Is dit al mogelijk

Hier kunnen de nieuwste ontwikkelingen en zelfbouw printers besproken worden

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
joopbos
Donateur
Berichten: 911
Lid geworden op: 12 mar 2008 19:34
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Is dit al mogelijk

Bericht door joopbos »

Ik zou graag op een curved surface willen printen met een plasticpoeper. Dus niet op een vlakbed.
Om 2 redenen. Als ik nu een dunwandig curved surface wil maken dan heb ik veel geprinte ondersteuning nodig ( lever niet)
Ik onderzoek ik de mogelijkheid om op een bestaand opervlak een extra laag te print.

Is het een gek idee dat het kan werken als er een slicer is die de printkop bv steeds in XZ of YZ laat bewegen.

voor de duidelijkheid ik fantaseer dat ik een massief 3D model op de printer leg en daarbovenop ga printen

Of zijn er andere mogelijkheden waar ik geen weet van heb?

Nadat ik het bericht geplaatst heb realiseer ik dat dat massieve 3D model het print bed wordt en ook verwarmd moet worden
MeMoRy
Berichten: 737
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: Is dit al mogelijk

Bericht door MeMoRy »

Ja, natuurlijk kan dat. Het ligt er alleen al wat je wilt een wat je er voor over hebt, of hoe goed je zelf bent in G code schrijven. Met standaard gratis slicers kom je niet heel ver. Die zijn namelijk niet echt 3D, maar "2.5D": ze snijden je print in allemaal plakken en laten uiteindelijk nooit meer dan twee assen tegelijk bewegen.

Er zijn ook printers met 4, 5 of meer assen. Of mods voor bestaande printers. Maar ja de slicer blijft de uitdaging.




Edit, even na meer inzicht herschreven
Laatst gewijzigd door MeMoRy op 11 nov 2023 08:22, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Maarten Visser
Berichten: 36
Lid geworden op: 09 jun 2008 10:02
Contacteer:

Re: Is dit al mogelijk

Bericht door Maarten Visser »

De huidige slicers kunnen dit niet omdat ze geen routine hebben die voorkomt dat de printkop tegen bijvoorbeeld een machineklem of hoge plek botst. Ook is er geen routine om het object waar je op print te nullen. Jew kunt een Z nullen en daar houdt het mee op. Maar ja, slicers download je gratis voor niks en een fatsoenlijk CAM pakketke kost al snel een eurootje of 1000.
Er zijn wel 4 assige printers volgens mij die dit zouden moeten kunnen maar dat is allemaal nog heel experimenteel. Als je neusje van de zalm wilt bekijken moet je NU naar Frankfurt rijden om de Formnext beurs te bezoeken.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Is dit al mogelijk

Bericht door DaBit »

Maak een multimaterial print met filament A als print, B als support, en sloop de G code voor materiaal B uit de file.

Dat verwarmen, ach, hangt af van wat je wil. Support van aluminium maken, paar halogeen spotjes laten schijnen of IR heaters op je bed zetten. Werkt voor dunwandige delen wel
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13538
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Is dit al mogelijk

Bericht door Arie Kabaalstra »

DaBit schreef: 07 nov 2023 19:22 Maak een multimaterial print met filament A als print, B als support, en sloop de G code voor materiaal B uit de file.

Dat verwarmen, ach, hangt af van wat je wil. Support van aluminium maken, paar halogeen spotjes laten schijnen of IR heaters op je bed zetten. Werkt voor dunwandige delen wel
Hierop inhakend.. "kun je je hele printer niet in een "Oventje" monteren?
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Is dit al mogelijk

Bericht door DaBit »

Tot een graad of 60 wel. Daarboven krijgen de motoren en plastic delen het moeilijk
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13538
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Is dit al mogelijk

Bericht door Arie Kabaalstra »

Dat moet met Infrarood lampen, in een behuizing die geisoleerd is(dus een Oventje voor lagere temperaturen) wel te verwezenlijken zijn.. lijkt me ook beter dan een "open en bloot printer"

Verder.. vraag ik me af.. ik weet immers niets van plasticpoepers, moet de nozzle niet loodrecht op het oppervlak staan, teneinde een uniforme laagdikte te verwezenlijken?..als je ECHT 3D gaat printen?..
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Is dit al mogelijk

Bericht door DaBit »

Als je 'echt 3D' gaat printen dan heb je een 5-asser nodig om de printkop loodrecht op het oppervlak te houden inderdaad. Die zijn wel relatief makkelijk te fabrieken (A/C tafel), maar net zoals met 5-assig frezen: de CAM...

Maar als je curves zodanig zijn dat de gewone printerkop en -nozzle in de dalen past, dus redelijk flauw, dan lukt gewoon 3-assig kitspuiten op een voorgevormde plug ook wel volgens mij, en dat scheelt dan een hoop support en tijd. Beetje spelen met de extrusiefactor en je kunt de ruimte tussen spuitmond en plug wel opvullen. Het trappetjespatroon van de eerste laag (zeg maar 3D-waterline frezen met een rechte frees) trek je in latere lagen wel weer recht.

Als je dan door de plug de voordelen van verwarmd bed mist dan is dat voor dunwandig spul nog wel op te lossen met een paar 12V/35W halogeenspotjes die je op je printerbed zet. In feite een soort van beroerde IR stralers zeg maar.

Temperaturen van 50-60 graden zijn verder makkelijk te verwezenlijken, maar het is wat laag om er echt veel voordeel van de hebben. De kunststofsoorten die veel baat hebben bij een verwarmde kamer willen eigenlijk al gauw 90+ graden, en de rest engineeren ze wel zo dat het zonder ook goed gaat.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
XL500SZ
Berichten: 155
Lid geworden op: 25 sep 2017 09:54
Locatie: Grunn'

Re: Is dit al mogelijk

Bericht door XL500SZ »

Heb wel eens wat over non linear slicers voorbij zien komen,
geen idee of het gemakkelijk aan de praat te krijgen is, zelf nog niet geprobeerd.

bijvoorbeeld:


Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13538
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Is dit al mogelijk

Bericht door Arie Kabaalstra »

Nou.. Eh.. Kijk.. Dat..DAT is dus ECHT 3D printen, en niet 2½D.. dat is precies eigenlijk wat ik al jaren riep : "3D printers bestaan nog niet, 2½D komt eerst.. "... maar daar is nu dus een stap gemaakt, Waarvoor Hulde!

Grappig dat in het tweede filmpje de presentator precies hetzelfde zegt ...

Dat mag ook eens gezegd worden vind ik.. Dit is een positieve ontwikkeling..

Overigens, Ik zit even te denken.. voor "niet al te grote hoeken, laten we zeggen tot 22°30'... er wordt gesproken over de beperkte vrijloop van printkoppen door de Koelfans links en rechts.. maar.. is een Coaxiale Koelnozzle geen idee?, gewoon een Dubbelwandig pijpje, zodat de koellucht de koellucht de Filamentnozzle niet afkoelt, maar slechts een coaxiale luchtstroom eromheen blaast..?
Zo'n dingetje zou makkelijk te printen zijn..
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Is dit al mogelijk

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Arie Kabaalstra schreef: 11 nov 2023 11:54 Nou.. Eh.. Kijk.. Dat..DAT is dus ECHT 3D printen, en niet 2½D.. dat is precies eigenlijk wat ik al jaren riep : "3D printers bestaan nog niet, 2½D komt eerst.. "...
Dus jij vind een product frezen met waterline techniek ook geen 3D frezen.
In mijn beleving gaat het toch echt om het resultaat wat je op tafel legt.
De term 3D wordt veel te kort door de bocht gebruikt.
Als ik m'n stokpaardje ,de torpedo schroef, even uit het archief mag halen: voor de commerciële partij was ik 5 assig radiuscompensatie aan het uitvoeren met een 4 assige bewerking, ik vond het zelf eerder 2½D op een 4 assige machine. (oke in een tijd waarin nog geen CAD CAM op een betaalbare PC bestond best apart)
De enige echte 3D verspanings vorm die ik ken is zinkvonken, de andere bewerkingen lopen lijntjes ergens in de ruimte, of ze die lijntje nu in een vast vlak leggen of kris kras maakt niet veel uit. En vaak is lijntjes in 1 vlak veel praktischer, vooral bij 3D printen.

Neemt niet weg dat die ruimtelijke 3D printer wel weer een stap verder is, en erg leuk.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13538
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Is dit al mogelijk

Bericht door Arie Kabaalstra »

hugo stoutjesdijk schreef: 11 nov 2023 12:20 Dus jij vind een product frezen met waterline techniek ook geen 3D frezen.
Strikt genomen.. Nee..da's feitelijk niet meer dan 2½D.. hoewel men bij Frezen van contouren en pockets met verschillende dieptes doorgaans spreekt van 2½D, en het frezen van "organische" vormen, zoals radii en gekromde vlakken over het algemeen wel 3D wordt genoemd, ongeacht de bewerkingsmethode.
X-Z bewegingen met opschuiving in de Y, of YZ bewegingen met opschuiving in X zijn in wezen niet anders..
het wordt eigenlijk pas echt 3D als je over 3 assen beweegt om een vorm te maken, feitelijk als je je bewerkingsrichting maar 1 graadje zou draaien in je CAM software, ben je er al...

Dat ik in staat ben om met een Heidenhain besturing, en met EdingCNC sinds mijn "vinding" die Polaire bewegingen mogelijk maakt, om Radii op willekeurige Contouren in een vlak te bewerken, dat is iets waar ik trots op ben, zelfs bij Heidenhain kreeg ik de opmerking "Wat?... met een TNC 410?.. Kan ie dat ook??"
hugo stoutjesdijk schreef: 11 nov 2023 12:20 Als ik m'n stokpaardje ,de torpedo schroef, even uit het archief mag halen
Jahoor.. dat mag! :lol: een Torpedoschroef "aan de machine schrijven.. dat is best een pittige klus.. heb ik me nog niet aan gewaagd.. heb je even?..

Zinkvonken zelf.. ja.. daar verspaan je met een 3D Vorm.. maar hoe wordt die vorm gemaakt?.. 2½D... :lol: , want doorgaans Frees je zo'n electrode uit een stuk ElectrodeKoper, of Grafiet op een CNC Frees..
de bewerking zelf op een Zinkvonkmachine is eigenlijk amper 1D te noemen, je laat het ding gewoon in je materiaal zinken.. rechtstandig..
Tenzij je dingen gaat vonken zoals schroefdraad.. dan "tap" je een Koperen Draadeind je materiaal in.. (dit was lange tijd de enige methode om schroefdraad in geharde onderdelen te maken.. nu "rossen" we daar gewoon een Hardmetalen Tapje in.. Druppie olie op't koppie.. grote groene knop Kof... oh.. hij's al klaar..
hugo stoutjesdijk schreef: 11 nov 2023 12:20 Neemt niet weg dat die ruimtelijke 3D printer wel weer een stap verder is, en erg leuk.
Precies.. Ik ken de getallen niet.. maar ik vermoed dat met een optimalisatie van bewegingen het hele proces ook nog eens sneller kan worden, zeker als men in staat is om een "intelligente " Slicer te maken die per Doorsnede kijkt waar het "middelpunt" ligt, en daarvandaan gaat rekenen..
Gebruikersavatar
Rob52
Berichten: 104
Lid geworden op: 13 nov 2021 12:24

Re: Is dit al mogelijk

Bericht door Rob52 »

joopbos schreef: 07 nov 2023 15:58 Ik zou graag op een curved surface willen printen met een plasticpoeper.
Zoek eens op Non planar 3D printing. In ieder geval kun je daarmee curved toplagen mee printen. Daarvoor is het wel nodig om, als de curve groter wordt, een vrije speling van de nozzle te hebben die voldoende is. Soms kun je ook een langere nozzle plaatsen. Er kleeft wel een klein nadeel aan en dat is dat de printkop recht blijft staan en op een curved surface dus de opening van de nozzle scheef op het oppervlak komt te staan. Iets dat met een echte 3D-printer/vierasser niet het geval is.

Ik heb het zelf een tijd terug allemaal geïnstalleerd gehad en ook mee geprint. Het werkt, maar ik vond het niet zo spectaculair om het te behouden. Maar het oppervlak wordt wel mooier.

Je moet om het te laten werken wel een speciale slicer installeren op een linux machine. Hier wordt het o.a. uitgelegd.

Ik heb de foto van de print van destijds nog terug gevonden. Was dus een jaar geleden.
Arc Welder 2.jpg
En op YT. (Niet van mij.)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
MeMoRy
Berichten: 737
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: Is dit al mogelijk

Bericht door MeMoRy »

Ik had toevallig vanochtend mijn eerste post geupdate. Blijkt dat het er 3 uur later over precies hetzelfde gaat. Die filmpjes daarbij (evenals meer filmpjes van cnc kitchen) geven wat ideeën van experimenten

Belangrijk punt waar genoemd werd is dat de Z as van de meeste printers niet ontworpen is voor continue bewegingen en dus versneld zal slijten.
Laatst gewijzigd door MeMoRy op 11 nov 2023 20:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie