EG Vraagstuk

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: EG Vraagstuk

Bericht door Kjelt »

Maar als ik kijk naar de as met de hoge zijwanden dan is de travel toch flink beperkt door het ontwerp? Als de travel langer zou zijn dan zou de KO spindel door de brug heen steken of de brug moet nog dikker worden.
Mijn vraag dus eigenlijk: deze bouwwijze met drie lineaire rails en één centrale KO spindel zou ongeschikt zijn voor de lange as zoals bij een portaalfrees, correct ?
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12055
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: EG Vraagstuk

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Kjelt schreef: 06 aug 2023 10:15 Mijn vraag dus eigenlijk: deze bouwwijze met drie lineaire rails en één centrale KO spindel zou ongeschikt zijn voor de lange as zoals bij een portaalfrees, correct ?
Je geeft zelf het antwoordt toch al?
Als deze machine geen ruimte voor een gereedschap magazijn er achter zou hebben was het ook een zeer ongunstige ruimte vreter geweest.
5-assige machines zijn door de functie meestal nogal een kubus met gelijke zijden. Dus die uitdaging heb je dan minder.
Je moet die frames ook niet als portaal machines met groot Y-as (als je hem zo genoemd hebt) bereik bestempelen lijkt me.
Elke toepassing heeft z'n eigen optimale bouwwijze lijkt me. Een schaap met 5 poten is altijd teveel compromis van alles.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: EG Vraagstuk

Bericht door Kjelt »

Bedankt omdat ik het niet helemaal duidelijk kon zien vroeg ik bevestiging van mijn vermoeden.
Ik ben wel degelijk geinteresseerd om de "wanden" van mijn OSPF flink te verhogen om het Zas bereik te verhogen. Jammer dat deze bouwwijze dan niet kan, althans dan ga je toch weer terug naar tandem KO spindels.

Ik vraag me nog wel af als de motor in een van de uiterste standen staat hoe ze voorkomen dat de brug schuin gedrukt wordt, ik zie dat niet zo 1,2,3 ?
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13539
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: EG Vraagstuk

Bericht door Arie Kabaalstra »

't een sluit het ander niet uit.. of het een is het gevolg van het ander.

't is een beetje een "Hühner Und Eier" Geschichte denk ik..Want.. of er was Iemand die riep, Als we nou die Gereedschapwisselaar achterin de machine maken, dan hebben we daar ook alle ruimte voor een Derde geleiding, met Kogelomloopspindel voor de aandrijving.., OF.. er was iemand die zei.. "Als we dan toch een 3de Rail bovenop monteren.. dan hebben we ruimte genoeg om daar een Gereedschapwisselaar onder te schuiven... "

Ik denk dat ik het gewooon "Simpel" ga houden.. ergo gewoon een Kogelomloop boven elke rail.. Want de machine die ik in gedachten heb.. die zal niet heel groot worden.., denk aan het formaat van een Flinke Koelkast.

'k heb nog niets op tekening staan, behalve een Opzetje van de Trunnion, 'k ben momenteel nog bezig met E++ 2.0, eerst de GUI daarvan maar eens op orde.. en dan zien we verder.. 'k zal de komende tijd ook meer en meer in de werkplaat te vinden zijn.. er moeten weer wat dingen gemaakt gaan worden, en ik heb nog een machine een plekkie te geven, en op te frissen..
hugo stoutjesdijk schreef: 06 aug 2023 10:26 een kubus met gelijke zijden
eh... gelijke zijden.. da's toch de definitie van een Kubus? :lol: , maar dat was wel hoe ik het vandeweek aan mijn Vader uitlegde.. "Neem in gedachte een Kubus.. en snij daar uit de bovenste helft in de lengterichting een hap uit, tot halve hoogte.. , zodat alleen de linker en rechterzijde overblijven.. , en maak voor en achter een rechthoekig gat..

Kjelt schreef: 06 aug 2023 10:37 Ik vraag me nog wel af als de motor in een van de uiterste standen staat hoe ze voorkomen dat de brug schuin gedrukt wordt, ik zie dat niet zo 1,2,3 ?
Nou.. de geleidingen zijn Nogal lang.. en er zit niet voor niets een geleiding in het midden.. daar waar ook de Spindel ligt.. En.. ze liggen in een Driehoek.. dat heeft ook een reden natuurlijk.. daarmee maak je een geleiding die feitelijk NOG langer is..
spikee
Berichten: 277
Lid geworden op: 26 okt 2011 22:54

Re: EG Vraagstuk

Bericht door spikee »

Afbeelding
https://www.durcrete.de/_files/ugd/6a47 ... fe1dd0.pdf

Wel een leuke bron van info. Hier kan je zien dat op het gebied van demping epoxy + BGK niet zo bijzonder is. De toepassing hiervan is bij het vullen van stalen constructies. Mijn vermoeden is dat epoxy zelf te "hard"is als binder. Ik heb dat o.a. ook zelf gebruikt om profielen te vullen. Maak een wereld van verschil. In de CNCzone discord zijn er meerdere die dat gedaan hebben.

Voor zover mij bekend is zijn de machinebouwers hier ook van afgestapt. En gebruikt men nu meer e.o.a. polymeerbeton/UHPC blend.

Mij lijkt de meest geschikte constructie als volgt:
Lasercut staal frame ~4-6mm dik met tabs. Dat puntlas je aan elkaar. Laat de boel uitgloeien -> dat stort je vol met Durfill o.i.d. -> wacht 30 dagen o.i.d. en je laat de montagevlakken vlakfrezen/slijpen. het gat in de zijkant van de 4/5e as laat je uitboren/honen op een leuke horizontal cnc.

Dan heb je een leuke basis om de rest op te bouwen. Overigens is er op youtube al iemand die jou beoogde constructie heeft gemaakt ... UHPC, linuxcnc en glasscales op de assen. Laatste update is dat de boel mechanisch in elkaar zat en kon bewegen. heb de url niet zo 123 klaarliggen.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13539
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: EG Vraagstuk

Bericht door Arie Kabaalstra »

spikee schreef: 06 aug 2023 11:30 het gat in de zijkant van de 4/5e as laat je uitboren/honen op een leuke horizontal cnc.
eh.. Ik kan ook gewoon de Buis in de mal plaatsen, vantevoren al.. let wel.. Plaatsen, niet lassen..

Stel.. Ik maak die hele mal uit één stuk dat wil zeggen dat ik gewoon het hele frame uit stalen platen maak.. gaatjes erin, zodat ik daar staafjes Betonijzer in kan lassen, zodat de boel niet bol gaat staan, Daar kan ik de "Staande wapening" ook aan bevestigen.
Mijn vader heeft ruime ervaring in de Betonbouw, dus die kan me prima in de goede richting wijzen.
Bij het monteren van het hele spul gaat er dan een "Dummy as" door de bussen voor de Trunnion..
't ding op zijn kop storten, zodat de belangrijkste delen onderin zitten, en dat eerst netjes waterpas zetten.. scheelt weer in hoeveel eraf gefreesd moet worden naderhand..

Hmm.. op die manier wordt het bijna net zo simpel als een Gietijzer frame maken..met dit verschil dat ik een BetonFrame makkelijker zelf kan maken..
assink
Berichten: 2485
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: EG Vraagstuk

Bericht door assink »

Als je wat leuke recepturen zoekt voor betonmengsels kan ik deze site wel aanbevelen.
https://www.grey-element.de/

Als je duits kunt tenminste, deze man doet ook aardig leuke dingetjes met beton zag ik. Meubels, en dan heel wat hogere sterkte dan het standaard bouwmarkt beton. Denk dat dit best goed toepasbaar is voor een frame van een frees.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13539
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: EG Vraagstuk

Bericht door Arie Kabaalstra »

assink schreef: 18 sep 2023 11:50 Als je duits kunt tenminste,
de Duitse Taal is toch iets wat elke Techneut tot op zekere hoogte moet beheersen.. Toch?.. veel Documentatie is ooit door Duitsers opgesteld (DIN) en dat is ook al lang geleden gebeurd, ik heb ergens een Duits boek over rollagers, daterend uit de jaren '20 van de vorige eeuw, mat daarin passingstabellen die nog altijd in gebruik zijn..

Afgelopen weekend een korte vakantie in Duitsland doorgebracht, en het DB Museum in Koblenz bezocht, alwaar ik ook een gedetailleerde uitleg kreeg over de bediening van een DB BR 110, ook even zitten keuvelen over het gegeven dat de Bovenleiding in Duitsland op 16 2/3 Hz staat.. dit vanwege de toen nog niet bestaande Frequentieregeling in de Locomotieven, dus bracht men de Frequentie in de voeding via de Bovenleiding naar beneden.

Dus.. "Die Deutsche sprache ist mir nicht völlich unbekannt" :lol: Ik zeg zelf altijd dat mijn Duits redelijk is, maar ik krijg regelmatig opmerkingen van Duitsers waar ik mee spreek dat ik zo goed Duits spreek..zij mogen dat zeggen.. 't is hun taal tenslotte..

Hoe leer je Duits?.. Spelenderwijs.. Ik keek als klein jochie altijd naar "Die Sendung mit der Maus", Later ook de Duitse Krimi's, waarbij Derrick wel de makkelijkste was, omdat Horst Tappert in zijn Rol als Stephan Derrick altijd Rustig sprak, Later in mijn Middelbare schooltijd, toen ik ook Duits op school kreeg verslond ik de Auto Motor und Sport van Kaft tot Kaft...en daar pik je ook het nodige van op..

Ich schau mir die Website mal an... :lol:
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 968
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: EG Vraagstuk

Bericht door Portje »

Ik kan me vooral herinneren dat ik als jonge gast op de punt van het dak zat en met een lang stuk touw de antenne, die op een meterslange buis zat, omhoog te takelen terwijl de ouwe hem omhoog duwde.
Die buis was de lengte van de achtertuin.
Dat waren nog eens tijden.
En toen keken we idd hoofdzakelijk naar Duitse zenders.
series als Am Fuß der blauen Berge 1959
Rin Tin Tin
of russische films in het duits nagesproken.
Zo leerde je idd je duits
godsamme, haha
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6016
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: EG Vraagstuk

Bericht door Sven »

Portje schreef: 18 sep 2023 15:41 Dat waren nog eens tijden.
Portje schreef: 18 sep 2023 15:41 Zo leerde je idd je duits
Duidelijk andere generatie, ik leerde Duits door het kijken van Sesamstrasse, via de kabel, vanaf ongeveer 1973 ; )
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13539
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: EG Vraagstuk

Bericht door Arie Kabaalstra »

Hast du die Sendung mit der Maus dann nie gesehen?..das gab es damals auch.. :lol:

't is niet dat ik Duits als tweede taal spreek, maar ik hoef niet echt om te schakelen als ik "über die Grenze gehe".
Ik denk dat ik een Talenbochel heb, en ik zie het spreken van buitenlandse (en binnenlandse) talen als "vrijheid" de vrijheid om je zonder taalbarriëre te begeven in gebieden of kringen waar men een andere taal spreekt..
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2469
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: EG Vraagstuk

Bericht door hainjedaf »

Sendung mit der Maus... Ok, altijd leuk, maar Duits zit er al vanaf mijn 3e in dus.. dat was en is kinderspel.

Maar nog leuker werd het op de WDR: Wie herinnert ze zich nog? Wolfgang Rudolph en Wolfgang Back a.k.a "WDR Computer Club"?

Die mannen deden alles met computers wat god verboden had... Daar ging je echt even voor zitten.
https://de.wikipedia.org/wiki/WDR_Computerclub

Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6016
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: EG Vraagstuk

Bericht door Sven »

Arie Kabaalstra schreef: 18 sep 2023 17:23 Hast du die Sendung mit der Maus dann nie gesehen?..das gab es damals auch.
Jaaah, das war super toll! Mit modernsten technologie!
Aber jetzt zurück zur Minerallguss....

Niemand die reagiert op kabel tv in 1973?
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2469
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: EG Vraagstuk

Bericht door hainjedaf »

Sven schreef: 18 sep 2023 19:25
Niemand die reagiert op kabel tv in 1973?
Hmmm toen kroop ik uit het ei. Gelukkig weet ik daar niets van.
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Plaats reactie