Beste goedkope troep 3D printer

Hier kunnen de nieuwste ontwikkelingen en zelfbouw printers besproken worden

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6016
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Beste goedkope troep 3D printer

Bericht door Sven »

Beetje rare vraag...

Ik overweeg om 3D printer te gaan proberen.
Omdat ik mijn dochter die last lijkt te hebben van verlammend perfectionisme (da's vast onze fout) graag wil laten zien hoe fail fast, fail often en omgaan met tegenslag ook kan mag dat dus een printer zijn die heel veel gedoe geeft in de aanloop naar het daadwerkelijk printen.

Maar als ie eenmaal klaar is wil ik juist dat ie goed betrouwbaar is.
En ietwat utopisch gedacht, pom printen lijkt me ook wel wat. Maar laten we dat even buiten beschouwing laten.

Springt er bij jullie meteen een passende optie in gedachten?
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Beste goedkope troep 3D printer

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Marktplaats, iemand die hem zat is door de ellende die die er mee heeft.
Ik werd hier op het forum laatst getriggerd op een printer bij Reichelt in de uitverkoop, €130.-
Ik had iets nodig voor een experiment, had weinig met 3D printen te maken, maar maakt wel gebruik van alle onderdelen die een 3D printer heeft.
Nu zou je zeggen waarom pak je die niet, dan moet ik je teleurstellen, dat ding deed het gewoon prima :lol: dus daar heb jij niets aan.

Wat je dochter daar voor baat bij heeft weet ik eigenlijk niet, merk wel dat ouders vaak het idee hebben dat hun kinderen dezelfde uitdaging vinden als zij zelf.

Ooit horen zeggen: Als je er boven op gaat zitten kan het niet groeien.

Ik heb natuurlijk geen recht van spreken zonder opvoedervaring.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2469
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Beste goedkope troep 3D printer

Bericht door hainjedaf »

Sven schreef: 02 jul 2023 12:02 Beetje rare vraag...

Ik overweeg om 3D printer te gaan proberen.
Omdat ik mijn dochter die last lijkt te hebben van verlammend perfectionisme (da's vast onze fout) graag wil laten zien hoe fail fast, fail often en omgaan met tegenslag ook kan mag dat dus een printer zijn die heel veel gedoe geeft in de aanloop naar het daadwerkelijk printen.

Maar als ie eenmaal klaar is wil ik juist dat ie goed betrouwbaar is.
En ietwat utopisch gedacht, pom printen lijkt me ook wel wat. Maar laten we dat even buiten beschouwing laten.

Springt er bij jullie meteen een passende optie in gedachten?
creality ender of iets dergelijks van AliExpress of 123-3d.nl?

Prusa doet het ook altijd... Ook als je de bouwpakket versie neemt.
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6016
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Beste goedkope troep 3D printer

Bericht door Sven »

Nou, dat geeft meteen al een rabit hole, bedankt mannen ; )

Creality geeft meteen een boel hits op MP, voor niet gek geld.

Ik herinner me een opmernking van Dabit dat een platform dat aan de zijkant gedragen wordt wat gedoe gaf met laagdikte.
is dat bij een creality ender 5 ook een probleem of is die van Dabit zo snel dat het probleem vooral bij zijn printer voorkomt?
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3094
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Beste goedkope troep 3D printer

Bericht door hfjbuis »

Dit is de eerste keer dat iemand iets zoekt wat gedoe oplevert.
Ik heb een Artillery Genius en die was bijna geheel gemonteerd geleverd. Binnen 2 uur na aankomst kwam het eerste geprinte onderdeel er uit rollen en sindsdien alleen maar positieve ervaringen. Die met je dus niet hebben.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
rkr
Donateur
Berichten: 745
Lid geworden op: 08 jul 2007 21:20
Locatie: wieringerwaard
Contacteer:

Re: Beste goedkope troep 3D printer

Bericht door rkr »

Bij mijn Ender 5 idd maar aan 1 kant een ondersteund bed, wat in theorie een stuk beter gaat dan in de praktijk. na dat ik er een 2e Z-as op gezet heb aan de andere kant werkt hij wel goed

ook het printoppervlak vervangen door een glazen plaat, en een behuizing, omdat grote printen bij een windvlaag meteen afkoelde en kromtrekken


ook het bed afstellen, nieuwe extruder enz.... dus werk genoeg.


zie alleen dat ze wel aardig aan de prijs zijn tegenwoordig
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1130
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Beste goedkope troep 3D printer

Bericht door Bjornski1976 »

Kan aan mij liggen dat ik het niet snap maar goed. Een 3D printer kopen die niet lekker werkt en daar een project van maken totdat ie doet daar zie ik het nut niet van in.

Een printer kopen waarvan je weet dat je die werkend kan krijgen met een redelijk resultaat dat komt in de richting.

Wat erg frusterend werkt is iets te willen printen op een bak die het niet doet en daar eerst 1 a 2 uur aan te moeten verspijkeren om er iets uit te krijgen. Heb het hierover nog gehad afgelopen zaterdag bij Hugo.

Daarbij komt nog eens wat wil je ermee, iets downloaden en printen of iets ontwerpen en.....
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
MeMoRy
Berichten: 737
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: Beste goedkope troep 3D printer

Bericht door MeMoRy »

Creality. Is meer gedoe met afstellen e.d., maar daarna heb je gewoon een goede printer.
Die echte goedkope troep is weinig soeps, can't polish a turd (jaja, ik ken de mythbusters, maar toch)
Als je toch troep wil, koop en imitatie prusa via ali: onbetrouwbare motoren en sturing. Veel issues.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5418
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Beste goedkope troep 3D printer

Bericht door serum »

Sven schreef: 02 jul 2023 12:02 fail fast, fail often en omgaan met tegenslag
Ik denk dat de best verkrijgbare printer (in de orde van grootte van bambulabs X1) alsnog wel wat uitdagingen en inzicht met zich meebrengt om het tot een succesvolle print te maken. in het ontwerp van het te printen product kan je al genoeg fouten maken. Om dan als extra handicap een beperkte 3d printer in te zetten voor een newbe leidt niet perse tot een succesvol eind, hoe goed je doorzettingsvermogen ook is, frustratie is een bitch.

Dat gezegd hebbende. Koop toch gewoon een bambulabs. Je lijkt mij niet het type dat dagen en dagen een printer gaat zitten tunen en daar gelukkig van wordt. De tijd die je kapotslaat op een 3d printer is nog nuttelozer dan op dit forum rondhangen om 62 pagina's over de aanschaf van een schuifmaat te debateren.

Ik heb een MTB omgebouwd voor onze oudste (kleinere slag crank, vingergrepen voor de remmen zo ver naar binnengesteld dat hij erbij kan, grote tandwiel eraf zodat ie zijn knieen niet vernaggelt met een zwaar verzet). Ik vraag hem niet of hij wil fietsen, ik wacht tot hij komt met de vraag of ik met hem wil fietsen. Ik heb al een aardig aantal uitnodigingen onder mijn riem. Het is geen prater, verre van. Maar onderweg naar de zwarte dennen komt er van alles uit, over flora, fauna, schoolproblemen en situaties waar hij mee zit. Ik kan er goed van genieten als ie zo lekker op zijn gemakje zijn verhaal doet.
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1130
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Beste goedkope troep 3D printer

Bericht door Bjornski1976 »

Slotje er op?
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Tolp2
Donateur
Berichten: 476
Lid geworden op: 28 nov 2015 10:06
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Beste goedkope troep 3D printer

Bericht door Tolp2 »

Een laatste toevoeging: een Anet A8 (< €100) is een denk ik een printer die wel voldoet aan je doelstelling. In elkaar zetten is goed te doen, en je hebt een mooi upgrade path beschikbaar om de printer stijver te krijgen. De eerste prints zijn redelijk en met wat printable upgrades kan je ze naar 'goed genoeg' krijgen.

Upgrade volgorde:
  • y-as nieuwe spaninrichting;
  • x-as verstijven met twee brackets en nieuwe spaninrichting (monteren op een houten plank is een pré)
  • z-as verstijven (leuke oefening met iets passend te krijgen op de build-plate, het moet diagonaal)
  • hot-plate draaien en drag-chain toevoegen voor cable-management
  • touch-probe toevoegen voor auto-levelling (firmware update is dan wel nodig)
Assumptions are the mother of all $%^& ups.
Twee keer meten is zeker weten, als je weet wat je meet...
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13536
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Beste goedkope troep 3D printer

Bericht door Arie Kabaalstra »

Bjornski1976 schreef: 02 jul 2023 21:46 Kan aan mij liggen dat ik het niet snap maar goed. Een 3D printer kopen die niet lekker werkt en daar een project van maken totdat ie doet daar zie ik het nut niet van in.

Een printer kopen waarvan je weet dat je die werkend kan krijgen met een redelijk resultaat dat komt in de richting.

Wat erg frusterend werkt is iets te willen printen op een bak die het niet doet en daar eerst 1 a 2 uur aan te moeten verspijkeren om er iets uit te krijgen. Heb het hierover nog gehad afgelopen zaterdag bij Hugo.

Daarbij komt nog eens wat wil je ermee, iets downloaden en printen of iets ontwerpen en.....

Ik kan me (hoewel ik zelf geen kinderen heb.. voorzover ik weet.. :lol: ) heel goed voorstellen dat Sven Juist een "gammel hok" wil hebben om zijn kroost te tonen dat niet alles is wat het lijkt.. Kinderen verwachten (vaak onterecht) dat iets uit de doos direct werkt, terwijl Sven dus wil meegeven dat als het NIET werkt, dat je daar zelf het nodige aan kan doen.. als je je erin verdiept.. Dat is , in mijn ogen "Opvoeden 2.8" dat je als ouder kinderen de wereld in kan sturen die weten waar Abraham de mosterd haalt, in plaats van dat je van die "Woke Snowflakes" de wereld in jaagt, die "Eisen dat een product meteen werkt, omdat ze er voor betaald hebben" en dat ze "Offended" zijn als ze te horen krijgen "Alle waar is naar zijn geld"..
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6016
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Beste goedkope troep 3D printer

Bericht door Sven »

Dank voor de inzichten mannen, daar heb ik wat aan.

Arie raakt 'm goed.
Dametje loopt over van de ideeën maar voert alleen uit waarvan ze weet dat ze het kan en als iets mislukt dan is de wereld te klein.
Ik zou haar graag wat meer laten wennen aan het idee dat je toch echt door de leerkuil moet om beter te worden. Gewoon een voorbeeld zijn.

En de meeste dingen die ik doe gaan in haar ogen van een lijen dakje. De worsteling aan de basis van het maken heeft gestaan ziet ze natuurlijk niet.
En het meeste dat ik doe gebeurt buiten de deur, in de werkplaats of op het bootje, daar ziet ze niks van.

'N 3D printer lijkt me juist iets leuks voor thuis.
En hoe goed of slecht die nou echt moet zijn, ook dat is weer zo'n puzzel... ; )

ik heb in ieder geval suggesties waar ik mee verder kan.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5418
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Beste goedkope troep 3D printer

Bericht door serum »

Precies dat is de reden dat ik soms flink door het huis loop te schelden en te tieren. Niet iedereen hoeft te weten hoe makkelijk het eigenlijk is. :mrgreen:
Plaats reactie