Alternatief voor Eding CNC CPU5A ivm cpu comm ellende?

Moderator: Moderators

WWJD
Berichten: 57
Lid geworden op: 25 mar 2016 12:47
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Alternatief voor Eding CNC CPU5A ivm cpu comm ellende?

Bericht door WWJD »

Na 5 jaar probleemloos frezen krijg ik nu de gevreesde "communicatie met CPU verloren" melding.

Alle LED's van het Eding CPU5A board branden en alleen een power-cycle helpt even tot de volgende melding.


Ik heb nog een poging gedaan de USB kabel te vervangen door een andere goed afgeschermde kabel en ik heb alle contacten behandeld met Kontakt 61 spray (tegen beter weten in, heeft geen zin natuurlijk)

Maar helaas pindakaas (wel die van Calve natuurlijk)

Ik heb het draadje hier doorgelezen over dit probleem maar ik kom niet verder dus ik wil een andere controller kopen.
Kan iemand mij iets aanbevelen?

Liefst niet achterlijk duur want ik gebruik de frees maar weinig.

Alvast bedankt!!
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4925
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Alternatief voor Eding CNC CPU5A ivm cpu comm ellende?

Bericht door Ballegooijen »

Ik heb binnenkort een CPU5A omdat ik deze ga vervangen voor een 6-assige kaart. De CPU5A werkt uitstekend en is verbonden via Ethernet.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
WWJD
Berichten: 57
Lid geworden op: 25 mar 2016 12:47
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Re: Alternatief voor Eding CNC CPU5A ivm cpu comm ellende?

Bericht door WWJD »

Ballegooijen schreef: 24 jun 2023 15:27 Ik heb binnenkort een CPU5A omdat ik deze ga vervangen voor een 6-assige kaart. De CPU5A werkt uitstekend en is verbonden via Ethernet.
Top, ben wel geinteresseerd...

Ik neem aan dat met een ethernet verbinding de "communicatie met cpu verloren" fout niet voor kan komen?
's Gravendeel is dichtbij ook nog, ik woon in Zwijndrecht...

Wat zou je er voor willen hebben?
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4925
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Alternatief voor Eding CNC CPU5A ivm cpu comm ellende?

Bericht door Ballegooijen »

Ik heb idd nog nooit gehad dat er geen verbinding was of dat de verbinding weg viel.

Prijs moet ik een even over nadenken. Ik laat je dat nog weten.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Alternatief voor Eding CNC CPU5A ivm cpu comm ellende?

Bericht door benkr »

WWJD schreef: 24 jun 2023 14:58 Ik heb nog een poging gedaan de USB kabel te vervangen door een andere goed afgeschermde kabel en ik heb alle contacten behandeld met Kontakt 61 spray (tegen beter weten in, heeft geen zin natuurlijk)
Als je die oude kaart weggooit heb ik daar wel interesse in, puur om eens te voelen aan zo'n Eding ding, maar ik heb er geen geld voor over (anders dan verzendkosten), ik blijf voorlopig bij Pokeys, daar ben ik erg tevreden over en ken ik inmiddels de problemen.
keesfrees
Berichten: 3119
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Alternatief voor Eding CNC CPU5A ivm cpu comm ellende?

Bericht door keesfrees »

WWJD schreef: 24 jun 2023 14:58 krijg ik nu de gevreesde "communicatie met CPU verloren" melding.
Gevreesd ? Eerst werkte het goed, nu niet meer, dan is er wat veranderd cq lichtelijk stuk gegaan.
WWJD schreef: 24 jun 2023 14:58 Ik heb nog een poging gedaan de USB kabel te vervangen door een andere goed afgeschermde kabel
Hoe lang is die kabel, gebruik je de voeding van de USB ook ? Dat is vaak het probleem, spanningsval over die kabel, 5volt en een dunne kabel geeft al snel een te lage spanning, even meten.

Je kunt er een USB hub met eigen voeding tussen zetten.

Met ethernet heb je dit niet.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5418
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Alternatief voor Eding CNC CPU5A ivm cpu comm ellende?

Bericht door serum »

Even bellen met Eding, je kan tegen gereduceerd tarief een nieuwe kaart krijgen. Volgens mij betaal je max 90 euro voor een nieuwe kaart oid. Geen idee hoe dat gaat met kaarten op leeftijd, maar je kan altijd vragen.
keesfrees
Berichten: 3119
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Alternatief voor Eding CNC CPU5A ivm cpu comm ellende?

Bericht door keesfrees »

Dat is goeie informatie. Dus het is een gekend probleem ?
Dan kun je 'm as zaterdag ophalen daar, ik zal er ook zijn, niet zo lang, in de ochtend.
EdingCNC Opendag 2023
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
WWJD
Berichten: 57
Lid geworden op: 25 mar 2016 12:47
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Re: Alternatief voor Eding CNC CPU5A ivm cpu comm ellende?

Bericht door WWJD »

keesfrees schreef: 25 jun 2023 10:52
WWJD schreef: 24 jun 2023 14:58 krijg ik nu de gevreesde "communicatie met CPU verloren" melding.
Gevreesd ? Eerst werkte het goed, nu niet meer, dan is er wat veranderd cq lichtelijk stuk gegaan.
WWJD schreef: 24 jun 2023 14:58 Ik heb nog een poging gedaan de USB kabel te vervangen door een andere goed afgeschermde kabel
Hoe lang is die kabel, gebruik je de voeding van de USB ook ? Dat is vaak het probleem, spanningsval over die kabel, 5volt en een dunne kabel geeft al snel een te lage spanning, even meten.

Je kunt er een USB hub met eigen voeding tussen zetten.

Met ethernet heb je dit niet.
Ja er moet iets veranderd zijn, daar had ik ook wel aan gedacht... Ik heb begrepen dat het een aarding probleem kan zijn oid? Maar dan nog: al die jaren probleemloos werken?

De Eding kaart heeft een eigen (Meanwell PS) 5V voeding dus dat zou uitgesloten kunnen worden...

Ik vroeg gelijk om een andere oplossing omdat ik niet zou weten waar te beginnen met fout zoeken.

Eding zal ik maandag bellen, hopelijk kan ik inderdaad de kaart inruilen...
WWJD
Berichten: 57
Lid geworden op: 25 mar 2016 12:47
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Re: Alternatief voor Eding CNC CPU5A ivm cpu comm ellende?

Bericht door WWJD »

Even een update:

- na een week nog niets van Eding gehoord ivm evt. inruil maar ze zullen wel druk geweest zijn ivm de open dag.
- inmiddels 3 dagen bezig geweest de elektronica: compleet opnieuw alles opgebouwd en bedraad, cpu/drivers en voeding gescheiden van elkaar in elk een alu kast etc.

na in gebruik nemen onmiddellijk weer een "communicatie met cpu verloren" fout dus die ombouw had geen zin.

toen (net als voor de ombouw(!)) wat geschoven met de USB kabel, div poorten geprobeerd en opeens lijkt het te weer te werken. Top, altijd fijn als je niet weet wat nou echt het probleem was.

Moraal van het verhaal: besteed wat extra geld en koop altijd een kaart met een Ethernet poort!
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4925
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Alternatief voor Eding CNC CPU5A ivm cpu comm ellende?

Bericht door Ballegooijen »

Ik heb bij mij de ethernet kaart inmiddels uitgebouwd. Mocht je nog interesse hebben stuur je maar een PB.
Maar ik zou eerst Eding even afwachten tot zij reageren.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
WWJD
Berichten: 57
Lid geworden op: 25 mar 2016 12:47
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Re: Alternatief voor Eding CNC CPU5A ivm cpu comm ellende?

Bericht door WWJD »

Bedankt voor je aanbod, ja ik wacht nog even af al is het erg lastig Eding te bereiken!
DirkSchipper
Berichten: 828
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Alternatief voor Eding CNC CPU5A ivm cpu comm ellende?

Bericht door DirkSchipper »

Hmmm, ik heb dat probleem sinds enige tijd ook (ook na een jaar of vijf probleemloos gebruik).
Het begon niet lang voor mijn PC was overleden.
Maar met een andere PC (geen laptop, ivm. het USB-voltage) werd het niet beter. In tegendeel!
Ik heb een nieuwe USB-kabel gekocht, dubbel afgeschermd, vergulde contacten.
Maar nog niet ingebouwd omdat de werkplaats (garage) eerst nog verbouwd moet worden.
WWJD
Berichten: 57
Lid geworden op: 25 mar 2016 12:47
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Re: Alternatief voor Eding CNC CPU5A ivm cpu comm ellende?

Bericht door WWJD »

DirkSchipper schreef: 03 jul 2023 23:52 Hmmm, ik heb dat probleem sinds enige tijd ook (ook na een jaar of vijf probleemloos gebruik).
Het begon niet lang voor mijn PC was overleden.
Maar met een andere PC (geen laptop, ivm. het USB-voltage) werd het niet beter. In tegendeel!
Ik heb een nieuwe USB-kabel gekocht, dubbel afgeschermd, vergulde contacten.
Maar nog niet ingebouwd omdat de werkplaats (garage) eerst nog verbouwd moet worden.
Het zou fijn zijn erachter te kunnen komen wat de oorzaak is!
Waarschijnlijk is dat niet mogelijk.
Laatst gewijzigd door WWJD op 05 jul 2023 17:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie