2mm Plexiglas strookjes...

Als je wat zoekt kan dat hier. Let op!!! Alleen particulieren of neem anders contact op! De berichten worden automatisch verwijderd na 6 maanden!!!

Moderator: Moderators

FSSF
Berichten: 884
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

2mm Plexiglas strookjes...

Bericht door FSSF »

Een tijdje geleden een zelfde topic hier over gehad. Gaat om 2mm plexiglas plaatjes van ca. 105x11mm. Deze strookjes worden om de 11mm haaks tussen twee langere stroken gelijmd. Toen heb ik een deel zelf gezaagd en een deel bij de bouwmarkt hier in de buurt laten zagen. De betreffende bouwmarkt ziet het nu niet meer zitten en tevens zat er behoorlijk veel nabewerking aan vorige keer, als in nameten, zaagpuntjes wegschuren, afbramen etc.

Voor een paar stuks zou frezen hier een mogelijkheid zijn maar heb er voor nu minimaal weer een stuk of 400 nodig, dat gaat weer een en al frustratie worden ben ik bang. :lol:

In mijn gedachte is het laseren hier van nog steeds ideaal(?) Maar misschien valt dit in de praktijk toch heel erg tegen, schuine randen, lange snijtijd, etc. Iemand die hier iets over kan zeggen uit ervaring? Of misschien wel wat stukjes 2mm in de laser wilt gooien om te kijken hoe dat er uit komt.
keesfrees
Berichten: 3119
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: 2mm Plexiglas strookjes...

Bericht door keesfrees »

FSSF schreef: 01 nov 2023 11:14 2mm plexiglas plaatjes van ca. 105x11mm
Lijkt mij een mooi klusje voor een CNC bovenfrees.
De hele plaat er op, slim programmaatje en even wachten.
Altijd wel even experimenteren met materiaal <-> freesje.

Voorbeeld :
23930
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
FSSF
Berichten: 884
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: 2mm Plexiglas strookjes...

Bericht door FSSF »

Als de boel er op ingericht is wellicht wel, het wordt al snel te duur en teveel gehannes met rondvliegende strookjes en vollopende freesjes bij gebrek aan tijd hier. :mrgreen:

Tevens kan het mogelijk gewoon interessant zijn om te (laten) laseren voor mij als de resultaten voldoende zijn. Maar of dit goed en snel genoeg gaat op een 40/60/80Watt machientje...
keesfrees
Berichten: 3119
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: 2mm Plexiglas strookjes...

Bericht door keesfrees »

Mag ik hier uit opmaken dat je zelf een CNC tafel hebt ?
Ja, het is idd even vogelen, op die manier ben ik ervarings "deskundige" geworden voor kleine stukjes uit hele plaat, zonder wegvliegen ook nog.

Laseren, heeft ook nadelen qua afwerking voor je (?) en kost ook tijd/geld
Waterstralen, kan dat ? Maar kan ook (te) kostbaar worden.

Knippen ? Op zo'n brede (metaal) schaar ?

Op een klein zaagtafeltje (eerst de plaat grof opdelen) zoiets als dit :
25025
En dan een aandrukker (zo'n kam dinges, hoe heet dat ?) oid er bij maken.

Wat voor stuksprijs dacht je aan, je mag een proefstukje opsturen evt.
Laatst gewijzigd door keesfrees op 01 nov 2023 13:01, 1 keer totaal gewijzigd.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
cncjohn
Berichten: 164
Lid geworden op: 25 sep 2014 19:51
Locatie: schijf
Contacteer:

Re: 2mm Plexiglas strookjes...

Bericht door cncjohn »

Ideaal werk voor een opdeelt zaagmachine
Vraag het is aan bij Vink of zo
Krijg je het in een doosje thuis
Wel zo makkelijk
Gebruikersavatar
zeeschuim
Donateur
Berichten: 881
Lid geworden op: 05 jun 2015 21:54
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: 2mm Plexiglas strookjes...

Bericht door zeeschuim »

Wij van cncfrees adviseren cncfrees.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6016
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: 2mm Plexiglas strookjes...

Bericht door Sven »

What about zagen met een invalzaag?
Je hebt er zo veel nodig dat die zaag er misschien wel bijgekocht mag worden?

Dan kan je de geleiderail er een tikje boven laten zweven en tijdens het zagen aandrukken.

Evt een zaagblad met negatieve tandhoek er in.

Maarja, dan moet je wel weer een beetje ruimte hebben om de opstelling te maken.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
FSSF
Berichten: 884
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: 2mm Plexiglas strookjes...

Bericht door FSSF »

Met zagen valt het al snel buiten de toleranties. Omdat de strookjes tussen twee grote stroken gelijmd worden geeft de kleinste afwijking al problemen met lijmen of het onderling contact van delen. Het lijmen is al een ***werk op zichzelf, het ook nog eens moeten zagen en afwerken van al die stukjes zie ik na afgelopen keren niet zo zitten voor nu. :mrgreen: Zal later nog even een foto posten van het resultaat van vorige keer.

Ben nu dus vooral benieuwd naar de mogelijkheden met laseren omdat ik wel denk daar potentie in zit. Zojuist wel twee aanvragen gedaan en een prijs ontvangen van rond de € 0,30 p/s ex. alles.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4925
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: 2mm Plexiglas strookjes...

Bericht door Ballegooijen »

Ik kan ze laseren met een co2 laser. Gaat perfect, mooie gladde kanten en geen tabjes.

Edit: Ik weet niet of je zaterdag op de CNC dag bent. Dan kan ik wel wat stukje meenemen.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6016
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: 2mm Plexiglas strookjes...

Bericht door Sven »

FSSF schreef: 01 nov 2023 11:14 Gaat om 2mm plexiglas plaatjes van ca. 105x11mm
Ooooh, toleranties, ik ging uit van circa's ; )

Bedoel je dan dat er geen variatie in mag zitten of dat ze ongeveer 11 breed moeten zijn, binnen 0,01 mm van elkaar?

Je moet wel complete vragen stellen hoor, anders krijg je halve antwoorden.
Ben benieuwd naar de kiekjes!

Dit is ook het lastige van eigen productie overzetten naar extern, je weet zelf heel goed waar je toleranties of circa's zitten.
Veel van het werk dat ik vroeger inkocht was te goed en dus te duur.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
FSSF
Berichten: 884
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: 2mm Plexiglas strookjes...

Bericht door FSSF »

Fotootje van het spul vorige keer

Afbeelding
Ik kreeg te horen dat de kans op craqueleren groot is bij het verlijmen van gelaserde plexiglas delen...Wordt dus toch even testen.
Het bedrijf wat de overige kunststof delen zaagt doet ook een setje plexiglas strookjes om te kijken voor nu of dat wat wordt.
motormuis
Berichten: 842
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: 2mm Plexiglas strookjes...

Bericht door motormuis »

als je de plexiglas stroken die gelaserd zij in een ofen leg bij 70 graden 2.en half uur is de spanning eruit en kan je ze zonder problemen verlijmen
XL500SZ
Berichten: 155
Lid geworden op: 25 sep 2017 09:54
Locatie: Grunn'

Re: 2mm Plexiglas strookjes...

Bericht door XL500SZ »

Als ik het zou moeten doen zou ik de breedte iets overmaat zagen, daarna stapelen, klemmen, dwars op de (cnc) frees en alle opstaande kanten in 2x (met omkeren) vlak, parallel en op maat frezen.

Lengtes eventueel opspanning maken en vlak op de cnc de 2 korte zijkantjes frezen. Of korte zijkantjes zagen met negatief blad en beetje koeling/smeermiddel. Maar wordt nooit zo mooi als frezen.
FSSF
Berichten: 884
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: 2mm Plexiglas strookjes...

Bericht door FSSF »

motormuis schreef: 02 nov 2023 12:54 als je de plexiglas stroken die gelaserd zij in een ofen leg bij 70 graden 2.en half uur is de spanning eruit en kan je ze zonder problemen verlijmen
Thanks! Hou ik in gedachte.

@XL500, de lengte van de schotjes zijn sowieso iets overmaats en wordt later met het geheel schoongezaagd. Het ''probleem'' zit hem nu vooral in dat als alle schotjes niet precies identiek zijn de verlijming gewoon bijna niet mogelijk is.
Plaats reactie