Nieuwe Z-as

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Amateur
Berichten: 12
Lid geworden op: 08 feb 2019 18:00

Re: Nieuwe Z-as

Bericht door Amateur »

Die sensoren zijn limiet schakelaars. Ze zitten er eigelijk voor niets maar het is makkelijk als er iets fout gaat. Ik heb softlimits ingesteld dus ik heb ze bijna nooit nodig. Ze zijn nu ingesteld dat ze reageren op het aluminium. Tot nu toe eigelijk nog geen problemen mee gehad op andere plaatsen en assen. Ik dacht dat ze het zelfde reageren op staal en alu maar alleen met een andere afstand.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Nieuwe Z-as

Bericht door Kjelt »

Proxies als limit switches zou niet mijn voorkeur hebben, als er een metaal spaan langs vliegt of iets anders dat hij detecteert sta je meteen in noodstop. Maar goed als het werkt en je hebt er geen last van zal het wel meevallen.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5419
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Nieuwe Z-as

Bericht door serum »

Als je software limieten juist hebt ingesteld, homing is noodzakelijk voordat je iets doet en je gebruikt closed-loop motoren waarvan de alarm uitgang geintegreerd is in het noodstop/pauze circuit zijn limiet sensoren voor mij niet nodig. Normaalgesproken worden voor limietsensoren harde schakelaars gebruikt met een breekcontact.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Nieuwe Z-as

Bericht door Kjelt »

Mee eens serum,
helaas zie ik nog steeds vaak in de praktijk (zelfs bij vrij dure grote portaalfrezen uit het oosten) dat er nog geen closed loop servo/steppers gebruikt worden. Penny wise, pound foolish.
Ik had mijn OSPF ook voorbereid (bedraad) voor limit switches maar nooit nodig gehad.
Amateur
Berichten: 12
Lid geworden op: 08 feb 2019 18:00

Re: Nieuwe Z-as

Bericht door Amateur »

Ik moet jullie helemaal gelijk geven. Ik heb er al over zitten denken om ze er af te halen. Nu staat mijn frees 99% van de tijd in hout te knagen en heeeel af en toe aluminium, dus van de spaanders niet echt last. Nu heb ik nog wel open loop steppers, alles moest goedkoop toendertijd en heb ze nog niet vervangen. In de toekomst wel denk ik.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5419
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Nieuwe Z-as

Bericht door serum »

Even een zijspoor, wat voor maat motoren zit erop?

Als het Nema23 is, ik heb erg goede ervaringen met de 180W OMC servomotoren. Daarbij kan je, in tegenstelling tot de JMC servo's, een inertia waarde opgeven (en met auto-tune ook zelf laten bepalen). Vervolgens stel je de stijfheid in van de motor en als hij begint te resoneren kan je eenvoudig met je telefoon en een (gratis) RTA audio appje de resonantiefrequentie vaststellen en op die frequentie een filter instellen. (en ze hebben een goed werkende alarm out, waarbij je wel 1 paramater aan moet passen). Anders geven ze doodleuk geen alarm als ze geen voedingsspanning hebben.

Volgens mij kosten die motoren, verscheept vanuit Duitsland, 110 euro per stuk.

Ze zijn wel wat lang overigens..
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13540
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Nieuwe Z-as

Bericht door Arie Kabaalstra »

Kjelt schreef: 12 dec 2023 14:43 Mooi bedacht en ziet er goed uit.
Ik vind de toolsensor wel innovatief bedacht 8)
Buigt de toolsensor niet teveel door?
Wat is de reproduceerbaarheid van de afwijking over tien metingen ?
Ik vind die Toolsensor ook heel mooi opgelost zo, en met de constructie van de Z-as, kun je ook met langere tools nog goed uit de weg..

dit is er een in de Categorie "Vind Arie Mooi!".. Waar we op Datron machines nog wel eens een TouchProbe op een scharnierend armpje naast de kop zien, vind ik de oplossing om de Toolsetter aan de Brug te hangen wel mooi, dan hoef je alleen maar naar één eind van de Brug te lopen.. (en als je in je MeetMacro je Kop niet al te ver naast de Sensor positioneert voor het wisselen, sta je toch al in de buurt..

Toolchange wordt dan "Kop naar maximale hoogte, Kop opzij tot vlakbij de Sensor, Tooltje wisselen, dialoogje invullen met de "ongeveer lengte" start heien.. en dan neemt de machine het verder weer over.. meten, wegschrijven in Tooltabel,Toolsetter terug & Kop omhoog. tool opnieuw oproepen met nieuwe lengte, en Gas erop.. tegen die tijd heb je al weer een slok koffie genomen..
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5419
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Nieuwe Z-as

Bericht door serum »

Maar eerst.... Homing sensoren....
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13540
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Nieuwe Z-as

Bericht door Arie Kabaalstra »

Die heb ik er al een eeuwigheid NIET op zitten.. maar dat vraagt wel een bepaalde Discipline,en begrip van het verband tussen machinecoordinaten en werkstukcoordinaten..

mijn ervaring met "Proxen" is dat ze nauwkeuriger werken als ze niet kops, maar haaks op de slede kijken.
Ik heb daartoe in de tijd dat ik bij DamenCNC werkte de sensoren altijd "verstopt" gemonteerd, die voor de Z-as zat in de sledeplaat verstopt, en die keek niet naar een plaatje, maar naar een Gat.. (veiligheidsdingetje) er komt dus ALTIJD een signaal terug.. tenzij ie op zijn Nulpunt komt.. dan valt ie af.. Ergo... als je een draadbreuk zou hebben, dan geeft ie meteen een melding..

Voor de EMCO wil ik het't liefst ook zo doen.. Sensor aan de slede, gaatje in het bed boren.. en op de Beagle moet ik ook nog zoiets verzinnen..
Amateur
Berichten: 12
Lid geworden op: 08 feb 2019 18:00

Re: Nieuwe Z-as

Bericht door Amateur »

Ik heb op het portaal 2 proxies zitten om het portaal de homen en haaks te stellen. Ook op de andere 2 assen zitten er aan 1 kant zo'n sensor om te homen.
serum schreef: 18 dec 2023 12:39 Even een zijspoor, wat voor maat motoren zit erop?

Als het Nema23 is, ik heb erg goede ervaringen met de 180W OMC servomotoren.
Ik heb inderdaad nema 23 er opzitten en heb al naar die motoren zitten kijken. 110 per motor valt wel mee. Ik vroeg me al af wat de verschillen zijn met de jmc motoren. Zou 4 van deze motoren genoeg zijn of zou er op de z as een andere moeten? Groter of kleiner?
Is het ook mogelijk om autotune te gebruiken op een dubbele as zoals op het portaal. Of moet je dan het portaal uit elkaar halen en dan het halve gewicht terugplaatsen om te tunen?
Arie Kabaalstra schreef: 18 dec 2023 13:28
Toolchange wordt dan "Kop naar maximale hoogte, Kop opzij tot vlakbij de Sensor, Tooltje wisselen, dialoogje invullen met de "ongeveer lengte" start heien.. en dan neemt de machine het verder weer over.. meten, wegschrijven in Tooltabel,Toolsetter terug & Kop omhoog. tool opnieuw oproepen met nieuwe lengte, en Gas erop.. tegen die tijd heb je al weer een slok koffie genomen..
Het is inderdaad nu een fluitje van een cent om je tool te wisselen. Waar ik eerst zoveel mogelijk mn werkstuk met 1 a 2 freesjes wilde maken, gebruik in nu wat meer verschillende.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5419
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Nieuwe Z-as

Bericht door serum »

Ik heb op mijn portaal een z as van totaal 38kg meen ik en die wordt ook gewoon vrolijk heen en weer geslingerd met 1 zo'n motortje. Ik heb er een spreadheet voor gemaakt om de massatraagheid te bepalen, voor de x en de z heb ik een auto tune gebruikt en die kwam nagenoeg overeen met de berekende waarde. Op de y as heb ik (ook dubbele motor) de inertia uit de spreadsheet ingevuld en volgens mij achteraf nog iets aangepast. Is al even geleden. Wil je de auto tune gebruiken met dubbele motoren dan pas je de methode toe zoals jij omschrijft. Je kan ook gewoon twee pc's verbinden en beide waarden tegelijk aanpassen. Je hebt al gauw iets van gevoel bij de ingevulde waarde tav de aandrijving. Zeker als je overal dezelfde verhouding/spoed spindel gebruikt gaan die waarden elkaar niet ver ontlopen. De roterende massa is van veel grotere invloed dan een bv 20kg zwaardere spindel. Ik gebruik een 40t stalen pulley, htd5, maar dergelijke klossen zijn moordend voor een lage massatraagheid. Logisch als je de massa/ eindtoerental/tijd afzet tegen de uiteindelijke beweging/tijd, maar ik had er even niet bij stilgestaan dat het verschil zo groot was.

Hier een kort filmpje van de bepaling van de inertia; ondertussen is de as heerlijk stil door het direct koppelen van de motor op de as. Voor mijn volgende machine geen snaren meer.

https://youtu.be/Uxx4bMXpRKw?feature=shared
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13540
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Nieuwe Z-as

Bericht door Arie Kabaalstra »

Amateur schreef: 18 dec 2023 14:55 Het is inderdaad nu een fluitje van een cent om je tool te wisselen. Waar ik eerst zoveel mogelijk mn werkstuk met 1 a 2 freesjes wilde maken, gebruik in nu wat meer verschillende.
Precies.. 'k heb in het verleden ook wel kleine series onderdelen gemaakt.. dat je dan 2-3 keer per stuk gereedschappen moet wisselen?.. ach.. dan heb je wat te doen tussen 2 slokken koffie door.. :lol:

Tevens, bezondig je je niet meer aan een fout die mensen zonder Toolsetter veelvuldig maken.. Immers zij werken altijd met Toollengte 0, en verschuiven feitelijk het Z0 vlak steeds als er een nieuw gereedschap geplaatst wordt.. en dat is eigenlijk feitelijke onzin, immers, je werkstuk hoogte veranderd niet als je toollengte verandert..

'k moet hoog nodig weer eens een Touch Probe en een Toolsetter bouwen.. 2 Toolsetters eigenlijk, want de tweede moet op de 4de as gemonteerd worden, Immers, die op het bed, zal niet bereikbaar zijn als de 4de as geplaatst is.. (ik moet dan wel even een paar Parameters reserveren voor die 2de Toolsetter.. maar dat kan ik wel verzinnen..
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Nieuwe Z-as

Bericht door andrefc101 »

Kjelt schreef: 18 dec 2023 10:36 Proxies als limit switches zou niet mijn voorkeur hebben, als er een metaal spaan langs vliegt of iets anders dat hij detecteert sta je meteen in noodstop. Maar goed als het werkt en je hebt er geen last van zal het wel meevallen.
In ruim 26 jaar nog precies nul keer meegemaakt. Nu frees ik natuurlijk niet zo veel.....
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Nieuwe Z-as

Bericht door Kjelt »

andrefc101 schreef: 18 dec 2023 19:47
Kjelt schreef: 18 dec 2023 10:36 Proxies als limit switches zou niet mijn voorkeur hebben, als er een metaal spaan langs vliegt of iets anders dat hij detecteert sta je meteen in noodstop. Maar goed als het werkt en je hebt er geen last van zal het wel meevallen.
In ruim 26 jaar nog precies nul keer meegemaakt. Nu frees ik natuurlijk niet zo veel.....
Jawel je freest wel veel....... kunststof ;-)
Plaats reactie