Zandstraalcabine

Alles wat niet past in de rest van de subforums

Moderator: Moderators

Plaats reactie
3Design
Berichten: 290
Lid geworden op: 25 okt 2014 23:05
Locatie: Belgie
Contacteer:

Zandstraalcabine

Bericht door 3Design »

Hallo allemaal,

Ik heb nu enkele jaren deze cabine van HBM, ben er echt tevreden van maar merk nu dat er best veel stof vrijkomt tijdens het stralen en ook veel straalgrit langs de beide filters.

Is het nodige de filters van deze soort cabines regelmatig te vervangen?
https://www.hbm-machines.com/be-nl/p/hb ... bine-zwart
assink
Berichten: 2485
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Zandstraalcabine

Bericht door assink »

Ik zou er eerder een afzuiging opzetten.
Kan heel eenvoudig met een oude stofzuiger en een cycloon en wat pvc hulpstukken. scheelt echt behoorlijk met zo'n ding.
FreesKever
Berichten: 641
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: Zandstraalcabine

Bericht door FreesKever »

HBM verkoopt ook stof afzuiging installaties voor straalkabine's.
Maar die zijn al snel duurder en groter dan jouw hele straalkabine...

Maar zonder stofafzuiging blijf je al het stof wat van je werkstukken afkomt en het stof wat van het grid zelf afkomt maar recyclen in de kabine.

Je kunt experimenteren met periodiek filteren. (Het is maar een idee).

1. Neem een kartonnen doos oid.
2. Blas of zuig er van links naar rechts lucht doorheen.
3. Laat van boven naar beneden je straaltrid vallen. B.v. met een trechter (langzaam) en iets wat het een beetje versprijd.

Bedoeling is dat het (zware) grid naar beneden valt, terwijl het stof wat er tussen zit wegwaait.
Iets dergelijks wordt ook bij een combine gebruikt om het geoogste graan van bladeren en stengels enzo te schijden. Iets met koren en kaf.

Maar met iets wat direct op je kabine het in de lucht hangende stof direct afzuigt is logisher.
Een cycloon (met opvangbak) aan een (bouw) stof (alles) zuiger hangen is een logische optie.
Vaak is een cycloon onbegrijpelijk duur. Direct uit China laten komen kost ong. EUR30 (en dat is eigenlijk nog veel voor 1/2 kg plastic).
Zelf maken kan ook, maar dan moet je even nadenken over hoe je een tapse buis maakt die tegen stofzuiger vacuuum bestand is.

Ik heb zelf eens geexperimenteerd met een (erg goedkope) alles zuiger, en dan op de lucht uitlaat een filterzak van een standaard stofzuiger gedaan.
Dat werkte best redelijk. Veel stof en zaagsel blijft in de opvangbak, de stofzuigerzak vangt het feinere spul.

De stofzuigerzak gaat wel vrij strak staan, dus je hebt aanzienlijk druk verlies.
Meerdere stofzuigerzakken paralel zetten of een (duurder) filter met een groter oppervlak wil ik daarom wel aanraden.
Met minder drukverschil over de zak blijft er ook meer fijn stof in hangen.
En met een stuk buisfolie kun je de laatste stofrestjes transporteren naar onder je bed, zodat in elk geval je werkplaats schoon blijft.
(onder je bed kijkt toch nooit iemand, en daar is het toch altijd al stoffig :P ).
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 968
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: Zandstraalcabine

Bericht door Portje »

Tja, en hoe goedkoop moet het zijn:
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Zandstraalcabine

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik zou aan die uitgangen een mogelijkheid maken om papieren stofzakken aan te maken, die je ook bij het huren van een parket schuurmachine mee krijgt (koopt). Kun je dus vast wel los kopen bij zo'n schuurmachine verhuurbedrijf.

En als het niet veel moeite is, ding op wieltjes zetten en naar buiten rijden als je even iets moet stralen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie