Eding CNC720 firmware fail

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 659
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Eding CNC720 firmware fail

Bericht door WillyH »

Naar aanleiding van deze topic over het scheeftrekken van de brug een update gedaan van de Eding cnc software naar de laatste versie 4.03.63. Ik ben er vrij zeker van dat ik die frats ook aan de hand heb gehad ooit, al had ik geen idee van de oorzaak.
Helaas zonder succes. De software geeft aan de de controller CNC720 firmware V1.02 heeft en minimaal V1.04 moet hebben. Oké dan, staat ook nergens bij de changelog van V4.03.xx maar dan toch maar die firmware updaten.
Al de stappen uitgevoerd zoals beschreven, jumper op de controller verwijderd, bootloader gestart en firmwarebestand geselecteerd: geen connectie met de controller. Opnieuw de CNC720 opgestart (bootloader moet binnen 5 seconden geactiveerd worden), niks, bootloader opstarten als administrator misschien? Neen, geen verbinding. Meer dan tien keer heropgestart. Andere IP adressen dan de standaard 172.22.2.100 geven ook geen gehoor.
Pffff, iemand hier een idee van wat ik nog kan doen alvorens ik Eding een support ticket aanlever?
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5415
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Eding CNC720 firmware fail

Bericht door serum »

Supersnel op verbinden klikken na een power up.

Had hetzelfde.
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 659
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: Eding CNC720 firmware fail

Bericht door WillyH »

Bedankt voor de tip, Serum. Helaas geen succes na meer dan twintig pogingen. Geprobeerd met gelijktijdig inschakelen, een fractie van een seconde later tot een paar seconden, niets. Ik vrees dat er nog wat anders loos is. Ik vind het niet normaal dat bij het klikken op "auto-connect" onmiddellijk de melding komt "connecting 172.22.2.100" en binnen de seconde de volgende lijn dat verbinden niet mogelijk is en opnieuw de controller moet uit- en inschakelen. Ik zou verwachten dat de bootloader blijft proberen verbinding te maken maar de toepassing lijkt dan ook te hangen. Ik kan ook nergens zien of de controller wel degelijk op 172.22.2.100 te vinden is. Een windows "arp -a" opdracht geeft enkel 172.22.2.101 als interface aan. De knop ip-adres aanpassen in de bootloader werkt niet, en als je de voorkeuzeknop met het ip-adres aanpast naar een ander adres begint het ding te flippen.
Fijn stukje software, dat wel :cry:

Edit: met bootloader bedoel ik de bootloader applicatie
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5415
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Eding CNC720 firmware fail

Bericht door serum »

Gebruik je een crosscable of vertrouw je erop dat je NIC dat snel genoeg doet?
H.C
Berichten: 229
Lid geworden op: 08 feb 2021 15:14

Re: Eding CNC720 firmware fail

Bericht door H.C »

opgelet: ik kan niet meer terug naar v4.xx na een update firmware >v1.03 (werkt hier enkel met v5) (kaart760)
net nog eens v4 opgestart "wrong firmware, download >v1.00< (edit: heb wel v4.04x)

bootloader werkte wel vlotjes... :)

maar wacht eens, ik zie v1.04 staan op de eding web page

edit: 1.04 staat er op, eens aan uit & was ermee weg :) toch iets dat werkt :D
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 659
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: Eding CNC720 firmware fail

Bericht door WillyH »

serum schreef: 12 mei 2023 21:59 Gebruik je een crosscable of vertrouw je erop dat je NIC dat snel genoeg doet?
Originele Eding crosscable.

Nu, het ding is dat bij Eding de informatie heel erg versnipperd terug te vinden is. Sommige info vind je in de handleiding, andere in knowledge base, in het firmware update pakket of stommelings door ergens op te klikken. Er is geen allesomvattende ducumentatiefolder "cnc720".
De controller zou standaard als adres 172.22.2.100 hebben, maar een ping ernaartoe levert niets op. Nochtans heeft de cnc altijd gewerkt. Ergens lees ik dan dat jumper 11 gebruikt wordt voor dit ip-adres maar der staat geen jumper over (hoe kan je het dan default noemen?). Dus dan toch maar een jumper geplaatst, nu krijg ik wel een ping naar de controller.
Met goede hoop de bootloader-app opgestart, na tien vruchteloze pogingen opgegeven.
De pc (HP Prodesk minipc) wordt enkel en alleen gebruikt voor de cnc machine en heeft geen internetverbinding zoals aanbevolen door Eding. Maar ik heb wel een tweede HP mini pc in mijn werkkelder, gewoonlijk om via WiFi muziek te streamen en om snel wat op te zoeken. Dus als laatste middel de CNC720 aan die machine gehangen, en hopla bij de tweede poging al direct verbinding, firmware update naar 1.04 uitgevoerd. Oef!
Mogelijk is er één of andere Windows service teveel uitgeschakeld op de cnc -pc? Geen idee, alles staat ingesteld volgens aanwijzingen van Eding.
Update naar V4.03.63 uitgevoerd en in eerste instantie vond deze de controller niet en bleef in simulatie modus. Ik heb dan de jumper 11 terug weggenomen en herstart, nu draait de machine weer.

Ik geef hier heel het verhaal maar even weer, mogelijk heeft iemand er wat aan.
Bedankt iedereen voor het meedenken!
Palmerlivesteam
Berichten: 112
Lid geworden op: 11 jan 2019 20:21
Locatie: Limburg Zuid

Re: Eding CNC720 firmware fail

Bericht door Palmerlivesteam »

Indien je gebruik maakt van Eding 720 BOB en de E-stop zit hierop aangesloten en je zult de BOB moeten verwijderen om bij JP10-11-12 te geraken dan moet je daarna de BOB weer aansluiten OF JP4 zetten (E-stop) anders blijft het board in de E-stop stand en is een firmware update niet mogelijk, het board zal niet herkent worden door de update software.

Wat niet in de handleiding te vinden is: Het rode ledje naast JP4 licht op indien de E-stop WAAR is. Zie je niet als de BOB gemonteerd is.
EdingCNC 720
Autocad 2D sinds versie 9 (1989), voor thuis: CMS Intellicad V12
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 659
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: Eding CNC720 firmware fail

Bericht door WillyH »

Inderdaad, het is erg jammer dat een aantal belangrijke (zijn ze dat niet allemaal) jumpers niet meer of erg moeilijk te bereiken zijn als de CNC72 BOB gemonteerd werd. Als dan ook nog alle aansluitingen strak weggewerkt zijn kan je die BOB ook nog enkel met de grootste moeite loskoppelen. Nu voor de J10-11-12 kon ik gelukkig wel met een spiegeltje en een plastic pincet de correcte jumpers verplaatsen, maar het bordje kon beter ontworpen zijn.
Stenena
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 mar 2024 20:32

Re: Eding CNC720 firmware fail

Bericht door Stenena »

Ben je er uiteindelijk achter gekomen wat de reden was dat het niet lukte met de ene computer? Heb momenteel hetzelfde probleem. Ik heb een mail gestuurd naar Eding maar zou het vrij snel moeten opgelost krijgen.
keesfrees
Berichten: 3119
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Eding CNC720 firmware fail

Bericht door keesfrees »

Wat wil je doen, wat lukt er niet ?
Het je al gezocht op dit forum ?
Ik zocht even met "firmware" binnen mijn eigen berichten en kwam oa dit tegen :
viewtopic.php?p=131724#p131724
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Stenena
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 mar 2024 20:32

Re: Eding CNC720 firmware fail

Bericht door Stenena »

ik wou de firmware van de controller updaten maar krijg geen verbinding. pingen gaat. eigenlijk exact wat hierboven in deze thread besproken wordt.
Stenena
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 mar 2024 20:32

Re: Eding CNC720 firmware fail

Bericht door Stenena »

Met een oudere laptop lukte het meteen. Go figure :P
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 659
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: Eding CNC720 firmware fail

Bericht door WillyH »

Stenena schreef: 06 mar 2024 08:23 Ben je er uiteindelijk achter gekomen wat de reden was dat het niet lukte met de ene computer? Heb momenteel hetzelfde probleem. Ik heb een mail gestuurd naar Eding maar zou het vrij snel moeten opgelost krijgen.
Nooit geweten wat uiteindelijk het probleem was. Ik vermoed toch ergens een Windows service te veel uitgeschakeld, nochtans strikt volgens de Eding procedures. De andere computer waar het wél mee ging was alles nog standaard Windows 10.
Ik ben wel benieuwd naar de oplossing die Eding aangeeft, als je die zou willen kenbaar maken.

Overigens opnieuw de brug scheefgetrokken hier, ondanks het feit dat deze niet in de buurt van de proxy's stond. De machine stond door omstandigheden wel een maand of twee stil. De servo's zijn niet in alarmstand gegaan maar heb enkele keren opnieuw moeten opstarten alvorens de machine weer aan de slag wou gaan. Zelfs een tweetal keer in de simulatie-modus blijven staan. Werkt nu gelukkig weer wel maar het vertrouwen heeft toch weer een deukje gekregen.
keesfrees
Berichten: 3119
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Eding CNC720 firmware fail

Bericht door keesfrees »

Mijn vermoeden is een niet compatibel USB protocol, qua hardware.
Maar dat heb ik alleen maar bedacht met probeer en faal cq succes.
Hetzelfde gevoel heb ik bij groente plantjes kweken, iets doen en dan afwachten niet wetende wat er eigenlijk gebeurd.
Het blijft (voor mij) plug & pray ( ned. vertaling ? )
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Plaats reactie