Ombouw van CPU5 naar CNC760

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4925
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Ombouw van CPU5 naar CNC760

Bericht door Ballegooijen »

Nog even een vraag voor de zekerheid ;-)

Als ik de drivers op de originele manier wil aansluiten is het dan:

Dir- op DI
DIR+ op 5v
Step- op ST
Step+ op 5v
????
Afbeelding
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Ombouw van CPU5 naar CNC760

Bericht door Kjelt »

Nee Johan,
zie onder bij de CNC760 staat het in de hardware manual en specificaties gewoon aangegeven.

De Step/Dir uitgangen zijn +5V aktief uit.

Dus op de driver de Dir+ aan de Dir uitgang van de 760 en de Dir - aan de gnd/0V zo ook bij de step.

Afbeelding

Andere digitale uitgangen die open collector zijn, die wel die zijn aktief gnd/0V uit en zwevend als ze niet aktief zijn (dus ergens is er altijd een pull up weerstand nodig.)
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4925
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Ombouw van CPU5 naar CNC760

Bericht door Ballegooijen »

Dank je Kjelt,
Ik snap er nog steeds geen hout van al open collectors, pnp, npn, zwevend, enz.
Vroeger was het volgens mij veel makkelijker, dan had je gewoon aan/uit en klaar :lol:
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Ombouw van CPU5 naar CNC760

Bericht door Kjelt »

Open collector kun je zien als een schakelaar naar ground/0V.
Dus de ingang zweeft (schakelaar open) of is hard ground schakelaar gesloten) waarbij de schakelaar bij een stroom die meer dan 50mA is kapot kan gaan (fragiele schakelaar dus).

Wat is het voordeel van een open collector ingang ? Je hoeft geen rekening met de spanning te houden, alleen de stroom. Oftewel je kunt signalen van 24V met een hogere weerstand of signalen van 5V met iets lagere weerstand schakelen, maakt niet uit, zolang de stroom niet te groot wordt.
Ik weet niet of het duidelijker wordt anders een keertje op een brabantdag even babbelen ;-)
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4925
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Ombouw van CPU5 naar CNC760

Bericht door Ballegooijen »

Ik weet niet of het duidelijker wordt anders een keertje op een brabantdag even babbelen ;-)
Ik weet natuurlijk of ik hier de enige ben die zo dom is maar als er meerdere zijn is dat misschien wel een goed idee :!:
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Ombouw van CPU5 naar CNC760

Bericht door benkr »

benkr schreef: 30 jun 2023 12:04 Werd er pasgeleden nog eentje aangeboden hier.
Staat nog steeds op marktplaats:

https://www.marktplaats.nl/v/hobby-en-v ... olt-32-amp
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4925
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Ombouw van CPU5 naar CNC760

Bericht door Ballegooijen »

Ik heb er inmiddels een nieuwe inzitten Ben. Maar toch bedankt voor de tip!
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4925
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Ombouw van CPU5 naar CNC760

Bericht door Ballegooijen »

benkr schreef: 30 jun 2023 12:05 Johan, je weet waar je met het stoffelijk overschot heen kunt hé.
Ik heb de voeding even open geschroefd en onder de microscoop gelegd. Er is een printbaantje verbrand. Zou ik dit kunnen repareren met een dun draadje er tussen te solderen?

Afbeelding

Afbeelding
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1767
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Ombouw van CPU5 naar CNC760

Bericht door Kars-cnc »

Tja... dat blijft altijd een gok. Als het baantje het enige is wat kapot is dan is een draadje solderen een prima oplossing. Als er meer kapot gegaan is loop je het risico de schade te vergroten omdat zelfs het aller aller dunste koper draadje minder snel door zal branden dan dat baantje.

Zelf zou ik er eerst iets van een 1-Ohm 1/4W weerstand tussen zetten, die brand al snel kapot als de stroom veel te hoog is. Maar de doorsnee burger heeft zoiets niet zomaar liggen.

Aan de kant van de connector (in ieder geval de dikkere pennen) staat +V bij dat baantje. Het lijkt mij niet de uitgaande V+ dus het blijft even in het ongewisse of het wel eenzelfde spanningsniveau zou moeten hebben als de uitgangsspanning, maar ik verwacht het eigenlijk wel. Anders zou er waarschijnlijk iets van +5V of +12V bij staan. Je zou eerst eens kunnen meten of er op dit moment een enigszins realistische spanning aan een van beide kanten van dat baantje staat. Als dat zo is zou je kunnen gokken door eerst dat zwevende baantje met een draadje weer te verbinden. Dat stukje baan is dan je zekering, veel erger dan de eerste keer zal het dan niet worden (hoop ik)...
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 659
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: Ombouw van CPU5 naar CNC760

Bericht door WillyH »

Ik zou denken dat als zo'n koper baantje uit de print wordt geflikkerd door overspanning of overstroom, er vast wel meer componenten doorgebrand zullen zijn.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4925
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Ombouw van CPU5 naar CNC760

Bericht door Ballegooijen »

De schade is ontstaan door dat een draadje in de voeding viel en daardoor sluiting maakte. Nevenschade zou dus mee kunnen vallen.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13539
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Ombouw van CPU5 naar CNC760

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ballegooijen schreef: 15 jul 2023 15:34 De schade is ontstaan door dat een draadje in de voeding viel en daardoor sluiting maakte. Nevenschade zou dus mee kunnen vallen.
Daarop hopende, zou ik er ook een draadje tussen solderen.. 5 minuutjes met een soldeerpook en je weet het..
(Disclaimer: Ik mag dan wel een Fluke 179, en een 2-kanaals Oscilloscoop hebben.. een electronica kenner ben ik allerminst!)
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Ombouw van CPU5 naar CNC760

Bericht door andrefc101 »

Arie Kabaalstra schreef: 15 jul 2023 21:51 (Disclaimer: Ik mag dan wel een Fluke 179, en een 2-kanaals Oscilloscoop hebben.. een electronica kenner ben ik allerminst!)
Ongelofelijk allemaal… niets is te gek voor jou hè… wat jij allemaal niet kan. Hoe kom je toch aan al die kennis. Bert zal wel gebaald hebben toen die alleen verder moest met usbcnc.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13539
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Ombouw van CPU5 naar CNC760

Bericht door Arie Kabaalstra »

andrefc101 schreef: 15 jul 2023 22:41 wat jij allemaal niet kan
oh.. da's meer dan je denkt.. dingen die ik niet kan.. die zijn er nog genoeg.. en daarom blijven we leren.. immers.. Leren is leuk.. anders was ik wel dom gebleven.. :lol:
Plaats reactie