KW34 en KW36
Moderator: Moderators
KW34 en KW36
Het gaat me toch wel een beetje aan mijn hart, de KW34 en de KW36 van een klant uit IJmuiden naar de sloop. De twee boomkorkotters waar ik een paar keer een weekje mee ben geweest, de 36 waarbij ik nog bij de feestelijke nieuwbouw overdracht in November met een stukje of 7bft ben geweest. Helemaal vol met genodigden voor een proefvaartje tussen de pieren en toen de grijns op het gezicht van de eigenaar toen die gevraagd werd ivm de drukte om even buiten de pieren te verblijven. De Nederlandse visserij volledig de nek omgedraaid door de EU (pulsvisserij verboden) Overal op zee windmolens, hele dure diesel zonder compensatie.
Heel jammer van zulke mooie schepen.
De eens zo trotse Katwijkse vissersvloot wordt nog verder uitgedund: de KW-36 stopt ermee. Dat maakte machinist Dick van der Plas dinsdag op Facebook wereldkundig.
,,Wij kregen gisteren te horen dat het bij ons hier op de KW-36 stopt’’, schrijft hij. ,,Bijzonder dat dit allemaal kan. Sta je opeens zomaar op straat en je lust en je leven wordt afgepakt. (...) Met heel veel plezier heb ik mogen werken op deze kotter en in mijn machinekamertje.’’
Van der Plas wijt het abrupte einde aan de toenemende beperkingen voor de visserij, ingegeven door de Europese regelgeving. ,,Bedankt regering en met name minister Rob Jetten en eurocommissaris Frans Timmermans die dit mogelijk hebben gemaakt’’, schrijft hij cynisch.
Eigenaar Roos van Duijn van de KW-36 was dinsdag nog niet bereikbaar voor een toelichting.
Heel jammer van zulke mooie schepen.
De eens zo trotse Katwijkse vissersvloot wordt nog verder uitgedund: de KW-36 stopt ermee. Dat maakte machinist Dick van der Plas dinsdag op Facebook wereldkundig.
,,Wij kregen gisteren te horen dat het bij ons hier op de KW-36 stopt’’, schrijft hij. ,,Bijzonder dat dit allemaal kan. Sta je opeens zomaar op straat en je lust en je leven wordt afgepakt. (...) Met heel veel plezier heb ik mogen werken op deze kotter en in mijn machinekamertje.’’
Van der Plas wijt het abrupte einde aan de toenemende beperkingen voor de visserij, ingegeven door de Europese regelgeving. ,,Bedankt regering en met name minister Rob Jetten en eurocommissaris Frans Timmermans die dit mogelijk hebben gemaakt’’, schrijft hij cynisch.
Eigenaar Roos van Duijn van de KW-36 was dinsdag nog niet bereikbaar voor een toelichting.
Wij van cncfrees adviseren cncfrees.
- Swets
- Berichten: 2662
- Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
- Locatie: krimpen aan den IJssel
- Contacteer:
Re: KW34 en KW36
Ik heb jaren lang in de visserij gewerkt...
veel bij Maaskant en Padmos in Stellendam en in Bruinisse
Ik heb bij heel veel schepen het "twee draads" geprogrammeerd...
Heel veel op vrijdag in Vlissingen, IJmuiden, Stellendam en Scheveningen gewerkt....
ook heel veel sliptongetjes en schol op en mee gekregen :-)
maar zeker zonde ... maar ja... 60M3 diesel in een weekje... dat is aardig geld....
veel bij Maaskant en Padmos in Stellendam en in Bruinisse
Ik heb bij heel veel schepen het "twee draads" geprogrammeerd...
Heel veel op vrijdag in Vlissingen, IJmuiden, Stellendam en Scheveningen gewerkt....
ook heel veel sliptongetjes en schol op en mee gekregen :-)
maar zeker zonde ... maar ja... 60M3 diesel in een weekje... dat is aardig geld....
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
- andrefc101
- Donateur
- Berichten: 3732
- Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
- Locatie: Bergen op Zoom
- Contacteer:
Re: KW34 en KW36
Begreep dat grote vrachtschepen 1L per 1T over 100km verbruiken. Dat red je met je Lupo 3L niet.
Re: KW34 en KW36
deze gebruikten 40ton diesel per week, de 34 had 4000pk en de besomming per week lag rond de 100000 gulden in de jaren negentig. Om ook elke 6 of 7 jaar een nieuwe te bestellen van 6 miljoen. Ik ben eens mee geweest met een oude gesaneerde kotter van IJmuiden naar Alexandrie in Egypte. Het motortje werd in IJmuiden gestart en 14 dagen later in Egypte weer uitgezet ook 40 ton verstookt.
Mooi spul is het.
Mooi spul is het.
Wij van cncfrees adviseren cncfrees.
- Swets
- Berichten: 2662
- Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
- Locatie: krimpen aan den IJssel
- Contacteer:
Re: KW34 en KW36
ja okay.... maar de diesel is nu erg duur natuurlijk....andrefc101 schreef: ↑17 mei 2023 16:08Dat ligt natuurlijk wat er dan aan de andere kant van de streep staat….
mogen nu nog maar 2000 of 2200 pk hebben toch?zeeschuim schreef: ↑17 mei 2023 16:46 deze gebruikten 40ton diesel per week, de 34 had 4000pk en de besomming per week lag rond de 100000 gulden in de jaren negentig. Om ook elke 6 of 7 jaar een nieuwe te bestellen van 6 miljoen. Ik ben eens mee geweest met een oude gesaneerde kotter van IJmuiden naar Alexandrie in Egypte. Het motortje werd in IJmuiden gestart en 14 dagen later in Egypte weer uitgezet ook 40 ton verstookt.
Mooi spul is het.
(ik heb er wel bij een aantal een stiekum schakelaartje in gebouwd, om PK's in en uit te schakelen....
vond het echt zonde en belachelijk dat dat pulse vissen niet meer mocht... Wij hebben aardig wat schepen nog omgebouwd naar pulse vissen...
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
- Swets
- Berichten: 2662
- Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
- Locatie: krimpen aan den IJssel
- Contacteer:
Re: KW34 en KW36
Ik denk ook dat heel veel mensen geen idee hebben hoe groot die motor in een kotter is....
ik heb ook wel veel gewerkt op ander schepen.... maar dan heb je echt zoiets van wat een lullig motortje (als je uit de visserij komt)...
ik denk ook dat de schroef zo 2,5 a 3 meter is...? echt groot... maar ja denk ook dat je aardig moet trekken om die boom over de bodem te slepen...
ik heb ook wel veel gewerkt op ander schepen.... maar dan heb je echt zoiets van wat een lullig motortje (als je uit de visserij komt)...
ik denk ook dat de schroef zo 2,5 a 3 meter is...? echt groot... maar ja denk ook dat je aardig moet trekken om die boom over de bodem te slepen...
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Re: KW34 en KW36
Ja nog 2000 pk. Op de brug staat een ding die de motor en de vislier uitschakeld op het moment dat het tuig boven de 16 ton trekkracht registreerd. Dat is om te voorkomen dat hij zich onderwater trekt, wat met kleine kottertjes nog wel een gebeurd.
De zwerfkeien die men opvist zijn gauw 600 of 700 kilo en dat is geen probleem maar ze vissen ook graag langs wrakken en als het net dan vastgrijpt is het fijn dat de motor in z'n vrij komt en de vislier ook. De stenen worden op het dek bewaard tot ze naar huis gaan om te voorkomen dat ze weer in het net komen als ze direct overboord gaan.
Op het ogenblik ben ik een 5 asser aan het installeren op Urk voor een bedrijf die van de prehistorische botten vangst hun core businez hebben gemaakt.
https://pleistocenemammals.com/bijzonde ... n-uit-urk/
De zwerfkeien die men opvist zijn gauw 600 of 700 kilo en dat is geen probleem maar ze vissen ook graag langs wrakken en als het net dan vastgrijpt is het fijn dat de motor in z'n vrij komt en de vislier ook. De stenen worden op het dek bewaard tot ze naar huis gaan om te voorkomen dat ze weer in het net komen als ze direct overboord gaan.
Op het ogenblik ben ik een 5 asser aan het installeren op Urk voor een bedrijf die van de prehistorische botten vangst hun core businez hebben gemaakt.
https://pleistocenemammals.com/bijzonde ... n-uit-urk/
Wij van cncfrees adviseren cncfrees.
- Swets
- Berichten: 2662
- Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
- Locatie: krimpen aan den IJssel
- Contacteer:
Re: KW34 en KW36
zeeschuim schreef: ↑22 mei 2023 18:32 Ja nog 2000 pk. Op de brug staat een ding die de motor en de vislier uitschakeld op het moment dat het tuig boven de 16 ton trekkracht registreerd. Dat is om te voorkomen dat hij zich onderwater trekt, wat met kleine kottertjes nog wel een gebeurd.
De zwerfkeien die men opvist zijn gauw 600 of 700 kilo en dat is geen probleem maar ze vissen ook graag langs wrakken en als het net dan vastgrijpt is het fijn dat de motor in z'n vrij komt en de vislier ook. De stenen worden op het dek bewaard tot ze naar huis gaan om te voorkomen dat ze weer in het net komen als ze direct overboord gaan.
Op het ogenblik ben ik een 5 asser aan het installeren op Urk voor een bedrijf die van de prehistorische botten vangst hun core businez hebben gemaakt.
https://pleistocenemammals.com/bijzonde ... n-uit-urk/
marilec systeem was dat toch?.... rek strookjes in een paar assen, en op die manier kon je ook zien of de netten vol zijn...
ik weet nog voor dat systeem, bleven ze gewoon een poos varen, en dan haalde ze de netten op om te kijken wat er in zat...
met dat marilec system kon je zien hoe vol ze zaten.... of er iets zwaars ik kwam... of dat ze vast zaten, en dan werd de schroefas vrij gegooid...
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Re: KW34 en KW36
Als je de RTA96 van her bedrijf beginnende met een W hebt mogen aanschouwen dan wel aangewerkt hebt dan zijn alle moortje klein!
Ik heb het geld gehad dat het mocht!
Maar ik werk nu met 3 x 1350pk en een 3 tal ipsen er achter.
En dat is ook een wereld op zich bij een 35mtr bootje!
Jammer dat de KW34 en KW36 uit de vaart gaan......
Mvg,
Frans32
Ik heb het geld gehad dat het mocht!
Maar ik werk nu met 3 x 1350pk en een 3 tal ipsen er achter.
En dat is ook een wereld op zich bij een 35mtr bootje!
Jammer dat de KW34 en KW36 uit de vaart gaan......
Mvg,
Frans32