Werkstukomtrek volgen

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 659
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: Werkstukomtrek volgen

Bericht door WillyH »

P1-Engineering schreef: 03 jun 2023 01:35 Fusion360 post bijvoorbeeld dit mee voor een rechthoekig werkstuk voor de afmetingen en locatie van 0-punt volgens afbeelding.

WORKPIECE(,,,"BOX",112,5.3,-15.3,80,35,70,-35,-70)

Dit lijkt mij voor Eding toch ook wel te doen?. Mocht ik de open-dag dit jaar wel halen bij Eding, zal ik een balletje opgooien :lol:
Ja, ook Aspire Vectric en V-carve geven in hun postprocessor de buitenste afmetingen van het werkstuk mee:

( Paneel_L_Profile 1_5mm )
( File created: Thursday May 04 2023 - 06:24 PM)
( USBCNC Postprocessor )
( Material Size)
( X= 860.000, Y= 400.000, Z= 6.000)
()
Arie Kabaalstra schreef: 03 jun 2023 17:41
Meer dan dat is het niet.. en ik denk dat het niet heel moeilijk zal zijn om dat in EdingCNC ook zo te maken..
Twee pagina's discussie om te besluiten dat het eigenlijk niet zo moeilijk is... waarom dan moeilijk doen?
Als we het zelf niet kunnen doen via een macro bijvoorbeeld, vindt EdingCNC het misschien wel een nuttige toevoeging aan de software.
Gebruikersavatar
zeeschuim
Donateur
Berichten: 880
Lid geworden op: 05 jun 2015 21:54
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Werkstukomtrek volgen

Bericht door zeeschuim »

vind ie lekker.
Wij van cncfrees adviseren cncfrees.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13539
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Werkstukomtrek volgen

Bericht door Arie Kabaalstra »

Afbeelding

Wat was de vraag eigenlijk?..
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Werkstukomtrek volgen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Heb jij release V6 al ?
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
H.C
Berichten: 229
Lid geworden op: 08 feb 2021 15:14

Re: Werkstukomtrek volgen

Bericht door H.C »

tot V4.04 had je die afmetingen in de info staan, vervangen in v5 door Tools nr,
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 659
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: Werkstukomtrek volgen

Bericht door WillyH »

Arie Kabaalstra schreef: 04 jun 2023 12:50 Wat was de vraag eigenlijk?..
https://www.cnczone.nl/viewtopic.php?p=272929#p272929
Gebruikersavatar
P1-Engineering
Donateur
Berichten: 441
Lid geworden op: 27 aug 2019 23:28
Locatie: Haarlem

Re: Werkstukomtrek volgen

Bericht door P1-Engineering »

hugo stoutjesdijk schreef: 03 jun 2023 08:23
P1-Engineering schreef: 03 jun 2023 01:35 Dit lijkt mij voor Eding toch ook wel te doen?. Mocht ik de open-dag dit jaar wel halen bij Eding, zal ik een balletje opgooien :lol:
Je moet een (hobby)besturing niet met een CADCAM systeem verwarren. Hele andere prioriteiten.
Het gaat juist steeds verder naar elkaar toe, de moderne CAM pakketten worden steeds beter in het simuleren van de machine (alleen het geluid mist nog :lol: ) en de moderne besturingen zijn een stuk krachtiger in 3d weergave en programmeren aan de machine. Je kan zelfs iets wat je aan de machine hebt staan programmeren weer exporteren als een .step en inladen in je CAD omgeving.
Dat dit los van elkaar staat is naar mijn mening al even niet meer het geval, en dit zal alleen maar verder naar elkaar toelopen.
Arie Kabaalstra schreef: 03 jun 2023 17:41
P1-Engineering schreef: 03 jun 2023 01:35 Fusion360 post bijvoorbeeld dit mee voor een rechthoekig werkstuk voor de afmetingen en locatie van 0-punt volgens afbeelding.

WORKPIECE(,,,"BOX",112,5.3,-15.3,80,35,70,-35,-70)
Ik meen dat ik 't al eerder opgemerkt heb, Maar Heidenhain heeft dat al sinds mensenheugenis..
je programmeert simpelweg je BlockForm:
dus jouw blokvorm:
BLK FRM1 X..eh.. Ik zie 8 coordinaten.. je hebt er maar 6 nodig.. , de X, Y en Z van 2 tegenoverliggende hoeken (weerszijden van de Lichaamsdiagonaal dus.

BKL FRM 1 X-100 Y-50 Z-25
BLK FRM 2 X100 Y50 Z0

Meer dan dat is het niet.. en ik denk dat het niet heel moeilijk zal zijn om dat in EdingCNC ook zo te maken.. maar wanneer dat gaat gebeuren?.. Ik denk pas na de Release van V5..
Hij pakt ook de locatie van het 0-punt mee, bolletje in het midden:

Afbeelding
Gebruikersavatar
P1-Engineering
Donateur
Berichten: 441
Lid geworden op: 27 aug 2019 23:28
Locatie: Haarlem

Re: Werkstukomtrek volgen

Bericht door P1-Engineering »

WillyH schreef: 04 jun 2023 11:55
P1-Engineering schreef: 03 jun 2023 01:35 Fusion360 post bijvoorbeeld dit mee voor een rechthoekig werkstuk voor de afmetingen en locatie van 0-punt volgens afbeelding.

WORKPIECE(,,,"BOX",112,5.3,-15.3,80,35,70,-35,-70)

Dit lijkt mij voor Eding toch ook wel te doen?. Mocht ik de open-dag dit jaar wel halen bij Eding, zal ik een balletje opgooien :lol:
Ja, ook Aspire Vectric en V-carve geven in hun postprocessor de buitenste afmetingen van het werkstuk mee:

( Paneel_L_Profile 1_5mm )
( File created: Thursday May 04 2023 - 06:24 PM)
( USBCNC Postprocessor )
( Material Size)
( X= 860.000, Y= 400.000, Z= 6.000)
()
Voor een goede weergave heb je ook nog de positie van het nulpunt tov de buitenmaten van je werkstuk nodig. Belangrijkste is de mogelijkheid voor Eding om de gegevens te verwerken en om te zetten naar een 3d weergave. Een postprocessor is daarna wel aan te passen om de data in het juiste formaat mee te geven.
Toen ik zag dat Fusion dit wel deed en het Esprit pakket op het werk niet was dit na een telefoontje met Esprit ook toegevoegd.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13539
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Werkstukomtrek volgen

Bericht door Arie Kabaalstra »

P1-Engineering schreef: 04 jun 2023 22:16 Het gaat juist steeds verder naar elkaar toe, de moderne CAM pakketten worden steeds beter in het simuleren van de machine (alleen het geluid mist nog ) en de moderne besturingen zijn een stuk krachtiger in 3d weergave en programmeren aan de machine. Je kan zelfs iets wat je aan de machine hebt staan programmeren weer exporteren als een .step en inladen in je CAD omgeving.
Dat dit los van elkaar staat is naar mijn mening al even niet meer het geval, en dit zal alleen maar verder naar elkaar toelopen.
Dat is wel een mooie ontwikkeling, dat je een programma dat ja aan de Freesbank hebt ingeduimd via de PC naar een Step kan exporteren..
Ik ben in het verleden al eens bezigdoende geweest om een "Simpele" DXF te exporteren.. en dat had al best wat voeten in de aarde.. maar.. mogelijkerwijs, en misschien kan dat middels een M-Code in de nabije toekomst wel weer.. , maar daarvoor zal ik eerst moeten uitvlooien hoe een cirkelboog in DXF wordt beschreven..
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Werkstukomtrek volgen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Arie Kabaalstra schreef: 04 jun 2023 23:02.. , maar daarvoor zal ik eerst moeten uitvlooien hoe een cirkelboog in DXF wordt beschreven..
Google op 'dxf bulge'. Vroeger veel gebruikt. (plines genereren vind ik voor een dxf bestand altijd het simpelst)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie