Schaublin 125B

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Hansgarage
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 jul 2023 09:06

Schaublin 125B

Bericht door Hansgarage »

Kan iemand mij uitleggen hoe de werking is voor het schroefdraad snijden op een Schaublin 125B het gaat om de aanslagen links en rechts en hoe is de werking van de roterende aanslag aan de rechterkant op het support.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12055
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Schaublin 125B

Bericht door hugo stoutjesdijk »

https://www.youtube.com/watch?v=gBRW8IoDOss

Prima uitleg voor jouw vragen lijkt me.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
motormuis
Berichten: 842
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: Schaublin 125B

Bericht door motormuis »

waar woont jou schaublin ?
je mag bij mij komen kijken
wat jij roterende rechter aanslag noemt kan een draadsnijklok zijn ik heb die ook op de bank
je hoeft dan de bank op het einde van de schroefdraad niet uitzetten en dan links op terggaan
maar je zet de moer los gaat terug met het handwiel set opnieuw bij en maakt de moer weer vast
maak anders een foto van de rechtse aanslag
VDFman
Donateur
Berichten: 143
Lid geworden op: 27 mar 2011 18:23

Re: Schaublin 125B

Bericht door VDFman »

Aanslagen links en recht onderbreken de stroomkring en stopt de elektromotor door de schakelstang naar links of rechts te duwen. Ik raad het af om te gebruiken, motor wil nog wel eens onverwacht gaan draaien. De revolveraanslag is een harde mechanische aanslag uitsluitend bedoeld bij gebruik van de voeding (let op koppeling moet kunnen slippen!), bij draadsnijden sloop je de hele boel. Zie machineboek.

Een draadsnijklok kent de Schaublin niet omdat alles helemaal ingebouwd zit.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12055
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Schaublin 125B

Bericht door hugo stoutjesdijk »

2023-07-15 14_30_19-2023-07-15 12_33_30-SCHAUBLIN 125B - YouTube.jpg ‎- Foto's.jpg
Als ik het een beetje met de oude 102 vergelijk.
Denk dat dat nokje links naar de gewenste positie geschoven kan, vervolgens loopt 1 van de schroeven van de roterende kop daar tegen aan, en dan springt de halve moer uit de leispil. Voeding op een schaublin wordt met dezelfde draadspindel gedaan als schroefdraad snijden.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
VDFman
Donateur
Berichten: 143
Lid geworden op: 27 mar 2011 18:23

Re: Schaublin 125B

Bericht door VDFman »

hugo stoutjesdijk schreef: 15 jul 2023 14:35 en dan springt de halve moer uit de leispil.
Nee. Zo sloop je hem.

Je ziet recht onder nog net een grijs blokje op het schort. Dat is een aanslag voor het schroefdraad snijden.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12055
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Schaublin 125B

Bericht door hugo stoutjesdijk »

VDFman schreef: 15 jul 2023 15:39
hugo stoutjesdijk schreef: 15 jul 2023 14:35 en dan springt de halve moer uit de leispil.
Nee. Zo sloop je hem.

Je ziet recht onder nog net een grijs blokje op het schort. Dat is een aanslag voor het schroefdraad snijden.
Maar ik heb het over de automatische voeding, niet schroefdraad snijden. Eigenlijk het antwoord over de werking van de roterende kop.
Misschien dat ik wel fout zit met die halve moer, maar hoe wordt de automatische voeding bij een 125 dan gedaan ? Bij de oude 102 is dat dezelfde 'leitspindel'.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
VDFman
Donateur
Berichten: 143
Lid geworden op: 27 mar 2011 18:23

Re: Schaublin 125B

Bericht door VDFman »

Voeding en draadsnijden komt van dezelfde leispindel maar leispindel wordt bij voeding via een aparte regelbare DC motor aangedreven ( met slipkoppeling dus) en bij draadsnijden via de tandwielkast.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12055
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Schaublin 125B

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ok, net als de oudere 102VM.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Hansgarage
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 jul 2023 09:06

Re: Schaublin 125B

Bericht door Hansgarage »

Mag ik iedereen bedanken, ik verwacht dat ik er uit ben, ga maandag het uitproberen.
Gebruikersavatar
Stephan
Berichten: 275
Lid geworden op: 09 okt 2009 15:17
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Schaublin 125B

Bericht door Stephan »

Als je de Twee oortjes aan het schort naar onder/achter klapt dan kan je elektrische aanslag gebruiken. En kan je handmatig gewoon met 600RPM schroefdraadsnijden. Stel alles ruim buiten het werkstuk af op het gewenste toerental, draai je sneller schiet ie verder door! Weet je goed hoe het werkt ga je deze altijd gebruiken.
Hansgarage
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 jul 2023 09:06

Re: Schaublin 125B

Bericht door Hansgarage »

hugo stoutjesdijk schreef: 15 jul 2023 14:35 2023-07-15 14_30_19-2023-07-15 12_33_30-SCHAUBLIN 125B - YouTube.jpg ‎- Foto's.jpg

Als ik het een beetje met de oude 102 vergelijk.
Denk dat dat nokje links naar de gewenste positie geschoven kan, vervolgens loopt 1 van de schroeven van de roterende kop daar tegen aan, en dan springt de halve moer uit de leispil. Voeding op een schaublin wordt met dezelfde draadspindel gedaan als schroefdraad snijden.
Hoe kan ik dan met de aanslag tegen het linker blokje komen?als ik het blokje helemaal naar rechts verplaats gaat het wel maar wat is dan de functie.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12055
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Schaublin 125B

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Met het gevaar de VDFman op m'n nek te krijgen, maar dan moet die ook maar het verlossende woord brengen.

Kan die niet de automatische voeding ontkoppelen?
Het feit dat er een aantal aanslag schroeven zitten die je naar keus naar achter kunt draaien zou daar wel de enige verklaring voor zijn.
Misschien kun je wat betere detail foto's laten zien.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
staandeklok
Berichten: 141
Lid geworden op: 16 jan 2015 22:17

Re: Schaublin 125B

Bericht door staandeklok »

De aanslagen voor het schroefdraadsnijden zitten op de schakelstang. De links en rechts tegen het support gemonteerde aanslaghevels kunnen voorover kantelen, waardoor deze de blokjes, die op de schakelstang zitten niet voorbij kunnen.
Zodra deze hevels de blokjes op de schakelstang meenemen in de richting van de voeding, wordt deze schakelstang uitgetrokken of ingedrukt, al naar gelang of men rechtse of linkse draad wil snijden.
De schakelstand bediend een tweetal microschakelaars, die rechts onder de kap verscholen zitten.
Deze aanslagen zijn prima te gebruiken, mits de motorrem maar goed functioneert. Bij mij staat de klauwplaat binnen een halve slag stil.
Draadsnijden op automatische afslag mag volgens mij tot maximaal 1500 t/m
Nauwkeurig weet ik dat niet, want moet de boeken er op naslaan.

De voeding afslag werkt met T blokjes, die tegen de verstelbare aanslagen komen, die rechts van het support zit gemonteerd.
De blokjes kunnen achter het support langs, waardoor ze op elke gewenste plek kunnen worden ingesteld bij seriewerk.
Hierbij is een niet te zware afstelling van de slipkoppeling aan te bevelen.

Omdat de slipkoppeling slechts werkt bij normale voeding, kan er niet veel gebeuren.
Deze slipkoppeling werkt niet, zodra er schroefdraad wordt gesneden, omdat dezelfde zware voedingsas, dan via tandwieloverbrenging wordt aangedreven, zoals al eerder opgemerkt.

Indien niet duidelijk opnieuw vragen.
Plaats reactie