Alternatieven om vlakke balk van 100x240x1200mm te maken

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Alternatieven om vlakke balk van 100x240x1200mm te maken

Bericht door Kjelt »

Hi allemaal,

ik ben bezig om te bekijken welke alternatieven er zijn om twee nieuwe balken voor de lange as van mijn OSPF te bouwen.
Het idee is om de kosten en het aantal uren nabewerking beperkt te houden en toch redelijk vlakke balken over te houden (onder de 1 a 2 honderdste over de gehele lengte).
Afmetingen: b: 100 x h: 240 x l: 1200 mm

Nu heb ik de volgende alternatieven bekeken en bij benadering de prijs bepaald (prijzen voor twee balken).

1) Alumiminium profiel.
Dit wordt dan de 120x240 uitvoering: schwerr.
Totale Prijs incl zagen + verzenden duitsland: +/- €1750.-
https://www.smt-montagetechnik.de/produkte/2472n.htm

2) Massieve aluminium balk.
Totale Prijs incl zagen+ophalen schatting 160kg @ €10/kg: €1600.- maar wordt misschien zelfs wel meer met de huidige aluminium prijzen.

3) Stalen koker.
Qua prijs zeer interessant (even de benodigde nabewerkingen door externe partijen buiten beschouwing gelaten).
Afmeting wordt dan 250x100x10 Prijs hangt natuurlijk af of je dit nieuw of gebruikt / b-kwaliteit koopt, ik zag online +/- 70.-/meter dus schat tussen de €200-300

4) Graniet.
Goedkoop qua materiaal schatting €200 zonder bewerking direct bij natuursteenhandel.

5) Epoxy gietbeton.
Benodigde inhoud: 0.058 m3 = +/- 160kg
Mallen €100
90% Silimix 282 = 150kg -> €200 + verz kosten
10% Epoxy L+Gl2 = 16kg -> €450 + verz kosten
Totale prijs ex verz kosten €750.-

6) Combinatie van aluminium toolingplate (10mm) en Gietbeton epoxy.
De buitenkant wordt van zes platen 10mm aluminium toolingplate gemaakt die eerst is voorgemeten en vlakgeschraapt/geschuurd,en aan elkaar geschroefd,
daarna weer uitgemeten en nagevlakt/geschraapt.
Daarna volgestort met epoxy gietbeton.
Prijs epoxybeton (zie boven bij 4) 0.042 m3 +/- €360 + verz kosten
Prijs aluminium 50kg schatting €500
Totale prijs ex verz kosten: €860.-


Mijn huidige overwegingen en afwegingen

1) Alumiminium profiel.
Het is de makkelijkste maar duurste oplossing.
De gebruikte t-slot moeren zijn misschien niet het allersterkste maar zorgen ook weer voor wat speling bij het uitzettings verschil tussen het aluminium en de stalen lineaire geleidingen.
De nadelen zijn hier op het forum al diverse malen besproken: ook niet echt vlak over de lengte dus moet worden nageschraapt waardoor je weer problemen kunt krijgen met de t-slot moeren (dun profiel).
Door de gleuven aan alle kanten is het veel minder stijf en torsiebestendig dan een massieve balk of gesloten koker.

2) Massieve aluminium balk.
Voordeel: vlakker als het aluminium profiel zeker als je toolingplate neemt (echter dan stijgen de kosten weer behoorlijk).
Nadeel: de prijs, ook kunnen spanningen optreden door de stalen lineaire geleidingen op het aluminium te bouten, zonder veel uitwijkingsmogelijkheden zoals bij de slotmoeren van 1).

3) Stalen koker.
Na het bekijken van diverse YT filmpjes waarin de vlakheid van dit soort kokers soms bijna een mm afweek,
ze soms flink krom zijn zelfs over deze beperkte lengte van 1m20 dan heb je een behoorlijk grote en nauwkeurige freesmachine nodig om het geheel vlak te frezen want alleen schrapen is niet te doen.
Wat ik niet weet is of deze koker dan meteen stijf genoeg is of dat er dan ook nog van binnen ribben of een ronde buis gelast moeten worden om de stijfheid te verhogen.
Als dat laatste moet gebeuren dan moet er ook nog een keer worden gelast, vlakfrezen, nagloeien, allemaal door een professioneel bedrijf dan zullen de kosten de pan uitrijzen.

4) Graniet.
De prijs van het materiaal is dan wel laag echter het is vreselijk om te bewerken.
Je hebt er speciaal gereedschap voor nodig oa vlakstenen, diamanten boorbits en het kost je meerdere dagen zo niet weken om het goed nauwkeurig te krijgen.
Ook heb je er een aparte of afgesloten ruimte voor nodig want alle slijpstof die wil je niet op de rest van je apparaten/machines/gereedschap hebben.
Ik heb de hele serie videos van Piotr Fox Wysocki nog eens bekeken en dacht toen: nee! ,niets voor mij :)
Voor de geinteresseerden hier is deel 1 van de hele serie van Piotr: https://www.youtube.com/watch?v=gUFeoDf1YvM

5) Gietbeton epoxy.
Het is eerder gedaan door mensen hier op het forum, het uiteindelijke resultaat zag er heel goed uit.
Ideaal ook om wat buisjes of uitsparingen aan te brengen zonder alles weg te hoeven frezen.
De vraag hierbij van mijn kant is wat moet ik hier na het gieten en uitharden nog aan nabewerkingen doen en hoe werkt dat op gegoten beton ?
Degenen waar ik beeldmateriaal van heb gezien zetten er bovenop een ijzeren strip die ze nafrezen op een grote freesbank, treden er dan geen spanningen op in het metaal ?


6) Combinatie van aluminium toolingplate (10mm) en Gietbeton epoxy.
Dit kwam bij mij op als optie toen ik met de andere alternatieven bezig was maar ik weet niet of dit wel slim is.
Aangezien ik deze bouwvorm nog nergens anders ben tegengekomen vraag ik me af of er grote nadelen aan zitten ?
Voordeel is dat ik zelf alles makkelijk kan nabewerken en controleren en je voor het gieten nog een buisje in de balk voor de bekabeling van bv proxy etc. kunt aanbrengen.



Geen idee wat nu wijsheid is en of het allemaal qua sterkte voldoet.

Optie 3) en 4) vallen eigenlijk voor mij persoonlijk af:
3) Vooral het niet zelf kunnen doen en dus daar een of meerdere externe bedrijven voor nodig zal hebben, en die hebben het al druk zat ;-)
4) omdat ik geen zin heb in de enorme stoftroep, weken schuren en apart gereedschap aan te schaffen.

Tussen 1) en 2) lijkt me 2) duidelijk de winnaar maar dat is wel weer 2x duurder dan 5) of 6).
Ook weet ik niet wat de rechtheid/kromte vlakheid van een massieve aluminium balk van die afmeting is.
Hopelijk stukken beter als die van staal.

5) hier twijfel ik aan omdat het nabewerken van dat beton me dezelfde ramp lijkt als graniet bij 4)

Dus op dit moment gaat mijn persoonlijke voorkeur uit naar 2) of 6)

Mis ik iets, denkfouten ?
Is er wellicht nog een ander alternatief om dit formaat balken te construeren?
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6016
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Alternatieven om vlakke balk van 100x240x1200mm te maken

Bericht door Sven »

Mijn eerste idee (echt voor de vuist weg) is de mal maken van tooling plate dat je gezaagd laat aanleveren.

Ik heb het idee dat de zaagmachines zo zuiver zijn dat je de zaagsnede wel als basis kan gebruiken, dus de recht opstaande rand van de u- vormige zijkant op het vlak te gieten EG deel.

Ik broed er later nog wat meer op.

Obvious:
100 mm dik stuk tooling plate laten zagen. ( te snel gelezen, had je al genoemd.)

Minder duur:
Balk lijmen uit 4 stroken tooling plate.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12055
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Alternatieven om vlakke balk van 100x240x1200mm te maken

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Het enige wat je recht wilt hebben is toch de geleiding nadat die op de balk geschroefd is?
Dus eigenlijk heb je iets (autocollimator ?) nodig om te meten.
hoogte kun je uitvullen, moet je nog iets voor de breedte verzinnen, dat moet te doen zijn lijkt me.
Gaten boren in graniet is helemaal niet zo'n grote uitdaging. (zo'n holle boor en een beetje water)
Er bestaan pluggen speciaal voor in graniet.

Zomaar wat opmerkingen om je nog meer denkstof te geven. ;-)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
cncjohn
Berichten: 164
Lid geworden op: 25 sep 2014 19:51
Locatie: schijf
Contacteer:

Re: Alternatieven om vlakke balk van 100x240x1200mm te maken

Bericht door cncjohn »

Aluminium balk genoemd in optie 2 ruw gezaagd uit gegoten aluminium komt op een kleine 800€
De vraag is kun je het ergens (of zelf vlak frezen ) en wat zijn dan de kosten
Gebruikersavatar
P1-Engineering
Donateur
Berichten: 441
Lid geworden op: 27 aug 2019 23:28
Locatie: Haarlem

Re: Alternatieven om vlakke balk van 100x240x1200mm te maken

Bericht door P1-Engineering »

En een montage liniaal als basis gebruiken?.

https://www.pruefmittel24.com/artikel/nummer/61061500
JoepS
Berichten: 157
Lid geworden op: 14 mei 2011 09:02
Locatie: Eindhoven/Zuid-Limburg

Re: Alternatieven om vlakke balk van 100x240x1200mm te maken

Bericht door JoepS »

P1-Engineering schreef: 22 sep 2023 18:26 En een montage liniaal als basis gebruiken?.

https://www.pruefmittel24.com/artikel/nummer/61061500
Da's niet eens zo'n gek idee :lol:

Misschien offtopic, maar is het geen optie om 2 stevige portaalwangen te (laten) maken?
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Alternatieven om vlakke balk van 100x240x1200mm te maken

Bericht door Kjelt »

hugo stoutjesdijk schreef: 22 sep 2023 17:30 Het enige wat je recht wilt hebben is toch de geleiding nadat die op de balk geschroefd is?
Dus eigenlijk heb je iets (autocollimator ?) nodig om te meten.
Recht, Ja maar tov wat? Mijn idee was om mijn granieten precisie winkelhaak (die ook op 2u parallel is aan de randen) op de toolingplate te leggen en dat is dan het (lokale) referentievlak. Die schuif je dan paar keer op. Anders zou ik niet weten hoeje kunt voorkomen dat de rails onder bv een hoek omhoog loopt (blijft vlak). Waterpas is ook maar zo zo qua nauwkeurigheid zeker als de onderliggende tafel geen superstabiele basis heeft.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Alternatieven om vlakke balk van 100x240x1200mm te maken

Bericht door Kjelt »

cncjohn schreef: 22 sep 2023 18:07 Aluminium balk genoemd in optie 2 ruw gezaagd uit gegoten aluminium komt op een kleine 800€
De vraag is kun je het ergens (of zelf vlak frezen ) en wat zijn dan de kosten
Aluminium kun je zelf vrij vlak krijgen door schuren, schrapen en meten op een meettafel.
Denk dat dit wel veel meer tijd kost maar wel te doen. Bij een grote machine vlakfrezen zit je met de opspanning en ook de afwijking van de machine.
Wat ik zou kunnen doen zoals Piotr deed met zijn granieten machine is onder een stabiele freesmachine met mantelfrees een vlakplaat te leggen en de balk met de hand er onder schuiven. Even afgezien van het gevaar is de afmeting tussen de vlakplaat en mantelfrees dan constant.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Alternatieven om vlakke balk van 100x240x1200mm te maken

Bericht door Kjelt »

P1-Engineering schreef: 22 sep 2023 18:26 En een montage liniaal als basis gebruiken?.
https://www.pruefmittel24.com/artikel/nummer/61061500
Kun je iets meer uitleggen? Wat bedoel je als basis? De liniaal is maar 160mm hoog en vrij dun?
Ik heb nu qua hoogte al 160mm maar wil naar 240mm ;-)
Mechanisch ben ik niet zo onderlegd maar bedoel je nou dat zo'n dunne liniaal dezelfde sterkte en stijfte heeft als een 100x240 aluminium balk? Of bedoel je dat deze dan bv het skelet, de binnenkant is van een gegoten balk?
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Alternatieven om vlakke balk van 100x240x1200mm te maken

Bericht door Kjelt »

JoepS schreef: 22 sep 2023 18:47 Misschien offtopic, maar is het geen optie om 2 stevige portaalwangen te (laten) maken?
Ik heb dat ooit met een aantal mensen besproken en het komt neer op de volgende twee uitersten:
Wat is steviger voor een portaalfrees:
1) lineaire rails op de grondplaat monteren en zwaar dikke portaalwangen naar boven
(Voorbeeld pmf van http://www.m-hoch-5.de/ en sorotec)
2) Stabiele zijbalken op de grondplaat en op de zijbalken de lineaire rails met brug.

Iedereen zei toen dat 2) steviger en stabieler is en daar heb ik dan ook voor gekozen. Om ook die hoogte die ik wil tebereiken komt er alsnog een stuk bovenop dus het wordt al een combinatie.
Maar alsje wangen dik en stevig genoeg zijn zal het best gaan alleen zou ik dan ook overstappen op dikkere rails en wagens (nu HG20) en dikkere KO (nu 16mm).
cncjohn
Berichten: 164
Lid geworden op: 25 sep 2014 19:51
Locatie: schijf
Contacteer:

Re: Alternatieven om vlakke balk van 100x240x1200mm te maken

Bericht door cncjohn »

Kjelt schreef: 22 sep 2023 19:20
cncjohn schreef: 22 sep 2023 18:07 Aluminium balk genoemd in optie 2 ruw gezaagd uit gegoten aluminium komt op een kleine 800€
De vraag is kun je het ergens (of zelf vlak frezen ) en wat zijn dan de kosten
Aluminium kun je zelf vrij vlak krijgen door schuren, schrapen en meten op een meettafel.
Denk dat dit wel veel meer tijd kost maar wel te doen. Bij een grote machine vlakfrezen zit je met de opspanning en ook de afwijking van de machine.
Wat ik zou kunnen doen zoals Piotr deed met zijn granieten machine is onder een stabiele freesmachine met mantelfrees een vlakplaat te leggen en de balk met de hand er onder schuiven. Even afgezien van het gevaar is de afmeting tussen de vlakplaat en mantelfrees dan constant.
Ik zie het probleem ook niet zo om het vlak en paralel te krijgen
Ik wilde alleen maar aangeven dat dit een stuk goedkoper is dan wat je als eerste aanname deed
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Alternatieven om vlakke balk van 100x240x1200mm te maken

Bericht door Kjelt »

cncjohn schreef: 22 sep 2023 19:47 Ik zie het probleem ook niet zo om het vlak en paralel te krijgen
Ik wilde alleen maar aangeven dat dit een stuk goedkoper is dan wat je als eerste aanname deed
De prijzen in mijn post zijn zoals daar vermeld voor twee balken dus voor massief aluminium balk 800/stuk.
Dezelfde prijs als jij noemt tenzij jij ook twee balken bedoeld dan graag pm met gegevens.
cncjohn
Berichten: 164
Lid geworden op: 25 sep 2014 19:51
Locatie: schijf
Contacteer:

Re: Alternatieven om vlakke balk van 100x240x1200mm te maken

Bericht door cncjohn »

Ja ja ik bedoelde inderdaad voor 2stuks
Is verder geen geheim hoor
ACP 5080 ruw
Kost zo rond de 5€ kilo
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Alternatieven om vlakke balk van 100x240x1200mm te maken

Bericht door Kjelt »

Dat klinkt goed en bied mogelijkheden !
Bedankt!
Plaats reactie