Servo drive aansluiten (op CNC760)

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Dingenman
Berichten: 202
Lid geworden op: 21 aug 2009 10:10
Locatie: Aalsmeer

Servo drive aansluiten (op CNC760)

Bericht door Dingenman »

Ik heb even wat hulp nodig met de connecties tussen de Eding CNC760 en mijn servo drive, want ik ben er al een tijdje mee bezig maar kom er niet helemaal uit. Ik hoop dat jullie me even op weg kunnen/willen helpen. Hieronder het overzicht van de aansluitmogelijkheden:
24976
Over het bovenste 'groepje':
- Is het normaliter de bedoeling dat Servo ON wordt geactiveerd door de Enable van de CNC760?
- En waarvoor dient de Alarm clear input? Is dat noodzakelijk om de servo na een alarm te resetten of vrij te geven..? / kan dat door de 760 worden gegenereerd? Ik kan het in de handleiding van de servo ook niet terugvinden
- En mag ik de rest van genoemde inputs verder vergeten?
Van het middelste groepje met outputs van de drive gebruik ik de Servo alarm, brake release maar: - hoe gebruik je het Servo ready signaal?
- Heb ik de laatste twee outputs (Positioning complete & Torque in-limit signal) niet nodig?
En van het onderste blokje aansluitingen gebruik ik alleen 5V Step/Pulse+ & - en 5V Dir+ & -
Nog ter info: Ik ga een Pilz veiligheidsrelais gebruiken tbv noodstop.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Servo drive aansluiten (op CNC760)

Bericht door Kjelt »

Dingenman schreef: 29 sep 2023 20:35 Over het bovenste 'groepje':
- Is het normaliter de bedoeling dat Servo ON wordt geactiveerd door de Enable van de CNC760?
Ja als je Eding opstart moet je eerst activate drukken die enabled de servos
- En waarvoor dient de Alarm clear input? Is dat noodzakelijk om de servo na een alarm te resetten of vrij te geven..? / kan dat door de 760 worden gegenereerd? Ik kan het in de handleiding van de servo ook niet terugvinden
Dan wordt het even testen, normaal als een drive in error staat moet je hem inderdaad weer heractiveren. Ik doe het zelf anders, zodra een drive in alarm schiet stoopt Eding met een M-stop melding (als je de alarm uitgangen goed doorgelust hebt naar de drive alarm of wellicht heeft de 760 voor iedere as een aparte alarm ingang , wil je even checken.
Wat ik doe is als ik een M-stop krijg kijken welke driver in de fout staat, vaak weet je het zelf al want 80% van de M stops zijn de machinist zijn fout. Dan druk ik de E-stop in die het veiligheidsrelais de-aktiveert, die op zijn beurt de-activeert via een zwaar relais de voeding van de motor drivers. Bij AC servos haal je dan via dat relais de 230V netspanning weg van de drivers. Eding meldt E-stop. Je activeert weer de E-stop waardoor bij mijn veiligheidsrelais instelling het veiligheidsrelais weer heraktiveerd na enkele secondes, die aktiveert weer het zware relais die de drivers weer aan zet.
Bij mij is de driver dan weer gereset maar mocht dit bij jou niet het geval zijn dan zul je nog een soort van single-shot schakeling op die alarm clear moeten zetten. Maar ik denk dat dit wel g3noeg is.

-
En mag ik de rest van genoemde inputs verder vergeten?
Ja
- hoe gebruik je het Servo ready signaal?
- Heb ik de laatste twee outputs (Positioning complete & Torque in-limit signal) niet nodig?
Gebruik je inderdaad niet, dit is nodig bij gebruik van bv externe glaslinealen en besturingen die een fire and forget digitaal protocol hebben, bv move X to position a dan wacht de besturing tot de servo terug meldt dat hij er is.
Eding werkt met step dir en iedere step wordt direct uitgevoerd. De berekening wordt door de pc gedaan, de stepdir en synchronisatie uitvoering door de microcontroller op de 760 kaart.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Servo drive aansluiten (op CNC760)

Bericht door Kjelt »

Let trouwens bij die outputs goed op dat je een voldoende grote ohmse weerstand tussen de 24V en de servo output ingang zet, anders blaas je de optocoupler in de servo driver op.
Beetje dikkeduim is +/- 10mA dus bij 24V weerstand van 2700 ohm.
Dingenman
Berichten: 202
Lid geworden op: 21 aug 2009 10:10
Locatie: Aalsmeer

Re: Servo drive aansluiten (op CNC760)

Bericht door Dingenman »

Dank je Kjelt,
Dit neemt een hoop vraagtekens bij me weg 8)
OK, ik ga het even proberen zonder de Alarm clear. Ik kan de draad zo erbij pakken uit de kabelgoot want alle 50 draden zitten aangesloten aan de scsi connector van SC1.
Bedoel je dat de optocoupler max. slechts 10 mA aan stroomsterkte kan verdragen? Ik was van plan om met een meervoudig relaisblokje te werken, dus zal even nameten wat de schakelstroom daarvan is.
Wordt vervolgd en nogmaals bedankt,
Ard
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Servo drive aansluiten (op CNC760)

Bericht door Kjelt »

Dingenman schreef: 30 sep 2023 20:29 Bedoel je dat de optocoupler max. slechts 10 mA aan stroomsterkte kan verdragen? Ik was van plan om met een meervoudig relaisblokje te werken, dus zal even nameten wat de schakelstroom daarvan is.
Standaard opto is dat de dikke duimwaarde ja. Er zijn uitzonderingen.
Mijn motto is "geen risico nemen met in en uitgangen van dure bordjes/drivers, altijd een buffer er tussen".

Meestal als je een relais wilt schakelen zet je er nog een transistor tussen die de schakelstroom wel aan kan.
Vergeet ook de vrijloopdiode over de spoel niet!
Als je een aantal relais van 24V wilt schakelen kijk dan eens naar een ULN2802A ic. Daar zitten een aantal transistoren en vrijloopdiode in die de meeste normale relais wel kunnen schakelen.
Ook de Ali relaisbordjes hebben vaak naast een opto al een transistor en diode er bij zitten.
Dingenman
Berichten: 202
Lid geworden op: 21 aug 2009 10:10
Locatie: Aalsmeer

Re: Servo drive aansluiten (op CNC760)

Bericht door Dingenman »

Klopt, ik heb zo een Ali relaisbordje met NPN of PNP naar keuze.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5419
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Servo drive aansluiten (op CNC760)

Bericht door serum »

Bij mij werkte zo'n Alie blokje niet op de 760. Ik heb uiteindelijk allemaal van die smalle DIN relays gekocht van Phoenix. (stuk mooier ook)

https://www.elektramat.nl/phoenix-conta ... pt-24dc-1/
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Servo drive aansluiten (op CNC760)

Bericht door Kjelt »

Het gaat hier over de servo driver optocoupler uitgangen.
Daar staan kennelijk in de manual geen specificaties bij van de max stroom, dus gaan we maar uit van een veilige waarde van 10mA.

De 760 gebruikt fets voor de uitgang die kunnen dacht ik max 50mA sinken dus naar ground trekken maar dat zal ik even moeten nakijken.
Dingenman
Berichten: 202
Lid geworden op: 21 aug 2009 10:10
Locatie: Aalsmeer

Re: Servo drive aansluiten (op CNC760)

Bericht door Dingenman »

Ik heb bij de verkoper van JMC ook nog maar even de max. toelaatbare stroomsterkte opgevraagd.
Bij een eerdere vraag aan hen kreeg ik zowaar snel en correct antwoord. 8)
Dingenman
Berichten: 202
Lid geworden op: 21 aug 2009 10:10
Locatie: Aalsmeer

Re: Servo drive aansluiten (op CNC760)

Bericht door Dingenman »

Antwoord ontvangen:

‘please check the manual on page 23 &24

the max. output current no more than 150mA’

Ik heb geen handleiding waarin dat staat dus die ook maar even opgevraagd.

Het is in ieder geval een redelijke stroomsterkte waar ik iets mee kan. 8)
Dingenman
Berichten: 202
Lid geworden op: 21 aug 2009 10:10
Locatie: Aalsmeer

Re: Servo drive aansluiten (op CNC760)

Bericht door Dingenman »

Ik heb de drives aangesloten en die geven aan rdy (ready) echter de motor staat niet vast.
Het safety circuit is gesloten en werkt, alleen de e-stop signalering naar de cnc760 is nog even niet aangesloten.
Zonder dat iets aan de standaard instellingen van de drives is gedaan en verder nog geen Home switches aangesloten zou de servomotor in principe toch vast moeten staan?
Gebruikersavatar
P1-Engineering
Donateur
Berichten: 441
Lid geworden op: 27 aug 2019 23:28
Locatie: Haarlem

Re: Servo drive aansluiten (op CNC760)

Bericht door P1-Engineering »

Weet niet hoe het met deze servo's zit maar met mijn Delta's moet ik zowel een servo-on signaal uit sturen als de 230V naar de motor inschakelen.
Servo ready is meer een output van de drive, om Eding te laten weten dat de servo niet in storing staat.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Servo drive aansluiten (op CNC760)

Bericht door Kjelt »

Bij Eding moet je de activate knop eerst klikken na het starten dan gaat het enable signaal aan. Als dat niet werkt mischien het enable signaal inverteren?
Ook misschien de handleiding eerst goed doorlezen ;-)

Afbeelding
Dingenman
Berichten: 202
Lid geworden op: 21 aug 2009 10:10
Locatie: Aalsmeer

Re: Servo drive aansluiten (op CNC760)

Bericht door Dingenman »

@P1-Engineering:
De drive wordt door het massa enable signaal van de CNC760 geactiveerd, uiteraard staat ook de netspanning er op want E-stop lus is gesloten.
Het lijkt er op dat ik geen enable signaal uit de CNC760 krijg, met de multimeter zie ik niet dat de spanning richting 0 volt gaat...

@Kjelt: ik heb nu een hardware manual van de 760, en een software manual van de 760 en die zijn beiden vrij klein resp. 41 pag. en 70 pag.'s.
Pas veel later ergens anders ook een veel uitgebreidere software manual van 221 pagina's gevonden met veel meer informatie.
Dus ik lees me gek maar sommige zaken zijn moeilijk te doorgronden of summier beschreven.
Ik begin ook aan mezelf te twijfelen mbt aansluitingen driver<->760, klopt het zoals het nu zit?:
Afbeelding
Plaats reactie