ik bij een andere hobby machine.
Dus ik weet er wel wat van maar niet alles. Hier is mijn kast met kaart. Ik ga jullie tips uit proberen en laat weten of het gelukt is.
MartijnD
Berichten: 32
Lid geworden op: 05 mar 2023 17:39

Re: Negen assen cnc besturingskaart (microswitch probleem)

Bericht door MartijnD »

hugo stoutjesdijk schreef: 09 mei 2023 21:14
MartijnD schreef: 09 mei 2023 20:48
hugo stoutjesdijk schreef: 09 mei 2023 19:48 ik vind hem wel verdacht veel op deze lijken:
https://planet-cnc.com/product/cnc-usb- ... k3-9-axis/
de manual verwijst zelfs naar PlanetCNC... en wij maar denken dat de chinezen erg zijn, India is het nieuwe china....
Zo goed had ik hem niet doorgekeken. :lol: Volgens mij zijn er hele stukken zo gekopieerd. (misschien uit een oudere versie)

Alleen heb ik nog nooit Chinese youtube filmpjes gezien van fabriekjes die motoren, accu's, complete aandrijflijnen enz.na een volledig totall loss gewoon weer als 'nieuw' restaureren. :mrgreen:
off topic Misschien heeft dat ermee te maken dat chinezen niet of nauwelijks toegang hebben tot YouTube :lol: onderschat ze niet!
Plaats reactie