Op zoek naar dust shoe

Alles wat niet past in de rest van de subforums

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Baldu
Berichten: 26
Lid geworden op: 23 apr 2023 20:53
Locatie: Landgraaf

Op zoek naar dust shoe

Bericht door Baldu »

Hoi

Zoekende naar een passende dust shoe [80mm spindel] kom ik van alles tegen
Wat erg tegenvalt is prijs of waar ze gemaakt worden
Veelal USA en dan zit je met verzendkosten enzo al een heel stuk ruim boven de 100,- en dan maar afwachten wat het is
Ervaring met USA spul heb ik met de gitaarwereld, je besteld bv een template van 60 dollar en als ik hem hier heb ben ik het dubbele kwijt en wacht soms wel erg lang omdat de douane ook een plasje moet doen

Ik zie ook van die dingen [dust shoe] in nederland die wel heel erg dun uitzien en een slangaansluiting hebben van 100 mm, prijs ook boven de 100,-
Dacht zelf toch een veel dunnere slang eraan te koppelen, heb een festool mini stofzuiger die werkt uitstekend op de laagste stand.
Voor de kleine machine heb ik er in februari een kunnen kopen via Etsy, was 75,- kwijt incl verzenden, heel stevig en dik kunststof, werkt prima. Heeft alleen geen borstel maar zo'n schuin naar beneden gerichte tuit.


Weet iemand een adres met goed materiaal of, mogelijk beter nog ......... kan en wil iemand er een maken die een 3D printer heeft ?
Ik kan me zo voorstellen dat hier mensen zijn die al dit soort dingen zelf maken

groet, Baldu
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Op zoek naar dust shoe

Bericht door benkr »

Niet in Nederland, maar wel helemaal wat je bedoeld:

https://www.aliexpress.com/item/1005004 ... WVmLi3lwaa

Maar ze zijn er ook voor dunnere slangen, zoek op Dust Shoe.
Baldu
Berichten: 26
Lid geworden op: 23 apr 2023 20:53
Locatie: Landgraaf

Re: Op zoek naar dust shoe

Bericht door Baldu »

Dank je :)
Heb wel even moeten meten, de dustshoe mag niet meer dan 1 cm [x2] breder zijn dan de spindel, dan zit er nog ca 2 mm speling tussen de dustshoe en de kolom waar de spindel langs af gaat [z as]

Uiteindelijk vond ik er eentje die niet hoekig maar rond was en uitzag [staan niet altijd maten bij] als passend.
Dat was inderdaad via ali express.
Kennelijk wordt de hele wereld wat dit soort dingen betreft door de chinezen beleverd, of iemand met een 3D printer koopt een printbestandje en print er zelf een

Helaas is het toch wel een week of 3-4 wachten maar de prijs is laag
Heb toch maar consessies gedaan mbt de diameter van de slangaansluiting, ik maak of koop wel een verloopstukje

groet, Baldu

benkr schreef: 30 mei 2023 00:48 Niet in Nederland, maar wel helemaal wat je bedoeld:

https://www.aliexpress.com/item/1005004 ... WVmLi3lwaa

Maar ze zijn er ook voor dunnere slangen, zoek op Dust Shoe.
Gebruikersavatar
P1-Engineering
Donateur
Berichten: 441
Lid geworden op: 27 aug 2019 23:28
Locatie: Haarlem

Re: Op zoek naar dust shoe

Bericht door P1-Engineering »

Je zou deze kunnen proberen:

https://www.sorotec.de/shop/Absaugschuh ... nahme.html

Staat ook een duidelijke tekening voor de bemating. Ik moet deze nog ergens hebben liggen, gebruik het vrijwel nooit. Zou wel weg mogen.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5419
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Op zoek naar dust shoe

Bericht door serum »

Ik ben al een tijdje met verschillende afzuigingkjes bezig op de CNC, maar de hoofdvraag is; wat frees je en hoe frees je hoofdzakelijk en wat voor afzuiging heb je? Op mijn grote machine zit een 160mm afzuiging, relatief lage onderdruk, maar met wat gerichter afzuigen werk ik bij dezelfde opdrachten schoner met een 32mm buisje op mijn kleine machine. Het is een combinatie van luchtsnelheid en onderdruk. Hoe kleiner de doorgang hoe hoger de luchtsnelheid en als je afzuiging de onderdruk kan leveren heb je dan ook een kleiner vacuum . Ik ben ondertussen wel fan van een lagere onderdruk en hogere luchtsnelheid dan een groot volume luchtverplaatsing met een hogere onderdruk op mijn kleinere machine. Op mijn grote machine gaat het er soms wat grofstoffelijker aan toe en heb ik juist weer hoog volume afzuiging nodig.
Baldu
Berichten: 26
Lid geworden op: 23 apr 2023 20:53
Locatie: Landgraaf

Re: Op zoek naar dust shoe

Bericht door Baldu »

Tjonge, die zou inderdaad wel passen. Buitenmaat max 100 mm gaat net langs de kolom door
Ik wil hem ondanks mijn bestelling wel graag van je overnemen :)

Zeg maar wat je ervoor wil hebben enzo, dan hebben we een deal
Ik heb je een pbtje gestuurd

groeten, Baldu
P1-Engineering schreef: 30 mei 2023 23:29 Je zou deze kunnen proberen:

https://www.sorotec.de/shop/Absaugschuh ... nahme.html

Staat ook een duidelijke tekening voor de bemating. Ik moet deze nog ergens hebben liggen, gebruik het vrijwel nooit. Zou wel weg mogen.
Laatst gewijzigd door Baldu op 31 mei 2023 10:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Baldu
Berichten: 26
Lid geworden op: 23 apr 2023 20:53
Locatie: Landgraaf

Re: Op zoek naar dust shoe

Bericht door Baldu »

Ik heb op de kleine idd ook eentje met zo'n buisje, dat schuin naar beneden is gericht. Werkt gewoon prima
Ik doe aan gitaarbouw en ben wel een beginnend cnc gebruiker, dus wat ik er allemaal mee ga doen
is nog even bezien. Mogelijkheden zat heb ik gezien, maar ik moet me ook het maken van vectors en wat complexere bestanden eigen maken

groet, Baldu
serum schreef: 31 mei 2023 09:14 Ik ben al een tijdje met verschillende afzuigingkjes bezig op de CNC, maar de hoofdvraag is; wat frees je en hoe frees je hoofdzakelijk en wat voor afzuiging heb je? Op mijn grote machine zit een 160mm afzuiging, relatief lage onderdruk, maar met wat gerichter afzuigen werk ik bij dezelfde opdrachten schoner met een 32mm buisje op mijn kleine machine. Het is een combinatie van luchtsnelheid en onderdruk. Hoe kleiner de doorgang hoe hoger de luchtsnelheid en als je afzuiging de onderdruk kan leveren heb je dan ook een kleiner vacuum . Ik ben ondertussen wel fan van een lagere onderdruk en hogere luchtsnelheid dan een groot volume luchtverplaatsing met een hogere onderdruk op mijn kleinere machine. Op mijn grote machine gaat het er soms wat grofstoffelijker aan toe en heb ik juist weer hoog volume afzuiging nodig.
Plaats reactie