pneumatiek ventielen en cylinders

Alles wat niet past in de rest van de subforums

Moderator: Moderators

benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

pneumatiek ventielen en cylinders

Bericht door benkr »

Voor mijn nieuwe kleine portaalfrees machine wil ik de toolchanger gaan bedienen met pneumatiek ventielen, en ook een soort van afschermschot wat voor de toolhouders kan schuiven als er niet gewisseld wordt om vervuiling weg te houden van de toolhouders.
ik heb lucht cylinders op het oog die twee luchtaansluitingen hebben, eentje aan elk einde van de cylinder.
Met welk type ventiel kan ik die cylinders nu het beste aansturen, eenweg ventiel, wissel ventiel of 2 / 5 weg ventiel of.........?
Ik heb eigenlijk de ballen verstand van pneumatiek, maar het lijkt me wel mooi werken.
En hoe zorg ik er voor dat het allemaal een beetje rustig beweegt, en niet loeihard op en neer gaat?
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3094
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: pneumatiek ventielen en cylinders

Bericht door hfjbuis »

Als je beide poorten op de cylinder gebruikt, dan heb je een 5/2 ventiel nodig om de lucht ook uit de cylinder te laten als de andere kant in werking treed:
https://duursma.nl/blog/werking-5-2-ventiel

Ik heb een aantal ventielen van airtec, maar tot nu toe hebben ze nieuw uit de doos, allemaal problemen gehad die met schoonmaken en gebruik opgelost zijn.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2138
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: pneumatiek ventielen en cylinders

Bericht door spinningwheels »

benkr schreef: 19 nov 2023 23:04
Met welk type ventiel kan ik die cylinders nu het beste aansturen, eenweg ventiel, wissel ventiel of 2 / 5 weg ventiel of.........?
Ik heb eigenlijk de ballen verstand van pneumatiek, maar het lijkt me wel mooi werken.
Ik snap(te) er ook niet veel van.
Tot ik het uit ging tekenen als een stroom diagram.
Een klep is een relais , of het nu water stroom of lucht is , zo heel veel verschil zit er niet in om het in de basis een beetje te begrijpen
In theorie kan ik praktisch alles
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: pneumatiek ventielen en cylinders

Bericht door Kjelt »

benkr schreef: 19 nov 2023 23:04 En hoe zorg ik er voor dat het allemaal een beetje rustig beweegt, en niet loeihard op en neer gaat?
5/2 inderdaad en dan wil je een 12V of 24V zonder hulpstuurlucht anders moet je dat ook weer regelen.

Snelheid van in en uitschuiven van een cylinder regel je met een smoring, dat is eigenlijk een kraantje waarbij je dus de luchtdoorvoer afknijpt zodat het meer tijd kost voor de lucht de cilinder in of uit te lopen.

Deze poster vond ik zelf wel heel erg handig en verder de tip de onderdelen eerst eens op de werkbank aan te sluiten om te kijken of alles werkt zoals je bedacht hebt en daarna pas in de kast monteren.
download_ipd_poster_pneumatische_symbolen.pdf
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
zeeschuim
Donateur
Berichten: 880
Lid geworden op: 05 jun 2015 21:54
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: pneumatiek ventielen en cylinders

Bericht door zeeschuim »

Wij van cncfrees adviseren cncfrees.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: pneumatiek ventielen en cylinders

Bericht door hugo stoutjesdijk »

benkr schreef: 19 nov 2023 23:04 En hoe zorg ik er voor dat het allemaal een beetje rustig beweegt, en niet loeihard op en neer gaat?
Met reduceer schroefjes.
Een dubbelwerkende cilinder krijgt aan 1 zijde druk, dan moet de lucht aan de andere zijde van de zuiger wel weg.
De leeglopende kant smoor je met een smoor-schroefje.
Die zitten meestal in de koppeling die je op de cilinder schroeft, daar zit ook een 1-richting ventiel in, zodat naar de cilinder toe geen weerstand is.
Eigenlijk een weerstand parallel over een diode.

Die poster van duursma geeft net bij het bijna meest gebruikte ventiel geen omschrijving.
5/2 ventiel : 5 poorten, 2 standen. 2 poorten gaan naar de cilinder, 1 poort is aanvoer lucht, overblijvende 2 is ontluchting daar zou ook een smoring op kunnen die zit dan in de demper die er vaak opgeschroefd zit.

Maar verder zijn er best leuk info blogs van Duursma:
https://duursma.nl/blog/werking-5-2-ventiel
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2469
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: pneumatiek ventielen en cylinders

Bericht door hainjedaf »

Kijk eens bij pneumatiekvoordeel.nl.

Geen binding mee, maar ik haal daar altijd goedkoop de fittingen en slangen voor projectjes.
Goedkoop en ook in hoeveelheden van enkele stuks ipv meteen 100.

Ik zag 5/2 met 24V en G1/4 aansluitingen voor plm 18 euro ex en met G1/8 wordt het net ff duurder.
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13537
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: pneumatiek ventielen en cylinders

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik lees hier vooral de kreet 5/2 ventiel.. .maar eh.. een 4/2 is genoeg.. waarom zou je een ventiel met 2 ontluchtingen gebruiken?

"Vroegâh" op school zat met 4/2 ventielen "gespeeld" Rolbediend, luchtbediend, knopbediend.. Mono en Bi stabiel.

Ik zou zeggen.. "Zet er Bistabiele ventielen op.. dan weet je tenminste dat 't ventiel in die stand blijft.. pas als je de "andere kant" bediend, dan schakelt de boel om..

Om de boel te "dempen" qua bewegingen.. zet je Smoorkleppen in de Retourleiding, want dan moet de Perskant gewoon Volle druk opbouwen, en blijft de boel rustig lopen.. als je smoort op de Perszijde, dan gaat de boel schokkerig bewegen als gevolg van de Stick-slip van de Cilinder.
spinningwheels schreef: 19 nov 2023 23:23
benkr schreef: 19 nov 2023 23:04
Met welk type ventiel kan ik die cylinders nu het beste aansturen, eenweg ventiel, wissel ventiel of 2 / 5 weg ventiel of.........?
Ik heb eigenlijk de ballen verstand van pneumatiek, maar het lijkt me wel mooi werken.
Ik snap(te) er ook niet veel van.
Tot ik het uit ging tekenen als een stroom diagram.
Een klep is een relais , of het nu water stroom of lucht is , zo heel veel verschil zit er niet in om het in de basis een beetje te begrijpen
Zoals een vriend van mij het altijd zegt.. Electronica, da's net als een Pneumatisch schema.. een smoorklep is een weerstand, een Ventielenblok is als een IC.. en dan heb je ook nog AND en OR poorten (2Druk ventielen en Wisselventielen)

Dus... inderdaad.. of het nou een Electronisch schema, een Pneumatisch schema of een Computer Programma is.. Uiteindelijk komt het allemaal op hetzelfde neer.

Maar even terug naar het begin..

Afbeelding

Afbeelding

Ik zie't verschil niet.. Wat voegt een 5/2 Toe?.. 't enige is dat de beide zijden van een Cilinder door een Aparte Poort ontluchten.. hetgeen betekent dat als je de snelheid op één slag wilt kunnen regelen, dat je dan op die poort een Smoorklepje zet.. maar met een 4/2 kan dat ook al.. alleen moet je een 1-weg smoorklep gebruiken.. (die heeft een ByPass zodat ie maar in 1 richting smoort.. )
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: pneumatiek ventielen en cylinders

Bericht door Kjelt »

4/2 kan ook maar je ziet tegenwoordig meer 5/2 ventielen in het assortiment, kennelijk kost het weinig extra.
Hier bij Festo worden ze niet eens meer genoemd:
https://www.festo.com/nl/nl/e/journal/p ... d_1122682/

Oftewel een 5/2 is een 4/2 met eigen ontluchting per kamer/kanaal waardoor je bv met twee verschillende smoren een verschil kunt maken in de snelheid van de activatie van de cilinder en deactivatie van de cilinder. Als je dat niet nodig hebt knoop de je twee uitgangen aan elkaar of probeert nog een 4/2 ventiel te pakken te krijgen.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13537
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: pneumatiek ventielen en cylinders

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ja, dat kan ook natuurlijk... Ik wijt het aan het gegeven dat ik vroeger op school nooit anders dan 4/2 Ventielen had, en dus zette je de smoorklep met Bypass voor het ventiel, nu kun je em erna zetten, en per slag smoren met een "Simpeler" Smoorklepje, zonder bypass.

"Macht der gewoonte dus"
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: pneumatiek ventielen en cylinders

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Wat betreft het toepassen van 5/2:
Als de dempers ook de smoring hebben, is het waarschijnlijk vaak handiger met inregelen, die luchtcilinder zit ergens in de machine, dat ventielblok zit waarschijnlijk beter bereikbaar.
Als je dat met 4/2 doet loopt de cilinder beide kanten dezelfde snelheid. (denk theoretisch niet omdat er oppervlakte verschil is)

Bistabiele ventielen is een drama met storingzoeken, het lampje van de uitgang op de plc is uit en er brand ook geen ledje op een van de 2 spoelen, dus je moet het maar zelf uitzoeken wat de toestanden van de ventielen zijn. (en het kost het dubbele aantal uitgangen van de plc)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13537
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: pneumatiek ventielen en cylinders

Bericht door Arie Kabaalstra »

hugo stoutjesdijk schreef: 20 nov 2023 17:52 Bistabiele ventielen is een drama met storingzoeken, het lampje van de uitgang op de plc is uit en er brand ook geen ledje op een van de 2 spoelen, dus je moet het maar zelf uitzoeken wat de toestanden van de ventielen zijn. (en het kost het dubbele aantal uitgangen van de plc)
Daar heb je ook weer een punt.. dan moet je er dus voor zorgen dat de spoelen of de Stuurlucht bij Monostabiele ventielen op de juiste momenten bekrachtigd worden..

In het geval van een Toolchanger kun je natuurlijk ook veelal uit de voeten met Rolbediende stuurventielen of stuurschakelaars.. en dat maakt het weer een stuk eenvoudiger..
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: pneumatiek ventielen en cylinders

Bericht door benkr »

Ik ben vandaag nog even bezig geweest om de toolwisselaar van mijn Elte spindelmotor aan te sturen en ik kwam er al meteen achter dat ik niet wegkom met een eenvoudige aan / uit klep, ik moet bij het uitschakelen van de klep echt de boel via een open kanaal beluchten, anders werkt de toolwisselaar niet, gelukkig heb ik die besteld, maar zijn nog niet binnen.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: pneumatiek ventielen en cylinders

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ja, dat is dus 33n 3/2 ventiel.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie