Nieuwe 2.2kw spindel kopen

bijv, kress en proxxon enz maar ook de echt dure watergekoelde (of niet) spindels kunnen hier terecht

Moderator: Moderators

JoepS
Berichten: 157
Lid geworden op: 14 mei 2011 09:02
Locatie: Eindhoven/Zuid-Limburg

Nieuwe 2.2kw spindel kopen

Bericht door JoepS »

Ik sta op het punt deze spindel te kopen, maar ik vraag me af wat het handigste is.

https://nl.aliexpress.com/item/32953548253.html

Aviation plug of junction box? Ik denk dat een aviation plug het handigste is omdat je die makkelijk kunt loskoppelen. Ik denk daarnaast dat ik voor de Huanyang VFD ga. Die schijnt beter aangeschreven te zijn.

Kloppen m'n aannames?
MeMoRy
Berichten: 737
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: Nieuwe 2.2kw spindel kopen

Bericht door MeMoRy »

ziet er niet watergekoeld uit. Niet te langzaam draaien dan. Zeker die 2.2kWs hebben naar ik heb begrepen de neiging om kapot te gaan als ze niet genoeg koeling krijgen.
JoepS
Berichten: 157
Lid geworden op: 14 mei 2011 09:02
Locatie: Eindhoven/Zuid-Limburg

Re: Nieuwe 2.2kw spindel kopen

Bericht door JoepS »

Heb ook geen zin in watergekoeld. Ik ga de ingebouwde ventilator vervangen door een continu draaiende 12v fan. Maar kloppen m'n aannames?
MeMoRy
Berichten: 737
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: Nieuwe 2.2kw spindel kopen

Bericht door MeMoRy »

Wat zijn je aannames?
Qua connector moet je zelf bepalen. De vraag is: hoe vaak ga je hem loshalen.

Qua VFD: ik weet er niet veel van, maar alle opties zijn Chinese dingen zonder enig keurmerk. Niet eens CE. Persoonlijk zou ik dat niet zomaar gebruiken, want je om de zoveel tijd is er weer iets in het nieuws over dingen via Ali die in de fix vliegen. Geef ik liever 2x zoveel uit aan iets uit een betrouwbare bron.
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Nieuwe 2.2kw spindel kopen

Bericht door benkr »

De plug geeft kans op extra contact problemen, de connector lijkt op een Hirschmann type maar het zal wel een Chinese kopie zijn, of die slechter is blijft een gok. Een vaste aansluiting is altijd beter, en hoe vaak zul je die losmaken, als het goed is nooit denk ik.
De VFD is een zelfde soort verhaal, een aantal jaren geleden waren die Huang dingen ook gewoon slecht, tegenwoordig hoor ik er niemand meer over, ze blijven werken. Ik heb andere Chinese VFD's gezien en mee gespeeld waar je echt niet blij van werd, slechte stroombeveiliging en instelling en meer van dat soort dingen, maar of dat 90 Euro meerprijs waard is voor de Huang VFD ????
Ik heb zelf wel een lichte voorkeur voor zo'n Huang VFD, of en dat nog veel liever een echte Europese unit, desnoods gebruikt, qua betrouwbaarheid vrijwel altijd onovertroffen.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Nieuwe 2.2kw spindel kopen

Bericht door Kjelt »

benkr schreef: 07 jun 2023 19:24 De plug geeft kans op extra contact problemen, de connector lijkt op een Hirschmann type maar het zal wel een Chinese kopie zijn, of die slechter is blijft een gok.
Het is een Harting HAN-D of Q kloon.
Ik vind ze niet slecht en mochten ze je toch tegenvallen kun je ze nog vervangen door de echte.

Maar Ben heeft op zich wel gelijk dat een vaste connectie beter is maar of die interne kroonsteentjes nou zo top zijn ?
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Nieuwe 2.2kw spindel kopen

Bericht door benkr »

Ik zou nog eens flink zoeken, hier scheelt het in ieder geval al 50 Euro:

https://nl.aliexpress.com/item/10050040 ... pt=glo2nld
JoepS
Berichten: 157
Lid geworden op: 14 mei 2011 09:02
Locatie: Eindhoven/Zuid-Limburg

Re: Nieuwe 2.2kw spindel kopen

Bericht door JoepS »

Al besteld met aviation plug. Junction box was misschien beter geweest, maar dit zal vast voldoen. Andere shop heb ik gezien, maar die heeft maar 90% goede beoordelingen. Heb daar niet zoveel vertrouwen in. Ik twijfelde nog over een Omron VFD, maar da's iets voor een andere keer. Bedankt voor de feedback i.i.g.
JoepS
Berichten: 157
Lid geworden op: 14 mei 2011 09:02
Locatie: Eindhoven/Zuid-Limburg

Re: Nieuwe 2.2kw spindel kopen

Bericht door JoepS »

Heb de spindel binnen. Ziet er netjes uit. Rondloop gemeten op 6mm afstand vanaf de er20 moer met de meegeleverde de 8mm spantang op de schacht van een net 8mm freesje en ik kom consistent op 25μm rondlooponnauwkeurigheid uit. Heb de spindel nog niet warmgelopen. Is hier iets over te zeggen, of moet ik het nog een keer meten als de spindel is warmgelopen en de spantang een paar keer draaien om te zien of dat nog iets uitmaakt. Is 25μm teveel? De spindel kwam trouwens met een junction box gelukkig. Goed foutje :lol:

Edit junction box, niet aviation plug
Laatst gewijzigd door JoepS op 11 jul 2023 11:45, 1 keer totaal gewijzigd.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3094
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Nieuwe 2.2kw spindel kopen

Bericht door hfjbuis »

JoepS schreef: 10 jul 2023 22:28 Rondloop gemeten op 6mm afstand vanaf de er20 moer met de meegeleverde de 8mm spantang op de schacht van een net 8mm freesje en ik kom consistent op 25μm rondlooponnauwkeurigheid uit.
Je moet de rondloop meten op de binnenkant van de spindel en daarbij de spindel met de hand draaien. Als je daarna de meting herhaalt op de as van het freesje, weet je of de spindel en de spantang/freesje goed zijn.

Ik verwacht dat de grootste afwijking van de spantang komt.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Nieuwe 2.2kw spindel kopen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

En we gaan er van uit dat je weet hoe je een ER spantang in een moer monteert.

https://www.freesjes.nl/nl/er-spantange ... angedraait.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
JoepS
Berichten: 157
Lid geworden op: 14 mei 2011 09:02
Locatie: Eindhoven/Zuid-Limburg

Re: Nieuwe 2.2kw spindel kopen

Bericht door JoepS »

Hoe je 'm monteert weet ik wel. Schoonmaken had ik echter nog niet aan gedacht.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Nieuwe 2.2kw spindel kopen

Bericht door Kjelt »

Vergeet ook niet het juiste aandraai moment (om en nabij).
Dat kan erg veel schelen heb ik gemerkt.
JoepS
Berichten: 157
Lid geworden op: 14 mei 2011 09:02
Locatie: Eindhoven/Zuid-Limburg

Re: Nieuwe 2.2kw spindel kopen

Bericht door JoepS »

Heb de spindel eindelijk aangesloten op de VFD. Kom ik niet boven de 12000rpm uit :( Heb nog niks aangepast aan settings in de VFD en bedien 'm via de potmeter op de VFD. Potmeter maximaal geeft 220V AC output aldus het display. Iemand een idee wat ik fout doe?

Nevermind. PD144 van 1440 naar 2880 gezet ;-)
Laatst gewijzigd door JoepS op 12 jul 2023 22:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie