Freesmachine vastzetten aan vloer?

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Scraper
Berichten: 59
Lid geworden op: 08 mei 2012 21:03

Freesmachine vastzetten aan vloer?

Bericht door Scraper »

Hallo,

Mijn schuurtje heeft een vloer van grote 40x60 stoeptegels. Nu had ik het plan om de machine op beton poeren te zetten zodat hij helemaal gefixeerd staat.
Om de buren niet tot last te zijn qua herrie en trillingen wil ik dit meteen goed aanpakken. De machine staat op zes 80x80 extrusieprofielen.

Heeft iemand tips wat betreft constructie, trillingsdemping, bevestiging, enz.
Gr, Scraper
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Freesmachine vastzetten aan vloer?

Bericht door hfjbuis »

Bij mij staat alles op rubber om contact geluiden te voorkomen. Ook de bevestig aan de muur is met rubber. Het is wel maar een kleine hobby machine (BF16).
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1127
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Freesmachine vastzetten aan vloer?

Bericht door Bjornski1976 »

Als je de beton poeren los van de tegels gelegd worden ben je goed genoeg. Alles wat op dempers staat gaat bewegen tenzij het er allemaal speciaal voor gemaakt en berekend is.

De machine vast zetten is zo wie zo een goed idee. Zo voorkom je dat ie aan de wandel gaat.

Zorg er wel voor dat je nog wat stel mogelijkheid overhoud zodat de machine waterpas gesteld kan worden.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Gebruikersavatar
zeeschuim
Donateur
Berichten: 846
Lid geworden op: 05 jun 2015 21:54
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Freesmachine vastzetten aan vloer?

Bericht door zeeschuim »

ik zou hem onderheien :roll:
Wij van cncfrees adviseren cncfrees.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Freesmachine vastzetten aan vloer?

Bericht door Kars-cnc »

zeeschuim schreef: 19 mei 2023 16:55 ik zou hem onderheien :roll:
Doet ie ook... beton poeren kunnen behoorlijk diep steken 8)

Maar even on-topic, net als Bjornski1976 verwacht ik geen geluidsproblemen als de tegels niet tegen de poeren aanliggen. Het zand kan hooguit hele lage frequenties wat verspreiden door de bodem maar die maakt een portaalfrees normaal gesproken niet.
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Freesmachine vastzetten aan vloer?

Bericht door benkr »

Ik zou er niet al te panisch over doen, zet die profielen op een paar stukken stevig rubber of zacht hout en zorg dat je midden op een tegel uit komt met zo'n poot dan zal het allemaal wel meevallen.
Ik heb eventueel nog 4 echte machine trillingsdempers liggen, gratis en helemaal voor noppes, maar ik denk dat het overdone is.
tafel 425 x 320 mm.jpg
J ziet ze naast die tafel liggen, zijn iets van 12 a 15 cm doorsnede.

Moet een Mxx bout in om ze stelbaar te maken, weet zo even de maat niet, maar zal iets van M12 of zo zijn.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
FreesKever
Berichten: 624
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: Freesmachine vastzetten aan vloer?

Bericht door FreesKever »

Wat voor machine is het eigenlijk?
Jacala
Berichten: 284
Lid geworden op: 17 jan 2012 14:32
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Freesmachine vastzetten aan vloer?

Bericht door Jacala »

Het is wat overdreven. Ik heb 2 machines van een werkbereik 4000x2000 en 3000x2000mm staan, tegen de gevel. En buiten hoor je niks, althans, 47 db, gemeten. Dus de vogels rondom hoor je beter. Ik denk dat de vloer het probleem echt niet gaat zijn. Gewoon aanzwengelen en kijken hoe het gaat.

Als het pure hobby is is het prima om poeren te storten maar je kunt je tijd beter besteden denk ik. Gewoon neerzetten, draaien en dan zie je wel weer verder.
Maak mij blij en abonneer/subscribe je op mijn "kersverse" youtube kanaal: https://www.youtube.com/user/ontwerpopmaatpuntcom
Plaats reactie