Wireless pendant w_home

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12050
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Wireless pendant w_home

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Arie Kabaalstra schreef: 19 mei 2023 22:33 Wat ik al eerder opmerkte..er zijn knoppen die wat mij betreft mogen verdwijnen.. omdat ze niet nodig zijn.. er is geen enkele reden te verzinnen voor reduntantie op het gebied van basis instelfuncties.
daarom zitten er op een heidenhain vaak: 2x 'X', 2x 'Y', 2x 'Z', allen een ander kleurtje, maar ik ken het qwerty toetsenbord dus tik net zo makkelijk die zwarte toetsen. Vervolgens een hele rits toetsen met ingewikkelde symbooltjes, die eigenlijk gewoon onder de functie toetsen moeten zitten, dan zie je ze ook niet als ze niet geldig zijn, en zijn er ook geen toetsen zonder functie.
De knoppen links naast de DRO en het Statusvenster.. die zou ik graag zien verdwijnen.. omdat die functies ook te vinden zijn in het Softkey menu (F3 en F2 vanuit Main) en zo heb ik het in 2007 ook ontworpen, in samenwerking met Bert.
............................................................................................................
Wat mij persoonlijk betreft halen ze alles wat er dubbel inzit eruit, en zetten ze de dingen zoals M1 aan/uit, Block Skip aan/it. MCA, TCA, Sim, Fast RT Graph, fast rendering, repeat? en arcFeed onder knoppen in het menu.. want IK HEB GEEN MUIS, er zijn ook geen Heidenhains, of Fanuc's met muizen.. G28 en G30?.. die zet je maar aan het eind van je programma...
Arie, je wordt te oud voor dit werk, jouw betoog is volledig van de vorige eeuw. Ga es met je tijd mee, knoppen op besturingen, waarom zitten ze er eigenlijk nog? Alleen die groene is toch eigenlijk maar nodig.

PS, kijk even goed naar die 2 HH besturingen, zie je daar een muis ? Nee inderdaad, wel een trackbal en een touchpad. :mrgreen:
2023-05-20 12_16_45-csm_TNC640_V02_1500x1125_663ac6525e.webp (600×450).jpg
2023-05-20 12_17_16-csm_CNCPilot640_s_V01_1500x1125px_eda75d1ca4.png (600×450).jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13520
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Wireless pendant w_home

Bericht door Arie Kabaalstra »

dat er een 2de X, Y Z, A, B en C zitten, komt alleen doordat er een Volledig Qwerty klavier opzit.. de reden van de Oranje Astoetsen is dat je daarmee niet over het hele klavier hoeft, en de Astoetsen direct naast het Nummerieke toetsenbordje zit, Dat vind ik dus WEL handig.. en dan hebben we het over Fysieke toetsen, inplaats van Knoppen op het scherm.. die, tenzij je een muis, Mepscherm Trackball (onding) of Streeltegeltje hebt tamelijk nutteloos zijn als ze niet onderaan het scherm staan, vertegenwoordigd door een Functietoets.

dat is tegenwoordig ook nog altijd de manier waarop een Heidenhain besturing werkt.. net als in 2007 toen ik met ZeusCNC werkte (er waren wel wat shortcuts, maar die stonden vermeld op het scherm. hoefde je dus niet te onthouden)

Wat het Filmpje van GROB betreft.. Eh.. Whut?.. Classic Jog Mode.. Niets nieuws onder de zon.. een Joystick om te Joggen?.. dat hebben we op CMM's ook wel gezien.. is het handig op een CNC machine?.. Ik waag dat te betwijfelen..ik bedoel "wat win je ermee?", immers, je hebt toetsen er vlak naast zitten.. Stepping through a program.. WHUT?.. Je Simuleert je werk toch?.. Ik heb wel tamelijk complex werk op de 4e as gedaan.. simpel simuleren voor je het op de machine zet.. en dan kijken dat de bewerkingen daar zitten waar je ze wilt zien, en dat de ijlgang bewegingen buiten het werk gebeuren..Klopt alles?.. dan douw je de machine die Zetpil in zijn achterste, en je heit op de grote groene knop..

Kijken we bijvoorbeeld naar een 3D printer.. Hoeveel bediening zit daar nou helemaal op?.. je stelt alles in op de PC, zet de boel op een SD kaart.. stouwt dat ding bij de 3P printer in zijn achterste.. and off you go..

Het ontwerp en de functionaliteit van een GUI is een kwestie van persoonlijke voorkeuren voor de gebruiker, maar de maker moet zich vooral bezig houden met wat echt belangrijk is.. en ik hink wat dat betreft een beetje op 2 gedachten..

het is ook niet voor niets dat ik de indeling van E++ volgens de zelfde layout als EdingCNC heb gemaakt..
Johnny p
Berichten: 68
Lid geworden op: 08 mar 2019 18:56

Re: Wireless pendant w_home

Bericht door Johnny p »

Dag Samen,
En waar heeft de vrouw van WillyH dan die pendant gekocht als ik vragen mag? WillyH

Mvg John
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 659
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: Wireless pendant w_home

Bericht door WillyH »

Hey John, de pendant werd aangekocht bij DamenCNC. Originele Eding wireless pendant, de prijzen zijn in diverse webshops vrijwel gelijk. Op de Eding website wordt trouwens aanbevolen om deze aan te kopen via een van de erkende verkopers/webshops. Ik denk dat ze daar bij Eding af willen van het gedoe van een online shop.
Plaats reactie