Ben's kleine CNC portaalfrees

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13538
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Ben's kleine CNC portaalfrees

Bericht door Arie Kabaalstra »

de eenvoud komt na het ingewikkelde .. Dat is de hele gedachtegang achter een ATC..
de "meest eenvoudige"methode is volgens mij een Rek, of een Carrousel aan de tafel vastmaken, daar heb je dan wel iets meer slaglengte voor nodig, maar da's bijzaak.
Ik weet eigenlijk niet of je per definitie een "Klem" nodig hebt voor een ISO 10 houder, echter, een Klem stelt je wel in staat om gereedschappen te monteren die groter zijn dan je houder zelf.. zoals kopfrezen, Vliegmessen en Probes met Styli die aan de zijkant zitten (SterProbe)
Is dat niet het geval, dan is een "potje" genoeg om je Tools te stallen, en zou je de grotere diameters, die niet in de pot passen (dus buiten de pot pissen) handmatig kunnen wisselen.

met een rekje kun je dan 2 rijen achter elkaar plaatsen, een Carroussel kan dan gewoon onder de Spindel zwenken, en hoeft daarna niet te verschuiven, alleen te roteren..

een andere optie is de Rails van het portaal iets langer nemen, zodat de spil aan één kant buiten het werkbereik kan komen, en dan een Rek, of een Carrousel daar monteren..

Of.. Doe eens gek.. Monteer je Caroussel voor je spindel, veerbelast, zodra de spindel in zijn hoogste stand staat klapt de wisselaar naar de spindel, en pakt dan de houder vast.. ontkoppelen, spindel omhoog, carrousel roteren, laten zakken, vastgrijpen en door.. zo doen Brother , EMCO en Fanuc het ook.
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 968
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: Ben's kleine CNC portaalfrees

Bericht door Portje »

Misschien zoiets?


En Corbin Dunn heeft daar weer een variant op gemaakt vanaf filmpje 5:
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13538
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Ben's kleine CNC portaalfrees

Bericht door Arie Kabaalstra »

zo'n systeem met armpjes om de Toolchanger in positie te bewegen is het mooiste ja.. dat is ook het geval bij die "koekepan" Wisselaars zoals ik eerder noemde op de Fanuc RoboDrill, Brother Speedio en EMCO VMC 200 .
die worden gewoon met een nok op de spindel geleid.

Armpjes maken het mogelijk om het zonder extra motoren te doen, en als je het goed ontwerpt is het fail safe.
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Ben's kleine CNC portaalfrees

Bericht door benkr »

Ik heb een redelijk simpele manier gevonden, alleen om het goed en precies te kunnen modelleren zoek ik een CAD model van een ISO 10 / ER11 toolhouder, en die kan ik niet vinden. Wie kan me helpen?
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13538
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Ben's kleine CNC portaalfrees

Bericht door Arie Kabaalstra »

Die vat ik even niet.. je hebt toch alleen het ISO 10 deel nodig?.. de Gereedschapsopname maakt toch geen bal uit?

Bovendien, niet elke Fabrikant gebruikt hetzelfde model of type Moeren op de ER-11 kant van het verhaal.. , en wat nu als je een ISO-10 houder hebt met een Vlakfrees erop?..
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Ben's kleine CNC portaalfrees

Bericht door benkr »

Ik zoek een CAD model van de IS 10 / ER11 toolhouders die ik bij de motor heb gekregen. Ik heb een 8 voudige vork of rekje voor die ISO 10 toolhouders. Ik wil dat CAD model hebben om de machine goed te kunnen modelleren. De tools zelf zitten aan de kant die mij niet zo veel uitmaakt, het gaat meer om de conus en zo, die wil ik goed stofvrij houden.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13538
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Ben's kleine CNC portaalfrees

Bericht door Arie Kabaalstra »

Als je de houders hebt.. schuifmaat, hoogtemeter, schroefmaat, 2 pennetjes, dan weet je toch alles wat je wilt weten?.. Om het "Stofvrij" te houden is een Kokertje dat net vrijloopt van de Conus, maar aansluit op de flens toch voldoende?

de V-Groef in de Flens is gebaseerd op een Torus die tangentiaal rust in de V-Groef, dus met 2 pennetjes en een schroefmaat kun je de diameter van de Torus achterhalen, en aan de hand daarvan toch de Groef reconstrueren?.. of.. beschik je niet over een Cad Programma?
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Ben's kleine CNC portaalfrees

Bericht door benkr »

Ik heb de toolkouder globaal nagetekend en zelf een toolwisselaar verzonnen, zal grotendeels pneumatisch gaan werken.
Ik heb de benodigde spulletjes bij Ali besteld, ik merk dat ze het druk hebben, dingen met gegarandeerde levertijd komen na 3 of 4 weken net uit het magazijn, gebundelde verzending loopt ook helemaal in de soep. Maar één van de ongeveer 20 artikelen had ik met 4 dagen in de bus, de rest is al weken onderweg.
Geeft niet, ben nu bezig om mijn andere portaalfrees af te maken, die heb ik nodig om deze te kunnen maken dus dat komt goed uit.
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Ben's kleine CNC portaalfrees

Bericht door benkr »

Ik ben nu aan het uitpluizen hoe een toolwissel sessie er uit moet gaan zien, ik heb het hier positie voor positie gevisualiseerd:
wissel netraal 1.JPG
beschermklep omhoog 2.JPG
toollade naar voor 3.JPG
Zas in opname positie 4.JPG
toolhouder in spindelmotor 5.JPG
beschermschuif voor toolhouders 6.JPG
Ik zit er aan te denken om dat in de PLC, Siemens LOGO! die onlangs van Serum heb overgenomen te gaan programmeren, leuke oefening en meteen een zinnig gebruik van die PLC. Hoe dit dan later in Linux CNC te implementeren zie ik later wel weer, een ding tegelijk, dat zal al problemen genoeg geven.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
zeeschuim
Donateur
Berichten: 880
Lid geworden op: 05 jun 2015 21:54
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Ben's kleine CNC portaalfrees

Bericht door zeeschuim »

Niet zo moeilijk doen, het gaat om wat code om de spindle te besturen en 2 outputs 1 voor de stofkap en de tweede voor de tool gripper.
Wij van cncfrees adviseren cncfrees.
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Ben's kleine CNC portaalfrees

Bericht door benkr »

zeeschuim schreef: 26 nov 2023 15:48 Niet zo moeilijk doen, het gaat om wat code om de spindle te besturen en 2 outputs 1 voor de stofkap en de tweede voor de tool gripper.
Heel kort door de bocht heb je gelijk, maar hoe weet of meet ik b.v. of er op een bepaalde plek een toolhouder zit of niet, als je de machine opstart zul je dat moeten onderzoeken, hoe? Zit al ruim een uur te zoeken naar een bruikbare sensor, kan er geen vinden die ook nog zou kunnen passen.
Heb je toevallig een voorbeeld. van zowel de code als van een praktische oplossing?
Gebruikersavatar
zeeschuim
Donateur
Berichten: 880
Lid geworden op: 05 jun 2015 21:54
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Ben's kleine CNC portaalfrees

Bericht door zeeschuim »

of er op een bepaalde plek een toolhouder zit of niet, als je de machine opstart zul je dat moeten onderzoeken, hoe?
Door de M6 T(toolnummer) in de code weet de machine wat en waar.
Op de site van csmio staat een toolwisselmacro
https://en.cs-lab.eu/technical-support/ ... s-samples/
Wij van cncfrees adviseren cncfrees.
Gebruikersavatar
Quepee
Berichten: 208
Lid geworden op: 22 dec 2012 09:45
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Ben's kleine CNC portaalfrees

Bericht door Quepee »

Moet het niet andersom ? T5 M6 ?
Gebruikersavatar
zeeschuim
Donateur
Berichten: 880
Lid geworden op: 05 jun 2015 21:54
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Ben's kleine CNC portaalfrees

Bericht door zeeschuim »

in mach3 maakt het geen zak uut
Wij van cncfrees adviseren cncfrees.
Plaats reactie