draaibank kwaliteit HBM

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

lucc
Berichten: 18
Lid geworden op: 27 aug 2023 17:23

draaibank kwaliteit HBM

Bericht door lucc »

Ik overweeg de aanschaf van een metaaldraaibank en na wat omzwervingen op het net blijkt dat HBM eigenlijk het meeste waar voor zijn geld geeft, waar ik geen ervaring mee heb is de kwaliteit van HBM. Mischien iemand die daar wat over kwijt wil ? Pro, contra ?
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: draaibank kwaliteit HBM

Bericht door benkr »

Ik heb geen persoonlijke ervaring met een nieuwe draaibank van HBM, maar net als eigenlijk nog vele andere "merken" is het allemaal China import.
Er zitten verschillen in merken onderling, maar dan toch alleen in de wat duurdere segmenten, zo heeft HBM de echte goedkope hobbydraaibankjes, maar ook wat zijn noemen de professionele lijn.
Ik heb zelf een SwissTec draaibankje staan, ook Chinees, maar die steekt echt flink boven de hobby HBM kwalitiet uit, elk pasvlak is geschraapt, loopt allemaal al een zonnetje over het hele bereik, is vrijwel spelingsvrij maar helaas is het merk van de Nederlandse markt verdwenen.
Er zijn hier op het forum mensen die hun draaibank eigenlijk tot op het laatste schroefje uit elkaar hebben gehaald en alles hebben schoongemaakt, verbeterd, geschraapt, lagers vervangen etc. etc., maar er zijn ook mensen die hun draaibankje in gebruik hebben genomen zonder er ook maar iets aan te doen, en velen van hen zijn er gewoon tevreden over.

Ook bij Vevor (www.vevor.nl) heb je voor weinig geld een draaibank, zelfde problemen en zelfde kwaliteit als de goedkope HBM lijn.
Wat ik wel uit eigen ervaring weet is dat de HBM service zeker niet slecht te noemen is, als je een probleem hebt wordt het opgelost, als je op een bepaald moment een reservedeel nodig hebt maak je grote kans dat je het kunt bestellen.
Maar ik denk dat overal geldt dat je maximaal krijgt waar je voor betaald, wil je meer kwaliteit dan moet je op zoek naar wat duurders.

Bedenk ook dat de goedkope draaibankjes eigenlijk allemaal een redelijk kleine DC motor hebben die gevoelig is voor vervuiling door slijtage van de interne koolborstels. De wat duurdere draaibankjes hebben een BLDC motor of een draaistroom motor met een VFD.
Ook daar zitten weer verschillen in die je in eerste instantie niet opmerkt, maar een goed regelbaar toerental is eigenlijk onmisbaar.
Hetzelfde geldt voor een digitale uitlezing, lijkt duur en onnodig, maar als je het eenmaal hebt wil je nooit meer anders.

Kijk ook eens naar een gebruikte draaibank van een gerenommeerd merk, ik heb b,v, zelf een Hembrug AI model DR1 staan, die is denk ik net zo oud als ik zelf ben, zeg maar richting 70 jaar, maar die draait nu nog steeds beter dan het HBM draaibankje wat jij zou willen gaan kopen.
Ik had daar voor een Emco Compact 8 bankje, maar het verschil met de Hembrug is enorm, hoewel zo'n Emcootje zeker niet slecht te noemen is, maar ook die heb ik flink aangepast voordat ik er tevreden mee was, andere motor, andere beitelhouder, digitale uitlezing, stevig onderstel om maar enkele dingen te noemen.
Staat wel tegenover dat mijn draaibankje ruim 700 kg weegt en een goedkoop HBM bankje de 100 kg niet haalt, ook zo'n Emco Compact 8 niet. En alleen al dat gewicht geeft een draaibank stabiliteit.
Zo nu en dan vind je op Marktplaats hele mooie en goede en complete draaibankjes voor heel redelijke prijzen, dat zou mijn voorkeur hebben denk ik als ik iets anders zou zoeken, probleem is wel dat je geduld moet hebben, en als er dan iets langskomt moet je heel snel handelen want je bent dan niet de enige die daar op wacht.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4925
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: draaibank kwaliteit HBM

Bericht door Ballegooijen »

Ik heb de 320x900 van HBM en ben er best tevreden over. Nu draai ik niet zo veel maar als ik wat draai wil ik wel dat het goed gaat. De resultaten tot nog toe zijn best redelijk tot goed.

https://www.hbm-machines.com/nl/p/hbm-3 ... k-compleet
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3094
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: draaibank kwaliteit HBM

Bericht door hfjbuis »

Ik heb 2 draaibanken van HBM. De eerste kleine (HBM300 DC, 70 kg) was een demonstratie model volgens HBM, maar daar heb ik mijn twijfels over. De 2e is een wat grotere (HBM BF290, 300 kg). Ik ben zeer tevreden over beide machines maar dat wil niet zeggen dat er niets te verbeteren viel/valt. Ik zou ze zonder bedenking opnieuw kopen. Ze habben absoluut nieuw uit de doos onderhoud en afstelling nodig. In bijgaande link vindt je mijn ervaringen met de BF290. https://www.cnczone.nl/viewtopic.php?p=192981#p192981
Nu kijk ik al heel wat jaartjes mee op dit forum. Ik ben nog geen verslag van de aankoop van een gebruikte machine tegen gekomen die geen onderhoud/afstelling/reparatie nodig had.

Mocht je eens mijn HBM draaibanken willen proberen, stuur dan maar een PM om een afspraak te maken.

Beide draaibank zijn omgebouwd naar CNC maar kunnen en worden ook handmatig gebruikt.

Had ik de ruimte (alles moet nu in onderdelen naar de verdieping) dan zou ik een zware professionele draaibank hebben. Maar met deze hobby machines kan ik ook goed uit de voeten.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
FreesKever
Berichten: 641
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: draaibank kwaliteit HBM

Bericht door FreesKever »

Ik heb zelf ook een HBM (320m600mm) en ben er best tevreden over. Hij is vrij degelijk maar niet erg nauwkeurig. Ik heb voor meer dan de helft uit elkaar gehaald voor ingebruikname. Het kruis support zat bv. vast met 2 prutsbouten, en ik heb op m'n freesbank 2 kromme T-gleufmoeren gefreesd die netjes in de ronde T-gleuf passen, zodat de onderkant van die T-gleuf niet meer beschadigd bij aandraaien. En zo nog een handvol andere dingen. Er is een kans dat ik de lagers in de hoofsspindel nog eens ga vervangen, want echt rond lopen doet hij nu ook niet.

Het is duidelijk geen topkwaliteit, maar dat wist ik bij aanschaf al. Voor mij was het kiezen tussen geen draaibank (want een "echte" kan ik niet betalen), of een betaalbare draaibank en er wat uurtjes in steken om hem redelijk goed te krijgen.
Bijlagen
hbm-l-1748.jpg
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2138
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: draaibank kwaliteit HBM

Bericht door spinningwheels »

HBM is natuurlijk de onderkant van de markt en dan nog een paar stapjes lager.
Als je een nieuwe machine al deels uit elkaar moet halen en herstellen om het bruikbaar te krijgen is toch eigenlijk van de gekke.
Ik heb het bij de hand gehad met hun duurste lintzaag, zo uit de doos eigenlijk niet bruikbaar .
Na wat werk doet het ding het nu niet verkeerd, op 100 mm rond nog geen 0.1 afwijking , maar dat is dan niet met HBM linten.
Maar als een beginner dus zo,n machine koopt is de kans op teleurstelling wel heel erg groot,
Is het misschien ook al snel einde hobby, als zo,n draaibank gewoon niet goed bruikbaar is.
Er komen zeer regelmatig op MP best wel leuke draaibankjes voorbij voor bijna HBM geld .
Celtic is een heel leuk bankje , Myford student , en zo zijn er wel meer.
Maar je moet het wel kwijt kunnen, en 800plus kilo draaibank naar een zolderkamer slepen is best wel een uitdaging.
In theorie kan ik praktisch alles
MeMoRy
Berichten: 737
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: draaibank kwaliteit HBM

Bericht door MeMoRy »

spinningwheels schreef: 29 aug 2023 00:06 Celtic is een heel leuk bankje , Myford student , en zo zijn er wel meer.
Maar je moet het wel kwijt kunnen, en 800plus kilo draaibank naar een zolderkamer slepen is best wel een uitdaging.
Ja dat dus. Dat zijn geen hobbyistmachines imho. Het vervoer naar huis alleen al is een uitdaging. Standaard pakketdiensten doen dat niet en je gooit hem niet even in je achterbak.
En wat je gebruikt koop is vaak ook gebruikt. c.q. slijtage op veelgebruikte plekken. Die moet je dan soms zelfs laten slijpen om nauwkeurigheid over de hele lengte te hebben.
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2469
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: draaibank kwaliteit HBM

Bericht door hainjedaf »

MeMoRy schreef: 29 aug 2023 16:51
spinningwheels schreef: 29 aug 2023 00:06 Celtic is een heel leuk bankje , Myford student , en zo zijn er wel meer.
Maar je moet het wel kwijt kunnen, en 800plus kilo draaibank naar een zolderkamer slepen is best wel een uitdaging.
Ja dat dus. Dat zijn geen hobbyistmachines imho. Het vervoer naar huis alleen al is een uitdaging. Standaard pakketdiensten doen dat niet en je gooit hem niet even in je achterbak.
ligt eraan wat voor voertuig je rijdt....

Ik denk dat de pickup trucks van Spinningwheels dat wel kunnen tillen. :)

Mijn oranje/zwarte zakjapanner zal dat zeker niet kunnen.
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2138
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: draaibank kwaliteit HBM

Bericht door spinningwheels »

MeMoRy schreef: 29 aug 2023 16:51 [
Het vervoer naar huis alleen al is een uitdaging.
[/quote]
Vaak ben je te bang
draaibank.jpg
In theorie kan ik praktisch alles
lucc
Berichten: 18
Lid geworden op: 27 aug 2023 17:23

Re: draaibank kwaliteit HBM

Bericht door lucc »

HBM zal het dus niet worden, in mijn geval heb ik niet de plaats om grote zware draaibank te zetten en mijn ervaring met draaiwerk is aan de lage kant ( ben voornamelijk bezig met houtdraaien en houtsnijden) maar af en toe en stukje draaien vind ik wel leuk. Nu heb ik bij Huvema de LTC DR 750G- 2 sino zien staan en qua bereik en prijs is dit wel ong de maximum voor mij. Gaan deze toch es van naderbij bekijken.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13539
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: draaibank kwaliteit HBM

Bericht door Arie Kabaalstra »

MeMoRy schreef: 29 aug 2023 16:51 ...en je gooit hem niet even in je achterbak...
Hold my Beer! :lol:

Afbeelding

Ok.. 'k moest de achterbank wel even plat leggen, maar hij kan erin..
Mijn eerste draaibank, een Contimac (EMCO Kloon) 8 heb ik ook "gewoon" achterin de auto (van mijn Zusje) vervoerd..
Een 1985 Suzuki Alto, daar stapte ik niet in.. die trok ik aan.. de eerste versnelling zat in mijn Rechterknieholte :lol:
MeMoRy
Berichten: 737
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: draaibank kwaliteit HBM

Bericht door MeMoRy »

Is die 800kg?
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: draaibank kwaliteit HBM

Bericht door benkr »

MeMoRy schreef: 30 aug 2023 17:18Is die 800kg?
Ja, en hij heeft 'm alleen in de auto gezet.
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2469
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: draaibank kwaliteit HBM

Bericht door hainjedaf »

benkr schreef: 30 aug 2023 18:01
MeMoRy schreef: 30 aug 2023 17:18Is die 800kg?
Ja, en hij heeft 'm alleen in de auto gezet.
Passend antwoord op net zo passende vraag :mrgreen:
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Plaats reactie