Recht monteren van Linear Rails

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13536
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Recht monteren van Linear Rails

Bericht door Arie Kabaalstra »

die rei zal je wel in staat stellen om in elk geval de "Masterrail" colineair te monteren aan het profiel, dat wil zeggen, als je de rei op het profiel zet, dan zal ie de "holtes" in het profiel overbruggen, en zolang ie niet "wankelt" staat ie gemiddeld gezien recht.. Meetklok erop, en de "masterrail" monteren.. dan de andere rail uitrichten aan de hand van de eerste..(Wagentjes op de Portaalwang, en dan bewegen tot het zo op zijn plek zit, en dan vasttrekken.. als de portaalwang dan nog soepeltjes beweegt.. dan zit het goed..
je zal ook de beide geleidingen ten opzichte van elkaar op dezelfde hoogte moeten zien te krijgen, anders loopt je brug scheef over het bed.
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Recht monteren van Linear Rails

Bericht door benkr »

Het grootste probleem is dat je niet of nauwelijks kunt meten aan de zijkant van zo'n lineaire rail, die wordt flink afgeschermd door het extrusieprofiel. Dat betekent dat je de rei er niet naast kunt leggen, ook een haarliniaal een beetje schuin maar nauwelijks, en dan moet je er nog op een listige manier een lampje achter zien te fröbelen. Die rei zal wel iets over de hoogte kunnen laten zien, maar ook dan ligt de rails dieper dan de delen die het profiel afschermen waardoor je waarschijnlijk toch helemaal niets ziet, ook hier laat een haarliniaal dat denk ik veel duidelijker zien.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13536
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Recht monteren van Linear Rails

Bericht door Arie Kabaalstra »

op een haarlineaal kun je niet meten.. op een Rei wel..
wrinex
Berichten: 178
Lid geworden op: 05 jun 2011 22:23
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Recht monteren van Linear Rails

Bericht door wrinex »

Arie Kabaalstra schreef: 31 okt 2023 22:06 die rei zal je wel in staat stellen om in elk geval de "Masterrail" colineair te monteren aan het profiel, dat wil zeggen, als je de rei op het profiel zet, dan zal ie de "holtes" in het profiel overbruggen, en zolang ie niet "wankelt" staat ie gemiddeld gezien recht.. Meetklok erop, en de "masterrail" monteren.. dan de andere rail uitrichten aan de hand van de eerste..(Wagentjes op de Portaalwang, en dan bewegen tot het zo op zijn plek zit, en dan vasttrekken.. als de portaalwang dan nog soepeltjes beweegt.. dan zit het goed..
je zal ook de beide geleidingen ten opzichte van elkaar op dezelfde hoogte moeten zien te krijgen, anders loopt je brug scheef over het bed.
dat is precies wat ik wil doen. verder kan ik de afstand van de masterrail aanhouden op beide profielen (karretje er af karretje voorzichich op de andere rail ) . buiten dat kan ik de REI precies tegen het opstaande randje schuiven en dan vast zetten. kom ik al aardig in de buurt, leine correctie en dan gaan vanaf daar. ik had al gemarkeerd welke kant van het profiel de onderkant word, zo probeer ik de onderste rails de masterrail te maken zodat zowel links als rechts de rails redelijk op de zelfde hoogte zitten, (alsnog beetje afhankelijk van de profielen die er onder komen voor het bed die ook niet recht zijn..... maargoed)
Laatst gewijzigd door wrinex op 01 nov 2023 00:51, 1 keer totaal gewijzigd.
wrinex
Berichten: 178
Lid geworden op: 05 jun 2011 22:23
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Recht monteren van Linear Rails

Bericht door wrinex »

benkr schreef: 31 okt 2023 22:39 Het grootste probleem is dat je niet of nauwelijks kunt meten aan de zijkant van zo'n lineaire rail, die wordt flink afgeschermd door het extrusieprofiel. Dat betekent dat je de rei er niet naast kunt leggen, ook een haarliniaal een beetje schuin maar nauwelijks, en dan moet je er nog op een listige manier een lampje achter zien te fröbelen. Die rei zal wel iets over de hoogte kunnen laten zien, maar ook dan ligt de rails dieper dan de delen die het profiel afschermen waardoor je waarschijnlijk toch helemaal niets ziet, ook hier laat een haarliniaal dat denk ik veel duidelijker zien.
de rei is 12 mm dik (dus niet zo een i profiel die kan ik niet betalen :) en in dit geval was die ook helemaal niet handig), en ik zou de hele 12 mm moeten kunnen bereiken met het meet klokje. zie het plaatje waar ik hem wil gebruiken op het profiel. hoop dat het werkt :)
wrinex
Berichten: 178
Lid geworden op: 05 jun 2011 22:23
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Recht monteren van Linear Rails

Bericht door wrinex »

Ik heb mijn REI ontvangen , en zal verder gaan in dit topic. zie hier de rei in de laatste video van dit topic.

bedankt voor de input !

https://www.cnczone.nl/viewtopic.php?style=2&t=22389
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Recht monteren van Linear Rails

Bericht door Kjelt »

Ok net de eerste 4 minuten gekeken en zo mag je niet met een meetklokje meten.
Dat moet altijd loodrecht op het klokje zijn.
Wat je in dit geval wilt gebruiken is een zwenktaster ook wel pupytaster genoemd.
wrinex
Berichten: 178
Lid geworden op: 05 jun 2011 22:23
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Recht monteren van Linear Rails

Bericht door wrinex »

Kjelt schreef: 06 nov 2023 19:37 Ok net de eerste 4 minuten gekeken en zo mag je niet met een meetklokje meten.
Dat moet altijd loodrecht op het klokje zijn.
Wat je in dit geval wilt gebruiken is een zwenktaster ook wel pupytaster genoemd.
dank je, dat is een beetje een probleem, en had ik meteen gedaan mocht er ruimte zijn. heel misschien koop ik eeen pupy taster (zat ik al een tijdje over na te denken), en een fatsoenlijke arm. word gek van deze poep arm !
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Recht monteren van Linear Rails

Bericht door Kjelt »

Kijk eens naar Noga voor de magnetische houder en arm of soortgelijke die je met een knop vast zet.
wrinex
Berichten: 178
Lid geworden op: 05 jun 2011 22:23
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Recht monteren van Linear Rails

Bericht door wrinex »

Laat ik nu net een video gemaakt hebben over dit! :( ben er bang voor. ik heb deze mag base ooit gekocht bij Verspaning online, niet de goedkoopste maar lijkt toch redelijk shit !

ik had net een arm besteld en een pupytaster hier https://www.hogetex.com/meten/meetklokk ... st-systeem

en dacht toen, laat ik mijn mag base eens op de surface plate gooien (HBM dus ook maar de vraag hoe goed dat is maar waar ik hem ook neerzet.... vrij poep), kijken wat het doet.. wat een gekut allemaal. als iedereen eens wat minder bagger zou verkopen. (ja kan ook ook alleen bekende merken kopen maar in principe zou het fijn zijn als specs of producten niet gewoon onbruikbaar zouden zijn)
wrinex
Berichten: 178
Lid geworden op: 05 jun 2011 22:23
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Recht monteren van Linear Rails

Bericht door wrinex »

Laat ik nu net een video gemaakt hebben over dit! :( ben er bang voor. ik heb deze mag base ooit gekocht bij Verspaning online, niet de goedkoopste maar lijkt toch redelijk shit !

ik had net een arm besteld en een pupytaster hier https://www.hogetex.com/meten/meetklokk ... st-systeem

en dacht toen, laat ik mijn mag base eens op de surface plate gooien (HBM dus ook maar de vraag hoe goed dat is maar waar ik hem ook neerzet.... vrij poep), kijken wat het doet.. wat een gekut allemaal. als iedereen eens wat minder bagger zou verkopen. (ja kan ook ook alleen bekende merken kopen maar in principe zou het fijn zijn als specs of producten niet gewoon onbruikbaar zouden zijn)

Zie hier de korte video :

Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13536
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Recht monteren van Linear Rails

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik heb dermate goede ervaringen met de Magnetische meetstatiefjes van HBM, dat ik er al een stuk of 3 heb.. één voor de EMCO 5 , één voor de Beagle, de andere min of meer "Vast" in de EMCOturn 120, omdat ie daar een koelslangetje vasthoudt..
best mogelijk dat ik er de komende tijd nog meer ga bestellen..
wrinex
Berichten: 178
Lid geworden op: 05 jun 2011 22:23
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Recht monteren van Linear Rails

Bericht door wrinex »

Arie Kabaalstra schreef: 07 nov 2023 19:48 Ik heb dermate goede ervaringen met de Magnetische meetstatiefjes van HBM, dat ik er al een stuk of 3 heb.. één voor de EMCO 5 , één voor de Beagle, de andere min of meer "Vast" in de EMCOturn 120, omdat ie daar een koelslangetje vasthoudt..
best mogelijk dat ik er de komende tijd nog meer ga bestellen..
ah ik heb hogetex gevraagd of hun magbase vlak is en of ze die er bij willen doen, en als hij poep is dan stuur ik hem terug. maar dat je goede resultaten hebt met HBM is goed nieuws hoop dat dat ook geld voor hun surface plate.

Hogetex verkoopt allemaal meet spul enzo dus mag aan nemen dat het redelijk is :) wellicht geen noga arm. maar ok noga arm is geloof ik 100 euro minimaal zonder base. en deze magbase kwam van verpaningonline.eu waar freesjes toch al snel 30 euro kosten. dus ik had iets hogere verwachtingen dan dit ! (had nooit een surface plate dus kom er nu pas achter hoe slecht het is)

ik hoef niet alles perfect te hebben gezien dat veeeeeeel te veel kost (en niet nodig voor mijn doeleinde). maar zoals het gaat op dit moment had ik net zo goed geen meet spul kunnen hebben. en alles op gevoel kunnen doen. voelt een beetje als een scam
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Recht monteren van Linear Rails

Bericht door Kjelt »

Hogetex daar heb ik wisselende ervaringen mee.
Ik was heel tevreden met ze tot ik een doos Vertex (Taiwan) paralellen bestelde, op de website stond foto van de houten kist met Vertex logo. Wat ik kreeg was een naamloze kist.
Heb ze gebeld en ze zeiden inmiddels een andere leverancier te hebben gevonden en ik mocht ze retourneren als ze niet goed waren maar ze vonden het maar vreemd dat ik daar moeilijk over deed.

Ik heb ze bij een kennis destijds met precisie meetapparatuur laten checken en ze waren nauwkeurig binnen de maat en tolerantie, dus heb ze gehouden omdat ik ze die week nodig had.

Toch vind ik het niet kunnen om met een Merk en foto te adverteren om vervolgens iets anders te leveren.
Plaats reactie