Magisch doosje pomp vloerverwarming?

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 659
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: Magisch doosje pomp vloerverwarming?

Bericht door WillyH »

hugo stoutjesdijk schreef: 13 mei 2023 14:12 En/of een zuiniger pomp er op.
Op onze antieke stoololie ketel stond nog een +20 jaar oude aan-uit circulatiepomp, deze werd enkele jaren geleden vervangen door een 50% zuinigere Wilo circulatiepomp. Met een moderne ketelsturing krijg je zelfs nog een grotere besparing door onder meer toerentalregeling.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12053
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Magisch doosje pomp vloerverwarming?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Bjornski1976 schreef: 14 mei 2023 09:18 Voor mijn radiator fannen te schakelen maak ik ook gebruik van een Clixon, of te wel een bimetaal schakelaartje die bij 35 graden Celsius gaat schakelen.

Ik heb er nog wel een liggen die je er tussen kan zetten als je wilt.
Bedankt voor het aanbod, 35 graden vind ik dan net weer aan de lage kant. Ik moet nog wat ander spul bestellen, kijk wel voor een 50 graden type.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5414
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Magisch doosje pomp vloerverwarming?

Bericht door serum »

Wat een geklungel. Koop toch gewoon zo'n stekker.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12053
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Magisch doosje pomp vloerverwarming?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

serum schreef: 14 mei 2023 16:57 Wat een geklungel. Koop toch gewoon zo'n stekker.
Maar die doet geen beveiliging wanneer het water te heet wordt volgens mij.
En het irriteerde me dat er een kastje zat waarvan ik niet kon achterhalen waar het voor diende. De installateur destijds deed er een beetje wazig over. En eigenlijk heb ik het me nooit gerealiseerd, tot ik afgelopen zaterdag (bij Jacala) door een gesprek van iemand getriggerd werd om toch es te kijken of die pomp uit ging. Dus zo'n stekker zal ik heus wel bestellen, maar een beveiliging die geen beveiliging is vind ik een beetje krom. En voor die €3.- ga ik verder ook niet moeilijk doen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1130
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Magisch doosje pomp vloerverwarming?

Bericht door Bjornski1976 »

Het is geen beveiliging voor als het water te heet word maar een schakelaar dat als het water warm word via de cv oid.. de pomp gaat draaien om het door de vloer te laten stromen.

De bimetaal schakelaartjes worden wel vaak als over temp beveiliging gebruikt in veel toepassing zoals over, frituurpan of op in de cv ketel.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6324
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Magisch doosje pomp vloerverwarming?

Bericht door Kjelt »

Bjornski1976 schreef: 14 mei 2023 18:09 Het is geen beveiliging voor als het water te heet word maar een schakelaar dat als het water warm word via de cv oid.. de pomp gaat draaien om het door de vloer te laten stromen.
De bimetaal schakelaartjes worden wel vaak als over temp beveiliging gebruikt in veel toepassing zoals over, frituurpan of op in de cv ketel.
Klopt maar dan als droogkook beveiliging in verband met brandgevaar.
Als dat hier het geval zou zijn zou die op de pomp zelf moeten zitten want no way dat water 120'C wordt ;-)
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12053
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Magisch doosje pomp vloerverwarming?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Kjelt schreef: 14 mei 2023 18:19
Bjornski1976 schreef: 14 mei 2023 18:09 Het is geen beveiliging voor als het water te heet word maar een schakelaar dat als het water warm word via de cv oid.. de pomp gaat draaien om het door de vloer te laten stromen.
De bimetaal schakelaartjes worden wel vaak als over temp beveiliging gebruikt in veel toepassing zoals over, frituurpan of op in de cv ketel.
Klopt maar dan als droogkook beveiliging in verband met brandgevaar.
Als dat hier het geval zou zijn zou die op de pomp zelf moeten zitten want no way dat water 120'C wordt ;-)
En stukje terug lezen, Kjelt, ik heb inmiddels dat ding getest, gaat op 69 graden open: pomp uit.
En dat de pomp uit gaat bij te hoge aanvoertemperatuur is een veelvoorkomende beveiliging bij vloerverwarmings systemen ben ik inmiddels wel achter, maar dan eerder bij 50 of 60 graden.
Bjornski, alleen een voeler dat de pomp aangaat bij warm water is niet zo handig, dan staat ie de hele zomer stil, en loop je kans dat de motor vast zit. Om dat te voorkomen zetten die pompschakelaars ook vaak 1x per 24 uur de pomp 1 minuut aan (al ben ik ook al een systeem tegen gekomen die dat 1x per 14 dagen deed).
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2466
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Magisch doosje pomp vloerverwarming?

Bericht door hainjedaf »

hugo stoutjesdijk schreef: 14 mei 2023 09:14
CLI-02, Maximaal thermostaat @60'C, geschikt voor verdelers en pompen.
2023-05-14 08_18_30-Window.jpg

Dit is wat ik tot nu toe vind, het zou dus een beveiliging tegen oververhitting moeten zijn.
Wat die T120 dan voorstelt?? Het idee dat het wel eens Fahrenheit kan zijn is zo gek nog niet.
Dus maar even een testopstelling opgetuigd, hij schakelt bij 69 graden Celsius.

Ik ga het kastje weer dichtschroeven en er tegenaan knopen, en ik zal dus dus zelf een slimme pompschakelaar er tussen moeten zetten, en misschien een ander thermostaatje bestellen met 50 graden of zo.
Zo'n apparaat maar dan in de vorm van een kastje heb ik vorig jaar op de CNC zone dag in de stapel bij Ben geschoven... Weet niet wie hem uiteindelijk heeft meegenomen.

Ik kon hem zelf niet gebruiken omdat in mijn huurwoning de kachel maar 1 of 2x per jaar aan gaat.
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1765
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Magisch doosje pomp vloerverwarming?

Bericht door Kars-cnc »

hainjedaf schreef: 15 mei 2023 18:57 Ik kon hem zelf niet gebruiken omdat in mijn huurwoning de kachel maar 1 of 2x per jaar aan gaat.
Wauw... is het zo goed geïsoleerd bij jou?

Of is de kachel bijna continu kapot :lol:
benkr
Donateur
Berichten: 7789
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Magisch doosje pomp vloerverwarming?

Bericht door benkr »

hainjedaf schreef: 15 mei 2023 18:57
Zo'n apparaat maar dan in de vorm van een kastje heb ik vorig jaar op de CNC zone dag in de stapel bij Ben geschoven... Weet niet wie hem uiteindelijk heeft meegenomen.

Ik kon hem zelf niet gebruiken omdat in mijn huurwoning de kachel maar 1 of 2x per jaar aan gaat.
Hugo, ik ben er voor 99% zeker van dat ik dat doosje nog heb liggen, geen idee wat er in zit, maar het ligt vanaf nu voor jou gereserveerd.
Morgen zal denk ik niet lukken, maar ik denk dat ik er maar een postzegel op laat plakken en het jouw kant op stuur, je had nog iets tegoed van me.
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2466
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Magisch doosje pomp vloerverwarming?

Bericht door hainjedaf »

Kars-cnc schreef: 15 mei 2023 21:58
hainjedaf schreef: 15 mei 2023 18:57 Ik kon hem zelf niet gebruiken omdat in mijn huurwoning de kachel maar 1 of 2x per jaar aan gaat.
Wauw... is het zo goed geïsoleerd bij jou?
Dat ook maar ....
Of is de kachel bijna continu kapot :lol:
Nee de bovenburen hebben de verkeerde ondervloer voor vloerverwarming dus mijn plafond is 21-30 graden.
En de kantoren beneden zijn permanent 21 graden...

Dit huia wordt met alle ramen open, niet kouder dan 17 graden.
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2466
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Magisch doosje pomp vloerverwarming?

Bericht door hainjedaf »

benkr schreef: 15 mei 2023 22:11
hainjedaf schreef: 15 mei 2023 18:57
Zo'n apparaat maar dan in de vorm van een kastje heb ik vorig jaar op de CNC zone dag in de stapel bij Ben geschoven... Weet niet wie hem uiteindelijk heeft meegenomen.

Ik kon hem zelf niet gebruiken omdat in mijn huurwoning de kachel maar 1 of 2x per jaar aan gaat.
Hugo, ik ben er voor 99% zeker van dat ik dat doosje nog heb liggen, geen idee wat er in zit, maar het ligt vanaf nu voor jou gereserveerd.
Morgen zal denk ik niet lukken, maar ik denk dat ik er maar een postzegel op laat plakken en het jouw kant op stuur, je had nog iets tegoed van me.
Mooi, krijgt dat ook een goed tehuis.
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12053
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Magisch doosje pomp vloerverwarming?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

benkr schreef: 15 mei 2023 22:11 Hugo, ik ben er voor 99% zeker van dat ik dat doosje nog heb liggen, geen idee wat er in zit, maar het ligt vanaf nu voor jou gereserveerd.
Morgen zal denk ik niet lukken, maar ik denk dat ik er maar een postzegel op laat plakken en het jouw kant op stuur, je had nog iets tegoed van me.
Ik ben me van geen kwaad bewust, maar cadeautjes zijn altijd leuk. :mrgreen:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
benkr
Donateur
Berichten: 7789
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Magisch doosje pomp vloerverwarming?

Bericht door benkr »

Als PostNL doet wat ze beloven dan is het morgen bij jou, succes er mee.
Plaats reactie