draadsnijden

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

hetschaap
Berichten: 5
Lid geworden op: 16 okt 2023 11:25

draadsnijden

Bericht door hetschaap »

Goedemorgen,

Sinds 3/4 jaar ben ik in het bezit van een simpel draaibankje, en daarmee ook meteen compleet nieuw in de wereld van draaien etc. De prijs was zacht omdat het elektrische deel niet goed werkte (losse connectors dus simpele oplossing) maar de draaibank is van een onbekend merk (ik gok made in china).
In de afgelopen tijd heb ik er al aardig wat metaalsnippers mee kunnen maken, en gaandeweg ook wat gereedschap (meetklokjes, slijpmachine voor HSS beitels, beitels met carbide inserts etc.) gekocht. Het bankje draait prima en draait voor z'n grootte eigenlijk best goed, en is perfect om voor mij als beginner te leren (en foutjes mee te maken). Ik draai er ook wel eens een stukje hout op (schande, ik weet het), maar met goed schoonmaken voel ik me daar bij dit bankje niet zo schuldig over...

Gaandeweg kom ik ook de tekortkomingen tegen; het mag allemaal wel wat meer rigide, de motor mag wel wat krachtiger, een bril voor lange stukken zou handig zijn, ik heb wat meer binnendraaibeitels nodig en voor de langsvoeding zou het ook fijn zijn als ik daar verschillende snelheden kan kiezen. Oh, en wat grotere en langere stukken draaien zou ook handig zijn. Enfin, ik heb een leuke hobby gevonden en zie mezelf ooit nog wel een grotere/betere draaibank kopen.

Ik dwaal af; mijn huidige project is een 'machinst hammer' maken. Nu ben ik een heel eind en heb de steel en de kop uit RVS gedraaid (met een erg mooie finish). Ik loop echter vast op draad tappen; mijn normale hand-draadtapsetje is simpelweg veel te licht om M10 draad te tappen in RVS. Ik zou willen proberen om draad te snijden met de draaibank, maar heb geen wisselwielen voor de langsvoeding. Kan ik gewoon een setje tandwielen van Aliexpress kopen of kan ik beter een andere weg bewandelen? Ik wil niet teveel geld uitgeven aan onderdelen die specifiek alleen op dit draaibankje werken...

ps. de foto is van internet geplukt maar ik heb exact het bankje als in de foto hieronder, alleen niet zo'n mooie werkplaats.
Bijlagen
draaibankje.jpg
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3095
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: draadsnijden

Bericht door hfjbuis »

hetschaap schreef: 17 nov 2023 11:20 mijn normale hand-draadtapsetje is simpelweg veel te licht om M10 draad te tappen in RVS
Voor het tappen van RVS heb je een goede scherpe tap nodig bijvoorkeur geschikt voor RVS en dan is de tap gemaakt uit HSS-E (HSS met cobalt). Omdat veel RVS soorten onder druk harden, moet je dit bijvoorkeur in één keer tappen. Daarnaast heb je een goede snijolie nodig, liefst gemaakt voor RVS. Voor het boren, heb je zo'n zelfde probleem, ook daar heb je HSS-E boren nodig. Op lage toeren kan het ook met een HSS boor als je er maar in één keer doorheen gaat. Voor RVS mag je het gat ook 0.1 mm dikker boren, dat doet aan de sterkte vrijwel niets af maar maakt het tappen een stuk gemakkelijker.
Ik heb geen tappen geschikt voor RVS, dit moet ik dan op de draaibank doen.
Voor de draaibank gebruik ik om inwendig draad te tappen als kleinste insert IR11. Deze is met 11 mm te groot om M10 te tappen. Een kleinere maat inserts is schreeuwend duur. Dus ook op de (CNC) draaibank kan ik deze maat niet tappen of draaien.
Ik denk dat je beter af bent met het kopen van een M10 (spiral) tap geschikt voor RVS.
Als het maar voor éénmalig gebruik is, zou je kunnen proberen met een M10 combi tap die je in de accu boormachine kunt zetten. Daarmee kun je op snelheid tappen en de boorpunt zorgt voor het centreren van de tap. https://www.hbm-machines.com/nl/p/hbm-1 ... -bithouder.

hetschaap schreef: 17 nov 2023 11:20 Ik zou willen proberen om draad te snijden met de draaibank, maar heb geen wisselwielen voor de langsvoeding. Kan ik gewoon een setje tandwielen van Aliexpress kopen of kan ik beter een andere weg bewandelen?
De wisselwielen moet passen (as diameter, breedte, en tand vorm). De tandvorm is waarschijnlijk een Modul1 met 20° PressureAngle. Maar het kan ook een andere maat zijn. DP 26 (module 24.4) en 14.5° is ook veel gebruikt op klein formaat draaibanken. Je zou een tandwiel kunnen 3D printen om de tandvorm te controleren.
Een andere weg is de draaibank ombouwen naar CNC. Daarmee los je veel problemen op maar dat is niet de eenvoudigste en goedkoopste oplossing.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
tuonov4
Berichten: 192
Lid geworden op: 14 dec 2017 14:23
Locatie: Loenen (GLD)

Re: draadsnijden

Bericht door tuonov4 »

kan je een foto plaatsen van de tabel op de machine?
hetschaap
Berichten: 5
Lid geworden op: 16 okt 2023 11:25

Re: draadsnijden

Bericht door hetschaap »

foto toegevoegd, maar dit is voor de spindle speeds. Ook een foto van de tandwielkast toegevoegd, thuis maar eens gaan meten dan...

Misschien dat ik trouwens de draad tussen de kop van de hamer en de steel laat zitten en het geheel ga persen. Misschien aan de zijkant een kleine setscrew erin...?
Bijlagen
draaibank tandwielen.jpg
draaibank 6.jpg
MeMoRy
Berichten: 737
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: draadsnijden

Bericht door MeMoRy »

Ik lees dit nu een bedenk nog iets.
Voor M10x1.5 wordt voorboren met 8.5mm aanbevolen. Maar dat is voor een 75% draad, die het nog moet houden in messing en plastic.
Als het niet een verbinding is waar extreem veel kracht op komt, dan zou je in staal en RVS zelfs terug kunnen gaan naar een 50% draad en voorboren met een 9.0mm boor. Als je dat doet wordt de kracht op de tap aanzienlijk minder.

En ik heb wel eens tandwielen gekocht via aliexpress voor mijn vorige draaibank. Het was niet de perfecte maat, dus had wat nabewerking nodig, maar verder super kwaliteit. Met geharde tanden zelfs.
Bij deze shop toen LHOHWP Official Store
Duurde wel lang voordat ik ze had en verzendkosten zijn meer dan de prijs van de tandwielen. Maar allemaal nog steeds een stuk goedkoper dan hier kopen of zelf maken.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12055
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: draadsnijden

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Standaard tandwielen kun je goed hier kopen. Moet je de naaf natuurlijk zelf na bewerken.
https://www.dts-products.nl/aandrijftec ... moduul-15/
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13540
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: draadsnijden

Bericht door Arie Kabaalstra »

hfjbuis schreef: 17 nov 2023 11:52 Voor de draaibank gebruik ik om inwendig draad te tappen als kleinste insert IR11. Deze is met 11 mm te groot om M10 te tappen. Een kleinere maat inserts is schreeuwend duur. Dus ook op de (CNC) draaibank kan ik deze maat niet tappen of draaien.
Ik snij op mijn EMCOturn 120 gewoon M6 x 0.5 Binnendraad.. Inserts?.. Nah...

Afbeelding

Kosten dezes?.. €24,35 ex BTW bij Hoffmann..
een Houder voor deze dingen.. is gek genoeg wel weer "A Fortune and a ½", 78,- Ex.. maar een stukkie C45, laten we zeggen 12-15 x 10 rechtop in je beitelhouder, Boortje in de klauwplaat.. en dan een Ruimer erachteraan, en dan een Gaatje van bovenaf voor een "Grubscrew".. meer moet dat niet zijn..

een aantal jaren geleden toen Paul Horn Dit soort gereedschapjes uitvond, waren de prijzen Astronomisch te noemen.. 140,-ex voor een gewone boorbaar ø4.. Ja Doei!.. maar tegenwoordig?.. Ok.. als't moet maak ik ze zelf uit een stukkie afgebroken frees..
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3095
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: draadsnijden

Bericht door hfjbuis »

€ 24 ex is voor mij een brug te ver.

Ik maak kleine maat binnen draai (schroefdraad) beitels uit een stukje HSS afsteek staal, zacht solderen met 3% zilver tin op een 4 mm asje. Het slijpen is het meeste werk. Ik gebruik ze alleen voor een kleine maat schroefdraad waar ik geen tap voor heb.
S7300800.JPG
Ook voor grove draad (Pitch groter dan 2.5 m) gebruik ik een HSS beitel. Die breken niet zo snel als een beitelplaatje. Deze slijp ik in een paar seconde weer scherp.
S7300803.JPG
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13540
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: draadsnijden

Bericht door Arie Kabaalstra »

Met een Diamantschijf op je slijpmachine, maak je het hele baartje gewoon van een afgebroken freesje.. of je koopt gewoon stukjes rond VHM in.. dat kost ook de wereld niet..

Solderen gaat ook prima natuurlijk.. wordt eigenlijk al gedaan sinds de uitvinding van Hardmetaal.
'k heb ooit een binnendraaibeitel gemaakt voor schroefdraad.. een flinke grote.. M48 ofzo als ik het me goed herinner.. volgens de tabellen was de afronding van de Beitel 0.4 mm, dus heb ik een TPUN 1603040 gepakt, in de Draadvonkmachine 2 rechte kanten aan gevonkt, zodat ik em zo in de zitting van de boorbaar kon leggen.. even hardsolderen, en rustig af laten koelen (de baar was van 1.2510 dus zou ie glashard worden als je em afschrikt).. werkte als een Malle!..

Er zijn zoveel methoden om dingen te doen..

Ohja.. ooit eens M8 x 0.78 moeten snijden..binnendraad.. eh.. Ok.. oude M6 tap, alle tandjes behalve 1 eraf geslepen.. en Presto!.. een Binnendraaibeiteltje!
Gebruikersavatar
Quepee
Berichten: 213
Lid geworden op: 22 dec 2012 09:45
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: draadsnijden

Bericht door Quepee »

waar hebben we het over M8x 0,78 ????

Gebruik gewoon een tap voor die kleine maten 6x0.5 kost 30 euro bij van ommen maar daar kan je wel veel gaten mee tappen als je er goed mee om gaat , jullie hebben het over hardsolderen slijpmachines harden zelfs vonken doe lekker normaal.

En ja als je echt cnc gaat draadsnijden is paul horn (hersbach) wel het beste wat je kan hebben. zonder solderen slijpen ect ook in titanium
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13540
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: draadsnijden

Bericht door Arie Kabaalstra »

waar we het over hebben?.. manieren om draad te snijden.. en.. Ja.. je kunt alles wel kopen, maar daar is mijn eerste werkgever bijna failliet aan gegaan.. :lol:

het is ook voor veel hobbyisten een uitdaging om zelf die gereedschappen te maken.. onlangs een Youtube Filmpje gezien van iemand die een 40 mm Trapezium tapset maakte.. waarom?.. omdat ie em nodig had.. daarom

en Paul Horn is lang niet meer de enige die van die leuke Hardmetalen baartjes maakt.. je kunt ze nu ook al vinden bij Garant/Hoffmann, en de "Afhaalchinees"
hetschaap
Berichten: 5
Lid geworden op: 16 okt 2023 11:25

Re: draadsnijden

Bericht door hetschaap »

hugo stoutjesdijk schreef: 18 nov 2023 12:50 Standaard tandwielen kun je goed hier kopen. Moet je de naaf natuurlijk zelf na bewerken.
https://www.dts-products.nl/aandrijftec ... moduul-15/
Perfect! Dankjewel!

En overigens ben ik blij verrast door de hoeveelheid aan reacties, leuk om te zien hoe levend dit forum is!
hetschaap
Berichten: 5
Lid geworden op: 16 okt 2023 11:25

Re: draadsnijden

Bericht door hetschaap »

Arie Kabaalstra schreef: 18 nov 2023 14:25 Met een Diamantschijf op je slijpmachine, maak je het hele baartje gewoon van een afgebroken freesje.. of je koopt gewoon stukjes rond VHM in.. dat kost ook de wereld niet..

Solderen gaat ook prima natuurlijk.. wordt eigenlijk al gedaan sinds de uitvinding van Hardmetaal.
'k heb ooit een binnendraaibeitel gemaakt voor schroefdraad.. een flinke grote.. M48 ofzo als ik het me goed herinner.. volgens de tabellen was de afronding van de Beitel 0.4 mm, dus heb ik een TPUN 1603040 gepakt, in de Draadvonkmachine 2 rechte kanten aan gevonkt, zodat ik em zo in de zitting van de boorbaar kon leggen.. even hardsolderen, en rustig af laten koelen (de baar was van 1.2510 dus zou ie glashard worden als je em afschrikt).. werkte als een Malle!..

Er zijn zoveel methoden om dingen te doen..

Ohja.. ooit eens M8 x 0.78 moeten snijden..binnendraad.. eh.. Ok.. oude M6 tap, alle tandjes behalve 1 eraf geslepen.. en Presto!.. een Binnendraaibeiteltje!
Kijk, als beginner ben ik dus best gecharmeerd van je laatste oplossing waarbij je een oude tap omzet in een binnendraaibeiteltje! Nog helemaal niet bij me opgekomen maar die gaat zeker in de mouw (waar ik later de ideeën dan weer uitschud).
hetschaap
Berichten: 5
Lid geworden op: 16 okt 2023 11:25

Re: draadsnijden

Bericht door hetschaap »

MeMoRy schreef: 18 nov 2023 09:20 Ik lees dit nu een bedenk nog iets.
Voor M10x1.5 wordt voorboren met 8.5mm aanbevolen. Maar dat is voor een 75% draad, die het nog moet houden in messing en plastic.
Als het niet een verbinding is waar extreem veel kracht op komt, dan zou je in staal en RVS zelfs terug kunnen gaan naar een 50% draad en voorboren met een 9.0mm boor. Als je dat doet wordt de kracht op de tap aanzienlijk minder.

En ik heb wel eens tandwielen gekocht via aliexpress voor mijn vorige draaibank. Het was niet de perfecte maat, dus had wat nabewerking nodig, maar verder super kwaliteit. Met geharde tanden zelfs.
Bij deze shop toen LHOHWP Official Store
Duurde wel lang voordat ik ze had en verzendkosten zijn meer dan de prijs van de tandwielen. Maar allemaal nog steeds een stuk goedkoper dan hier kopen of zelf maken.
Dankjewel!
Ik zit nog steeds in dubio; alles wat ik tot nu toe heb aangeschaft kan ik meenemen naar een grotere/professionelere draaibank, maar zo’n set wisselwielen hoort dan bij de bank… en ik vraag me sterk af of ie dat waard is.
Daarbij bedenk ik me net dat de technische dienst op mijn werk ook een flinke draaibank in de werkplaats heeft…. Enfin, misschien dat de kerstman wel een setje tandwielen onder de boom wil leggen…
Plaats reactie