Lokaal zonnestroom delen

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Lokaal zonnestroom delen

Bericht door DaBit »

Dat plaatje van een paar posts terug is de lopende som sinds ik die dingen heb (krap anderhalf jaar). Over die tijd loopt het gemiddeld mooi gelijkmatig op.

Per dag zit er wel wat variatie in:
Afbeelding

X-as is datum/tijd, Y-as is opbrengst in kWh per etmaal, word om 00:00 weer op 0 gezet.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 968
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: Lokaal zonnestroom delen

Bericht door Portje »

leuk om ook eens andermans grafiek te zien.
Zo krijg je toch een beeld.
Gisteren was dus een mindere dag, regelmatig bewolking en later flinke buien.
In deze grafiek laat ik de resultaten van gisteren zien.
Paars is betalen, blauw is direct verbruik zon energie en groen gaat naar de buffer.
Ik moet dus 0.2 kWh betalen, béhhh

Afbeelding
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1677
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Lokaal zonnestroom delen

Bericht door kawarider »

Die HomeWizard is een verademing, werkt meteen zonder poeha. Ik overweeg te upgraden naar HZ en Homey Pro. Als niet programmeur denk/ verwacht ik daar wel uit te komen.

Hier nog een overzicht van afgelopen jaar. Voor Sven. Het lijkt me stug dat pv zijn winterverbruik gaat dekken. Van de andere kant, als je niets nodig hebt, hoef je niets op te wekken. Respect daarvoor.

Afbeelding

Verder lijken energieleveranciers wakker te worden. De terugleververgoeding gaat steeds verder onderuit en met teveel terugleveren is het niet mogelijk een vast contract af te sluiten :lol: :roll: :cry: . Ach ja, dan maar geen €0.44 maar €0.22 voor zolang als het duurt. Maatje van me gaat al richting de €0.07, dus ik klaag nog niet.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12055
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Lokaal zonnestroom delen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

kawarider schreef: 21 jun 2023 10:53
Verder lijken energieleveranciers wakker te worden. De terugleververgoeding gaat steeds verder onderuit en met teveel terugleveren is het niet mogelijk een vast contract af te sluiten :lol: :roll: :cry: . Ach ja, dan maar geen €0.44 maar €0.22 voor zolang als het duurt. Maatje van me gaat al richting de €0.07, dus ik klaag nog niet.
Zet gewoon een ijsmachine neer, met dit weer lijkt me dat een prima win-win situatie op te leveren. :mrgreen:


Maar een eisspeicher kan natuurlijk ook. https://www.energie-experten.org/heizun ... isspeicher al is dat niet helemaal de juist toepasbaar hier.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1677
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Lokaal zonnestroom delen

Bericht door kawarider »

MMM, ik moet nog ff paar plaatjes door de cnc stoempen dus heb niet heel veel tijd om hier rond te hangen, maar die latente warmte klinkt heeeel mooi maar wil maar niet van de grond komen. Als hier stroom over is probeer ik dat te verkopen en anders maar gratis weggeven. Dat is altijd beter dan kolen stoken.
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 968
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: Lokaal zonnestroom delen

Bericht door Portje »

Ik vond deze ook wel leuk
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Lokaal zonnestroom delen

Bericht door Kjelt »

Portje schreef: 21 jun 2023 10:29 leuk om ook eens andermans grafiek te zien.
Zo krijg je toch een beeld.
Gisteren was dus een mindere dag, regelmatig bewolking en later flinke buien.
Ik moet dus 0.2 kWh betalen, béhhh
De airco minder gebruiken dan Portje.
Gisteren 13kWh terug geleverd en savonds airco en hometheater (1kW) aan. Dus goede dag.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 968
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: Lokaal zonnestroom delen

Bericht door Portje »

Ik had gisteren dus 14.4 kWh opwek
mja
begin 00:00 sluipspul en airco boven tot opstaan
Dan de hele dag airco beneden aan 2 units en halfweg de avond die van boven 2 units bij aangezet.
was gedraaid, broodjes gebakken.
Alles bij mekaar was het nét ietsje teveel, haha
Ik heb wel de vrouw ff aangesproken dat ze de was niet meer s'morgens moet draaien maar s'middags
Dat kan bruintje niet meer trekken, haha
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1767
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Lokaal zonnestroom delen

Bericht door Kars-cnc »

Kjelt schreef: 21 jun 2023 12:47 Gisteren 13kWh terug geleverd en savonds airco en hometheater (1kW) aan. Dus goede dag.
Dat is een mooie opbrengst van je zonnepanelen! Bij mij kwam het maar net boven de 10kWh gisteren.
Ik vroeg me nog wel even af wat 's nachts tussen 0:00 en 6:00 nog zoveel energie gebruikt? Ook een airco misschien?
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Lokaal zonnestroom delen

Bericht door Kjelt »

Kars-cnc schreef: 21 jun 2023 23:13 Ik vroeg me nog wel even af wat 's nachts tussen 0:00 en 6:00 nog zoveel energie gebruikt? Ook een airco misschien?
De eerste piek is de afwasmachine die aan zijn nadroogcyclus begint.
Alle apparatuur idle trekt 200W.
Het koelaggregaat van de wijn kamer doet 60W voor de binnen verdamper plus ventilator die constant draait plus 300W compressor extra als er gekoeld moet worden. In de zomer draait ie soms bijna 15 uur per dag in de winter vier uur per dag.
Kamer is wel als kubus geisoleerd met 8cm PIR rondom maar zie met de thermische camera dat via de ribben warmte lekt.
Ik zoek nog een manier om de zon op die kamer weg te houden overdag maar een zonneluivel zal sneuvelen bij teveel wind.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12055
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Lokaal zonnestroom delen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Kjelt schreef: 21 jun 2023 23:35 Ik zoek nog een manier om de zon op die kamer weg te houden overdag maar een zonneluivel zal sneuvelen bij teveel wind.
Paneel op 10cm voor de wand monteren is zeker geen optie?
Directe zonnestraling wordt zo geblokt, en er is ventilatie achter het paneel.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Lokaal zonnestroom delen

Bericht door Kjelt »

hugo stoutjesdijk schreef: 22 jun 2023 08:22
Kjelt schreef: 21 jun 2023 23:35 Ik zoek nog een manier om de zon op die kamer weg te houden overdag maar een zonneluivel zal sneuvelen bij teveel wind.
Paneel op 10cm voor de wand monteren is zeker geen optie?
Directe zonnestraling wordt zo geblokt, en er is ventilatie achter het paneel.
Het ziet er niet uit maar zou zeker een optie zijn :lol:
Bedankt in ieder geval, ik zal het meenemen.
Let wel die kamer heeft al rolluiken die blokken en PIR er achter, het gaat via de stenen , isolatie en binnenmuur.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1767
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Lokaal zonnestroom delen

Bericht door Kars-cnc »

Kjelt schreef: 21 jun 2023 23:35 Het koelaggregaat van de wijn kamer doet 60W voor de binnen verdamper plus ventilator die constant draait plus 300W compressor extra als er gekoeld moet worden.
Een wijnkamer, whow... dat is lux! Ik ben zelf niet zo'n wijnkenner / wijndrinker maar het lijkt me wel leuk om je hierin te verdiepen.

Met 8cm PIR lijkt me het uitgangspunt qua isolatie wel goed (R = 3 volgens mij?). Nu weet ik natuurlijk niet hoe groot je wijnopslag ruimte is, maar ik zou vermoeden dat je de meeste kou inderdaad verliest via een raam o.i.d.

Misschien moeten we een volgende CNC dag bij jou organiseren, dan kunnen we onder het genot van een glaasje wijn allemaal meedenken hoe je de isolatie nog kunt verbeteren :mrgreen:
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Lokaal zonnestroom delen

Bericht door Kjelt »

Het was een leuke hobbie/liefhebberij van grootvader op vader op zoon overgedragen maar helaas vandaag de dag voor mij financieel niet meer haalbaar om voort te zetten (lees dezelfde kwaliteit wijnen nieuw te kopen). Dus ben flink aan het afbouwen en interen op de voorraad maar als je wilt kan ik je 1 juli wel wat over bijpraten.
Plaats reactie