Monoblok warmtepomp met propaan als koelmiddel

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6016
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Monoblok warmtepomp met propaan als koelmiddel

Bericht door Sven »

In het draadje van energiesystemen kwam het al even voorbij Monoblock warmtepomp met propaan als koelmiddel.

Ik las eroverheen in het subvak "Boeieh" maar na dit artikel wil ik er ineens alles over weten:
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... ybride-gas

Maar afgezien van wat wervende reclamepraat kom ik er eigenlijk niks over tegen.

Hebben jullie er al meer over gehoord dat geen reclame is?
Ik wil wel zo'n ding op zolder, met een afvoer naar buiten of desnoods in de tuin.

https://www.nefit-bosch.nl/informatie/p ... op-propaan
https://www.ithodaalderop.nl/amber
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5418
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Monoblok warmtepomp met propaan als koelmiddel

Bericht door serum »

'Nieuw soort'. :lol: R290 warmtepompen bestaan al even. Het ene koudemiddel heeft weer een wat ander verloop in rendement met buiten/binnentemperatuur. En R290 doet het weer beter in de hogere regionen. Waarmee het niet gezegd is dat het een rendement heeft tav een traditioneel koudemiddel op een lagere doeltemperatuur. Een beter rendement scoor je nog steeds met een lagere doeltemperatuur. . Ik koop denk ik nog een keer een nieuwe gas CV. Ben nog niet helemaal over de streep. Ik houd er bij de inrichting van een nieuwe kastenwand op zolder wel rekening mee dat er een fors buffervat in kan komen. Ik zie wel wat de toekomst brengt. Half over met hybride ben ik niet enthousiast over.
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2138
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Monoblok warmtepomp met propaan als koelmiddel

Bericht door spinningwheels »

serum schreef: 18 nov 2023 17:36 'Nieuw soort'. :lol:
Klopt in de 60 jaren werd het al toegepast is auto AC installaties, dan wel de types met een pomp die een eigen olie carter hadden.
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2469
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Monoblok warmtepomp met propaan als koelmiddel

Bericht door hainjedaf »

Vervelende eigenschap dat het koelmiddel relatief brandbaar is .....

Misschien dat daarom het niet meer in auto' s wordt toegepast.
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12055
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Monoblok warmtepomp met propaan als koelmiddel

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Sven, het zijn monoblok buiten units. Dus op zolder gaat het niet worden.
En die units hebben een behoorlijke afmeting, heb je nodig om een beetje stille luchtverplaatsing door grote radiator te hebben.
Dus een handig plekje in de tuin verzinnen.

Monoblok is sowieso handig, dan kan het gasgedeelte in de fabriek afgevuld, en ik vermoed dat de propaan een extra motivatie is om het buiten te willen houden.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 968
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: Monoblok warmtepomp met propaan als koelmiddel

Bericht door Portje »

Ook fijn als we hier oorlog zouden krijgen.
Of ruzie met de buren
Staan de bommen alvast in de tuin.
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12055
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Monoblok warmtepomp met propaan als koelmiddel

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ongeveer 1 tot 2 kg propaan. Denk dat de flesjes gas bij de gemiddelde Oekraïner een stuk groter zijn.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1677
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Monoblok warmtepomp met propaan als koelmiddel

Bericht door kawarider »

ik vermoed dat de propaan een extra motivatie is om het buiten te willen houden.
Inderdaad staat erbij vermeldt. En monoblock binnenzetten? Afgezien van brandbaar koelmiddel niet echt wenselijk.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Monoblok warmtepomp met propaan als koelmiddel

Bericht door DaBit »

Monoblock hoort gewoon buiten, en is vooral installatietechnisch eenvoudiger omdat er niet iemand met een STEK-licentie langs hoeft te komen.
Propaan is brandbaar, maar de gevaren worden imho flink overdreven. Het is geen acetyleen; zo makkelijk is het niet om tussen de lage en hoge explosielimiet uit te komen. Een gasfornuis wat je gewoon aan kunt zetten en zo forse hoeveelheden brandbaar gas de kamer in kunt laten stromen zetten ze zelfs midden in de keuken neer, klaagt geen mens over.

(als je het dan toch buiten gaat plaatsen, pak dan ammoniak. Nog efficienter dan propaan bij hoge condensertemperaturen. Dat zal wel weer de volgende 'nieuwigheid' worden)

Verder vind ik een warmtepomp niet zo zinvol als je meer dan die 55 graden watertemperatuur nodig hebt die propaan wel zou halen maar de rest niet. De COP gaat dan naar 2 - 2,5 en tegen die tijd hoef je het voor je portemonnee echt niet meer te doen. En voor het milieu ook niet want die gascentrale heeft dan niet minder gas nodig dan jouw gasketel.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6016
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Monoblok warmtepomp met propaan als koelmiddel

Bericht door Sven »

Ik had meerdere keren "binnenunit" gelezen in de documentatie die er wel te vinden was, maar dat zal dan wel een ander onderdeel van hetzelfde systeem zijn.

Als ik bij itho naar de gegevens van Amber kijk dan staat er een cop van tussen de 4,4 en 5 afhankelijk van het model:

https://www.ithodaalderop.nl/amber

Bij de Amber 120 staat dan een verwarmingsvermogen van 11,6 Kw.

Volgens mijn nattevinger rekenwerk zoals ik het onthouden heb is dat dan al te weing voor ons huis als we het oude gebruik van 1150 m3 per jaar aanhouden.
Daar probeer ik nog even opnieuw goed aan te rekenen....
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Monoblok warmtepomp met propaan als koelmiddel

Bericht door DaBit »

Sven schreef: 19 nov 2023 10:02 Als ik bij itho naar de gegevens van Amber kijk dan staat er een cop van tussen de 4,4 en 5 afhankelijk van het model:
Ja, bij 7 graden buitentemperatuur en 35 graden watertemperatuur. Kouder buiten en/of hogere watertemperaturen en het zakt al gauw naar COP=2,5 of erger. Wat ik zoals de prijzen van elektra en gas er nu bijliggen niet interessant meer vind, maar dat is een persoonlijke mening.
Bij de Amber 120 staat dan een verwarmingsvermogen van 11,6 Kw.
Volgens mijn nattevinger rekenwerk zoals ik het onthouden heb is dat dan al te weing voor ons huis als we het oude gebruik van 1150 m3 per jaar aanhouden.
Kijk online bij je energieboer wat je in december, januari, februari aan gasverbruik had en pak de slechtste. Zeg dat dat 200m3 was. Dat is gemiddeld 7 kuub op een dag. Maal 8kWh/m3 voor een gemiddelde HR ketel = 56kWh aan warmte per dag gemiddeld. Er zitten 24 uren in een dag, dus je moet dan continu 2.3kW toevoeren. Da's nogal wat anders dan '11,6kW is te weinig'.

Nu zakt het geleverde vermogen van die warmtepompen fors als de buitentemperatuur daalt en/of de watertemperatuur stijgt en je kunt wat koude dagen achter elkaar hebben, dus heel misschien is die Amber 65 net wat krapjes. Maar de Amber 95 zal zeker voldoen. Als je het mij vraagt, maar ik ben geen expert, ik heb alleen boerenverstand. Beste laat je het even doorrekenen door een expert.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6016
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Monoblok warmtepomp met propaan als koelmiddel

Bericht door Sven »

Hehe, eindelijk begint het begrip van lagetemperatuurverwarming door te dringen....

Dank Bart.

Ik had even langs de andere kant zitten rekenen:
1150 m3 gas is 13340 kwh
13340/4.4 COP is 3032 kwh electriciteit

Zeg 70% daarvan in drie maanden is 2122,272727273

dat is dan 23,580808081 kwh per dag ofwel

Dat is afgerond dus 900 watt continue.
of grofweg 2700 watt overdag, als je het snel genoeg behaagelijk kan krijgen.

Dat zou dan dus haalbaar moeten zijn.
Maar dat is niet hetzelfde als dat het economisch (al) slim is.

Volgende lastigheid is dat die 1150 kuub verbruik meerdere losse jaren hadden maar afgelopen jaar kwamen we op 660 kuub. En we hadden ook al een keer 800, voor de oorlog in oukraine.
En we hebben nu tripple glas en er valt nog meer te isoleren.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1767
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Monoblok warmtepomp met propaan als koelmiddel

Bericht door Kars-cnc »

Als je gasverbruik 1150m3 per jaar is kun je met een 6kW warmtepomp toe mits de afgifte temperatuur niet hoger dan 35 graden hoeft. Bij veel warmwater gebruik mag het een stapje zwaarder.

Als je met meer dan 35 graden moet verwarmen heb je ook een zwaarder model nodig maar zoals Dabit al aangeeft, boven de 55 graden is een warmtepomp echt niet nuttig meer, propaan of geen propaan.

Het artikel wat je aanhaalde is vooral een marketing praatje. De EU werkt aan regelgeving waarbij warmtepompen straks alleen nog maar koudemiddelen mogen gebruiken met een GWP (equivalente CO2 waarde) van, als ik me goed herinner, minder dan 7. Propaan (R290) is dan een van de weinige koudemiddelen die overblijft en dus zoeken leveranciers naar argumenten waarmee ze een potentiële klant de indruk kunnen geven dat propaan een flinke stap vooruit is.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1677
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Monoblok warmtepomp met propaan als koelmiddel

Bericht door kawarider »

Dat is het zowieso, een hele stap vooruit. Als we daarmee die andere troep niet meer nodig hebben. Blijft wel staan dat deze hele exercitie onzinnig is als je watertemperatuur boven de 40 graden is. Heb je dat al onderzocht Sven?
Plaats reactie