bé, een bekeuring

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: bé, een bekeuring

Bericht door DaBit »

Probleem met ChatGPT is dat-ie heel logisch klinkende verhalen op kan dissen, maar tot we een paar versies verder zijn kun je maar beter nog een paar bronnen extra raadplegen :mrgreen:

Die stuurbekrachtiging van model 2012 is elektrisch, daar komt niet veel vloeistof bij kijken. Wat niet wil zeggen dat er geen temperatuur sensor aanwezig is, ik weet het niet.
Maar wat ik nog niet vermeld had: voor de bekrachtiging in de fout schiet voel je de motor een paar keer teveel en te weinig meedoen. Even het stuur kunnen draaien met een pink, paar keer schokken, en dan piep-piep en lampje aan. Klinkt niet erg temperatuursensor-achtig.

Koolborstels van die motor zouden uiteraard ook nog versleten kunnen zijn, maar de internetwijsheid beweert dat dat zelden het probleem is. Past ook al niet bij de symptomen vind ik.

Een haperende kracht- of koppelsensor past perfect in het symptoom plaatje imho. Die moet er ook wel eentje zijn, kan haast niet anders. Maar ergens verstopt en schijnbaar niet als los ding..
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2135
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: bé, een bekeuring

Bericht door spinningwheels »

DaBit schreef: 15 mei 2023 23:28

Een haperende kracht- of koppelsensor past perfect in het symptoom plaatje imho. Die moet er ook wel eentje zijn, kan haast niet anders. Maar ergens verstopt en schijnbaar niet als los ding..
Het ding is er ook als losse sensor ingezet.
En ga er maar rustig vanuit dat ze voor dat gebakje van jou niet echt een speciale sensor ontwikkeld hebben.
Maar de grote vraag is dan welke is het?
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
Rocnc
Berichten: 315
Lid geworden op: 02 dec 2008 20:39

Re: bé, een bekeuring

Bericht door Rocnc »

Ik kan me voorstellen dat de torsie gemeten wordt met rekstrook-sensors (is dat een woord?) en die worden vaak vastgelijmd. Als dat zo is gegaan, dan snap ik wel dat ze de hele stuurkolom moeten vervangen.
Progress isn't made by early risers. It's made by lazy men trying to find easier ways to do something. - Robert Heinlein
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: bé, een bekeuring

Bericht door DaBit »

Ja, ik vermoed ook dat het niet zo simpel is als sensortje losschroeven, ander sensortje erin, stekkertjeklik, en klaar.

Voor al die veelvoorkomende merk/modelprobleempjes heb je wel bedrijven of gewoon handige harries die je snel en relatief goedkoop kunnen helpen. Dieselpomprevisie, elektronicarevisie, hallgeverplaten voorzien van verse sensoren, noem maar op. Maar voor die Colt & co elektrische stuurbekrachtiging bestaat het niet echt terwijl het toch geen zeldzaam probleem is. Dat geeft toch te denken.

En ach, hij heeft het geintje al 3 jaar ofzo. Zolang ik er de APK mee door kan komen totdat het spaarvarken vet genoeg is dan vind ik het wel leefbaar.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
benkr
Donateur
Berichten: 7767
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: bé, een bekeuring

Bericht door benkr »

Ik ben daarstraks nog even bij mijn vriend in de straat langs geweest en aan hem de vraag gesteld of hij het probleem kende.
"Nee, totaal geen ervaring hier mee, maar ik kijk wel even", "ja, dat is echt een heel veel voorkomend probleem, ligt echt aan die module".
Dat is wat hij vertelde.
Plaats reactie