AnkerMake M5

Hier kunnen de nieuwste ontwikkelingen en zelfbouw printers besproken worden

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4925
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

AnkerMake M5

Bericht door Ballegooijen »

Is er iemand bekend met deze printer?

https://www.notebookcheck.nl/AnkerMake- ... 402.0.html
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12055
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: AnkerMake M5

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Nee, jij ?
Het verbaasd me elke keer weer, al die mensen die beweren het wiel nog ronder gemaakt te hebben.
Maar even algemeen, een bewegende tafel lijkt mij bij 3D printen geen handig concept als je alles uit je snelheid wilt halen.
En al helemaal niet als je een relatie smal en hoog onderdeel zou willen printen.
Dus met de zeer beperkte ervaring die ik met 3D printen heb, en m'n boerenverstand zou ik nooit voor dit concept kiezen.
Ook al smoelt ie best mooi, en heeft ie een 'gegoten' onderstel.

https://www.ankermake.com/eu-en
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4925
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: AnkerMake M5

Bericht door Ballegooijen »

Nee, ik ook niet :lol:
De printer die ik nu heb heeft ook een beweegbaar bed en dat gaat best wel goed vind ik. Volgens mij hebben de meest printers wel een beweegbaar bed. De snelheid staar ik me niet blind op maar kan een voordeeltje zijn.
Maar reviews zeggen ook niet alles dus zou ik graag iemand horen die er een heeft staan en ervaringen wil delen.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
MartijnD
Berichten: 32
Lid geworden op: 05 mar 2023 17:39

Re: AnkerMake M5

Bericht door MartijnD »

hugo stoutjesdijk schreef: 10 mei 2023 12:37 Nee, jij ?
Het verbaasd me elke keer weer, al die mensen die beweren het wiel nog ronder gemaakt te hebben.
Maar even algemeen, een bewegende tafel lijkt mij bij 3D printen geen handig concept als je alles uit je snelheid wilt halen.
En al helemaal niet als je een relatie smal en hoog onderdeel zou willen printen.
Dus met de zeer beperkte ervaring die ik met 3D printen heb, en m'n boerenverstand zou ik nooit voor dit concept kiezen.
Ook al smoelt ie best mooi, en heeft ie een 'gegoten' onderstel.

https://www.ankermake.com/eu-en
Ik print al ruim 10 jaar "3D" maar er is veel ontwikkeling. en soms worden er echt stappen gemaakt! Ik heb afgelopen december een Bambuab X1C gekocht. Hun slogan "we hated 3d printing as much as we loved it" hebben ze echt waar gemaakt! De print tijd die ik in het verleden had met mijn zelfbouw printer (die al echt snel was), is nu gewoon dik gehalveerd! en de kwaliteit? om je vingers bij af te likken. Dus het wiel opnieuw uitvinden? nee dat moet je niet doen maar de techniek perfectioneren dat kan altijd!
Ik ben het wel heilig met je eens dat het Prusa i3 (bewegend bed) niet echt het beste concept is ik heb mijn zelfbouw printer voorzien van een core xy en een z as met 3 stappen motoren om hem te kunnen recht zetten iedere print sessie. De printer die Ballegooijen hier plaatst heeft geen van beide.
Als Ballegooijen een nobrainer als printer wil... echt... koop een bambulab het is geen gok maar een investering!

P.S. ik heb geen aandelen!
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4925
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: AnkerMake M5

Bericht door Ballegooijen »

Bambuab X1C
Zit er idd profi uit. Maar.. heeft ook een iets ander prijskaartje ;-) Ik zie hem op Amazon staan voor € 1769,=
Ik kan (nog) geen dealers in Nederland vinden.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
MartijnD
Berichten: 32
Lid geworden op: 05 mar 2023 17:39

Re: AnkerMake M5

Bericht door MartijnD »

De P1P is een stuk aantrekkelijker geprijsd, maar "beperkt" in de filament keuze. >>> Eeerlijk ik heb een idee wat die Ankerbase M5 kost...
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4925
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: AnkerMake M5

Bericht door Ballegooijen »

Ik heb een dealer gevonden:

https://www.lay3rs-retail.nl/nl/bambu-l ... arbon.html

De AnkerMade kost € 719,= incl. BTW

Voordeel is wel dat de Bambu een gesloten behuizing heeft. Ook een uitbreiding met de Multicolor box is zeer interessant!
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2469
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: AnkerMake M5

Bericht door hainjedaf »

Nadeel van de Bambu Lab printers is dat je wel aan hun ecosysteem vast zit qua Slicer

Printkwaliteit is prachtig en snelheid is ongelofelijk.

Enige probleem: aan de achterkant zit een gat waar de printer zijn poepjes uit gooit.
Bij elke Filamentwissel produceert de printer een poepje. Die opening achterop is niet handig.
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12055
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: AnkerMake M5

Bericht door hugo stoutjesdijk »

hainjedaf schreef: 10 mei 2023 22:47 Enige probleem: aan de achterkant zit een gat waar de printer zijn poepjes uit gooit.
Bij elke Filamentwissel produceert de printer een poepje. Die opening achterop is niet handig.
Dat is biologisch zo bepaald. Jouw poepje komt er toch ook aan de achterkant uit. :mrgreen:

Denk ja dat ze overal over nagedacht hebben.....
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: AnkerMake M5

Bericht door DaBit »

hugo stoutjesdijk schreef: 10 mei 2023 12:37 Maar even algemeen, een bewegende tafel lijkt mij bij 3D printen geen handig concept als je alles uit je snelheid wilt halen.
Alles uit je snelheid misschien niet, maar benchy's kunnen printen in drieenhalve seconde is ook alleen maar de huidige mode. Dat zwakt wel weer af.
Voordeel van dat bewegende bed is nauwkeurigheid met wapperflapmechanica. Je hoeft de hoogte alleen maar over een lijn goed constant te houden, van die lijn weg mag het best iets vervormen.

Dus stel dat je vierkante lineaire rails gebruikt, dan monteer je de karretjes op het frame centraal onder de beweging van de extruder over het portaal op de besselse punten van het bed en de railtjes op het bed. De kans dat het bed over die lijn krom is, is dan een stuk kleiner dan de kans dat een heel zwevend bed van een CoreXY machine krom is. De jarretels, euh, aandrijfriempjes op portaal en voor het bed zijn vervolgens mooi kort, en dat bed plus print van desnoods een kilo erop kan ik nog steeds fors accelereren. Bedenk ook dat wat wij 'razendsnelle assen' van onze machines vinden totaal verbleekt bij de snelheid die een bejaarde op een scootmobiel haalt.

Zo heel verkeerd vind ik het principe dus nog niet. Dat je er met de absolute bodemprijs aan componenten acceptabele resultaten mee haalt bewijzen de Enders, dat je er met normaal geld voor componenten verdraaid goede resultaten mee haalt bewijst Prusa.

Ga je groter en/of stijver bouwen en zet je diverse sensoren en slimme software in om mechanisch ongemak te compenseren, dan is CoreXY/Hbot/etc. al gauw leuker. Maar tot nu toe ook fors duurder. Bambulabs is relatief goedkoop maar die dingen hebben een repareerbaarheid/onderhoudbaarheid van bijna 0 heb ik begrepen en er zitten DJI genen in dus je kunt nog wel wat commerciele wendingen verwachten waar Autodesk heilig bij is.
Prusa XL, Voron 2.4, etc. gaat allemaal al gauw naar het dubbele, driedubbele geld van de bedslinger-printers.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12055
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: AnkerMake M5

Bericht door hugo stoutjesdijk »

ik dacht eigenlijk meer in de richting van omvallen van het product wanneer het voetje wat klein is tov de hoogte. Als ik af en toe die printkop hoor rammelen (en volgens mij is mijn printer behoorlijk conservatief met z'n snelheid), kan ik me voorstellen dat als je dat met de tafel doet, er ooit wel wat omvalt.
De printkop kan erger lijken omdat het 2 assen zijn, die tafel hoeft die versnellingen natuurlijk maar in 1 as richting te doen.

En dan is het eigenlijk ook nog wel goed te doen om 2 schoortjes mee te ontwerpen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5419
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: AnkerMake M5

Bericht door serum »

hugo stoutjesdijk schreef: 11 mei 2023 08:11
hainjedaf schreef: 10 mei 2023 22:47 Enige probleem: aan de achterkant zit een gat waar de printer zijn poepjes uit gooit.
Bij elke Filamentwissel produceert de printer een poepje. Die opening achterop is niet handig.
Dat is biologisch zo bepaald. Jouw poepje komt er toch ook aan de achterkant uit. :mrgreen:

Denk ja dat ze overal over nagedacht hebben.....
Ervaring leert dat je Marout niet om al teveel details moet vragen Hugo. :mrgreen:

Ik heb mijn eerste print gemaakt met een 0,6mm nozzle (zo'n eentje met een 3 voudige gespleten persoonlijkheid), petg en een gemiddelde flow van 25, zoveel mm3/s De prints zijn knap geworden en doen al braaf dienst in de machine. Allemaal dankzij die speedraces dat we op betaalbaar niveau vlot printjes kunnen maken. Wat voorheen 8 uur duurde, doe je nou in amper tijd, er zijn serieuze stappen gemaakt in de afgelopen 3 jaar.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: AnkerMake M5

Bericht door DaBit »

Ik ben ook niet tegen die speedraces; net zoals bij formule-1 komt daar best wel wat uit voort dat ook voor Jan/Truus/Hun Modaal voordelen heeft. Maar het is momenteel wel een beetje de tok of the town en iedereen moet het hebben.

Het zou me relatief weinig moeite kosten om een accelerometer op de kop te knopen, de input shaping van RepRapFirmware aan te zetten en de pressure advance/retract/temperatuur overnieuw te calibreren voor diverse filamenten en hogere snelheden. Maar het staat niet erg hoog op mijn prioriteitenlijstje zolang er meer uren in een week zitten dan ik de printer nodig heb. Ook snelle printers zijn te langzaam om er lijdzaam naast te gaan staan wachten, dus ik doe wel wat anders en zie de bliep-ik-ben-klaar wel komen.

Verder heb je gewoon fysica. Om polymeerketens in elkaar te laten verstrengelen is er temperatuur (om ze mobiel te maken, en dat geld ook voor laag N-1), druk (om ze bij elkaar te brengen) en tijd (om ze lekker in elkaar te laten verstrengelen) nodig. TPU is in ieder geval een kunststofsoort waar ik met heet & langzaam delen weet te produceren die het in crashtesten langer volhouden dan gemiddeld.

(die gespleten-persoonlijkheid nozzles wil ik ook nog wel eens proberen. Homogeen verwarmen is ook bij 8mm^3/s kwaliteitsverbetering)
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5419
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: AnkerMake M5

Bericht door serum »

Die nozzles doen echt wat ze beloven. Ik gebruik nu die van Alie en die zijn prima. Getuige de veel hogere flow die je haalt met ieder filament. En de glans is ineens terug met PETG op hogere snelheid/flow

Inderdaad, TPU is ongekend taai. Heb menig 4mm carbon armpje zien knappen, waarbij het TPU alleen een kleine buts had. En de nodige volgasasfaltaanvaringen gehad met TPU op de quads (laagvliegen is en blijft een leuk iets) maar het is echt taai.
Plaats reactie