slagmoersleutel parkside Koppel: max. 1356 Nm

Vragen die je boven niet kwijt kunt, kan je hier stellen.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2138
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: slagmoersleutel parkside Koppel: max. 1356 Nm

Bericht door spinningwheels »

harrytheferryman test regelmatig B merk spul op youtube.
Dat parkside percormance spul heeft 5 jaar garantie. En dat gaat eenvoudig.
Deze slagmoersleutel is wel een redelijk lomp ding , maar werkt prima.
In theorie kan ik praktisch alles
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: slagmoersleutel parkside Koppel: max. 1356 Nm

Bericht door Kjelt »

Mijn oude garage had altijd een aantal van die slagmoer sleutels waaronder een pneumatische momentsleutel die ze voor de bandenmontage gebruikten. Ding moest ieder jaar gecalibreerd worden.
Gebruikersavatar
André-R
Donateur
Berichten: 251
Lid geworden op: 19 feb 2020 13:31
Locatie: Drempt

Re: slagmoersleutel parkside Koppel: max. 1356 Nm

Bericht door André-R »

Ik heb een relatief kleine Milwaukee 2655-20 met 18 v.accu's Daar draai ik zonder moeite -met al wat oudere accu's- al mijn wielmoeren mee los en vast. Ik trek mijn wielbouten toch altijd aan met een momentsleutel. Op een jaarlijkse conferentie waar 5 km aan bouwhekken geplaatst moeten worden gebruiken we die parkside slagmoer aanzetters... en dat voldoet prima. Die M12 inbus bouten gaan echt niet lekker en daar heb je best wat power voor nodig..
AI Hembrug DR1
Optimum BF 46 vario
harry321
Berichten: 228
Lid geworden op: 22 jun 2016 02:03
Contacteer:

Re: slagmoersleutel parkside Koppel: max. 1356 Nm

Bericht door harry321 »

André-R schreef: 05 sep 2023 15:45 en dat voldoet prima. Die M12 inbus bouten gaan echt niet lekker en daar heb je best wat power voor nodig..
als die al moeite heeft met m12 dan zal een wielbout wel drama zijn, heb ik zo het gevoel ?
MeMoRy
Berichten: 737
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: slagmoersleutel parkside Koppel: max. 1356 Nm

Bericht door MeMoRy »

harry321 schreef: 05 sep 2023 12:09 maar heb je er al wielbouten mee los kunnen krijgen ?
polsen breken valt wel mee hoor, wat denk je van slagmoerleutels voor vrachtwagens/zwaar materieel, die gaan wel tot 5000 nm of nog hoger !
Maar die heb je ook met twee handen vast.
Hier een filmpje van zo'n ding met 1400 Nm. Je ziet hoe heftig dat met twee handen al is.
mikervee
Berichten: 64
Lid geworden op: 31 dec 2015 04:38

Re: slagmoersleutel parkside Koppel: max. 1356 Nm

Bericht door mikervee »

harry321 schreef: 05 sep 2023 12:26
tuonov4 schreef: 05 sep 2023 12:07 zelfs bij quick-fit worden de wielmoeren netjes met een momentsleutel na getrokken (waar de klant bij is.
ik woon naast een quick-fit, ik zal er eens meer op gaan letten, maar tot nu heb ik ze nog niet kunnen betrappen met een momentsleutel.
Hier bij de lokale Quick-Fit trokken ze ook heel demonstratief in mijn bijzijn de wielmoeren van mijn auto na met een momentsleutel. Alleen hadden ze die moeren net daarvoor met lucht zo vast aangerateld, dat de momentsleutel direct klikte, zonder dat de moeren nog verdraaiden. Heel indrukwekkend, mannen, en bedankt hoor.
Ik heb het thuis maar overgedaan.
harry321
Berichten: 228
Lid geworden op: 22 jun 2016 02:03
Contacteer:

Re: slagmoersleutel parkside Koppel: max. 1356 Nm

Bericht door harry321 »

MeMoRy schreef: 05 sep 2023 19:04
harry321 schreef: 05 sep 2023 12:09 maar heb je er al wielbouten mee los kunnen krijgen ?
polsen breken valt wel mee hoor, wat denk je van slagmoerleutels voor vrachtwagens/zwaar materieel, die gaan wel tot 5000 nm of nog hoger !
Maar die heb je ook met twee handen vast.
Hier een filmpje van zo'n ding met 1400 Nm. Je ziet hoe heftig dat met twee handen al is.
volgens de specs op 2.52 minuut slaan die dingen 3000 of 4000 nm, dus dit zijn geen 1400nm slagmoersleutels ?
of ik geb de specs niet begrepen.
btw, de parkside weegt 3 kilo en die uit jouw filmpje 18 kilo, dat is dus 6x het gewicht.
oftewel, appels met peren.
harry321
Berichten: 228
Lid geworden op: 22 jun 2016 02:03
Contacteer:

Re: slagmoersleutel parkside Koppel: max. 1356 Nm

Bericht door harry321 »

mikervee schreef: 05 sep 2023 19:58
harry321 schreef: 05 sep 2023 12:26
tuonov4 schreef: 05 sep 2023 12:07 zelfs bij quick-fit worden de wielmoeren netjes met een momentsleutel na getrokken (waar de klant bij is.
ik woon naast een quick-fit, ik zal er eens meer op gaan letten, maar tot nu heb ik ze nog niet kunnen betrappen met een momentsleutel.
Hier bij de lokale Quick-Fit trokken ze ook heel demonstratief in mijn bijzijn de wielmoeren van mijn auto na met een momentsleutel. Alleen hadden ze die moeren net daarvoor met lucht zo vast aangerateld, dat de momentsleutel direct klikte, zonder dat de moeren nog verdraaiden. Heel indrukwekkend, mannen, en bedankt hoor.
Ik heb het thuis maar overgedaan.
en als je er niet naast had gestaan dan had ie waarschijnlijk die momentsleutel niet gebruikt vermoed ik maar zo.
MeMoRy
Berichten: 737
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: slagmoersleutel parkside Koppel: max. 1356 Nm

Bericht door MeMoRy »

harry321 schreef: 05 sep 2023 20:02 volgens de specs op 2.52 minuut slaan die dingen 3000 of 4000 nm, dus dit zijn geen 1400nm slagmoersleutels ?
of ik geb de specs niet begrepen.
btw, de parkside weegt 3 kilo en die uit jouw filmpje 18 kilo, dat is dus 6x het gewicht.
oftewel, appels met peren.
Daar gaat een stuk van het filmpje over: hoe fabrikanten best onrealistische testen doen om met rare hoge getalen te komen. Bij de testen die ze in dit filmpje doen is de sterkste 1900 Nm volgens hun meting. En zoals ze al zeggen: die wil je niet de hele dag in je handen houden, want het is erg zwaar op de polsen.
En dat is dus met twee handen.

Het gaat dus over die klap van ineens 1400 Nm op één pols. Dat is niet fijn.
En zwaardere machine dempt die kracht eerder ivm massatraagheid.
Gebruikersavatar
André-R
Donateur
Berichten: 251
Lid geworden op: 19 feb 2020 13:31
Locatie: Drempt

Re: slagmoersleutel parkside Koppel: max. 1356 Nm

Bericht door André-R »

harry321 schreef: 05 sep 2023 18:09
André-R schreef: 05 sep 2023 15:45 en dat voldoet prima. Die M12 inbus bouten gaan echt niet lekker en daar heb je best wat power voor nodig..
als die al moeite heeft met m12 dan zal een wielbout wel drama zijn, heb ik zo het gevoel ?
Wat ik bedoelde...alsje die m12 met de hand moet vastzetten hou je dat niet lang vol,met die parkside slagmoeraanzetter gaat dat echt prima...
AI Hembrug DR1
Optimum BF 46 vario
Gebruikersavatar
André-R
Donateur
Berichten: 251
Lid geworden op: 19 feb 2020 13:31
Locatie: Drempt

Re: slagmoersleutel parkside Koppel: max. 1356 Nm

Bericht door André-R »

harry321 schreef: 05 sep 2023 20:08
mikervee schreef: 05 sep 2023 19:58
harry321 schreef: 05 sep 2023 12:26 ik woon naast een quick-fit, ik zal er eens meer op gaan letten, maar tot nu heb ik ze nog niet kunnen betrappen met een momentsleutel.
Hier bij de lokale Quick-Fit trokken ze ook heel demonstratief in mijn bijzijn de wielmoeren van mijn auto na met een momentsleutel. Alleen hadden ze die moeren net daarvoor met lucht zo vast aangerateld, dat de momentsleutel direct klikte, zonder dat de moeren nog verdraaiden. Heel indrukwekkend, mannen, en bedankt hoor.
Ik heb het thuis maar overgedaan.
en als je er niet naast had gestaan dan had ie waarschijnlijk die momentsleutel niet gebruikt vermoed ik maar zo.
top ...mijn vriendin had een 'tikje' in haar voorwiel,garage zei "lager kapot maar kan met winterbanden wissel wel gerepareerd worden, no worries' maar het tikje werd met de dag erger, terug naar de garage... monteur trok bleek weg, van beide voorwielen zaten de moeren gewoon los ... tja ook dat komt voor.
AI Hembrug DR1
Optimum BF 46 vario
harry321
Berichten: 228
Lid geworden op: 22 jun 2016 02:03
Contacteer:

Re: slagmoersleutel parkside Koppel: max. 1356 Nm

Bericht door harry321 »

MeMoRy schreef: 05 sep 2023 20:10 Daar gaat een stuk van het filmpje over: hoe fabrikanten best onrealistische testen doen om met rare hoge getalen te komen. Bij
dan zal die parkside ook wel niet echt aan die 1356nm komen vermoed ik maar zo.
maar je kan de torc ook lager zetten (400nm), dan is het wel goed te doen allemaal denk ik wat betreft de polsen, maar als je echt veel torc nodig hebt dan is het fijn als je 1356nm beschikbaar hebt, dus ik persoonlijk zie alleen maar voordelen in een slagmoersleutel met flinke over capaciteit.
assink
Berichten: 2485
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: slagmoersleutel parkside Koppel: max. 1356 Nm

Bericht door assink »

Heb hier een 250 Nm slagmoersleutel van makita.
Bewust een kleinere gekocht, zodat ik 'm ook als schroevendraaier kan gebruiken.
Met zo'n ding als bovenstaand kun je geen 4x40 schroeven indraaien, of het vermoeid al snel vanwege het gewicht/lompigheid :lol:
pieter dr200
Berichten: 152
Lid geworden op: 21 jul 2017 20:33
Locatie: leiderdorp

Re: slagmoersleutel parkside Koppel: max. 1356 Nm

Bericht door pieter dr200 »

zelf heb ik de slagmoersleutels van hitachi/hikoki.
hier ben ik zeer tevreden over. met name de grote WR36, dit is echt een beest.
met regelmaat dat garage bedrijven uit de straat even langs komen als ze het zelf niet los krijgen, vervolgens staan ze schaapachtig te kijken wat gebeurt hier?

maar waar jullie goed op moeten letten is dat niet ieder merk even eerlijk is, het verschil zit hem in de kleine letertjes.

zo is de opgave van hikoki wr36 1180 nm en geeft milwaukee M18 ONEFHIWF34-502X 1627 nm op, maar let op! hikoki geeft het aan draai moment op en milwaukee het los draai moment. en hier zit een groot verschil in. als je nu het losdraai moment van de hikoki wr 36 neemt zit je in eens op 1800 nm.

wat ook mee speelt is de slag frequentie, dit heeft ook invloed op het los komen van bouten.

wat voor accu je gebruikt maakt niet zo veel uit, slagmoersleutels op accu gebruiken zeer weinig stroom.
zelf had ik 2 accu's 14.4v 5 ah, deze hebben het 10 jaar uitgehouden met dagelijks gebruik (boren, slijpen en bouten aandraaien).

de accu slagmoersleutels van hikoki zijn zeer vriendelijk in gebruik, deze hebben nauwelijks terugslag.
ook met los en vast zetten gaat het geleidelijk, door de elektronica. deze verhoogt het toeren tal naarmate de bout vaster zit, je kan dus nooit een zweepslag krijgen.
de kracht zit hem niet in een constant koppel maar in het slagmoment.
Plaats reactie