Gez: voorbeeld (kolom)boor-frees-machine bevestigd aan muur

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Gez: voorbeeld (kolom)boor-frees-machine bevestigd aan muur

Bericht door Kjelt »

Is er iemand die een voorbeeld weet van een ontwerp van een kolomboor/freesmachine waarbij de kolom vervangen is door een ijzerenplaat die aan de muur is bevestigd ? En ipv de kolom dan lineaire geleiders gebruikt voor of de freeskop of de tafel te verplaatsen ?
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3094
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Gez: voorbeeld (kolom)boor-frees-machine bevestigd aan muur

Bericht door hfjbuis »

Dan hangt het gewicht van de tafel aan de onderkant van de kolom.
Als je zo'n plaat aan de muur vast zet, trek je hem ook "krom".

Portaalfreesmachines (voor hout) worden vaker aan de muur gehangen. Daar zijn de eisen aan de nauwkeurigheid minder.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Gez: voorbeeld (kolom)boor-frees-machine bevestigd aan muur

Bericht door Kjelt »

Ik zou verwachten dat daar wel oplossingen voor zouden zijn zoals contragewichten of gasveren onderaan e.d.
Maar geen voorbeelden bekend dus.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3094
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Gez: voorbeeld (kolom)boor-frees-machine bevestigd aan muur

Bericht door hfjbuis »

Bij mijn BF16, is de verbinding tussen de tafel en de kolom het zwakke punt, of eigenlijk één van de zwakke punten. Geleiders i.p.v. zwaluwstaart maakt e.e.a wel spelingsvrij maar gezien de rest van de "zwakke" punten, zal het aan de nauwkeurigheid niet veel veranderen. Het is een lichte freesmachine en voor nauwkeurig werk, moet ik hem ook zo gebruiken.

@Benkr heeft zijn freesmachine indertijd met een profiel aan de achterkant verstevigd en was daar heel tevreden over.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Gez: voorbeeld (kolom)boor-frees-machine bevestigd aan muur

Bericht door Kjelt »

Bedankt voor je reactie. Ik lees dit ook recent op dit forum over andere kolom boorfrees machines.
Het is het allemaal net niet.
Ik vraag me alleen af is er dan niet een echt beter ontwerp te vinden, zonder meteen een machine van een paar ton neer te hoeven zetten ?
Ook de zelfbouw betongiet freesmachines zijn gewoon zeer groot, zeer zwaar en ook daar zit de "kolom" aan de voet vastgeschroefd wat het zwakke punt weer is.

Ik zoek gewoon beperkte grootte en toch veel stabieler dan de kant en klare machines.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12055
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Gez: voorbeeld (kolom)boor-frees-machine bevestigd aan muur

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Je kunt toch gewoon de Z-as constructie (zelfde als bij een portaalfrees gebruikt wordt) tegen de muur aan bouten, tafeltje er onder en je hebt een kolom boor machine.
Maar ik weet niet helemaal waar je naar toe wilt.
Als je op dat tafeltje een kruistafel maakt, natuurlijk aan de muur verbinden, kun je frezen.

Dan is het afhankelijk van de kwaliteit van de muur en de vloer, bij mij in de kelder is het 1 groot betonnen gegoten frame, na een jaar of 15 zal dat wel genoeg uitgewerkt zijn. Wanden 30cm, vloer 20 als ik me niet vergis.
Als ik er de behoefte aan had zou niet veel me tegenhouden het zo te doen.
Kjelt schreef: 27 jul 2023 12:18Ik zoek gewoon beperkte grootte en toch veel stabieler dan de kant en klare machines.
Wat is beperkt, voor iets van 200x200mm bereik kun je vast hele compacte stabiele oplossingen verzinnen.
Iedereen wil altijd een schaap met 5 poten wat over het algemeen nooit tot de beste constructies voert.
Kant en klare machines kunnen ook heel stabiel zijn hoor, komt er een 0 bij. ;-)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Gez: voorbeeld (kolom)boor-frees-machine bevestigd aan muur

Bericht door Kjelt »

hugo stoutjesdijk schreef: 27 jul 2023 12:36 Je kunt toch gewoon de Z-as constructie (zelfde als bij een portaalfrees gebruikt wordt) tegen de muur aan bouten, tafeltje er onder en je hebt een kolom boor machine.
Maar ik weet niet helemaal waar je naar toe wilt.
Zoals het topic aangeeft zoek ik voorbeelden hiervan van iemand die het gebouwd heeft en verbeteringen etc. doorgevoerd. Ik krijg niets gevonden en zoeken op frees en muur levert de zogenaamde voegen en steenfrezen op wat ik dus niet zoek :mrgreen:
Gebruikersavatar
salautom
Berichten: 259
Lid geworden op: 08 jan 2008 02:07
Locatie: Beilen

Re: Gez: voorbeeld (kolom)boor-frees-machine bevestigd aan muur

Bericht door salautom »

volgens mij zit deze aan de muur vast:

https://www.youtube.com/watch?v=ijRL68Z ... idLemereis
met vriendelijke groeten,

Henk.

mijn hobby: Bouw full-scale flightdeck Airbus A320
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Gez: voorbeeld (kolom)boor-frees-machine bevestigd aan muur

Bericht door Kjelt »

Bedankt Henk, die zit inderdaad met een beugel tegen de muur.
Wat ik bedoel is dat die hele kolom dus tegen de muur vastgebout zit of beter de kolom vervangen wordt door iets anders dat net zo stevig is maar minder plaats inneemt en de muur de mechanische sterkte overneemt.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3094
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Gez: voorbeeld (kolom)boor-frees-machine bevestigd aan muur

Bericht door hfjbuis »

Kjelt schreef: 27 jul 2023 12:18 Ik zoek gewoon beperkte grootte en toch veel stabieler dan de kant en klare machines.
Ik zoek al een paar jaar naar een vervanging voor mijn BF16. Het ding moet de trap op en daarmee is het gewicht van de losse onderdelen belangrijk. Ik wil graag meer Y-as slag (nu 132 mm) en meer hoogte boven de tafel.

De F307-V van Paulimot is nu mijn eerste keus omdat die voorzien is van KO spindels en met 116 kg in onderdelen nog te hanteren is. De Y-as is echter ook maar 150 mm.
Een BF30 met een X-as slag van 220 mm en een gewicht van 230 kg, is waarschijnlijk qua gewicht de limiet. Als daar KO op komen, gaat van de slag nog zo'n 20 mm af. Maar hij heeft 720 mm diepte nodig op de werkbank en dat is teveel.
De SX-4 is, in vergelijking tot mijn BF een veel stabielere machine met een Y-as slag van 250 mm. Die heeft een gewicht van 306 kg en dat is te zwaar om in onderdelen naar boven te sjouwen. Ook is hij te diep en past daardoor niet op de werkbank.
Nu zal een F307 met zijn iets grotere sokkel dan mijn BF16 maar een beetje stabieler zijn dan mijn BF16. Maar door de KO spindels is de ombouw naar CNC een stuk eenvoudiger.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Gez: voorbeeld (kolom)boor-frees-machine bevestigd aan muur

Bericht door benkr »

Kijk eens een keer nar andreFC101 zijn machine, die kolom zit aan de muur bevestigd, is een koker van ik schat iets van 200 x 200 x 10 of zo en daar zitten dan meteen de lineaire geleiders op voor de beweging van de kop.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12055
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Gez: voorbeeld (kolom)boor-frees-machine bevestigd aan muur

Bericht door hugo stoutjesdijk »


Dit is trouwens een concept waar ik ooit naar gekeken heb voor een speciaal opstelling bij een klant, heeft best veel mogelijkheden.
Misschien gewoon een serieus ding in elkaar zetten.
Het feit dat niemand het doet, hoeft jouw toch niet tegen te houden?
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Gez: voorbeeld (kolom)boor-frees-machine bevestigd aan muur

Bericht door Kjelt »

hfjbuis schreef: 27 jul 2023 16:50
Kjelt schreef: 27 jul 2023 12:18 Ik zoek gewoon beperkte grootte en toch veel stabieler dan de kant en klare machines.
Ik zoek al een paar jaar naar een vervanging voor mijn BF16. Het ding moet de trap op en daarmee is het gewicht van de losse onderdelen belangrijk. Ik wil graag meer Y-as slag (nu 132 mm) en meer hoogte boven de tafel.

De F307-V van Paulimot is nu mijn eerste keus omdat die voorzien is van KO spindels en met 116 kg in onderdelen nog te hanteren is. De Y-as is echter ook maar 150 mm.
Een BF30 met een X-as slag van 220 mm en een gewicht van 230 kg, is waarschijnlijk qua gewicht de limiet. Als daar KO op komen, gaat van de slag nog zo'n 20 mm af. Maar hij heeft 720 mm diepte nodig op de werkbank en dat is teveel.
De SX-4 is, in vergelijking tot mijn BF een veel stabielere machine met een Y-as slag van 250 mm. Die heeft een gewicht van 306 kg en dat is te zwaar om in onderdelen naar boven te sjouwen. Ook is hij te diep en past daardoor niet op de werkbank.
Nu zal een F307 met zijn iets grotere sokkel dan mijn BF16 maar een beetje stabieler zijn dan mijn BF16. Maar door de KO spindels is de ombouw naar CNC een stuk eenvoudiger.
Die Paulimot daar kijk ik ook al een tijdje naar. De opmerking van Hugo in een ander topic dat KO spindels met zwaluwstaart geleiding wel vreemd is zette mij aan het denken waarom dan niet zelf bouwen? Ik heb de geleidingen toch liggen en dan kun je ook naar een ISO30 ATC spindel , ook fijn om snel van tooling te wisselen.

Wat betreft gewicht, ik ken je huis niet maar elektrische takels die honderden kgs kunnen tillen kosten +/- 100 euro bij van Cranenbroeck of andere zaken en naarmate je ouder wordt toch erg handig. Maar dan wil je daarboven ook wel de goede (dak)constructie hebben of een andere manier om zo'n gewicht te kunnen bevestigen.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Gez: voorbeeld (kolom)boor-frees-machine bevestigd aan muur

Bericht door Kjelt »

benkr schreef: 27 jul 2023 17:10 Kijk eens een keer nar andreFC101 zijn machine, die kolom zit aan de muur bevestigd, is een koker van ik schat iets van 200 x 200 x 10 of zo en daar zitten dan meteen de lineaire geleiders op voor de beweging van de kop.
Goede! Wanneer is daar weer eens een brabant cnc dag :mrgreen:
Plaats reactie