Afzuiging PLC sturen

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Jacala
Berichten: 284
Lid geworden op: 17 jan 2012 14:32
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Afzuiging PLC sturen

Bericht door Jacala »

Hoi!

We hebben een nieuwe afzuiging (riedex DM-250) en die wil ik graag met een PLC aansturen.

op het moment werkt alles met een frietomat 2000 sturing.

Wat wil ik doen?
Onze werkplaats is een combinatie van manuele en pneumatische kleppen. Op elke manuele klep zit een contact dat de afzuiging inschakelt zodra je de klep open trekt. De 2 CNC's, formaatzaag en schuurmachine gaan automatisch.

De Riedex is ingesteld op 5 minuten nalopen nadat hij wordt "uitgeschakeld". Als je dus een manuele klep dicht drukt zuigt het systeem vacuum wat niet goed is voor de afzuiger.

Als je dus een klep sluit en "klaar bent" moet hij voor die 5 minuten naloop even een pneumatische klep open zetten zodat het systeem niet vacuum zuigt.

Al met al heb ik een plc nodig met ongeveer 6 tot 8 ingangen en 6 tot 8 uitgangen.

Kan het ook zonder PLC? Vast maar ik vindt het ook leuk om wat meer ervaring op te doen met PLC's.

Welk type bevalt jullie goed en wat kunnen jullie mij aanraden?
Maak mij blij en abonneer/subscribe je op mijn "kersverse" youtube kanaal: https://www.youtube.com/user/ontwerpopmaatpuntcom
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5418
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Afzuiging PLC sturen

Bericht door serum »

Goede ervaring met de Siemens Logo. (automation24, snel geleverd) leuk en eenvoudig te programmeren. Kan je uitbreiden naar hartelust en standaard al 4 hoog vermogens uitgangen en 8 ingangen. Paar extra uitgangen zijn rond de 80 euro. logo zelf is rond de 120 euro ex.

5 minuten naloop is wel heel fors?
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Afzuiging PLC sturen

Bericht door andrefc101 »

Anders Benkr even vragen, die weet alles over plc’s
Firehunter
Donateur
Berichten: 340
Lid geworden op: 30 aug 2012 20:03
Locatie: Oost-Groningen
Contacteer:

Re: Afzuiging PLC sturen

Bericht door Firehunter »

Het lijkt mij dat dit met een paar relais en multifunctionele timers ook wel kan. Maar als je met PLC's wilt oefenen kan dat natuurlijk ook. Ik heb zelf ook nog geen ervaring met PLC's, maar de genoemde Siemens Logo zie ik vaker voorbij komen en lijkt mij voor deze toepassing inderdaad wel geschikt.
MeMoRy
Berichten: 737
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: Afzuiging PLC sturen

Bericht door MeMoRy »

PLCs zijn robuust en betrouwbaar.. maar duur. Al heb ik begrepen dat ze 2e hands wel te doen zijn.
Volgens mij zou de gemiddelde hobbyist (en zelfs een aantal bedrijven) dit met een arduino doen...
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12055
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Afzuiging PLC sturen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

MeMoRy schreef: 22 jul 2023 09:46 PLCs zijn robuust en betrouwbaar.. maar duur. Al heb ik begrepen dat ze 2e hands wel te doen zijn.
Volgens mij zou de gemiddelde hobbyist (en zelfs een aantal bedrijven) dit met een arduino doen...
Wat is duur?
Je wilt 24v ingangen en relais uitgangen, dus een PLC.
Alles zit in 1 net kastje, er zijn types met een 230v aansluiting, geen powersupply meer nodig.
€100 tot €200 heb je wel een PLC oplossing. (als je een uur extra bezig bent om die Arduino en ander spul bij elkaar te sprokkelen en in een doosje te bouwen ben je veel duurder uit, en als er over een jaar iets stuk gaat .... )

Al zou ik in dit geval een soort NC circuit gebruiken om 1 relais te schakelen, een naloop timer en klaar is het systeem.

Maar het is helemaal niet verkeer als Guus een keer een speeltje met een PLC heeft, kan die vast veel meer mee verzinnen. :mrgreen:
Bij Siemens vind ik het wel een beetje sneu dat je de ontwikkel omgeving los moet aan schaffen, bij veel merken kun je dat gratis downloaden.
Ik vond https://micon-l.de/home-miCon-L-en.html een heel leuk PLC-tje,
En https://www.unitronicsplc.com/programma ... 91-series/ met de simpele modellen, voordeel is het display als je dat nodig hebt.
Beide eigenlijk heel begrijpelijke programmeer omgeving. (Net als de betaalde Siemens omgeving)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1677
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Afzuiging PLC sturen

Bericht door kawarider »

Sinds jaar en dag gebruikten we Moeller plc's in onze afzuigunits. Met die Corona shit was de verkrijgbaarheid slecht en nu is het Schneider geworden. Het maakt allemaal weinig uit. Kost allemaal rond de €100 en kan gelijk iets serieus schakelen. Het is duidelijk ander spul dan een Arduino of zo. Siemens heb ik een beetje persoonlijke aversie tegen, net als sommige mensen met Tesla :lol: , software moeten kopen voor dit product is natuurlijk klinkklare onzin. Hou je plc maar en ik koop er een bij de buren, dag Siemens, volgende...
Als je dus een manuele klep dicht drukt zuigt het systeem vacuum wat niet goed is voor de afzuiger.
.

Maar deze snap ik even niet. Worden de zakken omhoog gezogen of is er meer aan de hand?
Unit nieuw gekocht?
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Afzuiging PLC sturen

Bericht door andrefc101 »

kawarider schreef: 22 jul 2023 15:00 Maar deze snap ik even niet. Worden de zakken omhoog gezogen of is er meer aan de hand?
Unit nieuw gekocht?
Tis duidelijk geen Jepair unit…. 😉
Jacala
Berichten: 284
Lid geworden op: 17 jan 2012 14:32
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Afzuiging PLC sturen

Bericht door Jacala »

Hoi kawa!

"Onze afzuigers" wat doe jij precies?

De riedex schakelt elke keer nadat de afzuiger uit gaat de mechanische klop inrichting. Ze hebben aangegeven dat je dit niet 20 keer per dag moet doen en dus de machine maar gewoon aan laten staan. Beetje raar verhaal (?)

Dat is volgens mij ook de reden van 5 minuten naloop: dan zal hij vaak nog gewoon draaien als je hem weer nodig hebt (?).

Oftewel, met een plc kan ik die klopinrichting gewoon om de zoveel uur schakelen, na x bedrijfsuren ipv elke keer als hij uit gaat.

Dan is het alleen nog een kwestie van even naar de motor specificaties kijken en hoe vaak die per uur aan en uit mag om daar niet overheen te gaan.

Over een handmatige klep sluiten: dan zuigt je buizenstelsel en de machine "vacuum" wat slecht is voor de behuizing aldus de verkoper. Wat is jou mening hierover?

Met een plc kan ik simpelweg als alle handmatige kleppen worden gesloten (schakelaar op elke klep om open of dicht te checken) een van de pneumatische kleppen open zetten tot de afzuiger is uitgeschakeld.

Zo zijn er zoveel dingen waarmee ik het werk voor het personeel makkelijker kan maken denk ik. Zo kunnen er nooit meer kleppen onnodig open staan en wordt er zo efficiënt mogelijk afgezogen
Maak mij blij en abonneer/subscribe je op mijn "kersverse" youtube kanaal: https://www.youtube.com/user/ontwerpopmaatpuntcom
Gebruikersavatar
pgroot
Donateur
Berichten: 156
Lid geworden op: 04 dec 2022 22:51
Locatie: heemskerk

Re: Afzuiging PLC sturen

Bericht door pgroot »

hugo stoutjesdijk schreef: 22 jul 2023 10:23 Bij Siemens vind ik het wel een beetje sneu dat je de ontwikkel omgeving los moet aan schaffen
daar is gelukkig ook een workaround voor ;-)

de laatste 8 jaar gebruik ik zelf meestal siemens, eigenlijk destijds de overstap gemaakt vanaf moeller (easy) omdat ik ook wat geavanceerdere toepassingen en hmi's nodig had en siemens het allemaal in het pakket heeft. er zijn uiteraard legio's aan merken die een compleet product gamma voeren maar moest op dat moment een keuze maken.

persoonlijk zou ik niet kiezen voor een arduino of iet dergelijks voor een "professionele" toepassing maar dat is wellicht meer mijn voorkeur.
In mijn ervaring is de programmeer omgeving voor een logo iets vriendelijker als die van Easy.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1677
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Afzuiging PLC sturen

Bericht door kawarider »

Inderdaad, Schneider is wat dat betreft ook wat vriendelijker als ik mijn kastenbouwer moet geloven. Voor mij weer het zoveelste trucje dat ik moet leren. Voordeel van plc is dat klanten niet alle instellingen om zeep kunnen helpen, nadeel is dat je zelf op kunt komen draven.

Jacala, Riedex is een concullega. Ze maken leuke dingetjes, niets mis. Hun verhaal over kloppen, klopt wel 😃. Daar zou ik het starten van de hoofdmotor aan toe willen voegen. De onderdruk en de behuizing hebben we dan weer geen last van.

Enne, je personeel wordt teveel verwend zo, gewoon opvoeden en schuif dicht zetten.
Gebruikersavatar
pgroot
Donateur
Berichten: 156
Lid geworden op: 04 dec 2022 22:51
Locatie: heemskerk

Re: Afzuiging PLC sturen

Bericht door pgroot »

kawarider schreef: 24 jul 2023 07:09 Inderdaad, Schneider is wat dat betreft ook wat vriendelijker als ik mijn kastenbouwer moet geloven. Voor mij weer het zoveelste trucje dat ik moet leren. Voordeel van plc is dat klanten niet alle instellingen om zeep kunnen helpen, nadeel is dat je zelf op kunt komen draven.
ook dat is vaak een keuze, tot hoe ver maak je zaken inzichtelijk en toegankelijk. commercieel gezien begrijp ik de keuze om alles achter een wachtwoord te hangen. en zolang je service voorziening goed functioneert bv: is het op afstand uit te lezen verhelpen of dmv rapid response on standstill zijn dat natuurlijk ook gewoon usp's voor jouw systeem. de bekende logo's en dergelijke kennen vaak maar 2 opties, programma achter password of niet. De iets duurdere modules bieden daarin al weer iets meer vrijheid bv delen van programma's in een hmi achter password etc.
bv een 1212 van siemens bied die mogelijkheid al wel maar ben je als je parameters dynamisch wilt veranderen of bv inputs aan of uit wilt schakelen vaak gebonden aan een hmi. bv je bied de mogelijkheid om 7 kleppen te sturen maar klant gebruikt er maar 4 dan die 3 te disabelen of enabelen wanneer ze nodig zijn.
kawarider schreef: 24 jul 2023 07:09 Enne, je personeel wordt teveel verwend zo, gewoon opvoeden en schuif dicht zetten.
laat eens een ROI los op wanneer de schuif vergeten wordt, verdient het zich terug om het te automatiseren (ik vermoed van wel)
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1677
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Afzuiging PLC sturen

Bericht door kawarider »

Nee, schuiven helpen alleen als je eigenlijk aan een grotere afzuiging moet maar om wat voor reden dat niet wilt. Pneum schuif begint een beetje bij€300 afhankelijk van de diameter en gaat nog een keer over de kop voordat het aangesloten is en werkt. Tel daar nog een plc en wat engineering bij en je ROI krijgt de grootte van een millennium. Wel leuk voor de hobby natuurlijk, dan mag alles :lol: En comfort/verwennerij is ook wat. Terugverdientijd van een keuken of badkamer wordt nooit gevraagd en dat kun je ook zo gek maken als je wilt :roll:
Jacala
Berichten: 284
Lid geworden op: 17 jan 2012 14:32
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Afzuiging PLC sturen

Bericht door Jacala »

Begin 2014 heb ik via een veiling een berg buizen pneumatische kleppen en een alko 200 gekocht voor 2200 euro.

Die aklo is laatst verkocht aan maxx cnc ( van dit forum) en de buizen en kleppen heb ik gehouden. Die investering is dus al lang en breed gedaan, laten we het maar gebruiken.

Dus de kleppen heb ik liggen, een plc kost schijnbaar niet zo veel.

https://a.aliexpress.com/_Eyc6QS3

Vast niet de beste, ik moet mij nog even inlezen en zal waarschijnlijk de luxe variant van 40 euro pakken maar voor mijn bestemming en leerproces is het ruim voldoende. Mijn hele bedrijf staat vol met chinese en Turkse machines, we leven er met 5 man van en de machines zijn nooit kapot. Dus een chinese plc geloof ik ook wel.

Waarom alles automatiseren?
1: leren met een plc omgaan.
2: gewoon altijd een optimale afzuiging, alles automatisch en reinigen van filters na X uur ipv na elke keer dat hij aan staat (of het nu 5 minuten of 3 uur is). Schijnbaar is het reinigen een belasting voor de filters op lange termijn.
3: personeel hoeft er niet over na te denken, dus kunnen ze met andere dingen bezig zijn.

Voorbeeld: mijn cncs hebben origineel 12 tools. Ik heb er samen met een mechatronica student 15 bij gebouwd op een pneumatische rail. 3 dagen werk voor 2 machines, 2500 euro aan onderdelen en de komende jaren plezier van veel diverse tools beschikbaar zonder dat je opnieuw moet wisselen en inmeten. Gemak dient de mens.
Maak mij blij en abonneer/subscribe je op mijn "kersverse" youtube kanaal: https://www.youtube.com/user/ontwerpopmaatpuntcom
Plaats reactie