bé, een bekeuring

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13374
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: bé, een bekeuring

Bericht door Arie Kabaalstra »

'k heb ook wel eens zo'n bekeuring gehad.. maar meteen betaald.. want 't stond al vast dat ik toch een ander koekblik ging kopen.. en de huidige laten fixen en keuren.. dat zou aanzienlijk duurder uitvallen..
de afgelopen jaren helaas niet al te beste auto's gehad.. maar daar was de prijs ook naar.. dan doe je niet moeilijk.. zelfs als de bekeuring al zo'n 20/25% van de aanschaf van een volgend blik betreft..

'k heb wat dat betreft gemazzeld met mijn huidige blik.. die moet over een paar maandjes voor zijn alweer 2de APK sinds ie voor mijn deur staat..
Gebruikersavatar
Swift
Donateur
Berichten: 23
Lid geworden op: 09 nov 2017 19:43
Locatie: Teutoburgerwald
Contacteer:

Re: bé, een bekeuring

Bericht door Swift »

DaBit schreef: 12 mei 2023 22:18 Mag je dat zo lang uitstellen voor je de klos bent? Dat bied perspectieven....

(Elektrische stuurbekrachtiging van ons blik valt uit boven de ca. 22 graden buitentemperatuur, de APK is in de zomer, en ooit komen we er niet meer met een afspraak om 8.15 's ochtends en offers aan de god der snelheid brengen.
Is ergens een simpel sensortje a;s je het mij vraagt, maar vind maar eens iemand die er verstand van heeft. Ik weet zelf niet waar ik 'm moet zoeken en als ik 'm al vind en als 'kapot' kan diagnostiseren dan weet ik nog niet waar ik 'm kopen moet. Stuurbekrachtigingsgeintje is erg duur om te repareren, duizenden euros, omdat alle reparateurs zo'n beetje de hele stuurinrichting willen vervangen. En dat ga ik niet doen; blikje heeft wel meer akkefietjes en het geld voor al die reparaties leg ik liever bij op een ander en bij voorkeur elektrisch blik. Maar daar moet ik nog even voor doorsparen; ze kosten niet bepaald niks die dingen)
informeer eens bij de specialist, volgens mij kan je het ook bij hem laten repareren.
https://www.stuurbekrachtiging-speciali ... r-ons.html
Gebruikersavatar
rien1959
Berichten: 637
Lid geworden op: 18 mar 2008 16:59
Contacteer:

Re: bé, een bekeuring

Bericht door rien1959 »

Ik controleer altijd bij de RDW of mijn auto al is afgemeld : https://www.rdw.nl/
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11018
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: bé, een bekeuring

Bericht door DaBit »

spinningwheels schreef: 12 mei 2023 23:04 Wat voor stuk blik heb je het over?
Mitsubishi Colt, 2012
spinningwheels schreef: 12 mei 2023 23:14 En daarbij zijn de meeste monteurs alleen nog maar opgeleid om complete units te vervangen , maar iets repareren kunnen ze niet meer.
Ja, dat is het grootste probleem. Zal vanuit bedrijfsvoering gezien meestal ook wel met meest zinvolle zijn met de huidige garage-uurtarieven, maar bij een techneut steekt dat wel.
benkr schreef: 12 mei 2023 23:37 Bij mij in de straat zit een Yougoslaaf die specialist is in dat soort dingen, ik ben er bijna van overtuigd dat wanneer ik hem vraag wat het zou kunnen zijn ik een aardige hint in de juiste richting van hem krijg, is echt een toffe gast.
Geef me merk en type en kenteken dan vraag ik het hem.
Kenteken edit ik later even in deze post; dame is nu weg met de auto
hugo stoutjesdijk schreef: 13 mei 2023 07:55 En je had die APK ook 4 maanden eerder mogen doen. :mrgreen:
Volgens mij is het zo dat tot 2 maanden eerder de volgende datum blijft staan, en als je nog eerder keurt dan gaat de nieuwe datum mee. Had dus best begin februari gekund als het meestal het koudste is.
Maar dan komen we weer op politiek uit: schoonpa is ex-automonteur, zegt dat het niet zo is, dochters luisteren uiteindelijk altijd naar pappa. En mij kost het sowieso al moeite om interesse op te brengen voor standaard fileblik met 4 wielen en 4 cylinders.
Ik meen dat schoonpa daar al ooit gevraagd had en dat-ie geen Mitsubishi deed. Maar nog een keer zelf vragen kan nooit kwaad.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 658
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: bé, een bekeuring

Bericht door WillyH »

DaBit schreef: 12 mei 2023 22:18 Mag je dat zo lang uitstellen voor je de klos bent? Dat bied perspectieven....

(Elektrische stuurbekrachtiging van ons blik valt uit boven de ca. 22 graden buitentemperatuur, de APK is in de zomer, en ooit komen we er niet meer met een afspraak om 8.15 's ochtends en offers aan de god der snelheid brengen.
Is ergens een simpel sensortje a;s je het mij vraagt, maar vind maar eens iemand die er verstand van heeft. Ik weet zelf niet waar ik 'm moet zoeken en als ik 'm al vind en als 'kapot' kan diagnostiseren dan weet ik nog niet waar ik 'm kopen moet. Stuurbekrachtigingsgeintje is erg duur om te repareren, duizenden euros, omdat alle reparateurs zo'n beetje de hele stuurinrichting willen vervangen. En dat ga ik niet doen; blikje heeft wel meer akkefietjes en het geld voor al die reparaties leg ik liever bij op een ander en bij voorkeur elektrisch blik. Maar daar moet ik nog even voor doorsparen; ze kosten niet bepaald niks die dingen)
Zonder afbraak te willen doen aan uw vakkennis, vraag ik me af of het wel een goed idee is om te experimenteren met zoiets als een (elektrische) stuurbekrachtiging.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: bé, een bekeuring

Bericht door kawarider »

benkr schreef: 12 mei 2023 23:37
DaBit schreef: 12 mei 2023 22:18 Mag je dat zo lang uitstellen voor je de klos bent? Dat bied perspectieven....

(Elektrische stuurbekrachtiging van ons blik valt uit boven de ca. 22 graden buitentemperatuur, de APK is in de zomer, en ooit komen we er niet meer met een afspraak om 8.15 's ochtends en offers aan de god der snelheid brengen.
Is ergens een simpel sensortje a;s je het mij vraagt, maar vind maar eens iemand die er verstand van heeft. Ik weet zelf niet waar ik 'm moet zoeken en als ik 'm al vind en als 'kapot' kan diagnostiseren dan weet ik nog niet waar ik 'm kopen moet. Stuurbekrachtigingsgeintje is erg duur om te repareren, duizenden euros, omdat alle reparateurs zo'n beetje de hele stuurinrichting willen vervangen. En dat ga ik niet doen; blikje heeft wel meer akkefietjes en het geld voor al die reparaties leg ik liever bij op een ander en bij voorkeur elektrisch blik. Maar daar moet ik nog even voor doorsparen; ze kosten niet bepaald niks die dingen)
Bij mij in de straat zit een Yougoslaaf die specialist is in dat soort dingen, ik ben er bijna van overtuigd dat wanneer ik hem vraag wat het zou kunnen zijn ik een aardige hint in de juiste richting van hem krijg, is echt een toffe gast.
Geef me merk en type en kenteken dan vraag ik het hem.
Das een heel handige donder Ben. Toen ze naast van Mossel zaten, kwamen alle probleemgevallen naar hem. En vaak werden ze op schappelijke manier opgelost.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: bé, een bekeuring

Bericht door kawarider »

Enne Portje, gewoon bezwaar maken, levert nogal eens wat op. Laatst 200+ invoegen en ineens schikkingsvoorstel, bezwaar bla bla en wegwezen. Was zeker de moeite waard. En dat komt vaker voor, ook met de scooterboys.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11018
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: bé, een bekeuring

Bericht door DaBit »

WillyH schreef: 14 mei 2023 09:15 Zonder afbraak te willen doen aan uw vakkennis, vraag ik me af of het wel een goed idee is om te experimenteren met zoiets als een (elektrische) stuurbekrachtiging.
Mijn vakkennis van auto's is vrijwel nul, behalve op de plekken waar het overlap heeft met motorfietsen of algemene elektronica. Verder heb ik de ruimte niet om eens lekker te sleutelen aan die dingen.
Ik wil er dus ook niet mee experimenteren, maar grofweg 4000 euro voor complete vervanging van de stuurkolom, uitlijnen van de hele flups en weetikveelwat ga ik zeker niet doen. Airco is lek, remschijf rechtsvoor trilt, banden zijn ver heen, en ik vind de schokbrekers maar brandhout, al kan dat ook zijn omdat ik verwend ben.

Al met al best een lijstje, en eens kijken naar wat anders is eigenlijk het meest zinvolle, vooral ook omdat de auto van de dame is en voor haar geld dat het ding het gewoon moet doen. Maar de 7 vette jaren hebben we wel gehad; met de huidige situatie in de wereld komen we imho zo'n beetje op het punt aan dat je maar beter zoveel mogelijk voor jezelf kunt zorgen en zo min mogelijk van grappen en grollen van de overheid afhankelijk bent. Electriciteit kan ik zelf maken, benzine niet, dus ik heb een lichte voorkeur voor elektrisch.

Maarja, geld lenen ben ik ook al geen fan van, dus dan word het sparen. En dan is het best handig als dat blikje nog een jaartje of desnoods 2 jaartjes mee kan. Als dat betekent dat ik onder toeziend oog van een ervarener persoon 'een sensortje' moet vervangen dan so be it. In het ergste geval doet die stuurbekrachting het helemaal niet meer, dat is dezelfde situatie die we nu in de zomer ook al hebben.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: bé, een bekeuring

Bericht door kawarider »

Ik kan me voorstellen dat het tot rare situaties kan leiden als bekrachtiging wegvalt in een bocht?
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13374
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: bé, een bekeuring

Bericht door Arie Kabaalstra »

kawarider schreef: 14 mei 2023 10:33 Ik kan me voorstellen dat het tot rare situaties kan leiden als bekrachtiging wegvalt in een bocht?
Ja.. dat doet het.. 'k had het een paar jaar geleden toen ik wegreed met mijn auto, en de V riem liep eraf.. net in een flauwe bocht.. en dan wil je weer rechtuit sturen.. maar dat gaat ineens.. eh. nogal zwaar..

een beetje zoals Youp van't Hek ooit had toen ie thuis kwam met dat Ikea Stapelbed op de Imperial op de Volvo.. zachtjes thuiskomen.. anders zien de buren dat de van't Hekjes bij de Ikea komen.. Dus.. de brug op.. motor uit, en uit :lol: laten rollen.. TAK!! Stuurslot Verdomme..'k rijg em zo in één van die andere 7 Volvo's..
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11018
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: bé, een bekeuring

Bericht door DaBit »

kawarider schreef: 14 mei 2023 10:33 Ik kan me voorstellen dat het tot rare situaties kan leiden als bekrachtiging wegvalt in een bocht?
De eerste keer was in de Pyreneeen, toen schrok ik me een hoedje inderdaad. Inmiddels is het 'pieppiep...pieppiep... ahja, het is weer zo ver'. Vervelend maar niet onoverkomelijk.

In een bocht heb je er verder niet zo heel veel last van, dan heb je voorwaartse snelheid en is het stuur relatief licht te draaien. De grootste ellende zit 'm in parkeren enzo; daar krijg je wel goed dikke armen van.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13374
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: bé, een bekeuring

Bericht door Arie Kabaalstra »

en dan te bedenken dat Stuurbekrachtiging vroeger iets was voor hele dikke auto's.. mijn vader heeft de tijd nog meegemaakt (begin jaren 70' van de vorige eeuw) dat een autobus nog geeneens stuurbekrachtiging had..en met zo'n bus.. moest je dan ook de stad in.. daar kreeg je dikke armen van..

'k heb zelf in het verleden een Matra Murena gehad, en die had ook geen stuurbekrachtiging, en ook nog eens een behoorlijk directe besturing..Inderdaad.. als je eenmaal rolt.. dan valt het mee.. maar inparkeren.. dat vroeg wel even wat meer van je bovenarmen.. toch heb ik daar altijd met heel veel plezier in gereden.. 'k wil em terug!... maar da's een ander verhaal
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11018
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: bé, een bekeuring

Bericht door DaBit »

Jawel, maar er is 1 verschil: bij stuurbekrachtigingsloze auto's moet je het stuur wel wat vaker ronddraaien om de wielen van de ene naar de andere uiterste stand te krijgen, de banden zijn wat minder breed, minder gewicht op de voorwielen, bla.
Dat scheelt allemaal in kracht die je nodig hebt.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: bé, een bekeuring

Bericht door kawarider »

Matra Murena
Dat is wel een hele leuke. Een crime om aan te sleutelen maar wel leuk gummen. Helaas niet meer te betalen
Plaats reactie