Het wallboxen en laadpassen-oerwoud..
Moderator: Moderators
- spinningwheels
- Berichten: 2287
- Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
- Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
- Contacteer:
Re: Het wallboxen en laadpassen-oerwoud..
Eigenlijk is die range extender van die I3 al aardig groot lijkt mij.
Als je zoiets al nodig bent zal het grotendeels om snelweg Km,s gaan en wat is dan het verbruik per Km?
Als je daar dan eens een 3Kw ofzo bij opdoet om terug de batterij in te drukken kom je al een heel eind denk ik zo.
Weet niet wat per € de meeste Kw,s oplevert LPG of diesel.
Zo,n APU doet het ook prima op diesel geen A1 voor nodig. Heb er nog wel een staan maar dat ding is 175Kw en de generator is er niet meer bij.
De kleine units zijn idd best wel compact, is allemaal op 400Hz .
Maar ben je per Kw waarschijnlijk duurder uit aan brandstof.
Als je zoiets al nodig bent zal het grotendeels om snelweg Km,s gaan en wat is dan het verbruik per Km?
Als je daar dan eens een 3Kw ofzo bij opdoet om terug de batterij in te drukken kom je al een heel eind denk ik zo.
Weet niet wat per € de meeste Kw,s oplevert LPG of diesel.
Zo,n APU doet het ook prima op diesel geen A1 voor nodig. Heb er nog wel een staan maar dat ding is 175Kw en de generator is er niet meer bij.
De kleine units zijn idd best wel compact, is allemaal op 400Hz .
Maar ben je per Kw waarschijnlijk duurder uit aan brandstof.
In theorie kan ik praktisch alles
- hainjedaf
- Donateur
- Berichten: 2351
- Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
- Locatie: Amsterdam
- Contacteer:
Re: Het wallboxen en laadpassen-oerwoud..
Ik mis nog steeds de oplossingen voor de volksstammen die geen 'huis-met-tuin-en-eigen-oprijpad' hebben en dus geen eigen oplaadmogelijkheid.TestCase schreef: ↑01 jun 2023 11:23Hmmmm, ik heb duidelijk weer wat gemist. Wanneer is er beslist dat er vanaf nu 54 weken in een jaar passen?DaBit schreef: ↑31 mei 2023 10:34 Geen ultraspannend stuk blik, maar 250+ km rijbereik samen met 100kW snelladen, 11kW AC-laden en een warmtepomp plus stoelverwarming voor in de winter maakt 'm in ieder geval geschikt voor 51 van de 54 weken per jaar. Familievakantie moet ik nog maar eens goed bekijken hoe ik dat op ga lossen, maar een auto kopen die 2-3 weken per jaar past en de andere 51 weken overkill is heeft me nooit zinvol in de oren geklonken.
Verder kan ik opnieuw niks zinnigs bijdragen met betrekking tot het onderwerp. Alleen misschien: ik houd het op diesel, verstook al heel mijn leven diesel en dat ga ik niet veranderen, om geen enkele reden. Ik kan wel meerdere redenen bedenken waarom EV een slecht idee is, maar daar hebben jullie ook niet veel aan.
Die zijn nog steeds veroordeeld tot de publiekspalen.
En die staan in drie-kruizen-stad bijna altijd vol met blauwe kentekens, zeker na 23:00
Zonder generator maar gewoon met versnellingsbak en 4 wielen, heet die 998cc gewoon Aygo/C1/107/108WillyH schreef: Tja, zoek op het web een generator benzine aangedreven en je komt toch weer vaak aan de 998cc en flink 250 kg. Dat noemen ze dan een draagbare generator![]()
Qua problemen met EV's
Ik weet een busgarage waar slechts de helft van de vloot langzaam kan laden.
Doen ze dat niet dan gaan bij een bepaald belangrijk vliegveld de landingslichten uit.
Ik ben benieuwd of dat voor 2030 is opgelost. Want aan het stroomnet schijnt het niet te liggen.
Laatst gewijzigd door hainjedaf op 02 jun 2023 03:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam
Prusa Mini met OctoPrint
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam
Prusa Mini met OctoPrint
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
- hainjedaf
- Donateur
- Berichten: 2351
- Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
- Locatie: Amsterdam
- Contacteer:
Re: Het wallboxen en laadpassen-oerwoud..
Dat heet gewoon APU en zit in de meeste vliegtuigen.
Er is alleen een reden waarom op de meeste westeuropese vliegvelden het gebruik ervan, niet is toegestaan.
(die dingen maken echt een pokkeherrie en zijn niet zuinig met Jet A1)
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam
Prusa Mini met OctoPrint
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam
Prusa Mini met OctoPrint
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
- spinningwheels
- Berichten: 2287
- Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
- Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
- Contacteer:
Re: Het wallboxen en laadpassen-oerwoud..
Nu noem je toch ook wel zo ongeveer de ergste plaats om te wonen op. Daar te moeten wonen wens ik zelfs mijn schoonloeder niet toe, en geloof mij in vergelijking met haar is zelfs Lucifer nog een toffe peer.hainjedaf schreef: ↑02 jun 2023 02:55
Ik mis nog steeds de oplossingen voor de volksstammen die geen 'huis-met-tuin-en-eigen-oprijpad' hebben en dus geen eigen oplaadmogelijkheid.
Die zijn nog steeds veroordeeld tot de publiekspalen.
En die staan in drie-kruizen-stad bijna altijd vol met blauwe kentekens, zeker na 23:00
In theorie kan ik praktisch alles
Re: Het wallboxen en laadpassen-oerwoud..
Daar komt geen oplossing voor, behalve dan bij flatgebouwen de parkeerplaats voorzien van palen.
Het zal mij persoonlijk niets verbazen als juist in de toekomst het thuisladen flink ontmoedigd gaat worden want daar verdiend de overheid niet veel aan. Je ziet het nu al met de afschaffing van het salderen.
Tja die stad heeft met hun burgerbestuurders al lang geleden gekozen om al het blik uit de binnenstad te weren. Nu nog de toeristen, koffieshops, wisselkantoren, grote bedrijven, neon reclames, junks en daklozen en misschien wordt het dan weer een beetje gezellig en leefbaar. Maar met een auto wil je daar echt niet meer komen.En die staan in drie-kruizen-stad bijna altijd vol met blauwe kentekens, zeker na 23:00
Re: Het wallboxen en laadpassen-oerwoud..
Waarschijnlijk komt er een dieselgenerator om de landingslichten te voeden

Re: Het wallboxen en laadpassen-oerwoud..
Daar heb ik meerdere redenen voor op basis van mijn persoonlijke omstandigheden.
In het algemeen komt het erop neer dat de rekening moet kloppen, en daar bedoel ik niet enkel de financiële rekening mee. 2+2=4. Als ik daar wat anders uitkom, zit er ergens een fout. Die fout is er misschien uit te halen, maar misschien ook niet. Zolang ik bij 2+2 niet aan 4 kom, bedank ik. Want dat betekent dat iemand me wat op de mouw wil spelden. Deze MO heeft me geen windeieren gelegd en heeft me de afgelopen 40 jaar heel wat miserie bespaard.
Dat is weer die 2+2. Misschien wordt het op termijn en als genoeg mensen hun deel doen (ik doel hier vooral op de infrastructuur die nog niet in de buurt van minimaal adequaat komt) wel 4. Op dit moment is het nog vanalles, behalve 4.
EV hebben zeker hun plek, en kunnen op heel wat plaatsen veel beter ingezet worden dan plofbakken.
Ik ga bijvoorbeeld geen nagel in een balkje slaan met een voorhamer als ik ook een gewone hamer heb liggen. Als ik een muurtje wil slopen, pak ik die voorhamer, als dat even kan.
Als ik veel nagels moet kloppen en veel muurtjes moet slopen, dan zorg ik voor minimaal 2 soorten hamers. Lijkt mij de logica zelve.
Ik weet niet hoe het bij jullie zit, maar ik heb voor iedere job die ik doe het juiste gereedschap liggen. Voor jobs die ik nooit doe, heb ik helemaal geen gereedschap. Het is toch te zot om dat aan te schaffen om misschien ooit een klusje te doen waar ik in de eerste plaats al helemaal geen verstand van heb.
EV past gewoon niet bij mijn omstandigheden, nog los van alle toeters en bellen die eraan vast gepraat worden.
Ik wist dat er vroeg of laat commentaar op zou komen.hugo stoutjesdijk schreef: ↑01 jun 2023 12:19 Zou je niet verwachten van iemand die van testen houd, wat z'n naam doet vermoeden.![]()

Ik had niet zoveel inspiratie toen ik mijn account aanmaakte. Ik wilde gewoon de foto's bij de vele verslagen hier op dit forum kunnen bekijken. Ik had NutCase in mijn hoofd, en eigenlijk niks anders. Maar dat doe je ook niet, dacht ik toen, en heb er met wat moeite TestCase van kunnen maken. Misschien was NutCase zo slecht nog niet geweest, in elk geval zeker toepasselijk. Hoewel ik ook veel test en experimenteer. Maar ook daar moet de rekening eerst kloppen, zodat ik min of meer weet wat ik kan verwachten. Je wil je hele hobby-kot ook niet opblazen of in de fik steken. Of zoals bij de meesten onder ons een stuk staal door de muur van je werkplaats katapulteren omdat je effe wat gaat testen zonder eventjes na te gaan of dat wel zo'n goed idee is.

Voilà, dat is één van die vele redenen.hainjedaf schreef: ↑02 jun 2023 02:55Ik mis nog steeds de oplossingen voor de volksstammen die geen 'huis-met-tuin-en-eigen-oprijpad' hebben en dus geen eigen oplaadmogelijkheid.
Die zijn nog steeds veroordeeld tot de publiekspalen.
En die staan in drie-kruizen-stad bijna altijd vol met blauwe kentekens, zeker na 23:00
- hugo stoutjesdijk
- Donateur
- Berichten: 11992
- Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
- Locatie: elst (u)
- Contacteer:
Re: Het wallboxen en laadpassen-oerwoud..
Het is misschien toch handiger dat woonwerk verkeer overdag op de zaak kan laden, die kantoorpanden/industrie terreinen moeten vol met panelen om energie neutraal te worden, kan er nog wel wat laadpaal capaciteit bij.hainjedaf schreef: ↑02 jun 2023 02:55 Ik mis nog steeds de oplossingen voor de volksstammen die geen 'huis-met-tuin-en-eigen-oprijpad' hebben en dus geen eigen oplaadmogelijkheid.
Die zijn nog steeds veroordeeld tot de publiekspalen.
En die staan in drie-kruizen-stad bijna altijd vol met blauwe kentekens, zeker na 23:00
Weer een argument om niet 's-nachts te vliegen.Ik weet een busgarage waar slechts de helft van de vloot langzaam kan laden.
Doen ze dat niet dan gaan bij een bepaald belangrijk vliegveld de landingslichten uit.

Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Re: Het wallboxen en laadpassen-oerwoud..
Krek de reden waarom die Corsa EV voor mij wel het juiste gereedschap is.
- Het Corsa-EV vervoersgereedschap is groot genoeg om met de familie in te zitten en klein genoeg voor het 90% van de tijd maar 1 persoon erin. Scheelt ook 200+ kilo met een Tesla oid, en ooit gaan we weer wel wegenbelasting betalen.
- Ik kan laden op eigen oprit, waarmee ik niet zo afhankelijk ben van de publieke laadinfrastructuur.
- Zeker totdat de saldering afgelopen is komt de 'brandstof' uit de eigen zonnepanelen. Die al betaald zijn.
- De 280km ofzo aan rijbereik zijn voldoende om zelden gebruik te hoeven maken van de publieke laadinfrastructuur.
- Het gereedschap past grofweg 50 van de 52 weken (zo beter?

Ja, maar met die naam onderscheid je je niet hier in dit gestichtMisschien was NutCase zo slecht nog niet geweest, in elk geval zeker toepasselijk.

De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Re: Het wallboxen en laadpassen-oerwoud..
Lijkt me een stevig broodje aap verhaal vanuit anti-EV hoek.
- hugo stoutjesdijk
- Donateur
- Berichten: 11992
- Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
- Locatie: elst (u)
- Contacteer:
Re: Het wallboxen en laadpassen-oerwoud..
Die 2 weken vakantie doe je maar es een keer zonder gereedschap.

Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Re: Het wallboxen en laadpassen-oerwoud..
Die afschaffing gaat over het niet meer subsidiëren, niet over "niet verdienen" .
Uiteindelijk zal er als we zonnepanelen plus wind willen ook opslag moeten zijn. En die opslag is makkelijker (niet per se beter) door burgers te regelen dan door instituten.
We (Ik?) zijn inmiddels over een tweede auto aan het nadenken, zodat er altijd een aan de zonnelader kan.
Een accu met wielen is veeeeel goedkoper dan eentje in een kastje. En dan hebben we ook een auto voor die doodenkele keer dat allebei tegelijk ergens heen moeten waar de ander niet heen wil.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
- hugo stoutjesdijk
- Donateur
- Berichten: 11992
- Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
- Locatie: elst (u)
- Contacteer:
Re: Het wallboxen en laadpassen-oerwoud..
Dat is behoorlijk out of de box denken, dat Kawarider daar niet mee gekomen is. 

Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Re: Het wallboxen en laadpassen-oerwoud..
Enne 2+2 is 5 bij mij. Tesla heeft al grofweg 20 k bespaard.
Ben benieuwd wat Dabit er van gaat maken. Zelf ladertje bouwen is eigenlijk wel een must.