haarliniaal

Vragen die je boven niet kwijt kunt, kan je hier stellen.

Moderator: Moderators

FreesKever
Berichten: 641
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: haarliniaal

Bericht door FreesKever »

Ik vind onderstaande wel interesant.
Het idee is om een laser pointer te combineren met de kale sensor van een web cam. De laser straal is best wel recht, en de sensor van de camera heeft een sub micrometer resolutie. Da's een goede combinatie.

In dat artikel wordt wel een rond draaiende laser gebruikt voor "landmeetdoeleinden", en zo'n ding wiebelt nogal, maar met een fatsoenlijke kwaliteit stationaire laserpointer kan het ook natuurlijk.


https://hackaday.com/2023/03/16/laser-a ... surements/
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: haarliniaal

Bericht door benkr »

Ik loop eigenlijk al best lang na te denken over een soortgelijke opzet om geleidingen uit te kunnen lijnen.

Het voordeel van zo'n roterende laser is dat ze zelf nivellerend zijn, ze zetten de laser dus zelf waterpas. (als het goed is tenminste)
Een eenpunts laser heeft dat niet en zorgt er daardoor voor dat je die laser dus eerst echt goed evenwijdig moet stellen met je meetoppervlak.
Voordeel van de roterende laser is dat zelf nivelleren, nadeel is dan dat je meetobject ook precies waterpas moet staan, de eenpuntslaser kan in principe onder elke hoek werken mits je het maar stabiel instelbaar maakt.

De meeste halfgeleiderlasers hebben geen echt ronde laserstraal, er zit vooral flink verschil tussen de horizontale en verticale afmeting van de straal, soms wel een factor 5 tot 10, dat ligt vooral aan het productieproces en is later redelijk moeilijk te corrigeren. Ook worden de meeste laserstralen in relatie tot afstand steeds breder, dat dient dus middel een soort van collimator gecorrigeerd te worden.

Dat meetzuiltje met daarop die CCD sensor heeft als probleem dat het naast in hoogte ook in hoek varieert als gevolg van bulten en kuilen in het meetoppervlak. Om de effecten daarvan minimaal te maken is het denk ik zaak om de arm t.o.v. het meetoppervlak zo klein mogelijk te maken.

Een CCD sensor heeft vaak een oppervlak van 1/3, 2/3, 1/2 of 1 inch en heeft dan enkele honderden tot meerdere duizenden pixels in zowel de breedte als in de lengte van die sensor. Zowel het oppervlak als het aantal pixels bepaalt dus de max. resolutie en daarmee ook het meetbereik.

De makkelijkste manier om zoiets te gaan maken is met een compacte video camera waarvan het objectief is verwijderd.

Als je dan het videosignaal aan een computer aanbiedt en dan middels software daar zinnige informatie uithaalt begint het te lijken op iets bruikbaars, of dat in de praktijk ook zo is moet de ervaring aan gaan tonen.

Al met al wordt het totaal en redelijk complex gebeuren en betekent het voor mij dat ik nog steeds zoekende ben naar iets eenvoudigers.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12055
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: haarliniaal

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik ben het niet helemaal met je eens Ben. Maar daarover valt te onderhandelen. ;-)
Het maakt in mijn beleving weinig uit of die straal waterpas staat, is eigenlijk helemaal niet handig.
Enig sinds evenwijdig aan het te meten object kan niet heel lastig zijn met het juiste stelvoetje, dat is wel handig.
De vorm van de lichtvlek is ook niet heel spannend, daar heb je software voor.
Zolang die lichtvlek op je CCD valt is het voldoende. (en dat is misschien al uitdaging genoeg)
De software middelt de info van die vlek uit tot een hoogte punt, de breedte is dan niet van belang.
Als je meetpunten op regelmatige afstanden liggen krijg je een lijn, met per punt de deviatie van die lijn. Als je deviatie kleiner wordt, is je object ook rechter. De lijn zelf hoeft niet horizontaal.

Ik vraag me alleen wel af, hoe groot is zo'n vlek van een punt laser op 1m afstand? (groter dan de hele CCD is niet zo handig)
Wordt die CCD niet vreselijk overbelicht? of zou je iets met pwm naar de laser kunnen doen? Vast wel.

Of er geen makkelijker manier is vraag ik me wel af.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: haarliniaal

Bericht door benkr »

Die makkelijkere manier die zoek ik, dus wel aanleiding voor een stevige boom denk ik zo.

Zo'n laserspot is orde grootte 0,5 x 1,5 mm schat ik in.
En ja, dat is veel te veel licht voor die CCD sensor, maar daar heb je verzwakkers voor.
Liefst een laser met daar aan vast een stukje fiber, verzwakken kan dan al door de fiber te buigen, hoe scherper hoe meer verzwakking, maar te scherp is breken dus moet je erg mee opletten.
FreesKever
Berichten: 641
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: haarliniaal

Bericht door FreesKever »

Verzwakken kan natuurlijk ook door gewon minder stroom door de laser te sturen.

Lasers zijn er inderdaad in verschillende classen en nauwkeurigheden, maar ik denk dat het niet zo heel belangrijk is. voor een projet zoals dit koop ik liever een (laag vermogen) laser van EUR30, dan een van EUR2. (Of misschien voor de grap toch beginnen met die EUR1.3 laser diodes die ik nog ergens in een lade heb liggen).

Maar wat complexitiet betreft. Aan het eerder gelinkte artikel zit een heel stuk software vast dat de data van de ccd (of CMOS sensor) inleest, analyseert en een uitmiddeling doet. De exacte vorm van de laser spot is daardoor niet zo kritisch.

En nog iets: Een relatief goedkope webcam (uitleesbaar met standaard software) hebben meestal een kleine sensor, en daardoor ook kleine pixels, en dat is voor dit project juist een voordeel. Via Ali kun je ook allerlei kleine "kale" cameratjes kopen, of een met een C-mount waar verwisselbare standaard lenzen op passen (en je dus ook de lens af kunt halen, en/of een filter op kunt zetten). C-mount wordt veel gebruikt voor beveiligings camera's en camera's voor machine toepassingen.

De stevigheid van zijn ge 3D-printte sensor houder laat inderdaad een paar verbeter punten over. Ik vermoed dat die jongen beter is in software dan in mechanica 8)
Gebruikersavatar
P1-Engineering
Donateur
Berichten: 441
Lid geworden op: 27 aug 2019 23:28
Locatie: Haarlem

Re: haarliniaal

Bericht door P1-Engineering »

We hadden laatst deze toch:

https://youtu.be/hnHjrz_inQU?si=XhpctgSQ22AL-1zq

Die heeft het al compleet uitgedacht, met software en alles.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: haarliniaal

Bericht door Kjelt »

Kant en klare nette laser lijn kits voor een redelijke prijs
https://www.lasershop.de/de/linienlaser/

Maar ik zou liever een kant en klare gecalibreerde versie ergens zien maar dan kom je opeens op vijf cijferige bedragen, niet grappig meer.
FreesKever
Berichten: 641
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: haarliniaal

Bericht door FreesKever »

P1-Engineering schreef: 27 sep 2023 21:35 We hadden laatst deze toch:

https://youtu.be/hnHjrz_inQU?si=XhpctgSQ22AL-1zq

Die heeft het al compleet uitgedacht, met software en alles.
Dat is dezelfde als die ik een paar uur geleden gepost heb, alleen via een andere omweg :)
Plaats reactie