Ivm Mekanika FAB CNC

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
DesmettreStijn
Berichten: 7
Lid geworden op: 17 okt 2023 22:26

Ivm Mekanika FAB CNC

Bericht door DesmettreStijn »

Beste,

We overwegen eventueel een Mekanika FAB cnc (https://www.mekanika.io/shop/fab-cnc-bundle-4085#attr= ) aan te te kopen.

We zijn op zoek naar een cnc om reclame panelen op maat te frezen:
Dibond 3mm
Forex tot 10mm
Mdf tot 18mm
MTX berk tot 18mm => Mag uiteraard in stapjes gebeuren om ook het stof te beperken.
+ uitfrezen van cirkels en zeshoeken uit bovenstaande materiaal. (Om nadien te beprinten)

Hierop zouden standaard platen gefreesd moeten kunnen worden. Dus ongeveer 1300*2500.

Zou dit een goede aankoop zijn hiervoor?
Of welke machine zouden jullie hiervoor aanraden?
Belangrijk: We hebben ze dringend nodig!

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6016
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Ivm Mekanika FAB CNC

Bericht door Sven »

Website geeft zware error....

Ik heb altijd moeite als er "open source" in het aanbod zit van een commercieel bedrijf.
De foto die ik wel kon zien gaf een beeld van rond de 13000,-- voor een groot formaat machine.

Ik denk dat die prijs fair is voor de materialen plus marge, maar ik denk dat het GEEN GOEDE machine is.

Bij wat ik kon zien kwam ook rolgeleiding in de profielsleuven voorbij. Dat is een absolute NONO voor een cnc.
Maar ik kon niet zien of dat de machine van eu 13000,-- was.

Voor dibond en forex zou de machine misschien voldoen maar voor 18 mm platen niet. Ook daadom, niet doen.

Dit formaat kan je beter gebruikt kopen als je aan het opstarten bent.
Is wel heel veel gedoe met transport en zo maar je bent goedkoper uit met een veel betere machine.

Vraag of een van ons mee wil kijken voor je koopt!
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Ivm Mekanika FAB CNC

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Afbeelding
Zo te zien wel behoorlijke lineaire geledingen.
Geen closed loop steppers wat in mijn beleving vandaag de dag toch eigenlijk voor dit soort machines standaard zou moeten zijn.
Besturingskast onder tafel, wordt natuurlijk een drama met stof.
Verbindings wangen van de portaal lijken me ook niet heel stabiel. (maar daar kun je makkelijk aan de buitenkant nog iets tegenaan schroeven als dat nodig blijkt)
Als de brug stabieler zou moeten kan daar lijkt het ook redelijk simpel een plaat tegen de achterkant geschroefd.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Ivm Mekanika FAB CNC

Bericht door Kjelt »

Als je een 26um/m rack en pinion hebt op de lange as dan zou ik ook dezelfde spec op de korte as willen zien maar daar zitten ze op 166um/m ruim 6x slechter.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Ivm Mekanika FAB CNC

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Kjelt schreef: 10 nov 2023 10:44 Als je een 26um/m rack en pinion hebt op de lange as dan zou ik ook dezelfde spec op de korte as willen zien maar daar zitten ze op 166um/m ruim 6x slechter.
Ik denk niet dat je die 50µ/300 mm zomaar mag extrapoleren naar een meter.
En die 26µ is waarschijnlijk de basis nauwkeurigheid van de tandheugel, niet van het gehele systeem. (als dat wel zo is val ik ter plaatse van m'n kruk)
Wat trouwens een afwijking is die veel besturingen tegenwoordig wel kunnen corrigeren.
Of PlanetCNC dat ook in zich heeft, geen idee.

En... voor zulk soort machines toch ruim nauwkeurig genoeg. In ieder geval stukken beter dan je met duimstok en potlood af tekent.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
buitermark
Berichten: 186
Lid geworden op: 05 jun 2007 20:46
Locatie: Rhenen
Contacteer:

Re: Ivm Mekanika FAB CNC

Bericht door buitermark »

Avidcnc zou misschien ook een geschikte kandidaat voor je kunnen zijn.

www.avidcnc.com
DesmettreStijn
Berichten: 7
Lid geworden op: 17 okt 2023 22:26

Re: Ivm Mekanika FAB CNC

Bericht door DesmettreStijn »

Alvast bedankt voor alle meningen!!!

Ik denk dat we toch eerder gaan kiezen voor een kant en klaar systeem met solide basis...

Zou de https://virmer.com/catalog/cnc-milling- ... n-m1-2030/ iets zijn?
Beter koop dan de Fab?

Alvast bedankt
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Ivm Mekanika FAB CNC

Bericht door benkr »

Ik heb er niet in detail naar gekeken maar zo op het eerste oog lijkt me de tweede machine stukken degelijker en stabieler, als de prijs vergelijkbaar is dan is wat mij betreft de keuze heel makkelijk.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Ivm Mekanika FAB CNC

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik vind de informatie erg summier.
En waarom zou je dan b.v. niet de WATTSAN А1 1325 voor €7323.- pakken.
Een gelast stalen frame gaat het natuurlijk winnen van een aluminium frame opgebouwd uit extrusie profiel.
Ik zou er alleen geen paroniet op gaan bewerken, dat moeten ze maar lekker in China houden. ;-)

Hebben jullie enige ervaring in CNC frezen, of is dit een sprong in het diepe?
Overwegen om er direct closed loop stappenmotoren op te laten zetten is een mogelijkheid.
Er zal ook wel een spartaanse Chinese controller op zitten.
Maar dat zijn allebei zaken die later ooit nog best goed uit te voeren zijn.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
spikee
Berichten: 277
Lid geworden op: 26 okt 2011 22:54

Re: Ivm Mekanika FAB CNC

Bericht door spikee »

860kg voor zn formaat machine is nog best aan de lichte kant. Je zou eeder 3000-5000kg verwachten.

Maar dat is al een heel stuk beter dan zn alu profiel machine. Op internet is er best wst te lezen over die avid, dat het net niet zo stijf en stabiel is als je eigenlijk zou willen.

Wat ik zo heb gezien is dat best veel mensen beginnen met zn avid machine, en daarna een shopbot kopen (volledig gelast frame).

Vanuitgaande dat je de ruimte hebt, zou ik og naar een gebruikte industireele machine kijken die je al dan niet doet retrofitten of een van de chinezen.
Plaats reactie