Frequentie regelaar

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Jan1ydanne
Berichten: 68
Lid geworden op: 16 nov 2022 15:03

Frequentie regelaar

Bericht door Jan1ydanne »

Goede dag ik heb een 380 motor van 5.5 kw die ik wil regelen met een danfoss 6008 frequentie regelaar. Alleen deze motor is een 2800 toeren motor maakt dit uit met het koppel op lage toeren ten opzichte van een 1400 toeren motor. Of heeft dit geen invloed op het koppel. Ik wil een grote menger maken om zaagsel te mengen om pellets mee te maken voor de kachel.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1767
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Frequentie regelaar

Bericht door Kars-cnc »

Een motor met het halve toerental zal het dubbele koppel hebben om hetzelfde vermogen af te geven. Een frequentie regelaar gaat het koppel op die lagere toerentallen niet verhogen dus als koppel een belangrijk iets is zou ik een 1400 toeren motor kiezen. Die kun je wel rustig op hogere toerentallen laten draaien met de VFD, al neemt ook dan het koppel dan wel weer snel af.
Jan1ydanne
Berichten: 68
Lid geworden op: 16 nov 2022 15:03

Re: Frequentie regelaar

Bericht door Jan1ydanne »

Oké het maakt dus wel verschil. Dan weet ik wat mij te doen staat. Bedankt voor de info hoor hier kan ik wat mee.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1677
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Frequentie regelaar

Bericht door kawarider »

En van de koeling is nog een 30% over bij 1400 tpm. Ga je nog 5,5 kW 10 A output verwachten dan komen daar ook problemen van.

Verder wil ik je droom niet verwoesten, maar diy pellets is redelijk kansloos. Wat heb je voor een pers?
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Frequentie regelaar

Bericht door andrefc101 »

kawarider schreef: 21 nov 2023 10:14 En van de koeling is nog een 30% over bij 1400 tpm. Ga je nog 5,5 kW 10 A output verwachten dan komen daar ook problemen van.

Verder wil ik je droom niet verwoesten, maar diy pellets is redelijk kansloos. Wat heb je voor een pers?
Ik heb eventueel nog wel een zware 380 motor, liggen. Ik dacht 1400 rpm en 5Kw
Gebruikersavatar
Rocnc
Berichten: 318
Lid geworden op: 02 dec 2008 20:39

Re: Frequentie regelaar

Bericht door Rocnc »

Ik lees "zaagsel mengen".... Denk dan ook na over de kans op (en de gevolgen van) een stofexplosie. Zeker als je zelf iets gaat bouwen.
Progress isn't made by early risers. It's made by lazy men trying to find easier ways to do something. - Robert Heinlein
Jan1ydanne
Berichten: 68
Lid geworden op: 16 nov 2022 15:03

Re: Frequentie regelaar

Bericht door Jan1ydanne »

om terug te komen op de pers ik heb een pers van 15 kw en het persen van zaagsel gaat daar echt perfect mee. en stofexplosie ben ik niet zo bang voor
er wordt ook gelijk 12% water toegevoegd. alleen zijn er heel veel mensen die niet goed begrijpen hoe dat werkt. en wat betreft de koeling van de mengmotor dat moet altijd met een externe koeler als je een frequentieregelaar gebruikt.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1677
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Frequentie regelaar

Bericht door kawarider »

Mooi, dan begrijp je in ieder geval wat je doet. Ik had een 7,5 kW pers. Echt het minimum om iets te persen. Vocht voerde ik ook toe,totdat zaagsel een jaar in stalen 16 m3 silo had vertoefd. Toen moest het gedroogd worden en ben ik afgehaakt. Was wel leerzaam allemaal en zeker niet makkelijk. Naast mengen zul je netjes moeten doseren. Als je nog wat schroeven zoekt, hier ligt nog wel wat. Van 50 mm tot 250 en misschien wel 300 mm . Dat je water toevoegt, betekent dat je dit direct uit een timmerfabriek betrekt?

Inmiddels heb ik dus dit traject verlaten en overdenk een snipperketel. Mijn houtvergasser had ik hier al op aangepast maar dit is toch best lastig om dat brandveilig te doen. 😃😇

Om niet teveel te diy overweeg ik deze
https://www.heizerschwaben.de/hackschni ... ereco.html

Scheelt een hoop gedonder en energie om pellets te maken.
Plaats reactie