Hulp/advies nieuw te bouwen

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Arcss
Berichten: 28
Lid geworden op: 21 okt 2021 23:01

Re: Hulp/advies nieuw te bouwen

Bericht door Arcss »

Volgende omloopspindels zijn 'benodigd'
- 2x 800mm voor de X-as
- 1x 650mm voor de Y-as
- 1x 300mm voor de Z-as

Ik verschoot nogal van de prijs (+-€250)
Zijn hier tweedehandsmarkten of alternatieven voor?
Of bijt ik best door de zure appel?

De lineaire geleidingen zijn ondertussen al binnengekomen.
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1130
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Hulp/advies nieuw te bouwen

Bericht door Bjornski1976 »

Gewoon lekker bouwen wat je van plan bent. Het kan altijd beter maar je moet ergens een keer beginnen.

Kijk eerst een goed naar wat je er mee wilt gaan doen, bereik etc.. Dat je hout gaat doen staat al vast.

Om alles in een keer meteen goed te doen kost een hoop geld daarom is het belangrijk om een goede keuze te maken en begin bij het leren 3D tekenen van je machine. Bepaalde onderdelen zoals geleiders, spindel, lagers zijn te hergebruiken. Tweedehands is er veel te vinden tegen schappelijke prijzen, kijk rond en durf te vragen.

Veel plezier en succes met het bouwen.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Hulp/advies nieuw te bouwen

Bericht door Kjelt »

Arcss schreef: 07 nov 2023 20:49 Volgende omloopspindels zijn 'benodigd'
- 2x 800mm voor de X-as
- 1x 650mm voor de Y-as
- 1x 300mm voor de Z-as

Ik verschoot nogal van de prijs (+-€250)
Zijn hier tweedehandsmarkten of alternatieven voor?
Of bijt ik best door de zure appel?

De lineaire geleidingen zijn ondertussen al binnengekomen.
Dat is echt spotgoedkoop.
Voor een echte merk KO spindel als Isel of Hiwin dan zit je gauw tegen de 800-1000 euro.
Een enkele KO moer kost al meer dan 100.-
Hier een voorbeeld voor een niet merk redelijke spindel uit China die kost 1x800mm al 200.-
https://www.sorotec.de/shop/CNC-Mechani ... el-16-x-5/

2e hands kun je proberen door hier een topic te openen, wie weet heeft iemand nog wat liggen.
Afgelopen zaterdag op de landelijke dag had benkr flink wat spindels liggen.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3094
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Hulp/advies nieuw te bouwen

Bericht door hfjbuis »

Ik heb mijn spindels en geledingen van GooEquip
https://www.amazon.nl/-/en/gp/product/B ... =UTF8&th=1
en van CNCMANS.
https://www.amazon.nl/gp/product/B09JF3 ... =UTF8&th=1
Absoluut geen Hiwin kwaliteit maar bruikbaar voor mijn hobby CNC router.
Beiden hebben ze de BK10 houder geleverd met gewone kogellagers en daar zit een paar honderdste speling op. Die ga ik t.z.t. vervangen door een matched pair 7000AC lager (JZN) die € 10-- per setje kosten. De KO spindels zijn gerold en daardoor niet helemaal recht maar dit zal, in vergelijking met alle andere onvolkomen heden van mijn CNC router geen significante invloed hebben op de nauwkeurigheid.

Bij deze verkopers is de prijs van een complete set vaak maar een fractie duurder dan een losse KO spindel.

Als je de advertenties van deze verkopers bekijkt, dan kom je dezelfde aanbieding voor verschillende prijzen tegen.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13537
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Hulp/advies nieuw te bouwen

Bericht door Arie Kabaalstra »

Het grote voordeel van dit forum is dat je naar hartelust kunt "grasduinen" door alle topics van mensen die zelf een machine hebben gebouwd, en ook waar ze tegenaan gelopen zijn..

afhankelijk van wat je met jouw machine wilt gaan doen, bepaal je het materiaal waar je em uit maakt..
Voor Hout, kan een houten machine goed voldoen.. wil je ook metaal kunnen bewerken, dan worden de krachten ook groter, en zul je naar een metalen frame moeten uitwijken..

Even een verhaaltje uit de Oude Doosch.. jaren geleden was ik voor het eerst op de jaarlijkse CNCzone Meeting, en daar sprak ik iemand die niet onder stoelen of banken stak hoe onder de indruk hij was van mijn machine.. want zijn machine was maar van Hechthout en Ladegeleiders.. 'k vroeg em toen.. "het werk wat jij er mee wilt doen, gaat dat?".. Ja.. dat gaat prima.. "Nou.. dan is jouw machine net zo goed als de mijne.. jij bouwde em voor het bewerken van houten onderdelen, ik frees Titanium.. dat is dan de hele reden achter mijn keuze voor staal.

Kortom, een machine is net zo goed als de onderdelen die ermee gemaakt worden, zolang deze onderdelen de capaciteit van de machine niet overstijgen..Ergo.. Ik heb er heel veel tijd en moeite in gestoken, maar dat stelt me dan ook in staat om Horloge onderdelen te maken, waarvan sommige nu in Zwitserland in een uurwerk van een Horloge van meerdere tienduizenden euro's zitten., maar als je meubels wilt maken, dan heb je per definitie NIETS aan mijn machine
Arcss
Berichten: 28
Lid geworden op: 21 okt 2021 23:01

Re: Hulp/advies nieuw te bouwen

Bericht door Arcss »

Arie Kabaalstra schreef: 08 nov 2023 16:35 Het grote voordeel van dit forum is dat je naar hartelust kunt "grasduinen" door alle topics van mensen die zelf een machine hebben gebouwd, en ook waar ze tegenaan gelopen zijn..

afhankelijk van wat je met jouw machine wilt gaan doen, bepaal je het materiaal waar je em uit maakt..
Voor Hout, kan een houten machine goed voldoen.. wil je ook metaal kunnen bewerken, dan worden de krachten ook groter, en zul je naar een metalen frame moeten uitwijken..

Even een verhaaltje uit de Oude Doosch.. jaren geleden was ik voor het eerst op de jaarlijkse CNCzone Meeting, en daar sprak ik iemand die niet onder stoelen of banken stak hoe onder de indruk hij was van mijn machine.. want zijn machine was maar van Hechthout en Ladegeleiders.. 'k vroeg em toen.. "het werk wat jij er mee wilt doen, gaat dat?".. Ja.. dat gaat prima.. "Nou.. dan is jouw machine net zo goed als de mijne.. jij bouwde em voor het bewerken van houten onderdelen, ik frees Titanium.. dat is dan de hele reden achter mijn keuze voor staal.

Kortom, een machine is net zo goed als de onderdelen die ermee gemaakt worden, zolang deze onderdelen de capaciteit van de machine niet overstijgen..Ergo.. Ik heb er heel veel tijd en moeite in gestoken, maar dat stelt me dan ook in staat om Horloge onderdelen te maken, waarvan sommige nu in Zwitserland in een uurwerk van een Horloge van meerdere tienduizenden euro's zitten., maar als je meubels wilt maken, dan heb je per definitie NIETS aan mijn machine
Ik weet nog niet echt wat mijn plannen zijn, maar het worden zeker geen titanium onderdelen voor Zwitserse horloges :-)
Eerder richting bewerkte mdf/multiplexplaten waar een mm speling geen ramp is.
hfjbuis schreef: 07 nov 2023 22:59 Ik heb mijn spindels en geledingen van GooEquip
https://www.amazon.nl/-/en/gp/product/B ... =UTF8&th=1
en van CNCMANS.
https://www.amazon.nl/gp/product/B09JF3 ... =UTF8&th=1
Absoluut geen Hiwin kwaliteit maar bruikbaar voor mijn hobby CNC router.
Beiden hebben ze de BK10 houder geleverd met gewone kogellagers en daar zit een paar honderdste speling op. Die ga ik t.z.t. vervangen door een matched pair 7000AC lager (JZN) die € 10-- per setje kosten. De KO spindels zijn gerold en daardoor niet helemaal recht maar dit zal, in vergelijking met alle andere onvolkomen heden van mijn CNC router geen significante invloed hebben op de nauwkeurigheid.

Bij deze verkopers is de prijs van een complete set vaak maar een fractie duurder dan een losse KO spindel.

Als je de advertenties van deze verkopers bekijkt, dan kom je dezelfde aanbieding voor verschillende prijzen tegen.
Ik ga er van uit dat mijn machine ook genoeg onvolkomenheden zal hebben waardoor ik misschien nauwkeuriger zal werken met mijn decoupeerzaag :-)
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13537
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Hulp/advies nieuw te bouwen

Bericht door Arie Kabaalstra »

Arcss schreef: 08 nov 2023 19:51 maar het worden zeker geen titanium onderdelen voor Zwitserse horloges :-)
Bij mij is de Hoofdmoot ook niet voor Zwitserse Horloges, maar het is wel leuk als je onderdelen mag maken voor een Zwitserse Fabrikant.. en dit was niet de eerste..
Vooralsnog ben ik een Fabrikant van Nederlandse Horloges :lol:

Dit soort dingen:

Afbeelding

en Zo wordt dat dan gemaakt:

Afbeelding

Maar mijn machine heeft een stalen frame, met 12x2 voorgespannen kogelomlopen en voorgespannen rails van Bosch-Rexroth... werkbereik is slechts 280 x 140 x 170 mm

Afbeelding

meer dan dit is het niet, en Ja.. dat is een Lista Kast waar ie op staat.. Zo klein is ie..
Arcss schreef: 08 nov 2023 19:51 Eerder richting bewerkte mdf/multiplexplaten waar een mm speling geen ramp is.
Ik kan al voorspellen.. als je je machineframe van een Goede kwaliteit hout maakt, ik denk zelf even aan BetonPlex.. Met ondersteunde Rondgeleidingen, die zijn stijver dan "Zwevende" dan moet het heel gek lopen als je niet eerder in de buurt van 0.1 mm zit, afgezien van de uitzetting van Hout onder invloed van Vocht... Ik heb zelf ervaren dat Beuken in de breedte al zo een % uitzet.. best lullig als je een plaat op 700 mm breedte laat zagen, en er een week later achterkomt dat ie 7 mm breder geworden is.., maar als je em dan weer zou zagen, en hij droogt.. dan is ie nog maar 693.. en da'hoort nie!.. Zo snel mogelijk verwerken, en direct in de lak blaffen is het devies..
Arcss
Berichten: 28
Lid geworden op: 21 okt 2021 23:01

Re: Hulp/advies nieuw te bouwen

Bericht door Arcss »

Zouden deze wat zijn voor mijn projectje? Enkel nog 4de controller bij.
chrome_B6EMMXk8eL.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Hulp/advies nieuw te bouwen

Bericht door benkr »

Laat eens weten waar je machine gaat wonen, misschien heb ik nog wel wat spulletjes voor je liggen. Ik zal morgen eens kijken wat ik nog heb wat weg mag. Ik denk dat ik nog 3 Nema 23 motoren en 3 drivers heb liggen, en ook nog een paar 20 mm KO spindels, even geen idee hoe lang ze zijn.

Vooral die drivers van de advertentie hierboven kan ik je niet aanraden, ga voor Leadshine drivers of een ander bekend merk.
En tegenwoordig worden zeker closed loop steppers of servomotoren van JMC, b.v. de 180W versies zijn best wel veel gebruikt.
Voordeel van de servomotoren is dat ze een ingebouwde driver hebben, dat scheelt weer ruimte in je controllerkast.
Arcss
Berichten: 28
Lid geworden op: 21 okt 2021 23:01

Re: Hulp/advies nieuw te bouwen

Bericht door Arcss »

Machine zal in mijn mancave wonen. (lees: plaats voor grasmachine, fietsen, werkbank, barbecue, ... )
Ik woon in Lichtervelde/België.

Kogelomloopspindels heb ik reeds, laat gerust weten wat je kan aanraden.

Het elektronische deel wordt het moeilijkste deel voor mij vrees ik.
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Hulp/advies nieuw te bouwen

Bericht door benkr »

Ik zou kiezen voor JMC servomotoren, zonder je machine verder te kennen lijken mij de 180W versies goed bruikbaar voor je.
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Hulp/advies nieuw te bouwen

Bericht door benkr »

Ik zou kiezen voor JMC servomotoren, zonder je machine verder te kennen lijken mij de 180W versies goed bruikbaar voor je.

Kies een goede controller, dat is en blijft het hart van je machine, hier op het forum is Eding best wel populair, maar er zijn vele andere merken.
Ligt er vooral aan welke software als besturingsplatform je wil gaan gebruiken. Als je b.v. kiest voor Mach3 dan is Pokeys57CNC ook een bruikbaar alternatief, maar zoals gezegd er zijn er velen.
Arcss
Berichten: 28
Lid geworden op: 21 okt 2021 23:01

Re: Hulp/advies nieuw te bouwen

Bericht door Arcss »

Ik was eigenlijk van plan om op de linuxkar te springen.

Ik heb net die JMC's bekeken, €600 voor een eerste instapmachine vind ik toch wat te hoog gegrepen :roll:

Mijn budget voor de hele machine is niet echt hoog omdat ik er nog geen ervaring mee heb en het eigenlijk ook wel zou kunnen dat het mij niet bevalt (al vrees ik dat dit het geval niet zal zijn)
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13537
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Hulp/advies nieuw te bouwen

Bericht door Arie Kabaalstra »

ach... als je ziet wat ik aan mijn eerste machine heb uitgegeven?... Daar kun je net geen nieuwe auto voor kopen, maar wel een puike 2de hands.. :lol:

Ik heb het aan de Besturingskant in eerste instantie zuinig aan gedaan.. hoewel ik nog wel de eerste steppers erop heb zitten, maar die kon ik overnemen van iemand, met een Stepperkaart die je op de PC aan moest sluiten.. dat was geen goed spul, dus meteen maar goede drivers gekocht.. 32 Volt.. Inmiddels zit ik op 75 Volt, nog met dezelfde steppers die ik 16 jaar geleden overnam.. Qua besturingssoftware is het ook zo gegaan.. eerst een poosje met ZeusCNC gedraaid, tot ik een tweedehands PC kocht, en overstapte naar EdingCNC..

Inmiddels.. ben ik 16 jaar verder, maak ik nu Titanium horlogekasten, op diezelfde machine, al lijkt ie totaal niet meer op wat het eens was... omdat ie tegenwoordig... Sinds 10 jaar alweer, beschikt over een stalen behuizing, met ingebouwd bedieningspaneel en een 15" scherm, Binnenkort wordt de PC vervangen door een modernere, en kom er een 15" Mepscherm in.. die machine heeft me al zoveel plezier gebracht.. die doe'k nooit meer weg!
Plaats reactie