Werkstukomtrek volgen

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 659
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Werkstukomtrek volgen

Bericht door WillyH »

Niets dringend of vervelend... onlangs een vraag op FB gelezen waarvan ik dacht dat het misschien wel interessant was om hier op te nemen.

Bij veel lasers en bepaalde cnc controllers is er een mogelijkheid om na het instellen van het werkstuk de laser of frees op veilige z-hoogte de uiterste contouren van dit werkstuk te laten volgen. Bedoeling is om te controleren dat er geen spaninrichting in de weg staat en tevens na te gaan dat het werkstuk voldoende groot is en op de juiste plaats en oriëntatie is vastgezet. Het lijkt me vooral voor minder ervaren gebruikers een handige actie.
Voor zover ik weet heeft EdingCNC geen dergelijke optie. Maar kan er een macro voor bij elkaar gepuzzeld worden? Misschien ook wat om te integreren in de Shopfloor manager? Of technisch niet mogelijk?

Enfin, het is maar een voorzet.
keesfrees
Berichten: 3119
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Werkstukomtrek volgen

Bericht door keesfrees »

Dat gebruik ik best vaak, op mijn besturing uit het vorige millennium ( met bestandskeuze op de pendant en ethernet ).
Daar heet het dry run, de freesmotor gaat niet aan en de Z-as blijft op dezelfde hoogte en gaat sneller in de X-Y richting.
En als ik 'm niet afkap dan parkeert ie 'm in de gereedschapswisselaar.
Kortom, daar valt nog wat aan te verbeteren.
Ik maak ook wel een apart programmaatje soms.

Goed idee dus.
Heb ik lang geleden ook al op een wensenlijstje voor E-cnc gezet.
Mogelijkheden te over, Z-as wel mee laten doen maar instelbaar hoger.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Werkstukomtrek volgen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik heb ooit een postprocessor (vertaler dus) gemaakt voor een graveersoftware pakket, daar zette ik in de programma kop wel de maximale en minimale X en Y in, eigenlijk voor een makkelijke plaatsbepaling van de gravure op het werk. Maar die regel had ook als G0 x.. Y.. enz. geschreven kunnen worden, en kun je dus een vierkantje in de lucht lopen langs de maximale waarden.
Dus eigenlijk zou de oplossing in de postprocessor van het gebruikte CADCAM pakket gezocht moeten worden.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5418
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Werkstukomtrek volgen

Bericht door serum »

Moet te doen zijn, maar is het niet handiger om je CAM goed te beheersen, zodat je in simulatie al kan bepalen of het mis gaat?

Als je bv je machineklem en opspanners in je CAM hebt staan, dan kan je die in Fusion definiëren als opspanning en wordt daar rekening mee gehouden.

Bovenin je vanuit Fusion gegenereerde code staan de gebruikte tools en zet hij de minimale Z hoogte; als je hier op let bij iedere post die je doet en je bewust blijft van de gebruikte nulpunten in de CAM en op je werkstuk zou het in theorie niet mis mogen gaan.

Ik draai de feed van de machine altijd even naar 0 als ik start met een nieuwe opdracht waarvan ik de nulpunten heb aangepast, start, rustig naar 5 procent, als het correspondeert met wat ik verwacht gooi ik hem omhoog.
keesfrees
Berichten: 3119
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Werkstukomtrek volgen

Bericht door keesfrees »

Dit zijn weer mooie voorbeelden van hoe een vraagstuk aan de eigen praktijk gekoppeld wordt.
Er zijn vele toepassing voor luchtfrezen natuurlijk.
Ik zou niet eens een mooi voorbeeld kunnen noemen zo snel maar ik gebruik het best vaak, in diverse vormen, ondanks dat ik meestal best vertrouwen heb in het freesbestand maar gewoon om te zien of het (rest)stuk goed ligt en inderdaad groot genoeg is, en -O ja- of ik de gekke vorm inderdaad goed heb overgenomen.
En of je dat dan in CAD of CAM of aan de machine doet dat is per geval verschillend (bij mij).
In bepaalde gevallen teken ik een lijn om alle onderdelen heen die uit een plaat moeten komen, soms alleen een lijn om instinkers te voorkomen, plaat 2440x1220 of 2500x1250 of de combinaties van deze of andere maten.
Een lijn om alle onderdelen heen gaat in CAM door een "te" grote frees in te stellen (uitleg nodig ?), dan heb ik het over het NBM (nested based manufacturing) ofwel vele (rechthoekige) onderdelen uit een plaat met minimale tussenruimte.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13538
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Werkstukomtrek volgen

Bericht door Arie Kabaalstra »

serum schreef: 01 jun 2023 09:06 Moet te doen zijn, maar is het niet handiger om je CAM goed te beheersen, zodat je in simulatie al kan bepalen of het mis gaat?

Als je bv je machineklem en opspanners in je CAM hebt staan, dan kan je die in Fusion definiëren als opspanning en wordt daar rekening mee gehouden.

Bovenin je vanuit Fusion gegenereerde code staan de gebruikte tools en zet hij de minimale Z hoogte; als je hier op let bij iedere post die je doet en je bewust blijft van de gebruikte nulpunten in de CAM en op je werkstuk zou het in theorie niet mis mogen gaan.

Ik draai de feed van de machine altijd even naar 0 als ik start met een nieuwe opdracht waarvan ik de nulpunten heb aangepast, start, rustig naar 5 procent, als het correspondeert met wat ik verwacht gooi ik hem omhoog.
Dit dus...Droogfrezen?.. gedoe.. je weet toch waar je je werk opgespannen hebt?
En.. als je TOCH met CAM programmeert.. dan is het toch een Koud Kunstje om de te controleren Contouren te selecteren, daar een contourafloop op te plakselen met hoge voeding.. en dat apart op te slaan als DryRun.nc?

Dat die functie er niet in zit, is puur omdat ie niet nodig is..

Als ik al eens wil controleren of het materiaal groot genoeg is voor het deel dat ik eruit wil lepelen, dan volstaat een Rolmaat of achteraf MDI.. of Handwiel.. dan loop ik zelf wel even naarposities waarvan ik wil weten of het past..

Wat klemmen en dergelijke betreft.. daar heb je toch een Workplane en een Veiligheidsafstand voor?..
het deel van de klemmen die op mijn werkstuk rusten, is 5mm bij mijn "Diepspanners" of 10 mm bij mijn "Hoogspanners", de Diepspanners hebben een uitsparing aan de onderkant.. dus spannen ze 5 mm dieper dan de Hoogspanners, als ik twijfel of mijn frees er wel tussendoor kan.. ga ik er overheen.. op 20 mm, da's een standaard trucje dat je gewoon MOET beheersen..
Als ik met Zijspanners werk, dan volstaat 2 mm.

'k besef me dat ik "kwaad bloed" kan zetten met de volgende opmerking, maar ik plaats em toch.. "Frezen is een VAK" Ik , en met mij vele anderen hebben niet voor niets, minimaal 4 (in mijn geval 9 ) jaar op school gezeten om zich het vak eigen te maken, gevolgd door (in mijn geval 31 jaar ) ervaring in de praktijk.. en dat is niet voor niets..

Het is fijn dat de CNC besturingen de afgelopen jaren veel nieuwe ontwikkelingen hebben, maar ik durf te stellen dat veel van die ontwikkelingen totaal nutteloos zijn voor diegene die het vak tot in de puntjes beheersen.. Die weten wat ze programmeren, ze weten hoe groot het werkstuk is, en hoe groot de machine, die weten van waar tot waar de ijlgangbewegingen lopen tussen bewerkingen, en ze programmeren dat zo dat ze onderweg geen klemmen tegenkomen.. ofwel door tussen de klemmen door te slalommen, of over ze heen te springen..
H.C
Berichten: 229
Lid geworden op: 08 feb 2021 15:14

Re: Werkstukomtrek volgen

Bericht door H.C »

Framing... dry run is toch nog iets anders.
in lightburn (laser soft) alles selecteren & offset maken, deze eens laten lopen. (tenzij een kadertje voldoende is)

maar nu je een fancy pendant hebt, gewoon eens rondlopen met een oog op het scherm :)
(mijn eerste idee was...gewoon de hier verguisde g92 gebruiken :) voor een dry run)
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 659
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: Werkstukomtrek volgen

Bericht door WillyH »

Arie Kabaalstra schreef: 01 jun 2023 15:32
'k besef me dat ik "kwaad bloed" kan zetten met de volgende opmerking, maar ik plaats em toch.. "Frezen is een VAK" Ik , en met mij vele anderen hebben niet voor niets, minimaal 4 (in mijn geval 9 ) jaar op school gezeten om zich het vak eigen te maken, gevolgd door (in mijn geval 31 jaar ) ervaring in de praktijk.. en dat is niet voor niets..
Kwaad bloed... nee, maar ik vind het toch maar knullig om een voorstel om een goed controller systeem nog beter te maken én toegankelijker voor minder ervaren frezers en absolute beginners gewoon af te branden omdat ze niet dezelfde opleiding/ervaring hebben dan de "echte pro's". En echte pro's werken zo niet, kan best zijn.
Begin jaren '70 van vorige eeuw heb ik school gelopen als machinekundige maar in de hele scholengemeenschap was er geen pc te zien, laat staan een cnc machine. In de professionele carrière nog bitter weinig te maken gehad met bewerkingsmachines. Ik reken dan ook op wat begrip hier.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13538
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Werkstukomtrek volgen

Bericht door Arie Kabaalstra »

Passen ze bij een Autozaak jouw auto ook aan ?.. met de eerste en tweede versnelling via het linker pedaal, het middelste pedaal voor achteruit en de rem rechts?.. Nee.. daar is Ford al heel lang geleden mee gestopt..

en je mag in je handjes knijpen met wat er nu voor Hobbyisten aan CNC besturingen voorhanden is.. Ik heb in 2007 nog met ZeusCNC gewerkt, Geen grafische weergave... Nou en?.. Ik weet toch wat ik geprogrammeerd heb?.. Grote Groene knop.. koffie!..

Je zult begrijpen, ik weiger CNC machines te zien als "Hobbyspul" en ik behandel het derhalve ook niet als zodanig.. als CNCbewerkingen je hobby is.. dan zul je daar moeite voor moeten doen.. (ik heb ook geen Laserpointer op mijn handboog omdat dat makkelijker zou zijn.. ik richt gewoon met een Rondje met een bolletje erin.. als die nog altijd op de roos staan als ik los, dan komt de pijl daar doorgaans ook uit.. als ik de verdere techniek goed uitgevoerd heb..
Dat zelfde geldt voor elke Hobby.. als je niet van plan bent om daar wat moeite in te steken.. dan moet je er niet aan beginnen..
Er zijn mogelijkheden genoeg aangedragen om dat gene wat jij wilt (in mijn ogen tijdverspilling, maar dat terzijde) te bereiken.. zoals ik ook al zei.. gewoon een bewerking zonder diepte op geselecteerde contouren zetten.. en die apart opslaan.. ik weet niet wat voor CAM Software je gebruikt, maar dat is iets wat ik in CamBam in een paar seconden voor elkaar heb...

Bovendien, en tevens.. Je hebt een Grafische weergave op je scherm!.. die tekent precies op je machine wat je gaat doen... lijkt dat op wat je wilt.. Grote groene knop... koffie! (die Grafische weergave..Nou.. NIet bij Heidenhain 410 of 530 in programma afloop, ook niet bij Fagor, Haas, Fanuc, Mitsubishi, brother, Elora (grafische weergave?.. was da?.. Mazak of Cincinatti...)
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5418
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Werkstukomtrek volgen

Bericht door serum »

De echt profs herken je zo!
Gebruikersavatar
zeeschuim
Donateur
Berichten: 880
Lid geworden op: 05 jun 2015 21:54
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Werkstukomtrek volgen

Bericht door zeeschuim »

strontvervelend
Wij van cncfrees adviseren cncfrees.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Werkstukomtrek volgen

Bericht door andrefc101 »

zeeschuim schreef: 01 jun 2023 18:20 strontvervelend
Dat dus :lol:
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Werkstukomtrek volgen

Bericht door andrefc101 »

Arie Kabaalstra schreef: 01 jun 2023 15:32 .....en met mij vele anderen hebben niet voor niets, minimaal 4 (in mijn geval 9 ) jaar op school gezeten om zich het vak eigen te maken, gevolgd door (in mijn geval 31 jaar ) ervaring in de praktijk.. en dat is niet voor niets..
Zo.... vijf keer blijven zitten, das best veel toch :shock:
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Werkstukomtrek volgen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ach het is gewoon het vastgeroestte gedrag van een profi die niet inziet dat machines ook op andere manieren benut kunnen worden dan wat ie zelf z’n hele leven gedaan heeft. Maar tijden veranderen, en niet profi gebruikers hebben soms verrassende toepassingen en oplossingen, niet gehinderd door enige kennis.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie