Zonnepanelen eigenlijk niet nuttig zonder salderen of thuisaccu?

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1677
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Zonnepanelen eigenlijk niet nuttig zonder salderen of thuisaccu?

Bericht door kawarider »

Ik niet, daar ben ik vrij in lijkt me net als de buurman of ieder ander.

Ik zou niet weten waarom ik mijn tijd in bovenstaand sommetje zou verwerken. Moet ik daar dan ook inkomstenbelasting van betalen of zo?
mjeuring
Berichten: 977
Lid geworden op: 03 feb 2014 14:49
Locatie: MM

Re: Zonnepanelen eigenlijk niet nuttig zonder salderen of thuisaccu?

Bericht door mjeuring »

Portje schreef: 25 okt 2023 22:22 Mijn buurman betaalde in april dit jaar voor 10 panelen incl plaatsen rond de €8500
Wow.
10 stuks ~400 Wp kom je op €1100,- https://www.solar-bouwmarkt.nl/zonnepan ... %5D=382409
3,6 kW omvormer €450 https://www.solar-bouwmarkt.nl/min-3600tl-x.html
Dakmontagemateriaal €500 https://www.solar-bouwmarkt.nl/5-panele ... 0-114.html
Kom ik op goed €2000 aan materiaal uit.
Klein materiaal nog een keer €1000
€5500 voor de montage en installatie?
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1677
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Zonnepanelen eigenlijk niet nuttig zonder salderen of thuisaccu?

Bericht door kawarider »

Inmiddels gaan er al prijzen rond van €1/Wp geinstalleerd en wel. Twee krantenartikelen dat PV niet meer uit kan en de markt stort in. Hoezo domme schapen?
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Zonnepanelen eigenlijk niet nuttig zonder salderen of thuisaccu?

Bericht door Kjelt »

mjeuring schreef: 26 okt 2023 08:58
Portje schreef: 25 okt 2023 22:22 Mijn buurman betaalde in april dit jaar voor 10 panelen incl plaatsen rond de €8500
Wow.
10 stuks ~400 Wp kom je op €1100,- https://www.solar-bouwmarkt.nl/zonnepan ... %5D=382409
3,6 kW omvormer €450 https://www.solar-bouwmarkt.nl/min-3600tl-x.html
Dakmontagemateriaal €500 https://www.solar-bouwmarkt.nl/5-panele ... 0-114.html
Kom ik op goed €2000 aan materiaal uit.
Klein materiaal nog een keer €1000
€5500 voor de montage en installatie?
Bij mij was het ook iets van ruim 4000.- voor montage en installatie EN huur hoogwerker (bij mij niet het geval) EN garantie EN aftercare.
Drie man 3/4 dag bezig als je naar een autogarage gaat betaal je dan €2250 aan manuren en die gasten hoeven geen acrobatische toeren uit te halen op het dak.
Week later moesten ze opnieuw met twee man vanuit Nijmegen langs komen omdat er iets niet werkte.
Soms moet je wat ruim rekenen om je marge te behouden maar niets kan op tegen het zelf doen ;-)
Geldt voor alles, buurman heeft offerte opgevraagd voor de buitenkant verfen van het huis (2 onder 1 kap), wat denk je ? €6500 :shock:
assink
Berichten: 2485
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Zonnepanelen eigenlijk niet nuttig zonder salderen of thuisaccu?

Bericht door assink »

Voor 8500 hebben wij deze zomer 24 panelen geplaatst, wel op een kapschuur.
En dan hebben wij zelf wel mee gewerkt met plaatsen.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12055
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Zonnepanelen eigenlijk niet nuttig zonder salderen of thuisaccu?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Kjelt schreef: 26 okt 2023 12:42 Geldt voor alles, buurman heeft offerte opgevraagd voor de buitenkant verfen van het huis (2 onder 1 kap), wat denk je ? €6500 :shock:
Met verf van tegenwoordig al snel €100.- per liter gaat het hard.
Maar 80 uur om een huis te schilderen, zou best wel kunnen lijkt me. Maar dat hangt natuurlijk van het aantal ramen, de hoogte van het huis, en de staat van het huidige schilderwerk af.

Dan vind ik €5000.- voor een halve dag 2 man werk voor zonnepanelen toch een andere categorie.

Nou ja, geen thuisaccu misschien, wel vuurwerk.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 968
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: Zonnepanelen eigenlijk niet nuttig zonder salderen of thuisaccu?

Bericht door Portje »

Tja, als je dan ziet wat bv een dag als gisteren aan totale opwek heeft met mijn 16 panelen dan schiet het ook niet op: 1.3kWh
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
spikee
Berichten: 277
Lid geworden op: 26 okt 2011 22:54

Re: Zonnepanelen eigenlijk niet nuttig zonder salderen of thuisaccu?

Bericht door spikee »

De woning die ik huur, daar zijn recent 8 panelen op geplaatst. 3 man, 4 uur en alles was klaar. Incl rolsteiger opzetten, afbreken, meterkast updaten, opruimen.

Een jaar of 10 geleden hebben mijn ouders dat op hun woning laten toen, dat duurde iets langer maar ook niet veel (en dat is 15m nokhoogte o.i.d.).

Een hele scherpe prijs is tegenwoordig ~0.7 EURO/WP , 1 -1.2 euro/wp is meer gangbaar. Als men meer dan dat betaald dat is of iemand niet efficiënt aan het werken of 2 er zijn zeer bijzondere omstandigheden.
Laatst gewijzigd door spikee op 26 okt 2023 21:05, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1677
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Zonnepanelen eigenlijk niet nuttig zonder salderen of thuisaccu?

Bericht door kawarider »

Klopt, is wel bizar. Ik ben begonnen met €1.56 ex btw voor mijn eerste set, zelf leggen, materiaal compleet. Dat is in een aantal jaren gezakt naar €0.80 ex btw voor de materialen ex leggen.

Een maatje van me monteert voor Hoppenbrouwers en doet twee sets per dag met zijn tweeen. En komt daarbij niets tekort, het gaat hem goed. Laatste weken heeft hij het wat rustiger. De rotte appels zijn weg en hij mag blijven monteren. Kwaliteit blijft.

Ander maatje offreert voor een installatiebureau. Hij vertelde dat hij gestopt was met offertes maken, bij opdracht waren er toch geen handjes om te plaatsen. Dat is ook veranderd, inmiddels krijgen ze bijna dagelijks aanbiedingen van montageploegen. Ook de paneelprijzen staan steeds verder onder druk, de gemeente Utrecht heeft bijvoorbeeld aanbiedingen/zonneplan die rond de euro hangen inclusief montage. Dan loont het niet meer zelf het dak op te gaan. Verder is hij weer druk met offertes maken, het bedrijfsleven ziet dat er nu wel degelijk geld te verdienen is met PV. Projecten zijn meteen groter dan de particulier, mensen snappen waar je over praat etc etc. De markt verandert snel, zoveel is wel duidelijk.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12055
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Zonnepanelen eigenlijk niet nuttig zonder salderen of thuisaccu?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

kawarider schreef: 26 okt 2023 15:31 mensen snappen waar je over praat etc etc. De markt verandert snel, zoveel is wel duidelijk.
Ja, die lezen hier allemaal mee. :mrgreen:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1677
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Zonnepanelen eigenlijk niet nuttig zonder salderen of thuisaccu?

Bericht door kawarider »

:lol: :lol: Je staat er van versteld wat een artikeltje in de krant doet. Dat maatje van me in Utrecht had prijs opgevraagd en was verbaasd. Toen ie zijn buurman vroeg of die mee deed was het antwoord: nee joh. Dat kan toch niet uit !?

Van het weekend was ik bij mijn ouders staat daar een elektrisch kacheltje te brommen? Ja, je moet betalen als je teruglevert! Luister ouwe, jij levert niets terug, je saldeert! Word ik zo moe van😞

Als je tegenwoordig pv promoot ben je een wappie want het journaal zegt iets anders.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12055
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Zonnepanelen eigenlijk niet nuttig zonder salderen of thuisaccu?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

kawarider schreef: 26 okt 2023 16:39 Van het weekend was ik bij mijn ouders staat daar een elektrisch kacheltje te brommen? Ja, je moet betalen als je teruglevert! Luister ouwe, jij levert niets terug, je saldeert! Word ik zo moe van😞
Ja, moet je je ouders maar goed opvoeden, anders krijg je dit.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1677
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Zonnepanelen eigenlijk niet nuttig zonder salderen of thuisaccu?

Bericht door kawarider »

Zo is t, hoe ouder hoe gekker
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Zonnepanelen eigenlijk niet nuttig zonder salderen of thuisaccu?

Bericht door Kjelt »

hugo stoutjesdijk schreef: 26 okt 2023 17:15
kawarider schreef: 26 okt 2023 16:39 Van het weekend was ik bij mijn ouders staat daar een elektrisch kacheltje te brommen? Ja, je moet betalen als je teruglevert! Luister ouwe, jij levert niets terug, je saldeert! Word ik zo moe van😞
Ja, moet je je ouders maar goed opvoeden, anders krijg je dit.
Het gezegde luidt:
“Je kunt een oude hond geen nieuwe trucjes leren”
Alleen als die "ouwe" zijn kacheltje aan steekt dan is ie nog steeds in staat om iets nieuws te leren. Nu nog het goede "trucje".
Plaats reactie