bé, een bekeuring

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13496
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: bé, een bekeuring

Bericht door Arie Kabaalstra »

een Crime?.. nah.. ik vond eigenlijk van niet.. het enige wat ik er ooit aan heb moeten sleutelen was een nieuwe hemelbekleding (dus de hemel moest eruit. dan opnieuw bekleden en er weer in.. even gepiel, maar het was goed te doen..

Verder.. een nieuwe koppeling.. de linker aandrijfas uit het differentieel halen was even een kwestie van botte kracht en achteruit bidden. :lol:
maar eigenlijk was dat ook zo gepiept.
Auto achter op assteunen gezet onder de firewall, linker achter draagarm eraf, aandrijf as uit het dif vloeken, bak eraf, koppeling eraf, nieuwe koppeling erop, bak terug.. aandrijfas erindrukken.. draagarm erop, wiel erop, en dan als ie toch met zijn wieltjes vrij staat.. even in de kofferbak klauteren, kleppendeksel eraf.. en de kleppen stellen.. en dat was eh.. "even wennen".. "WTF?.. Klepveren?. hoe werkt dat dan?.. ik had wel eerder kleppen gesteld.. maar in die blokken zaten geen klepveren.. (Ducati)..

Leuk Gummen.. dat zeker.. al was ie wel "Staartlastig", maar veel beter te controleren dan de Toyota MR2 die ik erna had.. dat is een Widowmaker.. die dingen zouden ze moeten verbieden... daar was niet mee te driften.. als ie ging.. dan ging ie.. en stond je met je neus de verkeerde kant op..
DaBit schreef: 14 mei 2023 11:33 Jawel, maar er is 1 verschil: bij stuurbekrachtigingsloze auto's moet je het stuur wel wat vaker ronddraaien om de wielen van de ene naar de andere uiterste stand te krijgen
Jij hebt nog nooit een Matra Murena gereden?.. maar inderdaad.. je moet bij de meeste auto's zonder stuurverkrachtiging wat meer draaien..
ach.. eigenlijk hebben we niets te klagen.. ga maar eens een avondje Karten.. die dingen sturen pas zwaar.. da's niet meer dan 180 graden van helemaal links naar helemaal rechts.. met in verhouding hele dikke banden..

hoe dan ook.. hopelijk krijg je het lek boven bij jouw blikje.. ('k heb het ooit bij de hand gehad dat mijn Stuurverkrachtiging het begaf bij mijn Hyundai H100 busje.. da's dan ook ineens "Dikke armen werk"
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2138
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: bé, een bekeuring

Bericht door spinningwheels »

DaBit schreef: 14 mei 2023 09:09
spinningwheels schreef: 12 mei 2023 23:04 Wat voor stuk blik heb je het over?
Mitsubishi Colt, 2012

Is het ding ook uitgelezen foutcode? Als je er op googelt , krijg je zo te veel hits
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11037
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: bé, een bekeuring

Bericht door DaBit »

Dat is ook weer een verhaal...
Ik had de lokale Mitsubishi-dealer (waar het ding overigens ook gekocht is) de opdracht gegeven om de foutcodes uit te lezen en die mij te vertellen. Die komen terug met een prijsopgaaf voor reparatie (zonder vermelding van de foutcodes), een factuur voor de gestelde diagnose, en de uitnodiging voor een gesprek over een andere auto want 'gezien de leeftijd en kilometrage is de auto reparatie eigenlijk niet meer waard'. Toen ik meldde dat ze niet gedaan hebben wat ze gevraagd was (wat notabene op de bon geschreven stond), was het bal; ik zou er toch niks aan hebben, het was niet de bedoeling om ze te passeren en elders maar te laten repareren, en die foutcodes 'hadden ze niet meer'.
Waarop ik vervolgens de factuur ook simpelweg niet betaald heb. Nooit meer wat van gehoord. En ik denk niet dat ze mij daar nog ooit terugzien.

In Den Bosch waren ze aan de telefoon wel duidelijk; ook bij hun zou reparatie waarschijnlijk neerkomen op vervanging van de hele stuurkolom en enkel codes uitlezen was een werkje waar ze geen interesse in hadden. Okee, niet wat ik hoopte, maar in ieder geval wel eerlijk.

En verder heb ik toen niet meer gezocht naar een uitlezer, want aardig de buik strak ervan.

Die elektrische stuurbekrachtiging word overigens geregeld door een los doosje dat in het passagierscompartiment gemonteerd zit bij de voeten van de bijrijder. Dat ding kletst niet met het de hoofd-ECU dus via de standaard OBD kom je er niet (wel gekeken uiteraard; de gangbare foutcodes kan ik wel uitlezen); je moet echt dat doosje uitlezen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2138
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: bé, een bekeuring

Bericht door spinningwheels »

Maar zo,n storing.
Dan ga je toch eerst denken aan een rotte stekker verbinding in de kabelboom of de ECU .
Het ligt er al 15 jaar in te rammelen natuurlijk.
Natuurlijk geen kennis met net zo,n bakje om even de stuur ecu te wisselen?
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11037
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: bé, een bekeuring

Bericht door DaBit »

Bij een kabel vind ik het wel raar dat het probleem zich voor begint te doen boven de 22-25 graden buitentemperatuur (of flinke verhitting door filerijden), daaronder vrijwel niet, en dat al een jaar of 3. Maar het kan wel natuurlijk.

Stekkers van het bakje heb ik al ooit losgehad, schoongemaakt, en weer in elkaar. Pinnetjes zitten ook goed in de huisjes, niks mis mee.
Stekkers elders niet bekeken; dat is politiek lastig.

(mijn wederhelft, tevens hoofdbestuurster van de auto, is vrouwelijk. Vraag me dus niet naar de logica, maar pappa's en OfficieelErkendAutoMonteurs mogen wel aan autoschroefjes zitten. Vriendjes en zonen maar zeer beperkt want autoschroefjes zijn heel anders dan andere schroefjes. Tenzij het moordbrandhellup is, dan mag het niet alleen maar moet het zelfs. Daarna is wel elk geluidje of rammeltje ook jouw schuld. Ik zei al: vraag me niet naar de logica in dit verhaal)
Laatst gewijzigd door DaBit op 15 mei 2023 14:57, 1 keer totaal gewijzigd.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
benkr
Donateur
Berichten: 7778
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: bé, een bekeuring

Bericht door benkr »

Is zo'n doosje van de sloop niet een poging waard, zo duur zal zoiets niet zijn denk ik?
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 968
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: bé, een bekeuring

Bericht door Portje »

DaBit schreef: 15 mei 2023 14:52
(mijn wederhelft, tevens hoofdbestuurster van de auto, is vrouwelijk. Vraag me dus niet naar de logica, maar pappa's en OfficieelErkendAutoMonteurs mogen wel aan autoschroefjes zitten. Vriendjes en zonen maar zeer beperkt want autoschroefjes zijn heel anders dan andere schroefjes. Tenzij het moordbrandhellup is, dan mag het niet alleen maar moet het zelfs. Daarna is wel elk geluidje of rammeltje ook jouw schuld. Ik zei al: vraag me niet naar de logica in dit verhaal)
Ik ken jouw wederhelft niet Dabit, maar zou ze misschien gelijk hebben .. :mrgreen:
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11037
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: bé, een bekeuring

Bericht door DaBit »

Ik kan zo'n doosje vast ergens op de kop tikken, maar of ik er wat mee opschiet? Als je wat rondzoekt dan zijn er 2 hoofdproblemen:

- Stekkers van het doosje los. Bij mij niet het geval. Te lage accuspanning / accu ver heen overigens ook niet; uit ervaring weet ik dat dat ook wel eens voor vage problemen kan zorgen.
- Problemen met de 'torque sensors' / 'pressure sensors' in de stuurstang, schijnbaar niet los te vervangen, officieel dan tenminste. En een duidelijk beeld van waar ze precies zitten heb ik ook nog niet gevonden.

Mijn hoofdprobleem is vooral dat het APK afkeur is als dat EPS-lampje aangaat tijdens de keuring. Voor de rest geloof ik het wel; als je het weet is er prima mee te leven en die auto hoeft van mij geen 5 jaar meer mee.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2138
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: bé, een bekeuring

Bericht door spinningwheels »

Kijken ze alleen naar het lampje?
In theorie kan ik praktisch alles
Kjelt
Donateur
Berichten: 6313
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: bé, een bekeuring

Bericht door Kjelt »

spinningwheels schreef: 15 mei 2023 15:47 Kijken ze alleen naar het lampje?
:mrgreen: Ik voel het advies al aankomen: arduinootje die het lampje monitored, lampje gaat aan bij eerste keer contact maken want dan gaan alle lampjes aan ter controle en vervolgens zorgt de arduino er voor dat het lampje nooit meer aan gaat :mrgreen:
Kjelt
Donateur
Berichten: 6313
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: bé, een bekeuring

Bericht door Kjelt »

Maar het is geen adaptive stuurbekrachtiging die op de CAN bus zit aangesloten ?
Want daar kan ik je ook nog een paar mooie verhalen over vertellen ;-)
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11037
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: bé, een bekeuring

Bericht door DaBit »

Portje schreef: 15 mei 2023 14:59 Ik ken jouw wederhelft niet Dabit, maar zou ze misschien gelijk hebben .. :mrgreen:
Beste Portje. Met jouw levenservaring moet je toch onderhand wel geleerd hebben dat vrouwen ALTIJD gelijk hebben? :mrgreen:
spinningwheels schreef: 15 mei 2023 15:47 Kijken ze alleen naar het lampje?
Helaas niet; dan was dat probleem met 1 draadknipje opgelost...
Maar het is geen adaptive stuurbekrachtiging die op de CAN bus zit aangesloten ?
Nee, heel simpel rechttoe rechtaan.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
joopbos
Donateur
Berichten: 904
Lid geworden op: 12 mar 2008 19:34
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: bé, een bekeuring

Bericht door joopbos »

ik heb net chatgpt wat gevraagd over de Colt uit 2012. Specifiek over sensoren. Er blijkt een temperatuursensor in te zitten

Temperatuursensor: Een temperatuursensor kan aanwezig zijn om de temperatuur van de stuurbekrachtigingsvloeistof te meten. Dit kan belangrijk zijn omdat de viscositeit van de vloeistof kan variëren afhankelijk van de temperatuur, en het systeem moet mogelijk de bekrachtiging aanpassen op basis van deze informatie.

Grappig die chatgpt. Misschien met meer specifiek vragen zet het je op een spoor
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2138
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: bé, een bekeuring

Bericht door spinningwheels »

joopbos schreef: 15 mei 2023 22:11 ik heb net chatgpt wat gevraagd over de Colt uit 2012. Specifiek over sensoren. Er blijkt een temperatuursensor in te zitten

Temperatuursensor: Een temperatuursensor kan aanwezig zijn om de temperatuur van de stuurbekrachtigingsvloeistof te meten. Dit kan belangrijk zijn omdat de viscositeit van de vloeistof kan variëren afhankelijk van de temperatuur, en het systeem moet mogelijk de bekrachtiging aanpassen op basis van deze informatie.

Grappig die chatgpt. Misschien met meer specifiek vragen zet het je op een spoor
Dus als die sensor een schakelaar is , doorverbinden of juist niet. Meet het ding de exacte temperatuur in plaats van die sensor een weerstandje ertussen met een waarde waar de ECU blij van wordt.
In theorie kan ik praktisch alles
Plaats reactie