RSP-2400 remote switch

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 659
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

RSP-2400 remote switch

Bericht door WillyH »

Bij het ontwerp van m'n OSPF heb ik maar één (hoofd-) schakelaar voorzien om alles in te schakelen.
In mijn ervaring is dat niet zo handig omdat de JMC servo's van de stroom moeten om te worden gereset bij bv het tunen of -godbetert- als ze in alarm gaan.
Dus dacht ik via de remote aansluiting een eenvoudige schakelaar te plaatsen, de voeding (MeanWell RSP-2400) is er op voorzien, zie pdf in bijlage. Alleen heb ik geen enkel idee wat voor soort aansluiting/stekker 8-polig en 10-polig hier voor moet bestelt worden. Enkele losse "steekpinnetjes" zouden ook al kunnen werken maar ook hier, geen idee van afmetingen en met een schuifmaat kan ik er niet bij. Iemand een idee?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
benkr
Donateur
Berichten: 7775
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: RSP-2400 remote switch

Bericht door benkr »

Heb even de manual van de voeding bekeken en daar vond ik dit:
RSP2400 CN1, CN2.JPG
RSP2400 CN3.JPG
Dat HRS nr. slaat op een HiRose partnr. en is te bestellen bij b.v. Farnell of voor de particulier Sinuss.nl.
Beden echter wel dat je eigenlijk voor het aanzetten van de pinnetjes aan draadjes je eigenlijk een speciale tang nodig hebt, en tenminste flink wat ervaring om dit zonder tang te doen, dus of dat nu een goed idee is om dit spul los te bestellen weet ik niet, ik ken jouw ervaring niet.

Ik denk dat je beter de complete kabeltjes hier kunt bestellen:
https://nl.aliexpress.com/item/10050014 ... U4of6geFta
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1764
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: RSP-2400 remote switch

Bericht door Kars-cnc »

WillyH schreef: 19 mei 2023 20:27 omdat de JMC servo's van de stroom moeten om te worden gereset bij bv het tunen of -godbetert- als ze in alarm gaan
Is dat wel zo??? Als bij mij de JMC-servo's in alarm gegaan zijn geef ik gewoon een Reset in Eding en daarna werkt het allemaal weer. Hoe dat gaat weet ik eigenlijk helemaal niet, maar de voeding wordt niet afgeschakeld. Ik vermoed dat het voldoende is als je de enable even inactief maakt.
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 659
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: RSP-2400 remote switch

Bericht door WillyH »

Tja, ik ben dan tijdens de opbouw van de machine weer verdergegaan volgens de hier heersende stelling dat de JMC servo's geen enable aansluiting nodig hebben omdat dit signaal er omgedraaid zit (standaard aan). Ik had ze in eerste instantie aangesloten maar dan gaan die servo's natuurlijk niet draaien. Nu liggen die kabels los in de schakelkast, en ik zou ook niet weten hoe het signaal of de werking eenvoudig om te keren. Ik lees nu wel in de EdingCNC handleiding in de setup, onder invert I/O ook een vakje "Amp enable" zou dit de werking van de enable eenvoudig kunnen omkeren? De enige uitleg is "Check if you want to invert the output."

@benkr: bedankt voor de duidelijke toelichting!
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 659
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: RSP-2400 remote switch

Bericht door WillyH »

Update; de enable kabels terug aangesloten en in de I/O setup van EdingCNC het signaal geïnverteerd. De toestand werkt nu zoals het hoort, vreemd dat ik de aanwijzing om in Eding via setup aan te passen nog niet tegengekomen ben.
Jammer dat dit nog niet mogelijk is voor de alarm signalen van de JMC servo's.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1764
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: RSP-2400 remote switch

Bericht door Kars-cnc »

WillyH schreef: 20 mei 2023 13:10 Jammer dat dit nog niet mogelijk is voor de alarm signalen van de JMC servo's.
Hoe bedoel je? Als ik een servo alarm heb krijg ik dat meteen in beeld in Eding. Je moet de alarm draadjes dan wel aansluiten :mrgreen:
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 659
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: RSP-2400 remote switch

Bericht door WillyH »

Kars-cnc schreef: 21 mei 2023 08:10
WillyH schreef: 20 mei 2023 13:10 Jammer dat dit nog niet mogelijk is voor de alarm signalen van de JMC servo's.
Hoe bedoel je? Als ik een servo alarm heb krijg ik dat meteen in beeld in Eding. Je moet de alarm draadjes dan wel aansluiten :mrgreen:
De draadjes zijn aangesloten :P en volgens de test beschreven in de Eding knowledgebase zou het moeten werken. Alleen zou dan het Exterr In lampje moeten branden, en hier brand het Driveerr lampje :| De machine draait en ik heb best al enkele leuke dingen gemaakt maar er is nog wat tweaking aan de orde om enkele zaken juist te krijgen. Het ding met de JMC alarm aansluiting is dat deze normaal gesloten (NC) zijn en dat is in de CNC wereld meestal omgekeerd. Nu kan ik ook in de instellingen van de servo's de werking omdraaien van NC naar NO via het tuning programma onder P06-20. Nochtans is de NC optie de meest veilige, ik begrijp niet waarom men de noodstop en andere veiligheidsfuncties via NC laat werken en de alarmkringen van de servo niet. Terwijl een kabelbreuk in het alarmcircuit ook best gedetecteerd wordt.
Vandaar mijn aarzeling voor het kiezen van een correcte oplossing, komt erbij dat ik een electronica leek ben. Ik zou graag de NC alarm optie behouden. Misschien moet ik wel gaan voor de oplossing met de PC817 optocouplers als inverters voor het signaal? Zie ook https://youtu.be/ZWqnzbsbxU0
Ik heb ook al overwogen om die alarm uitgangen aan te sluiten op de e-stop aansluiting. Die e-stop heeft NC/NPN nodig maar ik weet niet of dit überhaupt technisch mogelijk is dan wel aangewezen.
Nog werk aan de winkel maar ben wel benieuwd hoe het in jouw machine is opgelost.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1764
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: RSP-2400 remote switch

Bericht door Kars-cnc »

Ik weet natuurlijk niet zeker welke JMC servo's je hebt maar ik heb de iHSV57-30-18-36 en daarvan is de alarm output NO. Inderdaad niet de veiligste optie maar wel erg handig want Eding kent maar 1 alarm input voor alle drives. Weliswaar heeft de CNC760 braaf een ALM+ en ALM- pin op elke as-connector maar in de handleiding staat dat deze op de PCB onderling allemaal "hard-wired" zijn.

Door nu de ALM- van de drives aan elkaar en aan massa te knopen en ALM+ ook aan elkaar en met de alarm input te verbinden (bij de CNC760 verbind de print ze voor je door) krijg je een "wired-or" functie waarbij elke drive een drive error kan genereren. Eding weet dan dat er een drive in error is gegaan maar je kunt niet zien welke drive het is. Dat is ook niet zo belangrijk heb ik ervaren. Ik kan in mijn machine de error leds op de drives niet zien maar heb dat ook nog nooit echt gemist. Ik weet bijna altijd wel welke het was en als dat niet zo is, je moet toch de fout eerst resetten, de boel vrij joggen en opnieuw homen, dus welke het was is meestal niet zo interessant. Alleen in een debug situatie wil je het soms weten...

Let op, JP15 (CNC720, CNC760) moet in de stand "DRVALM mode NPN" staan voor de methode die ik beschrijf. Dit is de default positie.

Je zou de alarm signalen waarschijnlijk ook wel op de e-stop input kunnen zetten, maar dat is wel een beetje onlogisch. Ik zou het niet doen...
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 659
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: RSP-2400 remote switch

Bericht door WillyH »

Kars, hier is de iHSV60-30-40-48 in bedrijf. Qua werking gelijkaardig aan de iHSV57 en aangesloten volgens jouw beschrijving en toch moet er nog wat mis zijn, volgens de EdingCNC handleiding zou bij het testen (ALM+ aan de GND leggen) bij de CNC720 Exterr In lampje moeten branden, en hier brand het Driveerr lampje. En bij de laatste storing dat de servo's in alarm gingen, deed Eding er helemaal niets mee, al waren toen de Enable aansluitingen niet in gebruik. Mogelijk gebruikt Eding die om de servo's af te koppelen? Maar dan zou er toch een foutmelding moeten zijn... als Eding intern die ALM parallel aansluit, en er gaat één servo in alarm, kan die dan wel worden opgemerkt omdat de andere servo's nog in gesloten toestand staan?

https://support.edingcnc.com/support/so ... -of-cnc720
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1764
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: RSP-2400 remote switch

Bericht door Kars-cnc »

Dat het "Driveerr" lampje gaat branden als je een drive error simuleert (ALM+ naar Ground) op de DRV-Alarm ingang lijkt mij helemaal goed. Je hebt gelijk dat in het support-article waar je naar linkt het Exterr-In lampje gemarkeerd is in het plaatje. Waarschijnlijk is dit een foutje en is het plaatje een overblijfsel van de CPU5 documentatie. Die heeft volgens mij geen aparte drive error input en daar moet je dan het drive error signaal aansluiten op de external error input.

Dat de software niets doet met je drive error zou wel eens kunnen komen omdat het "DriveErrInputSenseLevel" niet goed staat in de cnc.ini file. Je vindt dit onder het kopje SAFETY. Hieronder de setting zoals ik die heb (dit is voor een CNC760 maar dat maakt waarschijnlijk niet uit).

[SAFETY]
homeIsEstopAfterHomingAllAxes = 0
EStopInputSenseLevel1 = 1
EStopInputSenseLevel2 = 2
driveWarningInputSenseLevel = 2
driveErrorInputSenseLevel = 0
extErrorInputSenseLevel = 1
isoInputSenseLevel = 1
isoOutputSenseLevel = 1
enableGPIOActions = 1
atEStopLeaveGPIOAsIs = 0

Als ik me goed herinner betekend sense level 0 = laag actief, 1 = hoog actief en 2= niet actief

Let op! Iets met de hand veranderen in de cnc.ini file kan alleen als de Eding software afgesloten is. Anders wordt bij het afsluiten van Eding de waarde weer overschreven met wat op dat moment in de software staat (heeft mij een paar uurtjes gekost voor het kwartje viel :oops: )
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 659
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: RSP-2400 remote switch

Bericht door WillyH »

Eindelijk werkt de machine naar wens! Heel erg bedankt Kars en andere forumleden!
Voor mijn machine ziet het cnc-ini plaatje er nu zo uit:

[SAFETY]
homeIsEstopAfterHomingAllAxes = 0
EStopInputSenseLevel1 = 1
EStopInputSenseLevel2 = 2
driveWarningInputSenseLevel = 2
driveErrorInputSenseLevel = 0
extErrorInputSenseLevel = 3
isoInputSenseLevel = 1
isoOutputSenseLevel = 1
enableGPIOActions = 1
atEStopLeaveGPIOAsIs = 0

In mijn geval moest enkel de driveErrorInputSenseLevel naar 0 gezet worden, die stond op 2.
Met de extErrorInputSenseLevel naar 1 zoals op jouw machine, blijft mijn cnc al bij het opstarten in het rood staan en kan deze niet resetten. Dus terug naar 3.
Nu werkt het alarm, stopt de machine en kan/moet ik daarna resetten en homen om weer verder te gaan.

Blijft wel jammer dat de Eding documentatie erg karig en versnipperd is, en in sommige punten misleidend.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1764
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: RSP-2400 remote switch

Bericht door Kars-cnc »

Mooi dat het nu naar behoren werkt!

Bij mij staat "extErrorInputSenseLevel" op 1 omdat ik die gebruik om mijn 3D probe te beschermen bij een te grote uitslag. Als je niets op deze input hebt aangesloten moet hij op 2 staan. Dat 3 ook goed gaat komt waarschijnlijk omdat de software kijkt of het een 0 of een 1 is en al het andere als niet actief beschouwt.

Tja, het is inderdaad soms lastig om een goed beeld te krijgen wat er allemaal nodig is voor een bepaalde functie. Het blijft gewoon vreselijk lastig om met zoveel mogelijkheden alles zo te documenteren dat je snel overzicht hebt. Dingen zijn vaak in verschillende situaties van toepassing en je wilt niet bij elke situatie alle mogelijkheden weer opnieuw beschrijven. Gelukkig staat het meestal wel ergens in die 218 pagina's dikke handleiding, de kunst is om te vinden waar...
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 659
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: RSP-2400 remote switch

Bericht door WillyH »

Het ding is, in de manual (van 221 bladzijden ondertussen) staat de CNC720 controller nergens specifiek gemeld. Bij de error instellingen waarover het hier gaat (blz39) staat zelfs duidelijk CPU5B en iCNC600 only Tja, dan gaat mijn eenvoudige geest er van uit dat deze instellingen onbelangrijk zijn voor mijn controller. De knowledge base bij Eding geeft geen verdere informatie, noch in de CNC720 manual. Voor iemand die dit weet en er regelmatig mee te maken heeft geen probleem maar ik heb er toch lang zitten over tobben.
Daarom een support ticket aangemaakt bij Eding om het aan te kaarten.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1764
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: RSP-2400 remote switch

Bericht door Kars-cnc »

Ik heb even in de CNC720 manual gekeken en je hebt gelijk, het driveErrorInputSenseLevel wordt er helemaal niet in benoemt! Dat is wel een omissie vind ik!

In de CNC760 manual staat het wel. Ook maar 1 heel summier regeltje, maar goed dan ben je toch gewaarschuwd dat er nog iets is waar je op moet letten.
Plaats reactie