Ladegeleider STEP file

Vragen over alles wat met autodesk producten te maken heeft kunnen jullie hier stellen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Ladegeleider STEP file

Bericht door benkr »

Ik heb een ladegeleider waarvan ik de STEP file bij de fabrikant kan downloaden maar als ik die in mijn Inventor binnenhaal kan ik daar eigenlijk helemaal niets mee. Kan iemand mij helpen om van dit model iets werkbaars te maken? In het model zitten nu 2 van die geleiders, als ik er eentje heb die ik kan manipuleren ben ik helemaal tevreden, maar van dit model snap ik helemaal niets.
30765.pdf
Omdat ik geen .stp bestand mag bijsluiten heb ik er even een .pdf van gemaakt, maar het moet dus eigenlijk 30765.stp zijn.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
rolandvs
Berichten: 80
Lid geworden op: 17 apr 2014 01:06
Locatie: ravenstein
Contacteer:

Re: Ladegeleider STEP file

Bericht door rolandvs »

Heb je eventueel wel iets aan dxf of andere bestandsformaat. Kan proberen hem in mijn programma's te openen maar die pdf kreeg ik ook niet geopend. Stuur desnoods maar in privé bericht
Je werkt om te leven en je leeft niet om te werken.
Daarom werk ik niet maar heb een hobby!
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Ladegeleider STEP file

Bericht door benkr »

rolandvs schreef: 15 nov 2023 19:48 Heb je eventueel wel iets aan dxf of andere bestandsformaat. Kan proberen hem in mijn programma's te openen maar die pdf kreeg ik ook niet geopend. Stuur desnoods maar in privé bericht
Nee, die pdf bestaat ook niet echt, je moet er even .stp van maken, dit is alleen gedaan om het toch hier te kunnen posten.
En,,,, aan een DXF heb ik echt niets, uiteindelijk heb ik een .ipt of .iam bestandje nodig.
rolandvs
Berichten: 80
Lid geworden op: 17 apr 2014 01:06
Locatie: ravenstein
Contacteer:

Re: Ladegeleider STEP file

Bericht door rolandvs »

Ik gebruik nu tijdelijk even briscad om te kijken of het iets is en die moet alles kunnen openen. Althans zeggen ze. Als ik de file heb kan ik kijken of er iets mee mogelijk is. Heb briscad ter test en alphacam. Dan is het misschien ook om te zetten naar andere file

Anders zwaai ik wel zometeen als ik langsrij. Moet aan zuidelijke zijde zijn
Je werkt om te leven en je leeft niet om te werken.
Daarom werk ik niet maar heb een hobby!
Gebruikersavatar
pgroot
Donateur
Berichten: 156
Lid geworden op: 04 dec 2022 22:51
Locatie: heemskerk

Re: Ladegeleider STEP file

Bericht door pgroot »

als ik de step in inventor open gooi krijg ik netjes 4 losse parts in een assembly. deze kun je dan gewoon bewerken toch?

Afbeelding
keesfrees
Berichten: 3119
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Ladegeleider STEP file

Bericht door keesfrees »

In FreeCad kan ik 'm openen, en ook weer exporteren in van alles en nog wat.
Maar dat kun je het beste zelf doen, dan kun je direct zien of het geschikt is voor je.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Ladegeleider STEP file

Bericht door benkr »

pgroot schreef: 15 nov 2023 20:53 als ik de step in inventor open gooi krijg ik netjes 4 losse parts in een assembly. deze kun je dan gewoon bewerken toch?

Afbeelding
Bij mij in Inventor 2017 dus niet, mogelijk ligt dat aan die 2017 versie, dat geeft meer problemen, meestal zoek ik dan een ander format wat ik wel kan openen en dan opslaan. In dit geval kan ik het bestandje wel openen, maar kan ik er daarna helemaal niets mee doen, daarom de vraag of je het uitgepakte bestandje voor mij kunt opslaan als iets wat ik in Inventor 2017 wel kan gebruiken. Misschien wel een nieuw STEP bestandje, wie weet of dat lukt. Uiteindelijk moet het in inventor 4 of 2 (want het is denk ik 2 keer hetzelfde) .ipt worden, als je dat meteen kunt exporteren dan is dat helemaal top.
Gebruikersavatar
pgroot
Donateur
Berichten: 156
Lid geworden op: 04 dec 2022 22:51
Locatie: heemskerk

Re: Ladegeleider STEP file

Bericht door pgroot »

als ik ze bij mij opsla als ipt krijg jij ze denk ik niet open, ik zit op een nieuwere versie.
in de zip heb ik het geheel wel even los van elkaar gezet maar dan wel als step files misschien dat het helpt.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
FreesKever
Berichten: 641
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: Ladegeleider STEP file

Bericht door FreesKever »

Ik heb er ook geen moeite mee om de .pdf naar .stp te herbenoemen en dan in FreeCAD te openen.
Ik kan ook gemakkelijk de afzonderlijke onderdelen individueel manipuleren.
ladegeleider.png
Ik kan eventueel elk van de 2 onderdelen individueel als step exporteren. Is dat zinvol?

Verder ben ik zelf ook geen voorstander van dit soort ladegeleiders. De lade's die ik zelf gemaakt heb gleiden gewoon over een hardhouten lat, of ik maak b.v. houten lades tussen stalen T-profielen (op z'n kant) Je moet dan wel wat harder trekken, maar zolang er geen hele zware dingen in de lades zitten is dat geen probleem. Die gereedschapskarren waar de lades vanzelf uitrollen als ze niet precies waterpas staan vind ik ook ondingen.

Dit type ladegeleiders heeft er ook last van dat de slede met kogels verloopt, waardoor je af en toe toch hard moet trekken omdat de kogels niet meer rollen.
Andere voordelen van simpele houten latten (of T-profiel) is dat de lade's er gemakkelijk helemaal uit kunnen. Als je veel lades tegelijk nodig hebt, kun je een paar lades naast elkaar leggen, of wat ik zelf vaak doe: Trek de lade die onder de lade zit die je nodig hebt half open. Trek dan de lade die je nodig hebt helemaal uit de kast, totdat hij bovenop die andere lade ligt. Dan kun je ook gemakkelijk achterin de lade iets pakken. Bij een aantal lades heb ik aan de achterkant een wigvormig stukje uitgesneden, zodat ik ze weer terug de kast in kan duwen zonder ze op te hoeven tillen.

Ik heb ook een lade waar zware dingen in zitten (een aantal klauwplaten en hoekplaten) en die loopt op 4 kogellagers. 2 aan de voorkant van de ladegeleider, en twee aan de achterkant van de lade. Dit is ook de onderste lade, en als ik hem ver uit trek, dan staat de voorkant gewoon op de grond voor ondersteuning.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie