Probleem met Altendorf servo ? Encoder?

Moderator: Moderators

demian
Berichten: 134
Lid geworden op: 04 apr 2020 17:20

Re: Probleem met Altendorf servo ? Encoder?

Bericht door demian »

Kan ik niet een weerstand voor de servo plaatsen op de stroomaanvoer, dan is het voltage lager en loopt hij minder hard lijkt me. Maar welke weerstand zou ik dan moeten gebruiken?
keesfrees
Berichten: 3119
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Probleem met Altendorf servo ? Encoder?

Bericht door keesfrees »

demian schreef: 24 mei 2023 20:27 De langsgeleider wordt aangestuurd met een servo en een encoder. Als ik een waarde invoer dan gaat de geleider er nooit in 1 keer naar toe maar loopt hij meerdere keren vast. Hij is dan ook tevens ook van zijn ijkpunt af en moet ik opnieuw calibreren.
Als er een encoder op zit dan zou-ie alijd de positie moeten weten, of is het een stappenmotor ? Zonder terugkoppeling.
De moer zou de vastloper kunnen veroorzaken, is dat een gespannen moer ? Die eens nader bekijken, gangbaar maken.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Probleem met Altendorf servo ? Encoder?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Als het snelheid is, kun je misschien in een machine parameter de maximale snelheid lager zetten.
Dat het perse smering is kan die monteur natuurlijk niet weten, dat het dat 9 van de 10 keer wel is natuurlijk wel.
Maar algehele vervuiling los je niet altijd even op met een beetje WD40 (wat helemaal geen goed smeermiddel is)
En een inmiddels compleet uit de kogels gelopen kogellager gaat ook van een beetje olie niet lekker lopen, dus iets verder zoeken naar de oorzaak lijkt mij geen overbodige luxe. (dat kogellager is maar een willekeurig voorbeeld voordat je gaat zeggen dat er geen kogellager in zit)
Ik ben 2 jaar terug ongeveer 5 weken met een machine bezig geweest waarvan de aandrijfketting gebroken was (gebeurde wel vaker)
Het euvel zat in een heleboel andere componenten, kettingwielen als werpsterren, kogellagers met 4-kante kogels, en nog een aantal ernstige verwaarlozingen.
Als je alles maar genoeg negeert breekt de aandrijfketting..... meer hoef ik hopelijk niet te zeggen.

En m'n opmerking over voeding staat ook nog steeds, hoe hoger de snelheid hoe meer de voeding belast wordt, en als de voeding instort, zul je ook wel problemen ebben.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5418
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Probleem met Altendorf servo ? Encoder?

Bericht door serum »

Nee, dat gaat niet werken. Dan verklooi je de hele regellus voor de motor. Kan ook zijn dat ie al hopeloos ontregeld is door een paar verlopen condensatoren oid.

Beetje koffiedik kijken op deze manier.
demian
Berichten: 134
Lid geworden op: 04 apr 2020 17:20

Re: Probleem met Altendorf servo ? Encoder?

Bericht door demian »

keesfrees schreef: 31 mei 2023 12:50
demian schreef: 24 mei 2023 20:27 De langsgeleider wordt aangestuurd met een servo en een encoder. Als ik een waarde invoer dan gaat de geleider er nooit in 1 keer naar toe maar loopt hij meerdere keren vast. Hij is dan ook tevens ook van zijn ijkpunt af en moet ik opnieuw calibreren.
Als er een encoder op zit dan zou-ie alijd de positie moeten weten, of is het een stappenmotor ? Zonder terugkoppeling.
De moer zou de vastloper kunnen veroorzaken, is dat een gespannen moer ? Die eens nader bekijken, gangbaar maken.

Volgens mij is het een servo. En terugkoppeling geschiedt dmv de encoder die er aan vast zit.

Of het een gespannen moer is kan ik niet zeggen, ik weet niet wat dat betekent helaas.

https://youtu.be/Ee2B4p4kXN4
demian
Berichten: 134
Lid geworden op: 04 apr 2020 17:20

Re: Probleem met Altendorf servo ? Encoder?

Bericht door demian »

serum schreef: 31 mei 2023 13:16 Nee, dat gaat niet werken. Dan verklooi je de hele regellus voor de motor. Kan ook zijn dat ie al hopeloos ontregeld is door een paar verlopen condensatoren oid.

Beetje koffiedik kijken op deze manier.
Van die condensatoren had ik ook gemeld bij mijn monteur, maar die wist ook niet of dat wel of niet het probleem is. Sowieso is hij meer van het mechanische.

Ik heb contact gehad met de Groot van de week, een telefonisch gesprekje van 2 minuten heeft me 30 euro ex btw gekost. Maar ik vrees toch dat ik iemand van hun moet laten komen, idd omdat het lastig is te zeggen zo.
Laatst gewijzigd door demian op 31 mei 2023 13:22, 1 keer totaal gewijzigd.
demian
Berichten: 134
Lid geworden op: 04 apr 2020 17:20

Re: Probleem met Altendorf servo ? Encoder?

Bericht door demian »

hugo stoutjesdijk schreef: 31 mei 2023 13:14 Als het snelheid is, kun je misschien in een machine parameter de maximale snelheid lager zetten.
Dat het perse smering is kan die monteur natuurlijk niet weten, dat het dat 9 van de 10 keer wel is natuurlijk wel.
Maar algehele vervuiling los je niet altijd even op met een beetje WD40 (wat helemaal geen goed smeermiddel is)
En een inmiddels compleet uit de kogels gelopen kogellager gaat ook van een beetje olie niet lekker lopen, dus iets verder zoeken naar de oorzaak lijkt mij geen overbodige luxe. (dat kogellager is maar een willekeurig voorbeeld voordat je gaat zeggen dat er geen kogellager in zit)
Ik ben 2 jaar terug ongeveer 5 weken met een machine bezig geweest waarvan de aandrijfketting gebroken was (gebeurde wel vaker)
Het euvel zat in een heleboel andere componenten, kettingwielen als werpsterren, kogellagers met 4-kante kogels, en nog een aantal ernstige verwaarlozingen.
Als je alles maar genoeg negeert breekt de aandrijfketting..... meer hoef ik hopelijk niet te zeggen.

En m'n opmerking over voeding staat ook nog steeds, hoe hoger de snelheid hoe meer de voeding belast wordt, en als de voeding instort, zul je ook wel problemen ebben.
Ik snap je punt. Ik denk dat ik maar door de zure appel heen moet bijten en een service monteur van de Groot hierheen moet laten komen.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Probleem met Altendorf servo ? Encoder?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Wat constateringen, de as van de servo motor lijkt licht krom te zijn, maar zou het ook de encoder kunnen zijn?
Die as gaat natuurlijk resoneren bij hogere snelheid, dat de stroom dan te groot wordt kan ik me ook voorstellen
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Probleem met Altendorf servo ? Encoder?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

demian schreef: 31 mei 2023 13:19 Ik heb contact gehad met de Groot van de week, een telefonisch gesprekje van 2 minuten heeft me 30 euro ex btw gekost. Maar ik vrees toch dat ik iemand van hun moet laten komen, idd omdat het lastig is te zeggen zo.
Bestaat er dan helemaal geen enkele service meer? :evil:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5418
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Probleem met Altendorf servo ? Encoder?

Bericht door serum »

hugo stoutjesdijk schreef: 31 mei 2023 13:24
demian schreef: 31 mei 2023 13:19 Ik heb contact gehad met de Groot van de week, een telefonisch gesprekje van 2 minuten heeft me 30 euro ex btw gekost. Maar ik vrees toch dat ik iemand van hun moet laten komen, idd omdat het lastig is te zeggen zo.
Bestaat er dan helemaal geen enkele service meer? :evil:
Houtbewerkingsmachinesmafia. Of je even 8700 euro neer wilt leggen ex btw en ex montage voor een nieuwe besturing op een SCM formaatzaag. Bleek allemaal opgelost met een CR2032 biosbatterijtje. 'Lekker makkelijk verdienen zo' 12 jaar geleden was die ook al vervangen, maar toen zat er nog een schappelijkere 2400 euro incl arbeid prijs achter.

Snap dat iedereen wat geld wil verdienen, maar dat je het bedrijfsuitje van 6300 euro voor alle ersoneelsleden mag bekostigen trekt mij qua emoties wel een tikkie de minder positieve kant op voor het bedrijf in kwestie.
demian
Berichten: 134
Lid geworden op: 04 apr 2020 17:20

Re: Probleem met Altendorf servo ? Encoder?

Bericht door demian »

Ik heb overleg gehad met de Groot, er zal een monteur van hun komen om het probleem op te lossen. Hopelijk valt het allemaal wat mee.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5418
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Probleem met Altendorf servo ? Encoder?

Bericht door serum »

Waar staat de machine? Misschien tref je een bereidwillig medelid uit de buurt.
demian
Berichten: 134
Lid geworden op: 04 apr 2020 17:20

Re: Probleem met Altendorf servo ? Encoder?

Bericht door demian »

Provincie Zeeland, in Kamperland.
FreesKever
Berichten: 641
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: Probleem met Altendorf servo ? Encoder?

Bericht door FreesKever »

Uit 1997, da's 25 jaar oud...

Hoeveel onderhoud heeft die machine in die tijd gehad?

Kabelbreuken zijn altijd verdachte punten, vooral op plaatsen waar kabels veel buigen.
Versleten koolborstels en losse draden zijn ook "standaard" problemen, maar ook al genoemd.

Als "E06" iets met "Smering" aan duidt, dan verwacht ik meer een ver versleten lager. Half vol met stof, al het vet er uit, misschien een gebroken kooi. Vaak lopen lagers dan helemaal vast (of een kooi gaat meedraaien omdat het lager zelf is vastgelopen (maar dat is meestal goed te horen...)). Een simpele test is om te kijken of lagers warm worden als het ding een paar keer op en neer gaat.

Een "handige Harrie" kan het misscien wel fixen, maar zomaar een onbekende Handige Harrie aan een Altendorf laten prutsen is ook niet zo'n verstandig idee...

Een optie voor fout diagnose:
Beweeg en/of trek aan een kabel tijdens het bewegen. Als er dan een interne dradbreuk is, dan rekt de plastic isolatie wat en maakt het koper geen kontact meer, waardoor de fout zich voordiet.
Plaats reactie