Zonnepanelen eigenlijk niet nuttig zonder salderen of thuisaccu?

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6016
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Zonnepanelen eigenlijk niet nuttig zonder salderen of thuisaccu?

Bericht door Sven »

Ik ben de laatste tijd aan het proefdraaien met autoladen alsof ik niet kan salderen: Ik laad de auto alleen met beschikbare zonnestroom.

Vandaag was een redelijk typische zonnige dag. Voor je gevoel lekker zonnig.
De paal staat ingesteld op laden tussen 11 en 18 uur, dan is de belcurve het gunstigs.

Van de 28 kwh die ik op een dag met de zon zou willen laden, heb ik er nu, met nog drie kwartier te gaan, 3,3 kunnen laden.

Op betere dagen heb ik meen ik maximaal 15 kwh kunnen doen.

Als ik gewoon maximaal laad, ongeacht de zonnestroom, dan kom ik op ongeveer 5,6 kw uit. En minimaal laden is 1,4 kw.

Onze panelen kunnen samen maximaal ongeveer 3 kw leveren. Afgelopen maandag heeft dat 23 kwh opgeleverd over de hele dag, zonder inzakken.
Vandaag wordt het rond de 19 (edit: werd 18.5) schat ik. Waarvan er dus 3,3 in de auto zijn gestopt.

Het beeld dat zo naar voren komt is dat de opbrengst in kwh dus theoretisch 20000 kms autorijden oplevert, maar dat dat zonder salderen (of thuisaccu's) nooit in de accu komt.

Als ik dit vooraf had geweten dan had ik misschien niet voor panelen gekozen en in plaats daarvan subiet een variabel contract genomen.

Nu is een variabel contract straks misschien nog steeds nuttig, dat blijven we aanzien. En tot het salderen echt voorbij is zullen de panelen zeker nog geld opbrengen.

Maar als je niet kan salderen en geen thuisaccu hebt dan zal je door de dag heen zelfs je wasmachine niet met eigen stroom kunnen opwarmen... (Natte vinger werk, ik heb geen idee hoeveel/hoelang een wasmachine groot vermogen vraagt.

Maar, wat denken jullie? Hebben panelen zonder salderen nog wel zin? Of maak ik een grote denkfaut?
Laatst gewijzigd door Sven op 15 sep 2023 08:16, 1 keer totaal gewijzigd.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Kjelt
Donateur
Berichten: 6328
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Zonnepanelen eigenlijk niet nuttig zonder salderen of thuisaccu?

Bericht door Kjelt »

Als je zonder subsidie nu nog moet aanschaffen, salderen zou er niet zijn, strafpenalty van de energieleverancier voor terugleveren en geen accu.
Tja in dat scenario zal het denk ik vrij lastig worden om ze terug te verdienen tenzij je overdag zelf thuis bent en dan alle energie kostende apparaten bediend als de zon schijnt.
Maar ik denk dat je tenzij er flinke penalties van de leveranciers komen je een nieuwe set met de komende salderingsjaren nog wel kunt terug verdienen, daarna liggen ze gratis op je dak en alles wat je kunt verbruiken (airco!) is dan praktisch gratis als de zon schijnt. Ik denk wel dat je het gaat merken op je rekening.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Zonnepanelen eigenlijk niet nuttig zonder salderen of thuisaccu?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Volgens mij is je conclusie kloppend.
Ik heb ook altijd geroepen dat er iets niet klopt aan het verdienmodel van zonne panelen, als je subsidie nodig hebt...
Goed dat is er inmiddels wel vanaf, maar als het zo gunstig was als toen voorgesteld werd, waarom werd door de energiebedrijven dan niet veel massaler in PV geïnvesteerd. ;-) is per slot wel hun core business.
Vervolgens hebben ze particulieren de buidel om laten draaien en in panelen laten investeren.
Die van mij zijn met 2½ jaar gewoon volledig terugbetaald, dus zo erg is het allemaal niet.
Als ik nu naar m'n dag-terug levering kijk denk ik altijd: nou een EV had daar weer mooi 100km mee kunnen rijden. (vandaag 21kWh)

Dus nu komt de 2e buidel omkeer slag van het energie duiveltje, iedereen aan de thuisaccu, en dat scheelt weer in de piekbelasting.

Maar Joep heeft vast een heel andere visie.

Als die accu techniek wat meer voor stationair ontwikkeld word.
https://tweakers.net/reviews/10652/flow ... elijk.html
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 968
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: Zonnepanelen eigenlijk niet nuttig zonder salderen of thuisaccu?

Bericht door Portje »

Kan het laden van je accu niet in een voorrang mode gezet worden?

Ik heb bij alle venijnigen apparaten die een piek hebben bijna altijd dat ze maar gedeeltelijk binnen de opwek en zelfverbruik zitten.
bv koffie zetten, waterkoker, magnetron, wasmachiene
Maar airco, ook als ik beide aanzet zitten met een mooie dag dat je ze nodig hebt mooi binnen de opwek.
Koken bijna altijd omdat dan de opwek op zuid het meeste is.

Hier goed te zien, paars = betalen licht blauw direct verbruik en groen gaat naar de spaarpot.
Eerst piek koffie zetten, 2e piekje magn, dan 3 pieken die helemaal binnen de opwek zitten te weten, waterkoker en magnetron en koken.
om een uur of 3 ging de airco aan binnen de opwek tot de zon onder ging.
Ik ben niet ontevreden.
Deze is van zondag
Afbeelding
En deze vandaag
Koffie piek en wasmachiene nét buiten de opwek
Afbeelding
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
Wytze
Donateur
Berichten: 63
Lid geworden op: 20 jul 2017 12:34
Locatie: Veldhoven

Re: Zonnepanelen eigenlijk niet nuttig zonder salderen of thuisaccu?

Bericht door Wytze »

Heb ongeveer dezelfde plaatjes.
Zonder salderen is paars betalen. Groen jammer van de moeite en moet je met lichtblauw die dingen terug verdienen.
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1130
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Zonnepanelen eigenlijk niet nuttig zonder salderen of thuisaccu?

Bericht door Bjornski1976 »

Zonnepanelen hebben wel nut mijn inziens mits je gebruik en opwekking in balans is.
De investering van 10 panelen, 2 omvormers en materialen is bij mij 3000 euro geweest dit jaar.

Als ik die 3k op de bank had laten staan tegen een gemiddelde inflatie van 2.4% per jaar (CPI CBS) zou beteken dat in 10 jaar tijd dit nog maar iets van 2.375 Euro. M.a.w. het verlies van 625 euro hebben alvast gewonnen.

Wat ik opwek in een jaar, geen idee. 3750Wp ligt hier op het dak. Vandaag 16kWh opgewekt en bij een mooie zonnige dag is dat wel wat meer maar stel dat mijn gemiddelde opwekking per dag genomen 5kWh is dan zal dat naar beneden afgerond 1500kWh op jaarbasis zijn a 30ct is 450 euro. In 10 jaar tijd 4500. Toch al goed voor circa 30% van totale verbruik.

Dat de energie prijs omhoog gaat op jaarbasis neem ik in mijn bereking niet specifiek mee anders dan de inflatie van waarde vermindering. 4500 - 625 in 10 jaar is 3875 dus per jaar 387,50. Wat dan betekend dat ik na circa 7.7jaar breek even ben of eerder.

Hoe dan ook ze liggen erop en dat maakt mij de pis nie lauw
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Zonnepanelen eigenlijk niet nuttig zonder salderen of thuisaccu?

Bericht door DaBit »

Exact de reden dat ik een laadpaal gekozen heb die ik een beetje makkelijk aan kan sturen; dan kan ik het laadvermogen regelen tussen de 1,4kW en 11kW. Dat doe ik nu nog niet want salderingsregeling; ik regel enkel tussen de 4,5kW en 11kW om de hoofdzekeringen tevreden te houden.

Maar als we straks niet meer kunnen salderen dan is het moment dat de zon schijnt het moment dat ik met de warmtepomp warmte of kou de thermische accu die ze 'vloerverwarming' noemen in kan stoppen, en het restant kan de auto-accu in als-ie thuis staat. Pauzeren als er geen energie over is lukt ook, maar dat heb ik nog niet over langere tijd geprobeerd.

Dat word allemaal wel weer een leuk gevecht met HomeAssistant vrees ik. Die beslissingsboom die bepaalt wie wanneer hoeveel energie gaat krijgen met de bijbehorende 'ik moet straks weg, effe op vol vermogen laden maar niet zoveel dat de hoofdzekeringen eruit knallen' ontsnappingen zijn toch van een ander niveau dan 'als de zon schijnt moet het rolluik omlaag'.
Tegen die tijd ook maar eens een rekensommetje op accu's los laten. Vooralsnog is dat nog niety misschien rendabel.

En als andere energieboeren ook een 'terugleverboete' in gaan voeren met een redelijk maximum dan knikker ik de hele zooi vol met zonnepanelen en geef ik ze op een zonnige zomerdag de volle 18kW die mijn aansluiting kan leveren voor de donder. Zal ze leren, die ratten.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1403
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Zonnepanelen eigenlijk niet nuttig zonder salderen of thuisaccu?

Bericht door Erik »

Kan iemand me vertellen hoe die salderingsregeling eruit gaat zien? Word het teruglevertarief gerekend over het teveel teruggeleverde of over alles wat teruggeleverd word?

Verbruik 1000kWh per jaar, opwek zonnepanelen 1500 kWh per jaar. kWh prijs verbruik € 0,40, kWh prijs terugleveren € 0,09. Nu kan ik dit op 2 manieren uitrekenen.
Eindafrekening 1; 1000kWh x € 0,4 - 1500kWh x € 0,09 = € 265,-
Eindafrekening 2; 1000kWh(opwek) - 1000kWh(teruglever) - 500kWh(teruglever) x €0,09 = - € 45,-

Gaat er gerekend worden per week, per maand, per jaar?

Significante verschilletjes.

Rara waarom 10-15 jaar geleden, toen niemand ooit gehoord had over terugleveren, ineens iedereen aan de slimme meter moest? Hier hangt nog een Ferarrismeter, nooit iets gehoord over meterwissel :mrgreen:
Gr.

Erik
Kjelt
Donateur
Berichten: 6328
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Zonnepanelen eigenlijk niet nuttig zonder salderen of thuisaccu?

Bericht door Kjelt »

Erik schreef: 14 sep 2023 20:39 Rara waarom 10-15 jaar geleden, toen niemand ooit gehoord had over terugleveren, ineens iedereen aan de slimme meter moest? Hier hangt nog een Ferarrismeter, nooit iets gehoord over meterwissel :mrgreen:
Heb je je zonnepanelen installatie wel aangemeld dan ?
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 968
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: Zonnepanelen eigenlijk niet nuttig zonder salderen of thuisaccu?

Bericht door Portje »

Als er geen salderen meer is dan wordt het tijd dat er iets komt om alle opwek die ik niet zelf gebruik geblokkeerd kan worden en niet naar het net gaan.
Als ik zelf duur moet betalen bij afname, alles buiten de opwek uren dus, dan wil ik die stroom niet voor een habbekrats aan die zakkevullers leveren.
Dan kunnen ze wat mij betreft de pot op...
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
mjeuring
Berichten: 977
Lid geworden op: 03 feb 2014 14:49
Locatie: MM

Re: Zonnepanelen eigenlijk niet nuttig zonder salderen of thuisaccu?

Bericht door mjeuring »

Kjelt schreef: 14 sep 2023 20:51 Heb je je zonnepanelen installatie wel aangemeld dan ?
Zonnepanelen sinds 2011, netjes aangemeld en idd een aanbod gehad voor een slimme meter, netjes geweigerd, was geen probleem. Hangt er tot op heden nog steeds.

Mijn dochter heeft sinds vorig jaar een eigen woning en heb haar geadviseerd om geen panelen te nemen vanwege onduidelijkheid uit de markt en de politiek. Ze heeft nu een dynamisch contract en is qua prijs altijd onder het plafond geweest.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Zonnepanelen eigenlijk niet nuttig zonder salderen of thuisaccu?

Bericht door DaBit »

Och. Terugverdientijd zou rond de 7 jaar liggen, roepen ze al tijden. Dat is momenteel eerder 3 jaar. Met wat extra kosten gaat het wat omhoog, maar dat wil niet zeggen dat het geen verstandige aanschaf meer is.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
bartbrouwer
Berichten: 45
Lid geworden op: 04 sep 2023 21:41
Locatie: Best

Re: Zonnepanelen eigenlijk niet nuttig zonder salderen of thuisaccu?

Bericht door bartbrouwer »

Ik heb ook zonnepanelen op m’n dak liggen, 32 stuks goed voor samen zo’n 10000kwh. Mijn jaarverbruik ligt rond de 4000kwh.

Ik heb op 9 stuks na, alles 2e hands gekocht. Dus geen afschrijving of terugverdientijd, gewoon voor een habbekrats. De enige reden dat ik elke vierkante meter dakoppervlakte vol heb gelegd is dat ik ook in de winter genoeg opbrengst wil hebben zodat mijn airco’s in de winter voldoende stroom krijgen om de hut warm te houden, zonder stroom af te hoeven nemen van het net.

Echter werkt mijn systeem met een 20kwh accupakket waardoor ik ook Snachts geen stroom afneem. Overdag heb ik in deze zonnige dagen de accu in een paar uur tijd vol, waarna ik de rest van de dag terug lever.

Als ik opnieuw zou moeten beginnen, zou ik sterk overwegen om enkel accu’s te gebruiken icm een dynamisch tarief. Dan laad ik ze op, op momenten dat de stroomprijs negatief of heel laag is. Heb ik voldoende capaciteit over, lever ik op de momenten terug dat de teruglever vergoeding op z’n hoogst is.

Maaarrrr, dan ga je er vanuit dat de leveranciers niet meer gaan stunten met prijzen en er altijd een negatief tarief is gedurende een etmaal. Natuurlijk verdienen ze daar niet genoeg op, dus er zal wel weer een regeltje voor komen.

Heb je dan wèl die 32 zonnepanelen liggen, kun je gratis je accu laden als de zon schijnt, en lever je gewoon niks terug. Oftewel; off-grid… dan laat je jezelf afsluiten van het net, betaal je geen vastrecht meer, geen energiebelasting etc etc

Stof om over na te denken 😬
Laatst gewijzigd door bartbrouwer op 01 okt 2023 22:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1677
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Zonnepanelen eigenlijk niet nuttig zonder salderen of thuisaccu?

Bericht door kawarider »

Hoe de salderingsregeling eruit gaan zien? Debiel! Gaan ze afbouwen! Energiebedrijven hebben nu al moeite met de admin! Afbouwrn? Donder hem weg. Pats boem en klaar.

Eigengebruik ligt hier ongeveer rond de 50%. Dus terugverdientijd wordt twee keer zo lang zonder salderen. Nog steeds een rendement dat je niet bij de bank gaat halen en het maakt je enigszins weerbaar qua energie.

Hier nog €0,22 netto voor de overschot. Mij hoor je niet klagen. Ik verwacht in de toekomst als ik dan nog leef de overschot op te gaan roken in de buffer als er betaald moet worden.

Thuisaccu maakt dingen makkelijker en nog weerbaarder. Met Victron is t mogelijk straks de kabel door te slijpen. Moeten ze maar zien wat ze doen. Zal me een zorg zijn.
Plaats reactie