Pinacho Smart-Turn 5/260 axis reference probleem

Hier kunnen de echte profs onderons praten over besturingen die gebruikt worden in de industrie bijv; Fanuc, Fagor, Siemens, Mitsubishi, heidenhain besturingen

Moderator: Moderators

Jeroen88
Berichten: 10
Lid geworden op: 15 feb 2017 21:11

Pinacho Smart-Turn 5/260 axis reference probleem

Bericht door Jeroen88 »

Dag allen,

Sinds gisteren ben ik in het bezit van een (2dehands) Pinacho Smart-turn 5/260 draaibank.
Afbeelding

Echter 1 probleem:
Afbeelding
Manueel draaien lukt, een cyclus starten niet.
Machine dient "gehomed" te worden, veronderstel ik.

In de bijgeleverde handleiding kan ik lezen dat we dit dienen in te stellen via "reference mode" in "configuration screen"
Echter merk ik op dat de handleiding voor een jongere software versie is..
Afbeelding
Reference Mode is niet te vinden..

Is er iemand onder jullie die me op weg kan helpen?


Alvast bedankt,
Jeroen
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3095
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Pinacho Smart-Turn 5/260 axis reference probleem

Bericht door hfjbuis »

Dat je een machine eerst moet "homen" (naar reference posities gaan) is gebruikelijk op een CNC machine. Misschien zit er ergens een knop/button om het homen te starten dan wel te overbruggen.
Meestal werken de home schakelaars (en andere beveiligingen) met NC schakelaars. Als er dan één niet aangesloten is, stopt het ding met een error melding.

p.s. Dat is een flinke machine. Heel veel plezier ermee.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12055
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Pinacho Smart-Turn 5/260 axis reference probleem

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Jeroen88 schreef: 13 sep 2023 22:27 In de bijgeleverde handleiding kan ik lezen dat we dit dienen in te stellen via "reference mode" in "configuration screen"
Echter merk ik op dat de handleiding voor een jongere software versie is..
Reference Mode is niet te vinden..
In stellen hoe je wilt homen is niet hetzelfde als het homen. Althans zo lees ik het.
Dat configuratie menu is voor de setup, dat doe je eenmalig.
Ik kan me voorstellen dat je zelf over die referentie punten moet bewegen.
Eventueel met jog knoppen of handwielen, zodra de machine z'n referentie punt gezien heeft zal het menu wel kompleet worden.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Pinacho Smart-Turn 5/260 axis reference probleem

Bericht door benkr »

Wanneer je niet het juiste boek bij de software kunt vinden zou je de boel ook om kunnen draaien en de software updaten, geen idee of dat ook mogelijk is, het is maar een gedachte.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12055
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Pinacho Smart-Turn 5/260 axis reference probleem

Bericht door hugo stoutjesdijk »

benkr schreef: 14 sep 2023 10:06 Wanneer je niet het juiste boek bij de software kunt vinden zou je de boel ook om kunnen draaien en de software updaten, geen idee of dat ook mogelijk is, het is maar een gedachte.
Dingen updaten omdat ze niet werken is vragen om problemen. Dan weet je dus niet of het probleem door het updaten komt of dat het er al in zat.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Pinacho Smart-Turn 5/260 axis reference probleem

Bericht door benkr »

hugo stoutjesdijk schreef: 14 sep 2023 16:09
benkr schreef: 14 sep 2023 10:06 Wanneer je niet het juiste boek bij de software kunt vinden zou je de boel ook om kunnen draaien en de software updaten, geen idee of dat ook mogelijk is, het is maar een gedachte.
Dingen updaten omdat ze niet werken is vragen om problemen. Dan weet je dus niet of het probleem door het updaten komt of dat het er al in zat.
Helemaal mee eens, maar wanneer je alleen een manual hebt van een latere versie software en je komt er daarmee niet uit zou een update wel een verhelderend kunnen zijn, klopt de manual opeens wel.
En ik heb even rondgezocht, maar de informatie die je vindt is alleen maar verkoopinfo bij machine handelaren.
Jeroen88
Berichten: 10
Lid geworden op: 15 feb 2017 21:11

Re: Pinacho Smart-Turn 5/260 axis reference probleem

Bericht door Jeroen88 »

hfjbuis schreef: 13 sep 2023 23:13 Dat je een machine eerst moet "homen" (naar reference posities gaan) is gebruikelijk op een CNC machine. Misschien zit er ergens een knop/button om het homen te starten dan wel te overbruggen.
Meestal werken de home schakelaars (en andere beveiligingen) met NC schakelaars. Als er dan één niet aangesloten is, stopt het ding met een error melding.

p.s. Dat is een flinke machine. Heel veel plezier ermee.
Als ik over deze punten ga, dan gaat het bericht ("machine needs reference") niet weg.
Afbeelding

Zoals u en Hugo het vertellen, dien ik inderdaad over de reference points te gaan.
Dit maak ik ook uit in de handleiding.
Afbeelding

Home schakelaars vind ik niet direct terug. Het systeem werkt enkel met een encoder op de assen denk ik.
Maar is een encoder alleen genoeg? Qua beveiliging dan? Kan deze echt geen "pulsje" verliezen?

Bon, deze middag zag ik een klein doosje liggen in de schakelkast met een lithiumbatterijtje. Ik denk dat de batterij voor het RAM geheugen(??) eens vervangen is. Wat had ik al gelezen in de handleiding:
Afbeelding

En zoals gezegd kunnen we deze "Reference axes" enkel openen via "System configuration menu" (Althans door de iets jongere versie handleiding)
Afbeelding

Het scherm die ik krijg:
Afbeelding
(Hier zie je mooi het verschil met software versie en de onzichtbare "Reference mode")


MAAR: (en hopelijk komt aap nu uit de mouw! 8) )
In de handleiding staat er niets over deze 2-standen draaiknop (op jongere versie van handleiding/machine is deze niet te zien):
Afbeelding


Naar links draaien dan werken de draaihendels, slede beweegt.
Rechts draaien is niets van beweging. "kruis"-symbooltje doet me ook denken aan Reference points.
Als de schakelaar rechts staat kan ik zelfs niet joggen vanuit "maintance screen".


Alvast bedankt voor jullie reacties!
Jeroen88
Berichten: 10
Lid geworden op: 15 feb 2017 21:11

Re: Pinacho Smart-Turn 5/260 axis reference probleem

Bericht door Jeroen88 »

benkr schreef: 14 sep 2023 10:06 Wanneer je niet het juiste boek bij de software kunt vinden zou je de boel ook om kunnen draaien en de software updaten, geen idee of dat ook mogelijk is, het is maar een gedachte.
Vandaar dat ik dus op dit forum zit.
Men kan het vanuit een ander hoek bekijken.
Prachtige, simpele oplossing, maar ik ga ze toch als laatste optie nemen.

Maar hoe geraak ik aan die jongere versie? :lol:
cncjohn
Berichten: 164
Lid geworden op: 25 sep 2014 19:51
Locatie: schijf
Contacteer:

Re: Pinacho Smart-Turn 5/260 axis reference probleem

Bericht door cncjohn »

Beste Jeroen

Ik ken deze machine helemaal niet maar als de beschrijving die je hebt gevonden enigszins bij je machine past dan denk ik dat de machine is uitgevoerd met absolute encoders.
Als je het hebt over een kastje met batterij erin die in de kabel zit naar de servo motor dan is verzorgd die de spanning die nodig is om de positie te onthouden.
Ook de peil plaatjes op je foto wijzen hierop.
Zo'n machine heeft dus ook geen home schakelaars
Wanneer de batterij leeg raakt en de machine blijft onder spanning kun je de batterij zo wisselen en hoef je verder niks te doen.
Wanneer de spanning wel is af geweest wat denk ik in jou geval is dan moet je de as manueel op de plaats zetten zodat de twee pijltjes precies naar elkaar wijzen en dat punt nul maken.
Waar dat precies gedaan moet worden dat weet ik niet.
Zoals gezegd ken ik deze machine niet

Succes john
cncjohn
Berichten: 164
Lid geworden op: 25 sep 2014 19:51
Locatie: schijf
Contacteer:

Re: Pinacho Smart-Turn 5/260 axis reference probleem

Bericht door cncjohn »

Oh ja
Wel eerst die batterij vervangen natuurlijk
Jeroen88
Berichten: 10
Lid geworden op: 15 feb 2017 21:11

Re: Pinacho Smart-Turn 5/260 axis reference probleem

Bericht door Jeroen88 »

cncjohn schreef: 14 sep 2023 19:28 Oh ja
Wel eerst die batterij vervangen natuurlijk
Hey John,

Die batterij is recent reeds vervangen door de vorige eigenaar.
Wel na langere stilstand.. (ong. 1 jaar)
cncjohn
Berichten: 164
Lid geworden op: 25 sep 2014 19:51
Locatie: schijf
Contacteer:

Re: Pinacho Smart-Turn 5/260 axis reference probleem

Bericht door cncjohn »

Ja je had het er over dat de ram batterij vervangen is
Maar als er absolute encoders in je machine zitten en daar lijkt het dus op dan hebben die ook een batterij
JanF
Berichten: 50
Lid geworden op: 06 jan 2016 14:34
Locatie: Ryptsjerk

Re: Pinacho Smart-Turn 5/260 axis reference probleem

Bericht door JanF »

Kun je ook ergens iets vinden over een parameterlijst?
Dit soort machines hoor je op de merktekens te zetten en dan te homen (cold start) bv door CS als commando te geven en dan op start te drukken. De besturing zoekt dan zijn positie door de Z puls te vinden.
In de parameterlijst staan dan de waarden die horen bij deze machine wat betreft de machine coördinaten.
Goed gebruik is bij dit soort machines is om de machine eerst naar de machine nulpunten te sturen (Homen) en dan de machine uit te zetten.
Dan hoef je de volgende dag niet eerst de machine naar de home postities te sturen.
Dus ik denk dat je eerst goed moet zoeken of er een parameterlijst is en zo ja welke waarden daar in horen te staan.
Is die lijst er niet dan zul je hoogst waarschijnlijk via het menu alle waarden moeten bekijken en invullen.
Daarna is de werkwijze om de machine op de punten te zetten en een start of coldstart te geven. Maar hoe je dat precies moet doen is helemaal afhankelijk van de machine.
Jeroen88
Berichten: 10
Lid geworden op: 15 feb 2017 21:11

Re: Pinacho Smart-Turn 5/260 axis reference probleem

Bericht door Jeroen88 »

Dag allemaal,

Ik heb vorige week een dealer van Pinacho gecontacteerd met de vraag om een juiste versie van handleiding te kunnen krijgen.
Bij de 2de poging van van de dealer had ik de ineens de juiste versie van handleiding.

Ik dien inderdaad, telkens wanneer de machine opstart, manueel naar de referentiepunten te gaan. (iets ervoor)
Dan dien ik die ene draaiknop, waarvan ik de functie niet kende, te verzetten.
Dan zit ik blijkbaar in reference mode (onzichtbaar op het scherm).
Daarna moet ik met de joystick de sleden bewegen in +Z en +X richting. (toeval ik stond toen ik het probeerde steeds te dicht bij de punten, waardoor de sledes niet wouden bewegen)
De sledes zoeken hun referentiepunt en dan krijg ik een melding exit reference mode op het scherm.
Bij het verdraaien van die draaiknop, gaat de melding weg.
En spelen maar...
Afbeelding
Afbeelding

Het was dus echt een klein probleem, maar je moet het weten...
Bedankt voor al jullie reacties en het meedenken!
Plaats reactie