SCHAUBLIN 102/80 VRAAGJES
Moderator: Moderators
-
- Berichten: 141
- Lid geworden op: 16 jan 2015 22:17
Re: SCHAUBLIN 102/80 VRAAGJES
Ik weet niet hoe goed of slecht de lagers zijn, maar gezien het feit, dat je ze nu volgepropt hebt met nieuw vet, zal leiden tot oververhitting van de lagers. Ik weet niet of dat je bedoeling was.
Vet in de lagers hoeft niet slecht te zijn en wordt o.a. bij de veel nieuwere Schaublin 125 nog steeds gebruikt, zij het, dat het Speciaal vet van Klüber is, wat niet echt goedkoop is.
Advies is zaak uitspoelen en maximaal voor een kwart vullen met juiste vet.
Vet in de lagers hoeft niet slecht te zijn en wordt o.a. bij de veel nieuwere Schaublin 125 nog steeds gebruikt, zij het, dat het Speciaal vet van Klüber is, wat niet echt goedkoop is.
Advies is zaak uitspoelen en maximaal voor een kwart vullen met juiste vet.
-
- Berichten: 467
- Lid geworden op: 16 mei 2017 19:30
- Locatie: oud gastel
Re: SCHAUBLIN 102/80 VRAAGJES
Ja uitspoelen gaat wat lastig daar ik het lager aan de linkerkant er niet uithaal, en half uitspoelen heeft ook geen nut, ja volgepropt was misschien wat overdreven, maar zal er nog eens naar kijken
-
- Berichten: 467
- Lid geworden op: 16 mei 2017 19:30
- Locatie: oud gastel
Re: SCHAUBLIN 102/80 VRAAGJES
Spindel en moer dwars slede verwijderd, kon 2 de hands kopen kost me dik 200 euro, zonder te weten wat de conditie is.
Moer is vrij simpel zelf te maken met tap TR9-2 rechts ( 5 slagen gemeten 1 cm en buitendiameter 9 mm) , rechtsom is indraaien dus denk deze tap. Brons genoeg alhoewel het origineel van ijzer is.
De spindel is niet echt na te maken dus ben voornemens een stuk trapezium draadeind te kopen, oude gedeelt afzagen/draaien en een zelfde lengte er aan te maken, 2 gaatjes schroefdraad en sterke locktite ( zou dat houden ) of een V groef vollassen. Probleem is kan geen trapezium draadeind vinden met buitenmaat 9 mm.
Moer is vrij simpel zelf te maken met tap TR9-2 rechts ( 5 slagen gemeten 1 cm en buitendiameter 9 mm) , rechtsom is indraaien dus denk deze tap. Brons genoeg alhoewel het origineel van ijzer is.
De spindel is niet echt na te maken dus ben voornemens een stuk trapezium draadeind te kopen, oude gedeelt afzagen/draaien en een zelfde lengte er aan te maken, 2 gaatjes schroefdraad en sterke locktite ( zou dat houden ) of een V groef vollassen. Probleem is kan geen trapezium draadeind vinden met buitenmaat 9 mm.
- janplastiek
- Donateur
- Berichten: 1985
- Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
- Locatie: Rijkevorsel België
- Contacteer:
Re: SCHAUBLIN 102/80 VRAAGJES
Dan neem je toch TR10 x 2, is heel gangbaar en zal goed te vinden zijn.
spoed moet kloppen of je nonius op de verdeelschaal duidt fout aan
spoed moet kloppen of je nonius op de verdeelschaal duidt fout aan
Breek de dag, frees een lijntje.
-
- Berichten: 467
- Lid geworden op: 16 mei 2017 19:30
- Locatie: oud gastel
Re: SCHAUBLIN 102/80 VRAAGJES
soms is het zo eenvoudig dat je er over heen kijkt bedankt
-
- Berichten: 467
- Lid geworden op: 16 mei 2017 19:30
- Locatie: oud gastel
Re: SCHAUBLIN 102/80 VRAAGJES
ff op zoek, spindelkeuze staal en RVS / moerkeuze staal RVS of brons Wat is de beste combi ?
- janplastiek
- Donateur
- Berichten: 1985
- Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
- Locatie: Rijkevorsel België
- Contacteer:
Re: SCHAUBLIN 102/80 VRAAGJES
st52 laag gelegeerd staal en c45, ongelegeerd staal zijn goed te bewerken en wordt gebruikt voor draadstangen bvb door Bornemann gewinde
ik heb hier TR50 x 8 x 3750mm draadstangen gekocht om een auto lift te maken.
een (lager)bronzen moer is aan te raden omdat dit minder frictie geeft en dus soepeler loopt tijdens het draaien, bij zwaar werk zal er eerder een stalen moer geplaatst worden.
ik heb hier TR50 x 8 x 3750mm draadstangen gekocht om een auto lift te maken.
een (lager)bronzen moer is aan te raden omdat dit minder frictie geeft en dus soepeler loopt tijdens het draaien, bij zwaar werk zal er eerder een stalen moer geplaatst worden.
Breek de dag, frees een lijntje.
-
- Berichten: 467
- Lid geworden op: 16 mei 2017 19:30
- Locatie: oud gastel
Re: SCHAUBLIN 102/80 VRAAGJES
jammer ze maken geen spindelmoeren op maat, ga maar een tap kopen , tis nogal een ongebruikelijke moer 12.5 dik 4 cm lang
- hugo stoutjesdijk
- Donateur
- Berichten: 12055
- Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
- Locatie: elst (u)
- Contacteer:
Re: SCHAUBLIN 102/80 VRAAGJES
Kun je toch wel een standaard moer aanpassen?
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
-
- Berichten: 467
- Lid geworden op: 16 mei 2017 19:30
- Locatie: oud gastel
Re: SCHAUBLIN 102/80 VRAAGJES
Tuurlijk kan dat alleen mijn moer is 38,12 mm lang en 12,5 mm diameter, de moeren die ze leveren zijn max 20 of 22 mm lang dus niet lang genoeg
Alie brengt in 12 dagen , al besteld, misschien geen superkwaliteit maar voor een paar keer prima te gebruiken en brons ach daar slijt het niet van.
Ben nog aan het kijken voor die olie druppelaar, de ene doet het met een naald , ander met lont, en sommige met metaal waar de olie kennelijk overheen kruipt, wat is nou de beste optie ? Ik heb veel filmpjes gekeken maar kennelijk zijn de meningen sterk verdeelt, zoals vaak het geval :-)
En hoeveel olie heeft zo een bronzen lager nu eigenlijk nodig, druppel of druppelS /minuut ?
Vind maken leuker als kopen, tis wel hobby heey
Alie brengt in 12 dagen , al besteld, misschien geen superkwaliteit maar voor een paar keer prima te gebruiken en brons ach daar slijt het niet van.
Ben nog aan het kijken voor die olie druppelaar, de ene doet het met een naald , ander met lont, en sommige met metaal waar de olie kennelijk overheen kruipt, wat is nou de beste optie ? Ik heb veel filmpjes gekeken maar kennelijk zijn de meningen sterk verdeelt, zoals vaak het geval :-)
En hoeveel olie heeft zo een bronzen lager nu eigenlijk nodig, druppel of druppelS /minuut ?
Vind maken leuker als kopen, tis wel hobby heey
-
- Berichten: 467
- Lid geworden op: 16 mei 2017 19:30
- Locatie: oud gastel
Re: SCHAUBLIN 102/80 VRAAGJES
Even een bedankje aan XL500SZ die mij een leuk pdf bestand stuurde met een tekening etc van een drip oil. Hartelijk dank
-
- Berichten: 467
- Lid geworden op: 16 mei 2017 19:30
- Locatie: oud gastel
Re: SCHAUBLIN 102/80 VRAAGJES
Update en vraag
Spindel is vervangen voor maatje groter, loopt als een zonnetje.
De Lagers van de spindel toch maar verwijdert en uitgespoeld. In mijn beleving niet veel mis mee. Heb ze echt brandschoon gekregen.
Met mate vet er in gedaan, alles gemonteerd , maar ik vind er veel weerstand in zitten, als je met de hand draait en loslaat staat het direct weer stil.
Ik heb weinig tot geen ervaring met dit soort dingen. Is dit normaal, het ligt niet aan de spanning/preload die ik op de lagers heb staan.
Volgens mij is het puur het vet wat er inzit.
misschien hoort het gewoon zo geen idee, tis niet dat het stroef gaat of wrijving van wat anders, maar gewoon weerstand tijdens het draaien er aan.
Misschien is het gemaakt om met olie gesmeerd te worden ??
Spindel is vervangen voor maatje groter, loopt als een zonnetje.
De Lagers van de spindel toch maar verwijdert en uitgespoeld. In mijn beleving niet veel mis mee. Heb ze echt brandschoon gekregen.
Met mate vet er in gedaan, alles gemonteerd , maar ik vind er veel weerstand in zitten, als je met de hand draait en loslaat staat het direct weer stil.
Ik heb weinig tot geen ervaring met dit soort dingen. Is dit normaal, het ligt niet aan de spanning/preload die ik op de lagers heb staan.
Volgens mij is het puur het vet wat er inzit.
misschien hoort het gewoon zo geen idee, tis niet dat het stroef gaat of wrijving van wat anders, maar gewoon weerstand tijdens het draaien er aan.
Misschien is het gemaakt om met olie gesmeerd te worden ??
-
- Berichten: 141
- Lid geworden op: 16 jan 2015 22:17
Re: SCHAUBLIN 102/80 VRAAGJES
Indien je alleen de spindel gemonteerd hebt en hier geen klauwplaat op hebt, is het vrij logisch, dat hij direct stilstaat na ronddraaien. Het speciaal vet heeft natuurlijk wat meer weerstand dan olie, maar gaat zich, zodra het wat warmer wordt en meer toeren draait gedragen als olie.
Ik zou me er dus niet te ongerust over maken, tenzij er natuurlijk lagerschade is, maar dit zul je snel horen zodra je wat toeren gaat draaien.
Ik zou me er dus niet te ongerust over maken, tenzij er natuurlijk lagerschade is, maar dit zul je snel horen zodra je wat toeren gaat draaien.
-
- Berichten: 467
- Lid geworden op: 16 mei 2017 19:30
- Locatie: oud gastel
Re: SCHAUBLIN 102/80 VRAAGJES
ow okay dank je wel
staandeklok schreef: ↑19 aug 2023 20:03 Indien je alleen de spindel gemonteerd hebt en hier geen klauwplaat op hebt, is het vrij logisch, dat hij direct stilstaat na ronddraaien. Het speciaal vet heeft natuurlijk wat meer weerstand dan olie, maar gaat zich, zodra het wat warmer wordt en meer toeren draait gedragen als olie.
Ik zou me er dus niet te ongerust over maken, tenzij er natuurlijk lagerschade is, maar dit zul je snel horen zodra je wat toeren gaat draaien.