Meetdefect tnc155

Hier kunnen de echte profs onderons praten over besturingen die gebruikt worden in de industrie bijv; Fanuc, Fagor, Siemens, Mitsubishi, heidenhain besturingen

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gerie
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 sep 2023 21:16

Meetdefect tnc155

Bericht door Gerie »

Heb een oude mikron met tnc155 besturing.
Doet het een half uurtje prima totdat deze storing meetdefect y as geeft.
Storing komt willekeurig.
In bedrijf of bij stilstand.
Als hij afgekoeld is start hij weer probleemloos op .
Heeft iemand een vermoeden wat de oorzaak is.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3094
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Meetdefect tnc155

Bericht door hfjbuis »

Bij voedingen gaan de elco's langzaam achteruit. Ook als ze warm worden, doen elco's het ook minder. De combinatie (oude voeding die warm wordt) kan dit soort storingen verklaren.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Meetdefect tnc155

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Kan ook de tastkop van de liniaal zijn. Daar zit nog een gloeilampje in, als dat zwakker wordt, is het sinus signaal te slecht en krijg je ook problemen.
Kan ook bij hogere snelheid eerder optreden.
Maar gewoon vervuiling van de liniaal zal het signaal ook wel beïnvloeden.

En heb je die besturing al op 230v ingesteld? (overmatig warm worden)
Misschien die besturing eens openen, en een ventilator er in om te kijken of het minder wordt.

Het zijn veel kleine dingetjes die problemen kunnen geven.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Meetdefect tnc155

Bericht door benkr »

Bij dit soort fouten gebruikte ik vroeger altijd zgn. koudspray, een onschuldig vloeibaar gas wat tijdens het verdampen de boel afkoelde naar -40 graden of zo. Een spuitbus aanstekergas doet de truuk ook, maar is veel minder onschuldig. Het is nog steeds te koop, maar ik denk vrijwel nergens meer in een winkel te vinden, heel misschien bij een grote asutomaterialenzaak. En bedenk dat zo'n spuitbus redelijk snel leeg is, ik herinner me nog dat de bus vaak leeg was voordat het probleem echt tot op het component gelokaliseerd was. Het begint met echt grote oppervlakken te sprayen, en dan steeds kleinere delen, tot op een bepaald moment een klein druppeltje op één klein onderdeeltje.
Maar ook visueel zijn bepaalde fouten herkenbaar, elko's waar aan de onderkant troep uitkomt, of waar de deksel bol van staat, slechte soldeerverbindingen, zwarte of donkerbruine plekken op een print en meer van dat soort tekenen.
Plaats reactie