extra lang ball nose freesje

Hier kan gesproken worden over al het verbruikersmateriaal.

Moderator: Moderators

DirkSchipper
Berichten: 828
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: extra lang ball nose freesje

Bericht door DirkSchipper »

Arie Kabaalstra schreef: 05 sep 2023 13:27als je een Pocket gaat frezen.. is de bodem vlak?
Nee, de bodem is niet vlak. Het is zelfs een scherpe punt.

Wat wil ik maken? Een mal om een blad van een klappropellor in te bouwen.
Zoiets:
Afbeelding

Om zo'n mal te kunnen frezen moet de mal uit 4 delen bestaan. Twee onder en twee boven. Hieronder de onderste twee in assembly:
Afbeelding
Afbeelding

Het deel van de prophals ziet er zo uit:
Afbeelding

Eerst wordt die punt gefreesd, het werkstuk 'ligt' dan op het vlak waar later die hals wordt gefreesd. Om dat deel tegenover de punt te kunnen frezen, moet er een passende steun komen (een bakje, waarin die punt tijdelijk wordt verlijmd).
Dat ziet er dus zo uit:
Afbeelding

En daar zit dus die 44,5mm diepe verticale wand ...

De oplossing die ik nu heb verzonnen is de hele zijkant waaraan die verticale wand grenst weg te laten, om dan na het frezen een gevlakt stuk tegenaan te lijmen. Zo dus (zijkant transparant):
Afbeelding
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13537
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: extra lang ball nose freesje

Bericht door Arie Kabaalstra »

MeMoRy schreef: 05 sep 2023 19:42 Het geheel zal niet erg stijf zijn, dat realiseer je je wel?
Freesje zal wel buigen met aanzienlijk risico op afbreken
Er moet hout gefreesd worden, geen titanium... wat is het probleem?
MeMoRy
Berichten: 737
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: extra lang ball nose freesje

Bericht door MeMoRy »

Hout is geen boter. En er zijn zelfs houtsoorten die verdomde hard zijn.
Ik weet het ervaringsniveau van Dirk niet een denk altijd maar 'een gewaarschuwd mens telt voor twee'
(Risicoanalyse is ook een groot deel van m'n werk, die ik heb altijd de neiging om kritisch te denken)

2Dx50L is volgens mij sowieso best extreem

Even omdenken: als het een tijdelijk bakje is, kan je het niet gewoon uit twee (of drie) stukken maken en die aan elkaar lijmen/schroeven? Of met een grote frees en ouderwets nabewerken met een handbeitel? Of 3D printen?
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13537
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: extra lang ball nose freesje

Bericht door Arie Kabaalstra »

'k Begin er van overtuigd te raken, dat dit "probleem" vooral in de benadering zit.. voor die holte waar een Mal-onderdeel in bevestigd moet worden om'm te bewerken, zijn Scherpe binnenhoeken niet nodig..

Wat je nodig hebt zijn "Mickey Mouse Oren"..
Tel Daar tevens bij op dat een verticale wand niet verticaal is als je het werk onder een hoek kan opspannen..
Plaats reactie