pijltjes toets. % snel Heid minder

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Arian
Berichten: 622
Lid geworden op: 18 nov 2007 17:48
Locatie: Hilversum
Contacteer:

pijltjes toets. % snel Heid minder

Bericht door Arian »

hallo,

ik heb een vraagje, ik heb op een nieuw pc Eding cnc gezet, mijn oude pc was stuk gegaan.
wat in nu niet meer kan is als ik met mijn pijtjes toets een as bewegen.
en als dat tehaart gaat,kont ik met mijn % hem langzamer zetten, maar dat doet hij niet meer.
hoe krijg ik dit weer aan de praat ik hen de 4.03 er op staan
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13537
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: pijltjes toets. % snel Heid minder

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik kan dat wel.. EdingCNC V4.03.62..

gewoon zoals het vroeger was.. F9/F10 of, net als vroeger, Ctrl F +Feed, of Ctrl-Shift F -Feed..

Wat je ook kan doen, is gewoon een Potmetertje aansluiten.. dan kun je het met een draaiknop regelen.. helemaal traploos..
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1767
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: pijltjes toets. % snel Heid minder

Bericht door Kars-cnc »

Ik heb even gekeken onder het tabblad "setup" maar ik zie zo niets waarmee je het joggen met de toetsen kunt aan of uit zetten. Voor zover ik weet is het joggen met de pijltjes toetsen ook een standaard feature die bij elke Eding gebruiker werkt (hoor het graag als het anders is).

Wel moet het vinkje "jogging before homing" aan staan om te kunnen joggen voordat je ge-homed hebt.

In de cnc.ini file zit nog een setting "disableKeyboardJogging = 0" daarmee kun je blijkbaar het joggen met de pijltjestoetsen uitzetten. Je kunt er even naar kijken, maar het lijkt mij niet waarschijnlijk dat die setting omgevallen is bij het overzetten naar je nieuwe PC.

Kun je wel op andere manieren joggen, b.v. met het jog-pad, zoals Arie noemt?
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13537
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: pijltjes toets. % snel Heid minder

Bericht door Arie Kabaalstra »

Kars-cnc schreef: 23 okt 2023 18:39 Kun je wel op andere manieren joggen, b.v. met het jog-pad, zoals Arie noemt?
ga eens even heel snel je mond spoelen met een kommetje kokend lood?.. :lol:

Ik heb het nooit gehad over het Jogpad.. ik gebruik dat niet.. en NIEMAND zou dat moeten gebruiken.. op je scherm, of met een muis heb je geen tactile feedback.. AFBLIJVEN DUS!..

Volgens EdingCNC is dat Jogpad iets dat de klanten willen.. FOUT!.. dat is iets waarvan de klanten nog geloven dat het handig is, maar klanten weten niets.. kunnen niets (ik heb dit eerder gezegd) en Daarom komen ze naar bedrijven die WEL weten hoe het moet.. die moeten zich dan ook niet bezig gaan houden met wat klanten beweren te willen, die moeten de klant vertellen, net zoals ik hier doe , Hoe het werkt!

Joggen Voor Homen.. is niet belangrijk.. je gaat immers niet joggen om een referentiepunt vast te leggen voor je gehomed hebt!, Immers.. 't zou dan zomaar kunnen dat je buiten je machine limits gaat als je groot werk op je machine hebt liggen.. en da'hoort nie!..

(ik heb dat wel aanstaan, omdat ik nog geen home schakelaars heb, dus, eerst homen, dan pas Joggen.. omdat ik mijn machines gewoontegetrouw 's avonds terugzet op het Home Punt, zodat ik na het homen weer verder kan.. )
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1767
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: pijltjes toets. % snel Heid minder

Bericht door Kars-cnc »

Arie Kabaalstra schreef: 23 okt 2023 21:59 Ik heb het nooit gehad over het Jogpad..
Nou..., je noemde F9/F10, bij mijn EdingCNC V4.03.59.. is dat "Jog" en "Jogpad", maar misschien is dat inmiddels veranderd :mrgreen:

Mijn bedoeling was Arian verder te helpen met zijn probleem dat het joggen met de pijltjestoetsen niet meer werkt op zijn nieuwe PC. Alhoewel... als ik het bericht nog weer eens lees zou het ook kunnen dat het joggen wel werkt maar de jog snelheid niet meer beïnvloed wordt door de % knop... Het bericht is mij niet helemaal duidelijk. Ik zou Arian dan ook willen vragen wat meer info te geven!
Gebruikersavatar
ruudpg
Donateur
Berichten: 1051
Lid geworden op: 19 jul 2011 12:37
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Re: pijltjes toets. % snel Heid minder

Bericht door ruudpg »

Arie Kabaalstra schreef: 23 okt 2023 21:59
Volgens EdingCNC is dat Jogpad iets dat de klanten willen.. FOUT!.. dat is iets waarvan de klanten nog geloven dat het handig is, maar klanten weten niets.. kunnen niets (ik heb dit eerder gezegd) en Daarom komen ze naar bedrijven die WEL weten hoe het moet.. die moeten zich dan ook niet bezig gaan houden met wat klanten beweren te willen, die moeten de klant vertellen, net zoals ik hier doe , Hoe het werkt!

Joggen Voor Homen.. is niet belangrijk.. je gaat immers niet joggen om een referentiepunt vast te leggen voor je gehomed hebt!, Immers.. 't zou dan zomaar kunnen dat je buiten je machine limits gaat als je groot werk op je machine hebt liggen.. en da'hoort nie!..
Wel weer een beetje kort door de bocht Arie (zoals we van je gewend zijn) 8)

Joggen vóór het homen kan soms best handig zijn, bijvoorbeeld als er om wat voor reden dan ook stappenverlies is geweest en de brug loopt door zijn eindpunt, is het handig om de z-as met joggen weer binnen het normale werkbereik te krijgen. Ik weet dat er mensen zijn die zo goed met hun machine om kunnen gaan dat dit nooit gebeurd, althans ze vertellen het niet, maar bij mij gebeuren dit soort dingen incidenteel nog wel eens, en omdat Eding vooral gericht is op de hobby-markt is het best een handige functie als je dit soort machines niet dagelijks gebruikt.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13537
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: pijltjes toets. % snel Heid minder

Bericht door Arie Kabaalstra »

ruudpg schreef: 24 okt 2023 13:33 Joggen vóór het homen kan soms best handig zijn
Ja.. Als er iets mis gaat.. en dat moet je toch ten allen tijde zien te voorkomen.. gaat er dan toch iets mis, dan zet je het even aan in je Setup..

'k schreef ook, (niet voor niets) dat ik het uit heb staan, omdat ik geen eindschakelaars heb.. dus, jog ik voor het homen, dan ben ik mijn positie kwijt..
Kars-cnc schreef: 24 okt 2023 08:34 Nou..., je noemde F9/F10, bij mijn EdingCNC V4.03.59.. is dat "Jog" en "Jogpad", maar misschien is dat inmiddels veranderd
Nee.. .dat is niet Jog en Jogpad, het kan netzogoed User8 en User9 zijn of User18 en User19, Move to Work Zero en G28 Spindel RPM - of +

en als je dat niet snapt.. blijf dan gerust met je takken van je machine af.. want blijkbaar denk jij dat F9 en F10 ALTIJD Jog en Jogpanel zijn..
het is maar net in welke "Machine Modus" je zit, ofwel welk Menu.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: pijltjes toets. % snel Heid minder

Bericht door andrefc101 »

Arie Kabaalstra schreef: 24 okt 2023 14:45 en als je dat niet snapt.. blijf dan gerust met je takken van je machine af.. want blijkbaar denk jij dat F9 en F10 ALTIJD Jog en Jogpanel zijn..
het is maar net in welke "Machine Modus" je zit, ofwel welk Menu.
Ja, eigelijk zou dat EdingCNC (wat ik zelf maar een verschrikkelijk soepbesturing vind...), niet zomaar aan iedereen verkocht mogen worden.
Zeg maar, eerst bewijzen dat je er wel capabel voor bent...
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5418
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: pijltjes toets. % snel Heid minder

Bericht door serum »

Vertel ons nou eens hoe je er echt over denkt Andre. :mrgreen: :mrgreen:
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: pijltjes toets. % snel Heid minder

Bericht door hugo stoutjesdijk »

serum schreef: 24 okt 2023 18:45 Vertel ons nou eens hoe je er echt over denkt Andre. :mrgreen: :mrgreen:
Je bedoelt, welke soep het meest overeenkomt?

TS is afgehaakt ben ik bang.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13537
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: pijltjes toets. % snel Heid minder

Bericht door Arie Kabaalstra »

andrefc101 schreef: 24 okt 2023 18:32 (wat ik zelf maar een verschrikkelijk soepbesturing vind...)
Dus moet je er ook niet over oordelen, dat je het een soepbesturing vindt, dat mag, en dat is al voldoende.. maar.. uitgaande van jouw opmerking zou het dan ook prima zijn om mensen zonder rijbewijs met een auto de straat op te laten gaan?..
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5418
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: pijltjes toets. % snel Heid minder

Bericht door serum »

Comfortabel stoeltje, popcorn. Ik zit er klaar voor!
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2469
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: pijltjes toets. % snel Heid minder

Bericht door hainjedaf »

Arie Kabaalstra schreef: 24 okt 2023 18:48
andrefc101 schreef: 24 okt 2023 18:32 (wat ik zelf maar een verschrikkelijk soepbesturing vind...)
Dus moet je er ook niet over oordelen, dat je het een soepbesturing vindt, dat mag, en dat is al voldoende.. maar.. uitgaande van jouw opmerking zou het dan ook prima zijn om mensen zonder rijbewijs met een auto de straat op te laten gaan?..
Pot verwijt ketel?!?
serum schreef: 24 okt 2023 18:57 Comfortabel stoeltje, popcorn. Ik zit er klaar voor!
Ik ga effe in mijn garderobe het asbest pak afstoffen... Flame wars zijn zo leuk!
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: pijltjes toets. % snel Heid minder

Bericht door andrefc101 »

Arie Kabaalstra schreef: 24 okt 2023 18:48
andrefc101 schreef: 24 okt 2023 18:32 (wat ik zelf maar een verschrikkelijk soepbesturing vind...)
Dus moet je er ook niet over oordelen, dat je het een soepbesturing vindt, dat mag, en dat is al voldoende.. maar.. uitgaande van jouw opmerking zou het dan ook prima zijn om mensen zonder rijbewijs met een auto de straat op te laten gaan?..
Arie, het is een hobby besturing, en dat gaat het altijd blijven.
Denk niet dat je mag verwachten dat de mensen eerst een verplichte scholing te volgen om een hobby uit te oefenen? Vind jij dat niet een beetje raar? En dan vervolgens mensen afbranden die een andere mening hebben dan jij is toch zeker echt te gek?
Of mis ik iets?
En inderdaad, ts is al gevlucht door deze vriendelijk hulp. Maar goed, aan de vraagstelling te horen, was het er ook eentje zonder cursus 😏
Plaats reactie